lentokoneen tiivistysjuovat

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

aiheuttavat kuulemma vakavan haita maapallon ilmastolle.

Mikä mekanismi näissä juovissa tämän haitan tekee? Osaisiko joku täällä selkokielellä selittää prosessin minulle..

Tai tulisi Osmo Soininvaaran blogille lentämiskeskusteluun selittämään sen itse, niin aina parempi..

Kiitos jos joku on viitseliäs!

Kommentit (13)

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Käsittääkseni asia on niin, että lyhyesti sanottuna tiivistysjuovat muuttavat maapallon säteilytasapainoa johonkin suuntaan. Tiivistysjuovat muodostavat käytännössä cirrus-pilviä jotka toisaalta varjostavat auringonvaloa ja toisaalta heijastavat lämpösäteilyä ja vähentävät lämmön karkaamista avaruuteen. Hyvänä esimerkkinä oli WTC-tornien terroristi-iskujen jälkeinen ilmaliikenteen seisokki jenkkilässä, joka aiheutti huomattavan muutoksen lämpötiloissa. Tiivistysjuovat vaikuttavat siis sangen paljon ilmastoon, mutta globaali kokonaisvaikutus lienee kuitenkin tuntematon.

Ks. esim. http://findarticles.com/p/articles/mi_m1200/is_/ai_104730230 tai http://www.sciencemuseum.org.uk/antenna/flying/contribution/contrails_an...

SamBody
Seuraa 
Viestejä5785
Liittynyt3.5.2008

Ne vaikuttavat samaan tapaan kuin yläpilvet yleensäkin: tasoittavat vuorokautisia lämpätilaeroja. Tuon 2001 WTC-iskun jälkimaingeissa USAhan julistetun 3 vrk mittaisen lentokiellon vaikutus oli yllättävän suuri, päivälämpötilojen arvioitiin laskeneen. 1 F (n. 1/2 C) ja yölämpötilojen nousseen saman verran.

http://www.vapaakielivalinta.fi/
http://www.sananvapaudenpuolesta.fi/
Tunnustan poikkeavuuteni: perustan näkemykseni enemmän omaan ajatteluun kuin auktoriteetteihin.

Vierailija

Natseilla oli pitkänmatkan pommarisuunnitelma, jossa raketti-liitokone ensin ottaisi vain korkeutta raketilla ja liitelisi toiselle mantereelle.

Tuossa olisi eräs ratkaisu estää pilvimuodostusta juuri haitallisimmalla korkeudella.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
tietää
Natseilla oli pitkänmatkan pommarisuunnitelma, jossa raketti-liitokone ensin ottaisi vain korkeutta raketilla ja liitelisi toiselle mantereelle.

Tunnetaan nykyisin nimellä "ohjus".

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
SamBody
päivälämpötilojen arvioitiin laskeneen. 1 F (n. 1/2 C) ja yölämpötilojen nousseen saman verran.



Mielestäni noissa asiasta kertovissa jutuissa mainitaan nimenomaan päinvastoin, ts. päivälämpötilat nousivat ja yölämpötilat laskivat. Päivällä aurinko pääsee porottamaan kuumemmin ja yöllä lämpö pääsee karkaamaan sutjakammin avaruuteen kun jättövanat poistuivat toviksi taivaalta.

Vierailija

Hiilidioksidi, vesihöyry ja muut kasvihuonekaasut, jotka syntyvät lentokoneiden suihkuturbiineissa, ovat valmiiksi ylhäällä ja vaikuttavat sillä tavalla.

ilmaisin
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005
Ertsu
tietää
Natseilla oli pitkänmatkan pommarisuunnitelma, jossa raketti-liitokone ensin ottaisi vain korkeutta raketilla ja liitelisi toiselle mantereelle.

Tunnetaan nykyisin nimellä "ohjus".

Tuolla ei ole oikeastaan yhtään mitään tekemistä ohjuksen kanssa. Antipodipommittaja oli rakettikäyttöinen pommikone. Ohjukset ovat joko lentokoneen tavalla toimivia risteilyohjuksia tai rakettikäyttöisiä ballistisia ohjuksia. Kummassakaan ohjustyypissä ei ole miehistöä tai uudelleenkäytettäviä osia.

Vierailija

Ei nyt varsinaisesti liity tiivistysjuoviin, mutta eikös tuosta Amerika Bomberista ollut tuulitunnelimallit jo valmiina? Ja ilmeisesti jonkinlaisia osiakin oli tehty jo. Olenko väärässä? Muistelisin vain lukeneeni jostain.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
bioenergia
Hiilidioksidi, vesihöyry ja muut kasvihuonekaasut, jotka syntyvät lentokoneiden suihkuturbiineissa, ovat valmiiksi ylhäällä ja vaikuttavat sillä tavalla.

Kaikki tiivistysvanat (-juovat) eivät synny suinkaan moottoreista, vaan sopivalla ilmankosteudella myös laippojen juuresta ja siivenkärjistä.

Vierailija

Lentokeen tiivistysvanat haihtuvat melko nopeasti ja koostuvat pelkästään vedestä ja jääkiteistä. On vaikea keksiä kuinka ne vaikuttaisivat ilmakehän lämpötilaan. Säätilasta johtuvat muutokset pilvisyydessä ovat kuitenkin aivan toista luokkaa. Vana itsessään johtuu siitä, että polttoaineen palamisen tuloksena syntynyt vesihöry tiivistyy jääkiteiksi yläilmojen kylmyydessä.

Lentokone aiheuttaa tietty pakokaasupäästöjä siinä missä autokin ja nämä joutuvat suoraan korkealle ilmakehään, normaalien sääilmiöiden yläpuolelle. Tämä voi hajottaa esim. otsonia huomattavasti tehokkaamin kuin vastaavan suuruiset päästöt maan pinnalla.

Vierailija

Niin, kuten todettiin nuo lentokoneen tiivistysjuovat eivät itsessään sisällä mitään "myrkkyjä tai muita kammottavuuksia". Mutta se tiivistysvana ei välttämättä aina ole niin lyhytaikainen kuin Suomessa on tapana olla. Vana voi nimittäin muualla mailmassa, missä ilmasto-olosuhteet ovat erilaisia, kehittää cirruspilviä, jotka sitten saattavat pysyä yläilmoissa jopa päiväkausia.

No, siitä mikä näiden "keinotekoisten" cirruspilvien vaikutus ilmastoon on (ja yleensäkin kuinka paljon näitä syntyy) on kovin ristiriitaisia näkemyksiä alan tieteilijöiden keskuudessa. Eli tämä asia on vielä enemmän kuin vaiheessa!

Uusimmat

Suosituimmat