Konservatismi /liberalismi poliittisessa kielenkäytössä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos käytetään ilmaisua konservatiivinen oikeistolainen tai liberaalivasemmistolainen, niin minkälaisen poliittisen ajatusmaailman omaavasta poliittisesta henkilöstä on silloin kysymys?

Kommentit (6)

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005
markent
Jos käytetään ilmaisua konservatiivinen oikeistolainen tai liberaalivasemmistolainen, niin minkälaisen poliittisen ajatusmaailman omaavasta poliittisesta henkilöstä on silloin kysymys?

Tuossa on eräs esitystapa asialle:

Kuviossa näkyvien nimien lisäksi konservatiivioikeistolainen on vaikkapa G.W. Bush (tai lähes kuka tahansa jenkkien entinen republikaanipresidentti), liberaalivasemmistolaisuudesta käynee esimerkkinä Dalai Lama tai Nelson Mandela.

Itse sijoitun sekä mielipiteiltäni että testien mukaan liberaalioikeistoon, hieman Milton Friedmanin alavasemmalle. Harmikseni tämä aatesuuntaus ei ole vielä kovin vallitsemassa asemassa, joskin nostaa ainakin Euroopassa päätään. Ulkoministerimme saattaisi sijoittua ko. sektoriin.

Vierailija

Olben esittämästä kaaviota on vaikea vääntää "Keskiverto palstalainen" äänestysformaattiin.
On aikaisemminkin ollut näillä palstoilla esillä.
Sinänsä mielenkiitoinen.
Itse laittaisin itseni tuonne Gandhin lähettyville, pilkunverran vasemmalle.

Vierailija
markent

Niin vielä selvyydeksi vastaus kysymykseen:
Nolanin kartalla (yllä oleva) koservatiivi oikeistolainen menee oikealle ylös ja liberaalivasemmistolainen vasemmalle alas.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nolanin_kartta

Vierailija
Olbe

Itse sijoitun sekä mielipiteiltäni että testien mukaan liberaalioikeistoon, hieman Milton Friedmanin alavasemmalle. Harmikseni tämä aatesuuntaus ei ole vielä kovin vallitsemassa semassa, joskin nostaa ainakin Euroopassa päätään. Ulkoministerimme saattaisi sijoittua ko. sektoriin.

Onhan meillä Suomessa Liberaalit, mitkä sijoittuu hyvinkin juurikin sinne liberaalioikeistoon. Ennemminkin meiltä puuttuu liberaalinen keskusta/vasemmisto, paitsi vihreät tietyin varauksin. Valtapuolueet ovat kaikki melko konservatiivisia, vaikka keskustalaiset yrittävät profiloitua euroopan puolueista sinne liberaalimpaan laitaan (mitä ne eivät kyllä ole).

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005
Syfilis
Olbe

Itse sijoitun sekä mielipiteiltäni että testien mukaan liberaalioikeistoon, hieman Milton Friedmanin alavasemmalle. Harmikseni tämä aatesuuntaus ei ole vielä kovin vallitsemassa semassa, joskin nostaa ainakin Euroopassa päätään. Ulkoministerimme saattaisi sijoittua ko. sektoriin.

Onhan meillä Suomessa Liberaalit, mitkä sijoittuu hyvinkin juurikin sinne liberaalioikeistoon. Ennemminkin meiltä puuttuu liberaalinen keskusta/vasemmisto, paitsi vihreät tietyin varauksin. Valtapuolueet ovat kaikki melko konservatiivisia, vaikka keskustalaiset yrittävät profiloitua euroopan puolueista sinne liberaalimpaan laitaan (mitä ne eivät kyllä ole).

Jep, mutta eipä ole liberaaleilla ainuttakaan eduskuntapaikkaa. Lähinnä olen odottanut valtapuolueiden nuoren polven mukanansa tuomaa liikettä siirtyä asteikolla liberaalimpaan suuntaan.

Uusimmat

Suosituimmat