TESLA-sähköauto - joutaako polttomoottori museoon ?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

"Tesla":ssa on 450 kg litium-ioniakustoa, mutta kun pois jää
puolet polttomoottoriauton tavarasta, ei auto ole normaalia painavampi Lotus Elisen alustalle rakennettuna. Ensimmäinen
käytännöllisen toimintasäteen omaava sähköauto. 364 km yhdellä 3,5 h latauksella ja kiihtyvyys parempi kuin Lamborghinilla, 3,9 s 0 - 100 km/h ! Täysi lataus on 56 kWh ja
vastaa bensaksi muutettuna 2 l/100 km kulutusta. Onko poltto-
moottorin paikka pian museossa ? Meillä Suomessahan ovat lataustolpat ( lämmitystolpat ) jo valmiina, yön "tankkaus" maksaa muutaman euron. Nyt vain lisää ydinvoimaloita ja kotimaista loputonta polttoainetta, uraania ja voimme haistattaa rättipäät ja ryssät öljyineen ...

http://www.teslamotors.com

Sivut

Kommentit (106)

Vierailija

Kyseessä olevalla autokonseptilla ei tavoiteltukaan mitään jatkuvuutta vaan huomionherättämistä. Urheiluautokonseptina se on naurettava, vaikka teknisesti toimisikin.

Vierailija

Ensimmäisiä ostajia ovat mm. Arnold "Teminator" Schwarzenecker, Robert Downey Jr. ja Dustin Hoffman !
Tänne sarvikuonojen maahan nyt riittää Mosse.

Vierailija

Suomessa noita TESLA-autoja tullaan luultavasti myymään vain kourallinen. Noin vuoden 2011 paikkeilla alkaa noita sähköautoja olemaan enemmänkin markkinoilla ja tavalliset kuluttajat voivat sellaisen hankkia. Vaikea arvuutella milloin sähkömoottorien (ei hybridi) määrä liikenteessä ylittää polttoainemoottorit. Se tosin on varmaa, että polttomoottori on pian historiaa, ainakin henkilöautojen kohdalla. Suomessa pitäisi panostaa enemmän sähköautoilun edistämiseen.

Hyvä blogi, josta löytyy paljon asiallista tietoa sähköautoista on http://sahkoautoilija.wordpress.com/

Kannattaa ehdottomasti katsastaa tuolta sähköautolista.

Vierailija

Sähköautoihin liittyy muutama hyvä kysymys ennen kun lähdetään enemmänkin haikailemaan.

1) Mistäs kaikki se sähkö repäistään niiden autojen lataamiseen? Pitäisköhän rakentaa vaikka yksi ydinvoimala lisää...

2) Jos koko kansa yhtäkkiä siirtyisi sähköautoihin, saisi ongelmajätelaitos slaagin parin vuoden kuluttua kun ensimmäiset loppuun ajetut akut saapuvat. Siinä missä nyt autot tuottavat hiilidioksidia, kantaa sähköauto kortensa kekoon akkujen litiumin tai jonkun toisen kemikaalin muodossa.

Muistaakseni chrysler valmisti hybridiauton, jossa moottori on mukana vain akkujen lataamiseen. Mielestäni tämä idea on toistaiseksi fiksuin.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
tietää
Urheiluautokonseptina se on naurettava, vaikka teknisesti toimisikin.

Mikä tekee siitä naurettavamman kuin muut urheiluautot?

ilaiho
Mahtavatkohan lämmitystolpat kestää sähköauton lataamisen aiheuttamaa kuormaa?

Sähkötolppien muuttaminen lataustolpiksi lienee kuitenkin helpompaa ja halvempaa kuin esim. vedyn jakeluverkoston rakentaminen. Perusinfrastruktuuri on jo olemassa.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
ilaiho
Peter H
Mahtavatkohan lämmitystolpat kestää sähköauton lataamisen aiheuttamaa kuormaa?

Sähkötolppien muuttaminen lataustolpiksi lienee kuitenkin helpompaa ja halvempaa kuin esim. vedyn jakeluverkoston rakentaminen. Perusinfrastruktuuri on jo olemassa.

Jos nykyiset lämpötolpat kestävät lohkolämmittimen + sisälämmittimen teho yhteensä n. 1000 wattia, niin eiköhän ne kestä myös akkujen lataamisen vastaavalla teholla. Kyllähän sähköautossa voisi olla joku tehonrajoitin, ettei tarvitsisi rasittaa liikaa kaapeleita.

Toisekseen ovathan talvipakkasellakin kaikki autot yhtäaikaa johdon päässä, mutta kaikille ei mene virtaa samaan aikaan.

Sama koskee akkujen lataamista. Täynnä olevat akut eivät tarvitse latausvirtaa.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Umberton Boss
Ensimmäisiä ostajia ovat mm. Arnold "Teminator" Schwarzenecker, Robert Downey Jr. ja Dustin Hoffman !
Tänne sarvikuonojen maahan nyt riittää Mosse.



Se on Schwarzenegger.

Vierailija

Asia on mitä jaloin, mutta tietäisikös kukaan kertoa mitähän tuollainen komeus sitten maksaa. Olisi vain kiva tietää ennen kuin tilaa. Myös akkujen käyttöaika ja hinta olisivat kiinnostavia tietoja.

Sähköauton hyötysuhde on pistämätön silloin, jos sähköä voidaan tuottaa ns. vastapainevoimalla, jolloin ei synny hukkalämpöä. Tämä muuten alentaa merkittävästi sähkön saannon hyötysuhdetta ja on maailman mittapuussa melko pieni siivu sähkön tuotannossa. Mitä enemän sähkön käyttö kasvaa, sitä enemmän sitä joudutaan tuottamaan "lauhdevoimana", jolloin 60 % energiasta menee hukkaan.

Vierailija

Minä kyllä tulisin nauramaan kun sähkösporttiautolla vinguttaisi bulella kumia, saaden misun kyytiinsä ja tämä välttämättä haluaisi että sillä ajetaan faijan metsästysmajalle, (jossa ei ole nähtykään sähköä). Matkaakin on auton kantamaa enemmän ja misu ei millään ymmärrä että miks tuntikausiks jäädä veijon huoltikan pihaan venttaamaan että se avaa, tietämättä avaako se viikonloppuna yleensä ja onko se maksanut sähkölaskuaankaan. Sitten venataan että se latautuu se jokin kumma akku siinä autossa. "Ihan tylsä tyyppi", sanoo tyttö ja liftaa rekan kyytiin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat