Tytöt ovat poikia parempia ammattikoulussa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id103647.html
"[size=150:2siv6133]Tytöt ovat poikia parempia ammattikoulussa[/size:2siv6133]
Julkaistu 06.10.2008, klo 12.00

Ammatillisten alojen perustutkintoon kuuluvat näyttötyöt suoritetaan useimmiten vähintään hyvin tiedoin.

Opetushallituksen seurannan mukaan hotelli- ja ravintola-alan, sosiaali- ja terveysalan sekä logistiikan aloilla näyttötöistä yleisimmin annettu arvosana on toiseksi paras eli neljä, kun osaamista arvoidaan viisiportaisella asteikolla.

Kaikilla ammattialoilla naiset ovat saaneet ammatillisen osaamisen näytöistä keskimäärin parempia arvosanoja kuin miehet.

Ammattiosaamisen näytöt perustuvat käytännön työhön työpaikalla tai oppilaitoksessa. Näyttöjen arviointiin osallistuu useimmin oppilas ja opettaja yhdessä työelämän edustajan kanssa.

Näyttötöiden tulokset kerättiin vajaalta 5 000 opiskelijalta 72 ammatillisesta oppilaitoksesta.

Tiedot kerättiin syksyllä 2006 ja keväällä 2007 opintonsa aloittaneiden opiskelijoiden näytöistä. Oppimistuloksia on määrä kerätä kaikista opiskelijoiden suorttamista näytöistä tutkinnon loppuun asti.

Ammatillisten perustutkintojen näyttöjä on järjestetty syksystä 2006 lähtien. Tavoitteena on oppimistulosten arviointiperusteiden yhtenäistäminen.

YLE Uutiset"

Ihan tieteellisessä mielessä kiinnostaa miksi noin?

Onko koulutuksessa nykyään jotakin vikaa kun pojat ei pärjää yhtä hyvin kuin tytöt? Vai.. onko elinkeinorakenteet, tai työt muuttuneet naisellisia ominaisuuksia suosiviksi? Onko peräti käynyt niin hullunkurisesti että miesten keskinäiset poikkeavuudet ovat koituneet toisten miesten ongelmoinneiksi kun insinöörit on kehitelleet fyyistä voimankäyttöä korvaavia koneita..

Lukuaineet lisääntyy lisääntymistään ja se vaikuttaa vääjäämättä siihen että fyysisesti orientoituneille ei riitä motivaatiota.

Mun mielestäni ongelma on ihan tavallinen inhimillinen ongelma. Haaste, johon pitäis löytää asiallinen ratkaisu. Osa urospuolisista pärjää siinä kuin plikat ja plikoista jokuset ei pärjää. Tai.. valtaosa pärjää vaikka ei olis priimuksia, niinkin pitää voida nähdä.

Sellaistakin voi olla tuossa mukana mikä ei näy. Kaikki voivat kuitenkin kaivata opiskeluun mukaan enemmän fyysisyyttä jo ihan terveydellisistä syistä. Liikunnan lisääminen vois toisaalta auttaa poikia pärjäämään paremmin, tjms.

Mitäs kysymyksiä/vastauksia sinulle heräjääpi tuosta..?

Kommentit (10)

Vierailija

Amikset ovat koulujen yleisen trendin mukaisesti lokeroituneet ulos reaalimaailmasta, niin ettei ne vastaa sitä kysyntää mitä oikeasti tarvitaan. Pojat ovat oivaltaneet tämän tyttöjä aiemmin ja suorittavat näyttönsä työssään.

Vierailija
tietää
Amikset ovat koulujen yleisen trendin mukaisesti lokeroituneet ulos reaalimaailmasta, niin ettei ne vastaa sitä kysyntää mitä oikeasti tarvitaan. Pojat ovat oivaltaneet tämän tyttöjä aiemmin ja suorittavat näyttönsä työssään.



Joo.. mä oon itte kans sitä mieltä että koulumaailmassa ylipäätään on ajauduttu paljolti epäreaaliin suuntaan sikälis että kuvitellaan jotenkin "kannetun veden pysyvän kaivoissa".

Yläasteikä ja amitsuikä ei ehkä ole se otollisin ikäkausi (valtaosalle ja etenkin pojille) omaksua "siwistystä". Eikä sikstoisekseen kaikki ole lainkaan teoriaorientoituneita. Mä en ole itsekkään toisaalta ja ymmärrän oikein hyvin nuorukaisia jotka zippaa tunneilla ja masentuu. Pitää olla äksöniä että pysyy vireessä.

Kyllä sitä välillä sit lukee mutta siihen pitää olla aito motivaatio. Ei onnistu kenekään käskystä ja ulkoaopettelusta tulee yleensä vaan ihan hölmö olo. Asiat sisäistää paremmin ja pysyvämmin kun voi osallistua prosessiin, siihen duuniin.

Tarjolla on oppisopimuskoulutusta joka vastaa enisvanhaista kisälliperinnettä mutta onko sitä riittävästi ja saako yrittäjät siitä asianmukaista korvausta. Aika monella työmaalla olen itse kokenut sitä että sinne tulee joku harkkari ja sitten muiden työpanos kärsii kun pitää kädestä pitäen ohjata.

Nuorten koulutus on kuitenkin kuin laitettais rahaa pankkiin ja siinä ei pitäis huuhailla sellaista mikä ei ole ammatillisesti välttämätöntä taikka muuten hyödyllistä.
Rahapalkka on yleensä se hyvä motivaattori ja kannustin.
Ehkä raha motivoi poikia enemmän?

Mua on hirvittänyt aina yritysten ylläpitämät koulut mutta en tiä.. Valkeakoskella, missä olen elänyt osan lapsuuttani, siellä oli/on Lotilan ammattikoulu. Yhtyneet paperitehtaat OY:n oma koulu ja kyllä se kai toimi ihan ok.?

Ns. yleissivistys on tietenkin tärkeää, mutta oppiiko sitä koulussa? Tai oppiiko kaikki samoilla metodeilla. Toki yhtenäiset viitekehykset kulttuurissa on tärkeät mutta ei se tasapäisyys ole kaiken a ja ö. Innovatiivisyys voi kärsiä liiasta yhdenmuakistamisesta ja luova hulluus nikeltyy.
Luovaa hulluutta tarvitaan amitsupuolenkin duuneissa vaikka sen onkin koittaneet omia jotkut ihan tyyten kun sen ympärillä liikuu isot rahat.

Juurikin se miten työt organisoidaan ja saadaan sujumaan, se on usein paljon enemmän kuin se että paljonko rahaa saadaan kulumaan johonkin. Raha on joskus vaan se motivaattori muuten laiskoille ja saamattomille. Suurin osa on työorientoituneita ja ahkeria luonnostaan.

Siis laiskurit liikkeelle palkalla ja enemmän muutakin motivaatiota niille jotka on fyysisesti orientoituneita.

Ehkä nyt kun lama syvenee ja energiaa pitää säästää laman takia, jne. niin alkaa löytyä taas lihasvoimaa vaativia töitä, joskin raksapuolella niitä on ja siellä on kohtuulliset liksatkin. Onko naiset sielläkin muka ahkerampia?

Herää toisenlaista epäilyä..
Ei kait vaan mieskullttuurissa ole jotakin sellaista ylimielisyyttä, opittuja asenteita että miehuus sinällään olis jotakin paremmuutta niin että pojat tuudittautuu johonkin parempaan systeemiälykkyyteensä tms. ja kun se ei sitten käytännössä putkahdakkaan esiin automaattisesti niin pettymys tuottaa pahaa mieltä ja oloa? Tokkopa monessa tapauksessa..
Ja jos niin kiiruusti pojat ruotuun nykyajan haasteisiin vastaamaan. Maskuliinisen hegemonian ajat, jos niitä edes ollut on, niin ohi meni ja vihelsi mennessään. Se on ollut suuri puhallus. Vain se mikä on reaalia, se kantaa elämässä. Kuvitelmat ja unelmat kannattaa säästää aina iltaan ja nukkumaanmenoon.

Joo.. ja sitä tukiopetusta ja erityisopetusta jo jumalauta niihin kouluihin ja eskareista alkaen. Mikä siinäkin muka maksaa ettei sitäkään puolta meinata ei niin millään saada reilaan vaikka asiantuntijat ja kohta valtaosa kansasta tajuaa että niin pitäis. Miks päättäjät on kuin jotakin uskovaisia että ne luulee asioiden muuttuvan juhlapuheilla, ikäänkuin rukoillen.
Lapsilta otetaan pois kaikki järkevä ja hauska. Kouluruokana kohta pelkkää puuroo ja leipää. Meillä on typeryksiä päätöksenteossa.

Nykyinen opetusministeri, kaunis ja yksinkertainen sanoi että yhteisöllisyyttä voidaan lisätä yhteistapahtumin, retkiä ja juhlia.. *ARGH!* Voi hevon *rse! Yhteisöllisyys rakentuu kyllä tasapuolisten mahdollisuuksien kautta ja se on yhteiskuntasuunnittelun asiakin..

Voi mennä koulujuhlat persiilleen jos on liikaa luokka tai muita eroja. Sukupuolierotkin voi olla syy, joku syrjäytyminen koulussa.

Tämä voi olla ihan helwetin vakava asia!

