Kinnerin ilmanvastus

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Millainen on kinnerin ihanteellisin muoto kun ottaa kaikki maaefektit ja muut huomioon.

Eli: millainen kinnerin olisi hyvä olla yläpinnasta, alapinnasta ja sivuilta ja mikä olisi maavara.

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

http://www.youtube.com/watch?v=V_HKbxjERhg

Asia on hyvin moniulotteinen ja vaihtoehtojen määrä on suuri.
Kala käy esimerkiksi hyvästä muodosta, mutta polkemaankin pitäisi mahtua ja saada ilmaakin.

Huipputehokkaasti muotoillulla ei liikenteeseen ole mitään asiaa.
http://www.youtube.com/watch?v=i5Dapy1xUq0

Resepti voisi olla vaikka: Hommaa pahvia, lautaa ja pyöränosia että voit mitoittaa laitteen itseesi ja sitten kokeilet sitä vaikka jopa ajaen. Runko on vaativin osa ja voi kustantaa köyhän kaikki varat. Tai syntyy vaneristakin kotona.
Muotokate syntyy helpoinnin ohuista kaarista ja veluurikankaasta.

Vierailija

Pisaran vastuskerroin on 0,01, mutta se ei ole suippeneva vaan lässähtänyt pallo, joka muuttaa koko ajan muotoaan.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
sinnipirtti
Muinoin kiersi huhu pisaran muodon olevan kaikista paras ajatellen pientä tuulenvastusta. Muistaakos muut tällaista?

Muistan kuulleeni tuollaisen väittämän. En tiedä vieläkään, tarkoittaako pisaran muoto roikkuvaa vai putoavaa pisaraa ja miten ne poikkeavat toisistaan.

Vierailija

Entä maaefekti, millä korkeudella kannattaisi kulkea. Tietysti vakaus on yksi tärkeä mutta jos se jätetään tälläkertaa huomiotta ja tehdään vaikka koteloidut pyörät.

Vierailija

Maavaran merkitys on tärkeä siksi että voi liikkua turvallisesti. Painopiste on useampipyöräisessä oltava matalalla ettei kaadu.
Mitään aerodynaamisia maaefektejä ei fillarissa tarvitse.

Vierailija
Teuvo
Entä maaefekti, millä korkeudella kannattaisi kulkea. Tietysti vakaus on yksi tärkeä mutta jos se jätetään tälläkertaa huomiotta ja tehdään vaikka koteloidut pyörät.

Äkkiseltään ajatellen tulisi mieleen, että fillarin ja maanpinnan väliin ei saisi muodostua paine-eroa verrattuna ympäröivään ilmaan: kaikki tällainen vie tehoa, enkä usko, että maaefektillä olisi mitään vaikutusta normaaleissa ajonopeuksissa fillarin ohjattavuuteen. Tekisin siksi itse pohjasta sellaisen, että se ei auraisi ilmaa allensa ja muutoinkin muodoltaan mahdollisimman tasaisen. Korkeudella on mielestäni merkitystä lähinnä ajomukavuuden kannalta, matala pohja kun kolisee helposti kanttikiviin sun muihin.

Vierailija
sinnipirtti
Muinoin kiersi huhu pisaran muodon olevan kaikista paras ajatellen pientä tuulenvastusta. Muistaakos muut tällaista?



Eli minkä muotoinen pisara on kiitäessään ilmanhalki vapaassa satojen metrien pudotuksessa.

Tuolla aikaisemmin sanottiin kalan mallin olevan hyvä. Minäkin olen taipuvainen uskomaan että luonto on muovannut olennoistaan sopivan muotoisia.

Kyselyni ydin oli maaefektistä johtuva. Joissakin lähteissä maaefektin sanottiin yltävän 0,4 metriin voimakkaana ja siitä jyrkästi heikkenevän korkeuden kasvaessa. Ajattelin jos teillä jollakulla olisi ollut kyseisestä asiasta omakohtaisesti korkeasti opiskeltua tietoa. Joku sanoi tuolla toisaalla että kinneri

Ilmanvastuksella niissä nopeuksissa mihin kinnerillä tasaisella pääsee, tuskin on juurikaan merkitystä, paitsi vastatuuleen. Vastatuuli puhaltaa korkealla kovempaa kuin matalalla(tuikkukynttilä palaa maassa, mutta ei enään puolen metrin kepin nokassa). Sen merkitys on muutenkin suuri, esim. 5m/s tuulessa paikoillaan oleminen tuntuu samalta kuin 18km/n nopeudella liikkuminen tyynessä.
Vierailija

Moi Teuvo
Kaikki kulmat ja särmät aiheuttavat pyörteitä, mutta tekeminen ilman kulmia on vaikeaa. Siis kuitenkin mahdollisimman vähän pyörteitä aiheuttava runko. Lisäksi poikkipinta kulkusuuntaan tulisi tehdä minimaalisen pieneksi. Vastus taitaa olla suoraan verrannollnen poikkipintaan pienillä nopeuksilla, kun pyörteet ovat mitättömiä.
Kun ilmaa pakkautuu kinnerin alle, ilman tulisi poistuessaan työntää kulkuneuvoa eteenpäin.
Pinnapyörät pyöriessään aiheuttavat yläosista enemmän vastusta kuin alaosat. Alaosa pysyy tiehen nähden melkein paikoillaan ja yläosa kirii kaksinkertaista vauhtia.
Terv. Paco
PS. Oletko ajatellut kinneriisi purjetta? Silloin leveyttä tulisi olla vähän enemmän ja mahdollisuus siirtää omaa painopistettä tuulen puolelle.

Vierailija

Kevyet kaaret tekee: Umpisoluisesta vaahtomuovista leikataan ja tuetaan haluttuun muotoon. Päälle kiedotaan lujitekangasta, joka voi olla vaikka silkkiä vanhasta paidasta. Päälle sivellään epoksia pariin kertaan.

Muodon saa levystä (laatikkopahvi) leikatuin muotein, jossa levyjako riittää tuentaan. Seinään valolla muodostunut varjokuva ajajasta ja ajokin aihiosta, antaa mitoitusmitat.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007
Teuvo
sinnipirtti
Muinoin kiersi huhu pisaran muodon olevan kaikista paras ajatellen pientä tuulenvastusta. Muistaakos muut tällaista?



Eli minkä muotoinen pisara on kiitäessään ilmanhalki vapaassa satojen metrien pudotuksessa.



tiedä häntä onko huhun pisara vain lehden reunalta kohta tippumassa oleva pisara vai jo liikkeessä oleva.

kalan muoto on aika vastukseton tosin myös suomut käsiitääkseni tekevät kallalla oman pienen vaikutuksen siihen. kuten kaikki nyt tiedämme että kalat elävät vedessä ja vedessä nyt vastus sattuu olemaan jonninverran kovempi kuin ilmassa.

toisen polven pilkkuvirhe

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007

Golfpallon muoto on aerodynaamisempi kuin pallomuoto. Ne pienet kuopat vähentävät ilmanvastusta. Samaa on käytetty kalleimmissa moottoripyöräkypärissä.

Käsittääkseni tippamuodossa 'pyrstöstä' on hyötyä. Sellaisiahan ovat esim. kilpapyöräilijöiden kypärät. Luonnossa pisarasta tulee pyöreähkö pintajännityksen johdosta.

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

Vierailija

Aerodynamiikan alkuaikojen keksintöjä olivat pisaramuoto ja siitä kehitetty katkaistu pisara, jonka hännän katkaisu lisäsi vain hieman vastusta mutta tilankäytön kannalta oli parempi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat