Perhe, yhteiskunnan tukipilari

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuulostaako vanhanaikaiselta?

Länsimaissa, suomessakin, perhe on romutettu tai romuttumassa.

Vanhukset lykätään vanhainkoteihin, isovanhemmat paskat välittää lastenlapsistaan, tuskin piikovat etelänmatkailuiltaan, kakarat jätetään koulun niskoille, kasvattaminen unohdetaan. Ite eletään tätä päivää sen mukaan miten isovarpaitten välissä kutittaa.

Voittajia ovat aasia, islam ja maat jossa yhteiskunnan turvaverkot ei kata vaan perhe on yhteisön ja yksilön turva.

Tuleva lama toivottavasti asettaa taas asiat oikeammalle ladulle meilläkin.

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Ei kuullosta vanhanaikaiselta!

Mutta voisiko olla:

kasvatus vastuu on otettu vanhemmilta, tilalle ovat tulleet viranomaiset ja kovalla rahalla sijoitustoiminta. Jos lapsi poikkeaa vähänkin standardista, niin erikoisluokalle ja sieltä sitten huostaan, jossa hän saa sellaista kohtelua, että varmasti syrjäytyy. Silti vanhemmat saavat syytteet niskaansa.

Vierailija
Naltsukka
Ei kuullosta vanhanaikaiselta!

Mutta voisiko olla:

kasvatus vastuu on otettu vanhemmilta, tilalle ovat tulleet viranomaiset ja kovalla rahalla sijoitustoiminta. Jos lapsi poikkeaa vähänkin standardista, niin erikoisluokalle ja sieltä sitten huostaan, jossa hän saa sellaista kohtelua, että varmasti syrjäytyy. Silti vanhemmat saavat syytteet niskaansa.

Kyllähän tuokin saattaa pitää paikkansa.
Viranomaiset ja yhteiskunta pystyy yksittäisiin päätöksiin, mutta 24/7 siltä ei riitä paukkuja.

Oma lähtökohta tän aiheen avaamiselle oli koska perheen merkitys on heikentynyt, heikkenee samalla myös yhteiskunta ja länsimaiset valtiot. Nouseva voima on siellä missä perhe yhä on vahva.

Vierailija
Rasputin
Kuulostaako vanhanaikaiselta?

Länsimaissa, suomessakin, perhe on romutettu tai romuttumassa.

Vanhukset lykätään vanhainkoteihin, isovanhemmat paskat välittää lastenlapsistaan, tuskin piikovat etelänmatkailuiltaan, kakarat jätetään koulun niskoille, kasvattaminen unohdetaan. Ite eletään tätä päivää sen mukaan miten isovarpaitten välissä kutittaa.

Voittajia ovat aasia, islam ja maat jossa yhteiskunnan turvaverkot ei kata vaan perhe on yhteisön ja yksilön turva.

Tuleva lama toivottavasti asettaa taas asiat oikeammalle ladulle meilläkin.

Kyllähän tuossa perää on. Avioliittoon vihkiminen ja avioero, kumpikin tehdään usein aika löysin perustein. Ihmiset pyrkivät etsimään itsekkäästi omaa mukavuuttaan.

Vierailija

Vastasin ei, kun olen sitä mieltä, ettei perheen merkitys yhteiskunnan tukipilarina ole vähentynyt.

Oliko tuo kysymys joku käytännön pila?

Ei täällä voi ketään olla joka olis sitä mieltä etteikö vauva-aikana olis ollut tärkeää syntyä hyvään perheeseen tai myöhemminkin tukeutua perheeseen ja mahdollisimman pitkään.

Jos joku ei tajua perheen merkitystä, hän on tyhmä.

Vierailija
Naltsukka

kasvatus vastuu on otettu vanhemmilta, tilalle ovat tulleet viranomaiset ja kovalla rahalla sijoitustoiminta.

Milloin kasvatusvastuu on otettu vanhemmilta?

Viittaan tällä siihen, että suhteellisesti ja absoluuttisesti eniten lasten sijoituksia on Suomessa tehty vuosina 1955-1956.

Vierailija
Lazlo
Naltsukka

kasvatusvastuu on otettu vanhemmilta, tilalle ovat tulleet viranomaiset ja kovalla rahalla sijoitustoiminta.

Milloin kasvatusvastuu on otettu vanhemmilta?

Viittaan tällä siihen, että suhteellisesti ja absoluuttisesti eniten lasten sijoituksia on Suomessa tehty vuosina 1955-1956.