Pojat ei saa syrjäytyä.
Se voi olla oire siitäkin että feminismin nimissä on "rapatessa roiskunut" mutta siitä ei pidä syyttää feminismiä. Se olis epäloogista. Ongelmahan olis väärin tulkinnassa ja väärissä valinnoissa.
Oleellista on korjata tapahtuneet virheet, eikä ruveta tappelemaan siitä kenen virhe oli. Tokko systeemistä edes löytyy selviä jälkiä sylttytehtaalle? Tokko on edes rahaa ja aikaa etsiä syyllisiä? Kongnitiivinen ratkaisukeskeisyys taitaa olla paras väylä jeesata pojat vex turhautumasta koulusta, siis ne joita opetus ei palvele.
Sikälimikäli on ongelmaa?
Se ei ole sinällään ongelma että likoilla voi olla enemmän pätemisentarvetta, ovat tunnollisempia ja huolellisempia eivätkä oo rahapalkkio-orientoituneita. Likkoja ehkä motivoi sosiaalinen palkinto enemmän?

Vierailija

Pojille koulut taitavat olla liian rauhallisia paikkoja. Monet poikaoppilaat kärsivät tästä lobotomisesta opetuksesta ja jos siitä poikkeaa, niin se katsotaan häirikökäyttäytymiseksi. Koulun opetuksen pitäisi olla interaktiivista ja käytännönläheistä kokeilemista. Esimerkiksi säteilystä käsittelevällä oppitunnilla voitaisiin käyttää erilaisia säteileviä laitteita ja katsoa kuinka ne erilaiset säteet käytännössä toimii, jonka jälkeen sitten sama asia toistettaisiin teoriassa. Fysiikan mekaniikkakin on mukavaa, jos niitä vektorioita voi kokeilla vaikkapa käytännössä ensin kuulia kimmottamalla, niin se teoriakin tarttuu sitten paremmin päähän.

Vierailija

ainakaan ne amikseen menevät pojat jotka minä tunnen eivät ole todellakaan kovin motivoituneita opiskeluunsa.

Vierailija
Pönni
Onko koulutuksessa nykyään jotakin vikaa kun pojat ei pärjää yhtä hyvin kuin tytöt?

...

Mitäs kysymyksiä/vastauksia sinulle heräjääpi tuosta..?




Opetushallituksen seurannan mukaan hotelli- ja ravintola-alan, sosiaali- ja terveysalan sekä logistiikan aloilla näyttötöistä yleisimmin annettu arvosana on toiseksi paras eli neljä, kun osaamista arvoidaan viisiportaisella asteikolla.

Kaikilla ammattialoilla naiset ovat saaneet ammatillisen osaamisen näytöistä keskimäärin parempia arvosanoja kuin miehet.


Kaikilla ammattialoilla vaiko ainoastaan kaikilla edellämainituilla?

Olisin taipuvainen uskomaan, että pojat pitävät edelleen kärkisijoja kaikissa vähänkään teknistä osaamista vaativissa töissä.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008

Onko tuttu lause poikain suusta:"Lukeminen ei kiinnosta ja siksi menenkin amikseen, kun siellä ei tarvitse lukea."

Everything you know, is about to change.

Vierailija

Yleisesti koulumenestykseen vaikuttaa se, että tytöt ovat jostain syystä pitkälti ehdollistuneet tekemään asioita siksi, että "niin kuuluu tehdä".

Viime vuosikymmeninä tilanne on kuitenkin ruvennut rakoilemaan ja tytöt ovat ottaneet poikia kiinni kapinoimisessa.

Eli siis ruvenneet räyhäämän ja juomaan viinaa, kun valmiiksi pureskellut säännöt ja rakenteet eivät enää uppoa.

Vierailija

Oppinnäytteen arvosana ei juuri kerro mitään. Varsinkaan, jos erot on yhden arvosanan verran.

Jos jotain arvosanoista haluaisi tonkia, kannattaisi katsella vaikka opintokokonaisuuksien loppuarvosanoja.

Amisaloissa on myös vahvasti poika/tyttölinjoja. Turha mielestäni verrata kukkasitojaa autoamikseen.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14017
Liittynyt23.6.2005

Klassinen huomio on, että pojat saavat enemmän huomiota kouluissa kuin tytöt, niin negatiivista kuin positiivistakin.

Eiköhän tämä tuore tulos voida liittää siihen huomioon, että pojat ovat lopultakin tajunneet, ettei kouluarvosanoilla todellakaan ole paskankaa merkitystä kun työpaikat ja ylennykset lohkeavat joka tapauksessa tyttöjä paremmin kun siirrytään työelämään vallitsevan seksismin vuoksi. Tästä itketään työelämä/sukupuoli-kursseillakin ja ihmetellään miksi trendit eivät muutu paskankaan vertaa. Koulumenestys nyt vaan ei korreloi työelämän kanssa läheskään niin paljoa kuin sukupuoli.

Tytöt taas kuvittelevat entistäkin sinisilmäisemmin, että hiljainen ahkeruus ja suorituskeskeisyys tuo tulosta myös työelämässä. Valitettavasti pippelilisä vaan on turhan kova edelleen, esimerkiksi virkoja miehet saavat useita kertoja helpommin 20-40-vuotiaina kautta linjan. Ei kannata siis omistaa kohtua, sillä voi synnyttää ja pelottaa työnantajan.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Uusimmat

Suosituimmat