Horoskoopit/astrologia

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Isäni uskoo vakaasti kiinalaisiin horoskooppeihin sun muihin luonnekuvauksiin. Onko kukaan itse asiassa vaivautunut edes tutkimaan mahdollista korrelaatiota syntymäajan ja luonteen välillä? Helpottaisi huomattavasti vasta-argumentointia kun alkaa mennä inttämiseksi

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija
nuori_urho
Isäni uskoo vakaasti kiinalaisiin horoskooppeihin sun muihin luonnekuvauksiin. Onko kukaan itse asiassa vaivautunut edes tutkimaan mahdollista korrelaatiota syntymäajan ja luonteen välillä? Helpottaisi huomattavasti vasta-argumentointia kun alkaa mennä inttämiseksi

Mars -efekti taitaa olla paras näyttö astrologian toimivuudesta. Tosin sekin on kumottu moneen kertaan.

Googleta nimeä "Gauquelin", Mars-efektin havaitsija 1900-luvulta. Wikissäkin on paljon asiasta. Jopa tällä palstalla on asioista keskusteltu.

Skepojen palstalla on keskusteluja asiasta, käytä paikallista hakua. Samalla palstalla on mainio yhteenveto asiasta:
http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/astrologia.html

Vierailija

Astrologiasta on paljon puhetta, mutta on aika harvinaista että joku tietäisi siitä juuri mitään. Useimmat tuntevat vain aurinkomerkkinsä, jota kutsutaan horoskooppimerkiksi, kun todellisuudessa astrologiaan sisältyy karkeasti otten 55 725 627 801 840 tilastollista muuttujaa (Nikula, 1989, 14), joten se että kaksi saman aurinkomerkin edustajaa ovat niin erilaisia, ei vielä vedä pohjaa pois astrologialta.

Jos kiinnostaa niin kannattaa lukea ainakin johdanto Raimo A. Nikulan kirjasta "Astrologian ihmiskuva".

"Koko tähän astinen tieteellinen kehitys viittaa siihen suuntaan että on otettava huomioon yhä suurempia kenttiä ja vaikutuspiirejä, jos aiomme ymmärtää elämää. Toisaalta länsimaisen mielen kehitys on ollut tälle vastakkainen. Vain osien analyyseilla ja määrällisillä suhteilla on ollut merkitystä ja luonto on tyhjennetty kvaliteeteista ja kokonaisuuksista. Havainto siitä, ettei tämä ositettu ja määrään perustuva kuva maailmasta ole oikea eikä ainut mahdollinen, on sarastamassa."

"Astrologian etu on sen sisältävä yleispätevä symbolikieli, joka hyvin käytettynä ja ymmärrettävään ihmistuntemukseen yhdistyneenä voi avata vastaanottavan ihmisen mielessä monia uusia kanavia ymmärtää itseään ja saada liikkeelle muutoksia, jotka voivat osoittautua ihmistä muuttaviksi ja terapeuttisiksi."

"Tiede toimii keräämällä informaatiota ja soveltamalla sitä suuriin joukkoihin, mutta astrologia toimii soveltamalla yleispäteviä periaatteita jokaiseen yksilöön. Tiede pyrkii yksitasoisuuteen ja toistettavuuteen, astrologian kieli taas on monitasoista koska ihmisetkin ovat, ja sen tieto kohdistuu ainutkertaisiin ihmisyksilöihin. "

Vierailija
Phony

Skepojen palstalla on keskusteluja asiasta, käytä paikallista hakua. Samalla palstalla on mainio yhteenveto asiasta:
http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/astrologia.html

Jotain tällaista hainkin. Tuon voisi oikeastaan tulostaa ja käyttää väittelyn loppukaneettina.