Milloin vanhemmilla on aikaa kasvattaa lastaan: lapsi on hoidossa 9-10 tuntia, lapsi nukkuu 9-10 tunnin yöunet, vanhemmille ja lapsille jää yhteisaikaa keksimäärin 4-6 tuntia, joka menee matkoihin hoitopaikasta kaupan kautta kotiin, ruuanlaittoon jne.... Joo, paljonko vanhemmilla on aikaa lapsia kasvattaa?

Vierailija
Naltsukka
Milloin vanhemmilla on aikaa kasvattaa lastaan: lapsi on hoidossa 9-10 tuntia, lapsi nukkuu 9-10 tunnin yöunet, vanhemmille ja lapsille jää yhteisaikaa keksimäärin 4-6 tuntia, joka menee matkoihin hoitopaikasta kaupan kautta kotiin, ruuanlaittoon jne.... Joo, paljonko vanhemmilla on aikaa lapsia kasvattaa?

Niin, miten vanhemmilla on koskaan ollut aikaa kasvattaa lapsiaan? Työpäivätkin ovat nykyään lyhyempiä kuin ennen.

Mitä ehdottaisit ratkaisuksi asiaan?

Vierailija

Minä kerron, miten minä olen toimnut.

Siis tosiasiahan on se, että lapset otetaan mielummin huostaan kuin perheitä tuettaisiin. Onneksi olin ollut kodinhoitotuella aikoinaan kotona tyttöjeni kanssa. Näin minä sain kasvattaa lapseni kolmevuotta. Ja meille syntyi voimakas kiintymyssuhde, jota ei edes sossut eivätkä sijaisvanhemmat saaneet aivopesullaan rikottua.

Tyttöjeni huostaanotosta ja sijoituksesta olen kertonut täällä:

http://www.vanhemmat.com/phpbb/viewtopic.php?t=360

Kamalaa mitä aivopesua tytöilleni tehtiin: teidän äiti n mielisairas, älkää itkekö ikäväänne, ettei teistä tule mielisairaita. Me emme anna äitinne tehdä mitään pahaa teille.

Itse uhkailivat väkivallalla, syöttivät homeleipää, pitivät ryysyissä lapsiani ja käyttivät kunnan/valtion antamat lapsille tarkoitetut rahat uuteen taloon, kesämökkiin, uuteen autoon ja lomaosakkeeseen. Ja sossut vaan läsyttivät, että sijaisperhe on köyhä.

Okei. Nyt nuorimmaisen kanssa meinasivat tehdä kunnon temput: kirjoittaa papereihin, että lapsi on kehitysvammainen. Tarhassa lasta mitätöitiin ja jopa toisten lasten annettiin potkia poikaani päähän. Joten tein sen, etten vienyt poikaa tarhaan ja olimme kotona melkein koko vuoden. Siihenhän tietenkin piti hälyttää lastensuojelu, mutta sossulla ei ollut mitään syytä ottaa lasta huostaan ja onneksi tarhassaolopakkoa ei ole!

Nyt kun poika on eskarissa, niin opettaja kirjoittaa koko ajan reissuvihkoon: T..mu kehittyy nopeasti ja on innokas oppimaan uusia asioita. T..mu tekee huolellisesti tehtäviä. Jne.

Tapasin muuten äskettäin ihmisen, jonka sukulaistyttö oli huijattu erikoisluokalle ja sitä kautta saatiin lapsi huostaanotettua. Hän oli jossain vaiheessa palkannut lapselle kotiopettajan, koska oli tajunnut, että lapset, jotka siirtyvät erikoisluokalta jonnekkin, olikin huostaanotettu ja sijoitettu. Jossain vaiheessa sossut pääsivät myös tähän lapseen kiinni, mutta sijoitus oli jäänyt lyhyeksi, muutamaksi kuukaudeksi jossain perhekodissa monien satojen kilometrien päässä. Mutta henkilö sanoi, että hän tuntee paljon vanhempia, joilta on erikoisopetuksesta viety lapsia huostaan ja sijoitukseen! Ja tämä täällä Espoossa!

Voi jummi jammi, sanon minä! SUUTUTTAA tuo, että tahallaan rikotaan lapset henkisesti ja joissakin paikoissa jopa fyysisesti!

Tuki pitää antaa perheeseen, ei ventovieraille ihmisille laitoksiin ja sijaisperheisiin!

