Unettomuus ja stressi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kärsin uniongelmista. Nytkin menin nukkumaan, nukahdin ja heräsin sitten 1,5 tunnin päästä, eikä toivoakaan uneen pääsystä vähään aikaan.

Ataraxia ja Promazinea (ent. Sparine)) olen ottanut, muttei auta. Nyt söin pari juustoleipää ja maitolasin. Hohhoijjaa....

Sivut

Kommentit (33)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Onko huolia, stressiä tai muita murheita, sydänsuruja? Koetko nukkumisen ajanhukkaamiseksi tai onko se jollain muulla tavalla epämiellyttävää? Jos molempiin "ei" niin lääkärille jos et ole vielä ollut.. Myös ne paineet ja pelko siitä ettei uni tule, yleensä juuri aiheuttaa sen ettei se uni sitten tulekaan. Jos tiedät kärsiväsi unettomuudesta ja menet nukkumaan sillä mielellä että "hitto en saa varmaan taaskaan unta" niin et varmaan saakaan. Mutta vaikeaahan sitä on toisinkaan ajatella jos on niin paljon huonoja kokemuksia. Sama kuin paruresis, ujopissa, epäonnistumiset aiheuttavat epäonnistumisia. Yritä suhtautua nukkumiseen positiivisesti, ajattele vaikka että "ah, vihdoinkin nukkumaan, ei tarvitse tehdä mitään, idiootti paskamaailma pyöriköön nyt ilman minua, minä sammun tähän, laiskana, velttona, ihanaa vaan makoilla" ja muistele miltä aamuherätys tuntuu ja kuvittele että alkaisiko kummasti unettaa jos sinun nyt, juuri nyt yhtäkkiä pitäisikin nousta ja lähteä töihin..

くそっ!

Vierailija

On huolia ja murheita. Työpaikka meni 9v työrupeaman jälkeen, kun jouduin erään henkilön silmätikuksi puoli vuotta sitten. Samalla lähti auto ja lasten tapaaminen on vaikeaa, kun asuvat eri paikkakunnilla. Lisäksi on 120000 asuntolainaa niskassa ja palkaa ex jobista tulee vain tammikuuhun asti.

Onneksi kuulun ERTO:n kassaan.

Että onhan tuossa iltaisiksi pohdittavaa.

Lisäys: käyn psyk.polilla kerran viikossa jutustelemassa

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Leuka
On huolia ja murheita. Työpaikka meni 9v työrupeaman jälkeen, kun jouduin erään henkilön silmätikuksi puoli vuotta sitten. Samalla lähti auto ja lasten tapaaminen on vaikeaa, kun asuvat eri paikkakunnilla. Lisäksi on 120000 asuntolainaa niskassa ja palkaa ex jobista tulee vain tammikuuhun asti.

Onneksi kuulun ERTO:n kassaan.

Että onhan tuossa iltaisiksi pohdittavaa.




Jees.. jossain neuvottiin pitämään ennen nukkumaan menoa puolen tunnin mietiskelypaussi jossa käsittelee kaikki mieltä painavat asiat, jotta niitä ei sitten pyörisi niin pahasti mielessä kun ryhtyy nukkumaan.. ei se niitä murheita tietenkään poista, mutta kun ne on kunnolla käsitelty, mieli rauhoittuu jonkin verran. Jos se ei auta niin sitten en tiedä..

くそっ!

Vierailija
Leuka
Kärsin uniongelmista. Nytkin menin nukkumaan, nukahdin ja heräsin sitten 1,5 tunnin päästä, eikä toivoakaan uneen pääsystä vähään aikaan.



Kärsin täsmälleen samasta ongelmista. Itselläni asia ei johdu niinkään stressistä vaan liian korkeasta aktiivisuustasosta, nytkin meni perjantain tentti pieleen kun en saanut yöllä nukuttua lainkaan. Tänään nukahdin pariksi tunniksi ja taas ollaan valveilla, yritin vetää persekännit jotta olisin sammunut pidemmäksi aikaa. Yritykseksi jäi. Vedetään nyt sitten olutta lisää.

Vierailija

Uni vain tapahtuu.

Lyhytkestoisena, ohimenevänä unettomuus ei häiritse. Kun siitä tulee tapa, se ikään kuin imee kaiken itseensä. Sanon sitä mustaksi aukoksi.
Lääkkeet ovat toki näppäriä, mutta ne samalla käytön vakiintuessa syventävät ongelmaa. Lääkeet aiheuttavat unettomuutta. Psyykkisen nakittamisen lisäksi.
Nukahtaminen ei onnistu, kun pelottaa, ettei unta saa, taaskaan. Lopulta sitten itkettää.

Lääkehoitoa ei tule lopettaa yks kaks. Lääkkeistä ei tule soimata itseään. Kun on aika, ne jäävät itsestään pois. Tulee tunne, ettei tarvitse enää lääkkeitä tai niistä saatava hyöty on joko vähäinen tai olematon.
Lääkeriippuvaisen tulee kuunnella kehoa ja mieltään irrottautuessaan lääkkeistä. Usein pikkuhiljaa on parempi kuin ihan seinään lopetus. Vierotusoireet nääs.

Mitä sitten voi tehdä?

Itse olen turvautunut hypnoosiin, se toimii minulla, kuin kuuma veitsi voihin. Mikään automaatti hypnoosi ei ole, itsekin pitää osallistua.
Osallistuminen tarkoittaa sitä, että pidän itse huolen siitä, että olen oikeaan aikaan oikeassa paikassa l. sängyssä, kun juna saapuu laiturille. Minä sitten vain hyppään kyytiin.
Suomennettuna: aikuisella ihmisellä on nukkumaanmenoaika, josta sitten ei tingitä. Ja kun ongelman kanssa on paininut tarpeeksi, ei tule mieleenkään, että pitäisi hämmentää rytmiä.
Rytmi tarkoittaa suurin piirtein samaa klo:n aikaa iltaisin sekä heräämistä aamuisin, ei päivisin.
Yöseksi on ympätty aamu/päivä/iltaseksiksi. Yö on pyhitetty nukkumiselle.

Huolet ja murheet.
Ne voi jäsennellä. Levy voi soida, kierros kierrokselta, mutta niihin ei tarvitse mennä mukaan. Ajatuksiin siis. Sillä ne ovat ihmisen sen hetkisiä ajatuksia, ei välttämättä oikeita eikä edes oikein suhteutettuja. Ajatukset vain ovat. Itseys on niiden takana, huolista huolimatta odottaa levollisena.

Asioilla on taipumus järjestyä.
Ihmisellä on taipumus huolehtia. Turhaan.

Aktiivisen tulee ilmeisemmin huolehtia, että mieli ja keho saavat tilaa purkaa energiansa. Hyvissä ajoin, ennen nukkumaan menoa.
Iltaisin on syytä varoa adrenaliinipiikkiä. Mielen tasoitattaminen onnistuu rauhoittumaan opetellen.
Asiaan on hyvä hakea apua, ennen kuin siitä tulee ongelma.

Vierailija

Aina kun treenaan liikaa, minulle iskee sama ongelma. Eli nukahdan illalla mutta herään parin tunnin päästä enkä saa enää uudestaan unta. Siihen liittyy myös runsas hikoilu ja sydämentykytys.

Stressihormoneista se kai johtuu? Samantekevää onko stressi hankittu henkisellä vai fyysisellä rasituksella, mutta kun kortisoli jyllää, ei uni tule.

Henkinen stressi on siitä ikävämpi, että sen poistaminen ei ole niin yksinkertaista. Fyysisen stressin saa pois sillä että lopettaa treenaamisen.

Vierailija

Pari ataraxia lisää ja tiedelehden lukemista, niin tuli se uni joskus neljältä. Heräsin sitten 14:45.

Nyt taistellaan ilman päiväunia ja otetaan ataraxit illalla ajoissa pari tuntia ennen nukkumaanmenoaikaa.

Vierailija

Mä olen kärsinyt samoista ongelmista koko pienen ikäni. Kamala vaiva! Viimeinen tikki oli, kun aikanani olin siivoamassa, herätyskello soimassa 05:45 ja en saanut unta koko yönä. Siitä sitten reippaana pesemään ikkunoita 7,5 tuntiksi itkuisena ja kiukkuisena.

Kävin lääkärillä, ja sain reseptin 7,5 mg Imovaneen. Tosin, mulle riittää jo puolikaskin nappi jos uni ei meinaa tulla. Olo ei ole aamuisin ikinä mitenkään pökkerö, eikä tähän lääkkeeseen kehity fyysistä riippuvuutta toisin kuin bentsoihin.

Nykyisin oon löytänyt hyvät konstit unen saamiseen -> päivällä fyysistä rääkkiä vähintään tunti (jonka aikana saa myös kelailtua paljon asioita). Illalla kamomillatee, kone kiinni viimeistään kello 00. Sänkyyn katsomaan tv:stä jotain rauhoittavaa, itselläni tähän toimii loistavasti Madventures. Kauniita maisemia, leppoisa meininki, ei mitään jännittävää tai stressaavaa... Kyllä alkaa nukuttamaan.

John Carter
Seuraa 
Viestejä7535
Liittynyt17.2.2006

Säännölliset nukkumaan meno ajat lienevät aika tärkeitä unen suhteen.Suosittelen myös raikkaassa ulkoilmassa urheilua parin tunnin ajan kuten esim.lenkkeilyä n.4-5 tuntia ennen nukkumaan menoa ja saunomista sen päälle.Syödä ei myös kannata juuri ennen nukkumaan menoa vaan n.2-3 tuntia ennen sitä.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Vierailija

Ei auta. Saatan torkahtaa, mutta herään sitten ja valvon....

Mikä ihme tässä nyt avuksi. Pitääkö valvoa väkisellä yö, että seuraavana iltana nukuttaa

John Carter
Seuraa 
Viestejä7535
Liittynyt17.2.2006

Valvo yksi yö ja tee päivällä runsaasti ruumiillista työtä tai urheile.Jätä myös päiväunet pois, niin pitäisi seuraavana yönä tulla uni silmään.

" Käsittämätöntä luonnossa on sen käsitettävyys. " Albert Einstein

Vierailija

Tässä satunnaisia pointteja, joita olen itse toimivaksi todennut tai muuten lukenut eri lähteistä:

- syö paljon aamulla (vaikka väkisin), normaalisti päivän aikana, ja vähemmän illalla. ja illalla ei kovin hiilihydraattipitoista tavaraa; maitotuotteet loistavia.
- iltaväsymyksen aikaansaamiseksi: pakota itsesi ylös aikasin, harrasta liikuntaa päivisin (vältä luonnollisesti iltaisin), kofeiinituotteiden kokonaan poisjättäminen voi auttaa
- pyri muodostamaan vakiovuorokausirytmi aluksi herätysajankohdan sanelemana, jota noudatat päivästä riippumatta (itselleni mahdoton)
- älä ajattele ongelmiasi tai ratkaisuja niihin, päinvastoin kuin edellä mainittiin, juuri ennen nukkumaanmenoa. vaikeiden asioiden ajattelu aktivoi aivorungon toimintaa, mikä vaikeuttaa mitä ilmeisimmin nukahtamista. tee jotain ajatukset mukanaan toisaalle vievää: kaunokirjallisuuden lukeminen varmaankin parhaita vaihtoehtoja
- vältä tietokoneen/kirkkaiden objektien tuijottamista noin tuntia ennen nukkumaanmenoa
- oleile valveilla eri huoneessa kuin nukut - makuuhuone nukkumiseen!
- nukahtamiseen itselläni auttaa se, etten ajattele sängyssä yhtään mitään. jännitän hauskasti päätäni (kuuluu huminaa) ja yritän maata melko fossiilina. toisaalta jotkut lähteet kehottavat ajattelemaan seuraavan päivän tapahtumia tai heräämistä. huolien vatkaaminen tuskin kuitenkaan edistää nukkumista saati niiden ratkaisemista.

Unihäiriöstä kertoo se, että herää kesken yöunien useasti viikossa. Lääkkeillä tuohon voidaan puuttua, mutta pysyvä ratkaisu se ei ole missään nimessä. Kokeile yllämainittuja ohjeita. En usko, että unihäiriösi aivojen perustoiminnan kannalta patogeeninen, koska ennen huoliasi nukkumisesi ilmeisestikin oli normaalia. Jos ongelmat siltikin jatkuvat ponnisteluista huolimatta, hakeudu ehdottomasti lääkäriin. Uniongelmista voi tulla kroonisia ja erittäin elämänlaatua rajoittavia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat