Happihumala

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mite happihumala toimii? Tiiän mite se tehää mutta en mite se toimii.

Kommentit (8)

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Phony
Tarkoittanet hyperventilaatiota?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hyperventilaatio

Tai sitten et kuitenkaan. Kerkisin tarkistamaan. Vaikutti sekin riittävän inhalta.

Luulen, että hän tarkoittaa sukellettaessa syntyvää tilaa kun hapen osapaine hengityskaasussa on liian korkea.

En tiedä syntymekanismista mitiä.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija
Seppo_Pietikainen

Luulen, että hän tarkoittaa sukellettaessa syntyvää tilaa kun hapen osapaine hengityskaasussa on liian korkea.

Sukeltajilla kyse on typpinarkoosista, kun menee syvemmälle tavallisin sukellushengityskaasuin varustettuna. Eli typen osuus kasvaa ja se synnyttää (joillakin) "narkoosin". Itse en sitä ole huomannut, mutta ei sitä kai itse tajuakaan...

Ja se toinen happeen liittyvä sukeltajien ongelma on "sukeltajantauti", jossa happi alkaa kuplimaan jos nouset liian nopeasti ylös. Sekin on hyvin yksilöllistä. Olen tavannut muutamia sukeltajia, joilla se on lievänä ollut, vaikka tekivät vaadittavat turvapysähdykset ja pinta-ajat.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
parantunut
Seppo_Pietikainen

Sukeltajilla kyse on typpinarkoosista, kun menee syvemmälle tavallisin sukellushengityskaasuin varustettuna. Eli typen osuus kasvaa ja se synnyttää (joillakin) "narkoosin". Itse en sitä ole huomannut, mutta ei sitä kai itse tajuakaan...

Ja se toinen happeen liittyvä sukeltajien ongelma on "sukeltajantauti", jossa happi alkaa kuplimaan jos nouset liian nopeasti ylös. Sekin on hyvin yksilöllistä. Olen tavannut muutamia sukeltajia, joilla se on lievänä ollut, vaikka tekivät vaadittavat turvapysähdykset ja pinta-ajat.

Luulen, että olet enimmäkseen oikeassa. Koetin etsiä "oxygen narcosis":ia verkosta ja vaikuttaisi siltä, että happinarkoosista ei ole yksikäsitteisen selkeitä todisteita. Jonkin verran on kinailua siitä kumpi on paineen alaisena "myrkyllisempää" kuin toinen.

Toinen mielenkiintoinen havainto näyttäisi olevan se, että edes typpinarkoosille ei näyttäisi olevan selkeitä fysiologisia syitä.

Sukeltajantaudin (eli kaasujen kupliminen paineen laskiessa) aiheuttajana on ilmeisesti ensisijaisesti typpi, ei happi. Tuon vuoksi sukeltajat käyttävät seoskaasua, jossa suurin osa typestä (ja hapesta) on korvattu heliumilla.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007

Sukeltajat käyttävät kyllä happi-typpi seosta, jossa on typpeä eri määrä kuin ilmassa. Tällä Nitrox- seoksella pystytään sukeltamaan syvemmälle ja pitempään, jos typpeä on vähemmän kuin ilmassa? Typpeä voi myös olla enemmän kuin ilmassa.

Typpihumala tulee N(2)n osapaineesta ja vaikuttaa ilokaasun tavoin. Muutuuko se sitten kehossa NOksi?..

Cousteau aikanaan kokeili eri seoksia ja määritti optimaalisia koostumuksia. Hänen ryhmänsä sukelsi joskus puhtaalla hapellakin, jolloin oli kuolema lähellä: puhdas happi on tappavaa yli 9 m syvyydessä..

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

Vierailija
kuningas
Sukeltajat käyttävät kyllä happi-typpi seosta, jossa on typpeä eri määrä kuin ilmassa. Tällä Nitrox- seoksella pystytään sukeltamaan syvemmälle ja pitempään, jos typpeä on vähemmän kuin ilmassa? Typpeä voi myös olla vähemmän kuin ilmassa.

Tuosta on eri koulukuntia eri käsityksineen. Itse en ole Nitroxia vielä kokeillut, koska kukaan ei ole todistanut sen hyötyä tavallisissa sukelluksissa (0-40m). Jotkut siitä tykkää, jotkut ei. Se on kalliimpaakin eikä aina edes saatavilla pienemmissä sukelluskeskuksissa.

Mutta aloittaja tuskin tarkoitti näitä aiheita happihumalalla? Eikä tuo YouTuben linkkikään happihumalaa esitä vaan lähinnä kai hapen puutetta? Suosittu leikki tietyssä iässä. Itsekin kokeillut monesti, mutta loppuun saakka en koskaan uskaltautunut. Arkajalka...

LK
Seuraa 
Viestejä138
Liittynyt28.3.2006

Tossa juupituubin videossa lienee kyse siitä, että kun keuhkot ovat täynnä ja rintakehää painetaan, rintaontelon paine kasvaa laskimopainetta suuremmaksi, jolloin laskimopaluu lakkaa ja veri ei kierrä päässä.

Saman saa aikaan paljon yksinkertaisemminkin painamalla vain molemmat kaulavaltimot tukkoon muutamaksi sekunniksi... Ja ei kannata kokeilla, ainakaan vanhempien ihmisten. Voi tulla aivohalvaus samalla mekanismilla ku nikamanniksauttajan vastaanotolla.

Uusimmat

Suosituimmat