Vierailija

TAAVINKYLÄN KOULUN VANHEMPAINYHDISTYS lähestyi sitoumuksella:

Aihe: Sitoumus ehdokkaille koulusääntöihin liittyen/KIIRE

Espoolaisten vanhempainyhdistysten kysymys:

Lähetän ohessa edelleen välitettäväksi tai muutoin toimitettavaksi
kunnallisvaaliehdokkaillenne seuraavan ohessa olevan sitoumuksen ja
lähetteen. Viittaamme Länsiväylä-lehdessä olleeseen kampanjastamme kertovaan
juttuun liittyen vanhempien huolestumiseen siitä, että koulutoimeen ja
lasten ja nuorten hyvinvointiin sekä opettajien työskentelyolosuhteisiin
kyetään ja halutaan jatkossa ohjata ja käyttää riittävästi resursseja.
Haluamme varmistaa tiedon saannin siitä, millä tavalla puolueenne ehdokkaat
suhtautuvat näihin kaikille espoolaisille vanhemmille tärkeisiin kysymyksiin
ja tämän vuoksi pyydämme saada vastauksenne.

Mikäli kaikki ehdokkaanne ovat valmiita ilmoittamaan olevansa
jommallakummalla oheisessa sitoumuksessa esitetyllä kannalla, otamme
mielellämme vastaan tiedon siitä ja kiitämme ilmoituksesta. Mikäli yhteistä
kantaa ei ole mahdollista muodostaa, pyydämme teitä välittämään lomakkeen
ehdokkaille ja mikäli mahdollista sen jälkeen huolehtimaan niiden
palauttamisesta tai kehottamaan ehdokkaita palauttamaan lomakkeet.

Kiitämme jo etukäteen yhteisen asian edistämisestä.

Ilmoitan samalla tiedoksenne, että sitoumus on toimitettu edustamani koulun
vanhempainyhdistyksen nimissä, mutta asiaa ja sitoumuksen toimittamista
tukee myös Espoon koulujen vanhempainyhdistysten yhteisyhdistys.

Ystävällisesti

vanhempainyhdistys

Taavinkylän koulu

SITOUMUS KUNNALLISVAALIEHDOKKAILLE!

LÄNSIVÄYLÄ –lehdessä 5.10.2008 olleeseen juttuun liittyen Taavinkylän koulun vanhempainyhdistys haluaa edistää espoolaisten lasten ja nuorten hyvinvointia ja koulutoimeen että lasten ja nuorten hyvinvointiin suunnattujen varojen käytön lisäämistä kunnassamme.

Olemme huolissamme siitä, että poliittisten päättäjien lupaukset viime vuonna tapahtuneet Jokelan tragedian jälkeen eivät ole konkretisoituneet tekoina. Lasten ja nuorten ongelmat – ja koko yhteisön ongelmat – ovat tulleet tämän viikon kauhajoen tapahtumien jälkeen entistä selvemmin esille.

Vanhempien tehtävä on huolehtia lapsista ja nuorista, muistakin kuin omistamme. Tämän vuoksi edellytämme, että ne aikuiset, jotka nyt haluavat saada valtakirjamme seuraavaksi neljäksi vuodeksi yhteisten asioidemme päättämiseen, ottavat selkeästi kantaa ja ilmoittavat ottavansa sen vastuun, joka aikuisille kuuluu.

Me haluamme antaa vastuun vain niille, jotka kykenevät ja haluavat sen kantaa.

Lähetämme kaikille kunnallisvaaliehdokkaille SITOUMUKSEN, jolla ehdokas voi ilmoittaa sitoutumisensa näihin tavoitteisiin sitoutumalla lisäämään näihin tarkoituksiin käytettäviä varoja ja resursseja tai – mikäli ehdokas ei halua sitoutua tähän – sitoutuu olemaan näitä resursseja vähentämättä.

vanhempainyhdistys

Taavinkylän koulu

Ja vastasin:

Vakuutan kunnian ja omantuntoni kautta, että minä sitoudun kunnan luottamustehtävissä ja yksityishenkilönä vaikuttamaan asioihin niin, että espoolaiset lapset saavat kunnon opetusta, voivat viihtyä ja kulkea turvallisin mielin omassa koulussaan. Myös erityisoppilaille pitää antaa tarvitsemaansa tukiopetusta omassa koulussaan.

Erityisoppilaita EI saa oppimisvaikeuksiensa takia ottaa huostaan ja sijoittaa ventovieraiden ihmisten hoteisiin, sillä se tie on varma tie syrjäytymiseen. Kaikki mahdollinen tuki pitää antaa perheille, joka on halvempi ratkaisu yhteiskunnalle kuin erityisoppimisen takia syrjäytetty nuori ja aikuinen.

Viittaan vanhemmat comissa käytyihin keskusteluihin omista kokemuksista lasteni huostaanotoista:

http://www.vanhemmat.com/phpbb/viewtopic.php?t=360

ja nuorimmaisen lapseni kohdalla vanhemmuuden arvioinnista:

http://www.vanhemmat.com/phpbb/viewtopi ... 2&start=45

Erityislasten vanhemmuutta palkitaan huostaanotolla

http://www.vanhemmat.com/phpbb/viewtopi ... 30&start=0

Erityisopetuksen kupla puhkaistava!

http://www.vanhemmat.com/phpbb/viewtopi ... 55&start=0

Olen kirjoittanut vanhemmat.comiin nimimerkillä Lasteni Vanhempi

Vierailija
Naltsukka

Siis tosiasiahan on se, että lapset otetaan mielummin huostaan kuin perheitä tuettaisiin.

Miten perheitä tulisi mielestäsi tukea?

Köyhien asialla rp:n ehdokas nro 318

Tämä palsta ei liene kenenkään omaa vaalikampanjaa varten.

Vierailija
Lazlo

Miten perheitä tulisi mielestäsi tukea?

diipa daapa pum

Tämä palsta ei liene kenenkään omaa vaalikampanjaa varten.

Ota pois tuo numero ja puolue omasta kommentistasi, minäkin otin omastani!

Se apu perheelle, jota perhe tarvitsee: jos on taloudellisia vaikeuksia, niin tuetaan taloudellisesti. Siitä on helppo sitten lähteä itse yrittämään kuin, että ei anneta taloudellista tukea ja ongelmat kasautuvat.

Mikäli kasvatukseen tai yleensäkin lasten oloissa on moitteen sanaa, niin tuetaan vanhempia eikä huostata. Valitettavan usein huostaanotto on ainoa ratkaisu ja sehän sitten masentaa ihmiset täysin. Lukuisia esimerkkejä löytyy tuolta vanhemmat.comista ja paljon varmasti on tapauksia, joista ei missään kirjoiteta. Vanhemmat on häpäisty hiljaiseksi jo huostaanotolla saati sitten monet syytökset päälle. Ja todella virheellisiä kirjauksia tehdään.

Ja nyt en kirjoita TEIDÄN PIENESTÄ RAHAPULASSA OLEVASTA KUNNASTANNE, Lazlo vaan kirjoitan siitä, mitä itse olen omakohtaisesti kokenut ja mitä ihmiset ovat täällä Espoossa kertoneet omista huostaanottokokemuksistaan!

Vierailija
Naltsukka

Se apu perheelle, jota perhe tarvitsee: jos on taloudellisia vaikeuksia, niin tuetaan taloudellisesti. Siitä on helppo sitten lähteä itse yrittämään kuin, että ei anneta taloudellista tukea ja ongelmat kasautuvat.

Minkälaista taloudellista tukea tulee antaa ja kuinka paljon? Miten tämä tuki katetaan?

Ja nyt en kirjoita TEIDÄN PIENESTÄ RAHAPULASSA OLEVASTA KUNNASTANNE, Lazlo vaan kirjoitan siitä, mitä itse olen omakohtaisesti kokenut ja mitä ihmiset ovat täällä Espoossa kertoneet omista huostaanottokokemuksistaan!

Kunta, jossa asun on itseasiassa harvinaisen vähän rahapulassa. Moni kunta ympärillä sitten oikeasti on.

dot4
Seuraa 
Viestejä410
Liittynyt11.5.2007

Perheen merkitys ei ole mielestäni vähentynyt. Mutta voi olla alkoholistivanhempia, jotka tuodaan taksilla yöllä kotiin ja pikkulapsi tarraa taksikuskin lahkeeseen kiinni turvaa hakeakseen. Tällaista juttua kuulin koulussa viime viikolla, hoitoalaa opiskelen ja lastensuojelusta oli kysymys. Se on eri asia että noin parikymppisenä suomalaisella nuorella tuntuu olevan moraalinen velvoite muuttaa pois kotipesästä. Niin sitten ei olekaan sitä perhettä välittömästi ympärillä.

Vierailija
Lazlo
Naltsukka

Minkälaista taloudellista tukea tulee antaa ja kuinka paljon? Miten tämä tuki katetaan?

Jo pienellä osalla siitä mitä huostaanotot ja sijoitukset maksavat, voi perhe saada asiansa kuntoon.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat