Surkea vastustuskyky

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Moi.

Voisitteko te auttaa mua, jos osaatte. Mä oon ollu viimesen vuoden flunssassa kerran kuukaudessa, tai kerran kahdessa kuukaudessa. Elokuussa kävin otatuttamassa verenkuvan ja kaikkien veriteitse tarttuvien tautien kokeet. Tulokset olivat ihan normaalit. Muuten elän suhteellisen terveellistä elämää, nukun kunnon yöunia, allergioita ei (pitäisi) olla.

Mikä siis alentaa vastustuskykyä näin paljon? Vinkkejä, miten sitä saisi parannettua? Oon niin kyllästynyt.

a) Keväällä löysin hometta keittiön lavuaarin alta lastulevystä. Se vaihdettiin, mutta sen alapuolella olevassa betonissa oli kostea läikkä. Voiko tämä kyseinen läiskä erittää jotain homejuttua ilmaan?

b) Pidän parvekkeen ovea raollaan todella paljon. Tuleeko pihalta liikaa kosteutta sisälle?

c) Syön suhteellisen vähän kulutukseeni nähden, sillä yritän laihduttaa. Kuntoilen myös vähintään tunnin päivässä (juoksua/kävelyä/kuntosalia). Onko moinen rääkki liikaa? Syön kuitenkin muuten ihan terveellisesti, paljon kasviksia. Usein ja pieniä annoksia, juuri koskaa ei tarvitse olla nälässä.
Lisäravinteina vitamiinejä ja magnesiumia,
Syön kuitenkin aika usein karkkia. Luin jostain, että ne kuormittaisivat elimistöä ja alentaisivat vastustuskykyä, pitääkö paikkansa?

d) Röökiä poltan normaalipäivänä n. 6 kappaletta, ja alkoholia käytän pari kertaa viikossa.

e) Voiko yksinäisyys aiheuttaa stressireaktion? Entä selibaatti?

Kommentit (9)

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Normaalia..itellänikin on kuumetta ja huonoa oloa yleensä 2 kertaa kuukaudessa.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija

Mietteitä.

a) Epäilen itse omalla kohdallani yliherkkyyttä luonnon homesienille, sillä jokaikinen loppukesä/alkusyksy olen altis saamaan pitkäaikaisen yskän joka on jo diagnosoitukin astmaksi. Usein niihin aikoihin on myös lämpöilyä. Noista läikistä on tietysti vaikea sanoa, mutta homeet, sienet sun muut saattavat aiheuttaa vaikka mitä...

b) Herkemmin sieltä kai tulee vetoa, joka ei ole koskaan lihaksille hyväksi.

c) Liikunnasta en osaa sanoa onko se liikaa, mutta sokeri on pahasta ja joillekin suoranainen myrkky. Liika ja varsinkin liian nopeasti verensokerin taivaisiin nostava ja helvettiin pudottava hiilihydraatti väsyttää ihmisen.

d) Tupakointi kuulema viluttaa kun verenkierto heikkenee.

e) Tjah, kyllähän laukeamista/masturbointia ainakin 3 krt/vk suositellaan miehille että pysyy välineistö ja verisuonet kunnossa?

Vierailija
avatish

Syön kuitenkin aika usein karkkia. Luin jostain, että ne kuormittaisivat elimistöä ja alentaisivat vastustuskykyä, pitääkö paikkansa?

d) Röökiä poltan normaalipäivänä n. 6 kappaletta, ja alkoholia käytän pari kertaa viikossa.

e) Voiko yksinäisyys aiheuttaa stressireaktion? Entä selibaatti?

Nuo ainakin edes auttavat asiaa. Tupakka on paha. Viina jos kännejä tapaa vetää. Sokeri myös voi tehdä shokin elimistössä jos vedetään hirveät määrät kerralla.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008

En osaa sanoa tupakan vaikutuksista, mutta ei luultavasti auta. Siis oletko ihan kuumeessa vai vuotaako kuono vain? Ei sitä parvekkeen ovea kannata kylläkään auki pitää, vedon vuoksi (ja energian) käännä mieluummin patterit nollille...Itselläni nenä vuotaa vähän jatkuvasti.

Everything you know, is about to change.

Vierailija
avatish
c) Syön suhteellisen vähän kulutukseeni nähden, sillä yritän laihduttaa.

Arvaisin että syyllinen löytyy tästä. Tietääkseni liian vähäinen energiansaanti alentaa vastustuskykyä merkittävästi. Toisaalta jos haluaa laihduttaa, niin ei voi mitään.

Minkälaista ravinto on laadultaan noin muuten, paitsi että kasviksia on hyvin? Tuleeko riittävästi proteiinia, syötkö täysjyväviljaa ja valkoisia pullamössöjä?

Vierailija

Kiitti kaikille, jotka on jaksaneet vastailla.

Tautini ovat siis yleensä olleet "flunssia", jossa ei ole juuri muita oireita kuin lievä lämmönnousu (tosin hyvin väsyttävä), joka kestää 3-4 päivää, sekä pieni kurkun karheus tai nenän tukkoisuus. Nenä on muutenkin tosi usein tukossa.

Ruokavaliosta sen verran, että olen saanut ainakin riittävästi proteiinia, lähinnä juustojen/vaalean lihan muodossa. Vaaleaa leipää/pastaa en syö kuin hyvin harvoin, sillä vatsani ei jotenkin pidä siitä. Toisaalta tämähän voisi tarkoittaa myös sitä, että karkkikaan ei sovi minulle, ja se kuormittaa liikaa. Ajattelin tehdä pienen kokeen aloittamalla karkkilakon. Ainut asia, mikä ruokavaliossani on ehkä puuttunut, on tuoreet hedelmät ja marjat. Mutta toisaalta, en ole juuri koskaan niitä kamalasti syönyt, ja silti olen ennen pysynyt terveenä.

Onko kellään mitään hyvää lisäravinnevinkkiä, mikä oikeesti vois auttaa? Ostin muka jotain siankärsämöuutetta, mutta ei näyttänyt tehoavan.

Rupesin myös miettiin, josko olen elänyt liian hygieenisesti. Pesen kädet aina ennen ruokailua, ja koska olen vaativa sinkku, en myöskään kovin usein harrasta kuolan/muun eritteen vaihtoa koiraiden kanssa. Seurusteluaikoinani olin aina terve. Pitäis varmaan tästäkin ottaa pikkuhiljaa selvää.

Vierailija

Täysi-ikäisenä "liialliselle" hygienialle on aivansama koska ulkoisista ärsykkeistä tulevat vastustuskyvyt syntyvät vain lapsena, vauvana. Myöhemmällä iällä ei voi kuin voivotella että tuli pidettyä turhan siistiä vauva/lapsuus -ikää (%

Veikkaisin itse dieettiä syynä, homeet myös.

Vierailija

Kiitti teille, olitte osittain oikeassa! Vastaan itse vielä tähän, jos jollekin olisi apua.

Sain tässä kuntosaliohjaajaltani diagnoosin huonolle vastustuskyvylleni: urheilen kuulemma ihan liian paljon, liian kovilla sykkeillä ja syön liian vähän. En oo juuri pitänyt tyhmyyttäni edes lepopäiviä. Nyt on laadittu kerrankin treeniohjelma ja katsotaan, tuleeko sitä noudattamalla enää flunssia En edes ole mikään atleettisen näköinen, joten en ois uskonut että meikäläisen tyyppinen ruho vois mennä ylikuntoon.

Uusimmat

Suosituimmat