Ihmie
Astrologiasta on paljon puhetta, mutta on aika harvinaista että joku tietäisi siitä juuri mitään. Useimmat tuntevat vain aurinkomerkkinsä, jota kutsutaan horoskooppimerkiksi, kun todellisuudessa astrologiaan sisältyy karkeasti otten 55 725 627 801 840 tilastollista muuttujaa (Nikula, 1989, 14), joten se että kaksi saman aurinkomerkin edustajaa ovat niin erilaisia, ei vielä vedä pohjaa pois astrologialta. ja sen tieto kohdistuu ainutkertaisiin ihmisyksilöihin. "

-merkityksetöntä löpinää-

Entä kun voidaan todistaa, että nuo muuttujat ovat lähinnä höpöhöpöä? Ei siinä auta mitään, että kierrellen väistelee varsinaista kriittistä paneutumista astrologian perusteisiin. Astrologia on uskonnon kaltainen uskomusjärjestelmä, joka ei korjaa itse itseään, ei selitä ilmiöitä, ei ole todennettavissa millään lailla.

Selitys "tiede ei vielä tiedä..." tai "tiede muuttuu ja on epäluotettava..." on täysin tyypillinen esimerkiksi uskonnon puolestapuhujille Mielestäni se kertoo astrologiasta aika paljon.

Vierailija

En ole varsinainen pro, mutta olen harrastanut jonkin verran astrologiaa erinäisiä vuosia. Lähinnä olen tyytynyt tutkimaan omaa nataali- eli syntymäkarttaani, ja arvuuttelemaan julkkisten aurinkomerkkejä heidän kasvojensa perusteella. Itse kun olen ollut näkevinäni että joskus aurinkomerkit näkyvät naamasta - mutta en pidä täysin mahdottomana etteikö sellaiseen voisi itse suggeroida itseään. Haluaisin kuitenkin tietää minkä vuoksi monet Kalat (kuten minä) omaavat pehmeät huulet ja tapaavat usein virnistää aivan tietyllä tavalla (joista esimerkkinä vaikka Bruce Willis ja Renny Harlin). Lisäksi haluaisin tietää minkä vuoksi Leijonat näyttävät usein tuimilta, Vaaoi'lla on usein suorat hiukset ja ohuet huulet sekä pitkänomainen kallo, kulmakarvatkin usein varsin suorat (mikä muuten koskee muitakin ilmamerkkejä tuon tuostakin).

Jos arvaisin ihmisten aurinkomerkit aina oikein, olisin varmaan fanaattinen astrologia-uskovainen, mutta koska en näin tee tai kykene tekemään, joudun elämään kaksoiselämää jossa toisaalta myönnyn tieteelliseen skeptisyyteen ja toisaalta haluan kuitenkin tarkastella astrologiaa havaiten että "toisinaan se toimii".

Mikä se "toimimisen" perusjippo oikein on? Jonkinlainen kollektiivinen tietoisuusko, jossa itse luomme sen mihin uskomme?

Jokatapauksessa länsimaisen astrologian aurinkomerkit liittyvät nimenomaan aurinkoon eli vuodenkiertoon, vuodenaikoihin; tämän vuoksi Oinas alkaa kevätpäiväntasauksesta, eikä siitä milloin jokin Oinas-nimiseksi nimetty tähtikuvio killuu taivaalla mitenkäkin.

Vierailija

Itsekin tunnustaudun jonkin asteen astrologiaharrastajaksi, lähinnä luonnekuvausten muodossa. Jos tapaan uuden tuttavuuden, on minun lähes pakko saada tietää hänen aurinkomerkkinsä. Pakko kyllä tunnustaa, että tavallaan myös "sorsin" tietynmerkkisiä ihmisiä pääni sisällä aiempien kokemuksieni perusteella. Annan kuitenkin kaikille mahdollisuuden! On vaan hassua, että esimerkiksi jousimiesten kanssa mulla menee sukset yleensä aina ristiin.

Tarkan syntymäkellonajan ja -paikan avulla saa katsottua netistä itselleen aurinkomerkin lisäksi myös nousevan merkin, joka nostaa kunnolla päätään n. 25-vuotiaana, sekä tunteita määrävän kuumerkin. Myös muut planeetat näkyvät kuvauksessa. Editoikaa, jos ei saa mainostaa, mutta
astro.fi
on ainakin hyvä, suomenkielinen sivusto.

T. Aurinko neitsyt, nouseva jousimies, kuu kalat
(= kuvaus myös sopii "valitettavasti" kuin nenä päähän...)

Vierailija
nuori_urho

Entä kun voidaan todistaa, että nuo muuttujat ovat lähinnä höpöhöpöä?

No mikset sitten todista että ne on höpöhöpöä? Vai hyväksytkö vain sinun "jumalasi"(Skepot) sanan, etkä edes tutustu vastapuoleen(Nikula)?
Todella tieteellistä... Mun iskä on parempi kuin sun iskä tai mun auktoriteetti on parempi kuin sinun auktoriteettisi...

John Carter
Seuraa 
Viestejä7511
Liittynyt17.2.2006

Haluaisin antaa palstan astrologeille käytännön tehtävän ja kysyä, että voisitteko ilmoittaa minun horoskooppini pelkän tekstini analysoinnin perusteella?

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Vierailija
Tsarion /

No mikset sitten todista että ne on höpöhöpöä? Vai hyväksytkö vain sinun "jumalasi"(Skepot) sanan, etkä edes tutustu vastapuoleen(Nikula)?

Tuossahan oli tieteellisin tutkimuksin päädytty siihen, ettei astrologia ja siihen liittyvä uskomusjärjestelmä (= muuttujat) ole todenmukainen. Joten jää sinun tehtäväksesi todistaa päinvastainen.

Edit. Toki oletan sen olevan varsin helppoa asenteestasi päätellen.

Vierailija

Jos nyt ei mitään muuta merkitystä näe astrologialla, niin voisi olla kuitenkin oleellista perehtyä oman kokemuksensa kautta noihin kahteentoista astrologiseen merkkiin ja niiden merkitykseen arkkityyppeinä. Niin kuin C. G. Jung sanoi: "Astrologia ... edustaa menneisyyden psykologisen tiedon summaa." Ymmärtää sitten ainakin, ettei niitä kuvauksia ihan hatusta vedetä. Asiaan perehtynyt on sisäistänyt ko. symbolien sisällön ja ammentaa sieltä.

Sama pätee esim. näihin ns. transiitteihin ja aspekteihin, mars-yhtymä-venus yms, joiden pohjalta tehdään näitä ajankuvauksia, horo-skooppeja eli tähystyksiä aikaan: astroilija katsoo symboleita, niitä psykologisia voimia joita ne symboloivat, ja niiden suhtautumista toisiinsa tietyssä (symbolisessa) kulmassa ja ilmaisee sitten puhutulla kielellä mitä siinä on meneillään ja miltä se tilanne voisi näyttää tosielämän piirissä.

Vierailija

Käsitykseni (aloittelevana) historianopiskelijana astrologiasta on tämä: hyötyä siitä on ollut lähinnä astronomialle. Tietty mystisyys teki tähdistä mielenkiintoisempia suuremmalle joukolle ihmisiä, joten tähtitaivaan tarkkailu varmasti astrologian vaikutuksesta lisääntyi ja toi sitä kautta uutta tietoa. Nykypäivän psykologiaan sillä ei kuitenkaan juurikaan ole annettavaa, eikä kyllä enää astronomiallekaan

MrKAT
Seuraa 
Viestejä2278
Liittynyt16.3.2005

Kerran kirjoitin skepsis-palstalle härnäämismielessä tiedetuloksen astrologian kielellä:
"Härässä merkissä" syntyneissä löytyy enemmän MS-tautisia kuin "Skorpionin merkeissä" syntyneille (British Medical Journal: Marraskuussa syntyneillä pienin MS-riski), johon vaikuttaa vuodenaika, sehän se tärkein sykli on vuorokausisyklin ohessa.
Vastaavia pieniä korrelaatioita "tähtimerkkeihin" saattaisi löytyä skitsofrenian, diatebeksen ym. tautien osalta joihin kevätflunssilla tms vuosirytmeillä sikiöön voi olla vaikutusta. Voisi myös arvata, että Vesimiehiä on urheilujoukkeissa enempi kuin Jousimiehiä. Miksikö ? Juniorijoukkeissa heillä on aina ollut pituus ja painokasvussa n. 10 kk etumatka ja siten pääsevät yhä parempiin rooleihin, saavat eniten jääaikaa jne samalla kun pikku Jousimiehet masentuneina useammin vaihtavat alaa..
Kaikille näille on luonnollista selitystä tässä löydettynä.

Astrologia vaan hämärtää pitäytymässä vanhoissa muka muuttumattomissa totuuksissa ja maagisissa selityksissänsä. (Leijonan tähtikuvion tähdet sattuu vaan faaraonpään näköisenä tällä vuosimiljoonalla muistuttamaan leijonaa, ei ole mitään järkevää kausaalista syytä miksi 2-3000 v sitten auringon ollessa tuossa tähtikuviossa, silloin syntyneillä ihmisillä pitäisi olla useampia leijonan ominaisuuksista, eikä varsinkaan nyt kun nyky-"Leijonilla" aurinko onkin synttäripäivisin Ravun kuviossa tms, maanakselin muutoksen takia).
Tuo länsimaisen astrologian silmissä..

Kiinalainen näyttäisi vielä karummalta, oikaistiin vuosiin kun ei osattu tähtilaskuja:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kiinalainen_horoskooppi
"Vaeltavilla munkeilla ei ollut yleensä niin korkeaa koulutusta, että he olisivat pystyneet tekemään tarkempia astrologisia laskelmia, joten syntymävuoden eläin oli helpoin tapa luokitella ihmiset. Eläimet hallitsevat populääriastrologiaa, koska ihmisten on helppo samaistua kuvauksiin eläinten luonteenominaisuuksista."

Homeopatia-skandaali A-talkissa: https://www.youtube.com/watch?v=qXLTz5LhHMU

MrKAT
Seuraa 
Viestejä2278
Liittynyt16.3.2005

Luonnekuvausten osuvuuden harhatuntumaa kuvaa ns. Forer-efekti. (Samanlaista harhaa on lääkärikirja-efekti, jota lukiessa, vähän jokainen tauti alkaa itsessä kolottamaan

TV:ssä oli tästä hyvä demonstraatio oliko se Prisma-tv-sarja, jossa taikuri Randi koulussa jakoi henk. koht paperilapuilla jokaisen luokan oppilaalle luonnekuvauksen, taisipa huijata että henk. koht. ennusteita.
Kun Randi pyysi kaikkia niitä oppilaita nostamaan kätensä, joihin luonnekuvaus oli osunut kohdalleen, niin suurimmalla osalla nousi kädet ylös. Sitten Randi pyysi jokaista antamaan aina sen ennustelappunsa takanaistuvalle toverilleen. Seurasi hämmentyneitä katseita kun oppilaat huomasivat, että kaikille olikin kopioituna identtisesti sama teksti.

MrKAT
Seuraa 
Viestejä2278
Liittynyt16.3.2005
John Carter
Haluaisin antaa palstan astrologeille käytännön tehtävän ja kysyä, että voisitteko ilmoittaa minun horoskooppini pelkän tekstini analysoinnin perusteella?

Näinpäin on helpompi testata. Annetaan 12:n henkilön luonnekuvaukset, saa katsellakin ja astrologi yrittää panna heille oikeat horoskooppimerkit. Tulee herkästi epäonnistumaan. Tämmöinen tapaus oli nolo tv:ssäkin eräälle astrologille, yksikään ei osunut. Muistaakseni tämä tapaus on kuvattu kirjassa Lindeman-Viitasalo, Marjaana (toim.): Toden näköiset harhat. Helsinki: Duodecim, 1995, jossa on muutakin tähän liittyvää kritiikkiä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat