Moottorijarrutus

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Mihin perustuu? Miksi sillä säästää bensaa? Kuluttaako moottori bensaa jarrulla jarruttaessa, ja jos kuluttaa niin miksi? Mistä se moottori muka tietää painaako sitä jarrua vai ei? Vai riippuuko se jotenkin vaan kierroksista..

くそっ!

Sivut

Kommentit (58)

Vierailija

Kun renkaat pyörittävät moottoria eikä toisinpäin, modernissa autossa tietokone lopettaa polttoaineen syötön kunnes pyörimisnopeus alittaa tyhjäkäyntinopeuden.

Käytännössä sillä ei säästä merkittäviä määriä. Polttoainetta säästyy joka kerta moottorin tyhjäkäyntikulutuksen verran siltä ajalta kun moottorilla jarrutetaan.

Moottori ei kuluta bensaa jarrupolkimella jarruttaessa, mikäli kaasupoljin on samaan aikaan ylhäällä, koska moottori jarruttaa samaan aikaan.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Niin eli olen käsittänyt väärin ja jarrua saakin painaa kunhan kytkin ei ole pohjassa eikä vaihde vapaalla? Minulle on opetettu että jarrua pitäisi käyttää mahdollisimman vähän.. mutta sillä ei olekaan merkitystä painaako tuon moottorijarrutuksen yhteydessä jarrua vai ei?

くそっ!

Vierailija

Ruiskukoneessa loppuu käytännössä polttoaineen syöttö kun nostat kaasupolkimen ylös. Siinä tilanteessa moottorin veto loppuu.

Vetävät pyörät pyörittävät moottoria, jossa kuitenkaan ei juurikaan tapahdu mitään palotapahtumaa. Se tietenkin hidastaa liikkumista voimansiirron ja moottorin sisäisen kitkan takia.

Siinä tilanteessa kun moottorin kierrokset putoavat alle tyhjäkäyntikierrosten, alkaa jälleen polttoaineen suihkutus moottoriin tyhjäkäynnin ylläpitämiseksi.

Eli on taloudellisempaa nostaa jalka kaasulta ja olla painamatta kytkintä.

Toisin oli asia kaasarikoneiden kanssa.

Vierailija

Jarrua painamalla auto hidastuu nopeampaa ja polttoaineesyöttö on poikki lyhyemmän ajan, eli periaatteessa säästää vähemmän polttoainetta.

Idea on siinä että moottorijarrutus aloitetaan kauempaa kuin jos hidastettaisiin vauhtia normaalisti jarruilla. Tällöin auto rullailee itsekseen muutaman ylimääräisen metrin ilman bensaa, ja tällä sitten säästää jotain promillen osia kokonaiskulutuksesta.

Käytännössä suurin osa polttoaineenkulutuksesta kaupunki- ja ruuhkaliikenteessä tapahtuu liikennevaloissa seisoessa, ja suurin osa kulutuksesta lähiö ja moottoritieliikenteestä tapahtuu ilmanvastuksen voittamiseen, eli moottorijarrutuksella on kokonaisuuteen nähden hyvin hyvin pieni vaikutus.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Ronron
Mihin perustuu?

Siihen, että sylintereissä puristetaan ilmaa, joka lämpenee puristettaessa. Jarruttaminen tarkoittaa samaa, kuin että liike-energiaa muutetaan lämmöksi.
Miksi sillä säästää bensaa?

Ei säästä. Vain jarrujen käytön vähentäminen säästää bensaa. Mitä enemmän käytät jarrua, sitä enemmän tuhlaat bensaa.
Kuluttaako moottori bensaa jarrulla jarruttaessa,

Kuluttaa. Sen, mitä se kuluttaa tyhjäkäynnillä.
ja jos kuluttaa niin miksi?

Siksi, että moottori ei käy ilman polttoainetta. Ikiliikkujaa ei kukaan ole vielä keksinyt.
Mistä se moottori muka tietää painaako sitä jarrua vai ei?

Ei se tiedäkään.
Vai riippuuko se jotenkin vaan kierroksista..

Ei riipu.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Veikko
Jarrua painamalla auto hidastuu nopeampaa ja polttoaineesyöttö on poikki lyhyemmän ajan, eli periaatteessa säästää vähemmän polttoainetta.

Et Veikko näy ymmärtävän koko jarrun ideaa. Jarrun tehtävä on vain muuttaa liike-energiaa lämmöksi. Energia ei häviä mihinkään, vaan muuttaa vain muotoaan. Jarru on vauhdin vihollinen ja sitä käyttämällä tuhlataan vain turhaan kallista bensalla tai muulla polttoaineella saatua liike-energiaa.

Vierailija
Ertsu

Ei riipu.

No kyllä tämä ns. nollakulutus riippuu.

Sen verran kommentoin tuota kierroslukua, että toisin kuin ketjussa on esitetty, niin polttoaineensyötön katkorajana ei ole tyhjäkäyntinopeus. Manuaalivaihteisissa autoissa tuollainen 1500rpm tuntuisi olevan aika yleinen raja ja automaattivaihteisissa tuollainen 1000rpm.
Syy tällaisiin rajoihin on lähinnä ajomukavuuden ja hyödyn yhdistäminen.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
bdbdbd
Ertsu

Ei riipu.

Sen verran kommentoin tuota kierroslukua, että toisin kuin ketjussa on esitetty, niin polttoaineensyötön katkorajana ei ole tyhjäkäyntinopeus. Manuaalivaihteisissa autoissa tuollainen 1500rpm tuntuisi olevan aika yleinen raja ja automaattivaihteisissa tuollainen 1000rpm.

No ainakin mun diesel-automaatti kuluttaa sen saman, kun kaasupoljin on ylhäällä kierroksista riippumatta. Siis saman kuin tyhjäkäynnillä. Siinä ei ole (vielä) mitään syötönkatkaisuautomaattia.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Ertsu
bdbdbd
Ertsu

Ei riipu.

No ainakin mun diesel-automaatti kuluttaa sen saman, kun kaasupoljin on ylhäällä kierroksista riippumatta. Siis saman kuin tyhjäkäynnillä. Siinä ei ole (vielä) mitään syötönkatkaisuautomaattia.

Mietinkin että taitaa olla automaattivaihteisto käytössä miehellä.. minä ajattelin ihan normaalia manuaaliautoa jossa on sellainen kolmas poljin jota kutsutaan kytkimeksi. Sen kun painaa pohjaan niin yhteys renkaista moottoriin katkeaa. Automaatti toimii ihan eri tavalla kuin manuaali joten ei sotketa nyt automaatteja tähän.

くそっ!

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Ronron
Mietinkin että taitaa olla automaattivaihteisto käytössä miehellä..

Siis minkälaisella "miehellä" ? Sellaisella, jolla on ajo-oikeus vähän isompaan autoon, kuin teillä henkilöautoherroilla, vai ?

minä ajattelin ihan normaalia manuaaliautoa jossa on sellainen kolmas poljin jota kutsutaan kytkimeksi.

Se kolmas poljin on ihan turha. Turhaa työtä koko polkeminen.
Siis polkimen polkeminen. Nainen on eri juttu.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Ertsu
Ronron
Mietinkin että taitaa olla automaattivaihteisto käytössä miehellä..

Siis minkälaisella "miehellä" ? Sellaisella, jolla on ajo-oikeus vähän isompaan autoon, kuin teillä henkilöautoherroilla, vai ?

minä ajattelin ihan normaalia manuaaliautoa jossa on sellainen kolmas poljin jota kutsutaan kytkimeksi.

Se kolmas poljin on ihan turha. Turhaa työtä koko polkeminen.
Siis polkimen polkeminen. Nainen on eri juttu.

Heh, en minä tarkoittanut halveksua siitä että käytät automaattia.. Minulla ei ole edes autoa, ja ottaisin mielelläni myös automaatin sitten kun auton hankin.

くそっ!

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Automaatti on ihan kiva vaihtoehto silloin, kun on saanut polkemisesta tarpeekseen (ei tarkoita naista). On tullut joskus ajeltua vähän huviajelua 10 vaihteisella. Kytkin on vähän raskas, mutta paineilmajarru on tosi kiva, kun tottuu.

Itse aloin tehdä tuttavuutta automaatin kanssa vasta 15 ajeluvuoden jälkeen.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Ertsu
Automaatti on ihan kiva vaihtoehto silloin, kun on saanut polkemisesta tarpeekseen (ei tarkoita naista). On tullut joskus ajeltua vähän huviajelua 10 vaihteisella. Kytkin on vähän raskas, mutta paineilmajarru on tosi kiva, kun tottuu.

Mutta luulisi sitten että tietäisit että jarrua voi painaa ilman kytkintäkin jolloin renkaat pyörittävät moottoria eikä se siksi sammu vaikkei bensaa syötettäisikään.

くそっ!

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Ronron
Ertsu

Mutta luulisi sitten että tietäisit että jarrua voi painaa ilman kytkintäkin jolloin renkaat pyörittävät moottoria eikä se siksi sammu vaikkei bensaa syötettäisikään.

Juu onhan noita kaikenlaisia systeemejä. Eihän se tyhjäkäynninkään bensansyöttö ihan sama ole kuin täydenllä teholla. Eli se polttoaineensyötön kokonaan katkaiseminenkaan säästä kuin sen tyhjäkäynnillä kulutetun määrän.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat