Musiikkimaku ja persoonallisuus?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Toivottavasti tästä asiasta ei ole vielä puhuttu täällä, en ainakaan haulla itse löytänyt.

Mitä mieltä olette tästä?

Uusi skotlantilainen tutkimus paljastaa persoonallisuuden piirteiden yhteyden musiikkimakuun, kertoo BBC. Tutkimuksen sanotaan olevan laajin laatuaan. Tutkimukseen on osallistunut yli 36 000 ihmistä eri puolilta maailmaa. He arvioivat 104 eri musiikkityyliä ja vastasivat kysymyksiin omasta persoonallisuudestaan.

Tutkimusta johti professori Adrian North Hadrian-Wattin yliopistosta. Northin mielestä tutkimus on merkittävä ja yllättävä.

Tutkimuksessa löytyi esimerkiksi samankaltaisia piirteitä klassisen musiikin ja hevimusiikin kuuntelijoiden keskuudessa. Molemmat ovat tutkimuksen mukaan luovia ja levollisia kanssa mutteivät kovin meneviä.

Tässä koko lista – katso, mitä musiikkimakusi sinusta paljastaa:

Blues ja jazz: Hyvä itsetunto, luova, sosiaalinen, lempeä, levollinen

Klassinen musiikki: Korkea itsetunto, luova, sisäänpäin kääntynyt, levollinen

Rap: Hyvä itsetunto, sosiaalinen

Ooppera: Hyvä itsetunto, lempeä, luova

Country & western: Ahkera, sosiaalinen

Reggae: Hyvä itsetunto, luova, ei kovin ahkera, sosiaalinen, lempeä, levollinen

Dance: Luova, sosiaalinen, ei kovin lempeä

Indie: Huono itsetunto, luova, ei kovin ahkera, ei kovin lempeä

Bollywood: Luova, sosiaalinen

Rock & heavy metal: Huono itsetunto, luova, ei kovin ahkera, ei kovin sosiaalinen, lempeä, levollinen

Listapop: Hyvä itsetunto, ei kovin luova, ahkera, sosiaalinen, lempeä, levoton

Soul: Hyvä itsetunto, luova, sosiaalinen, lempeä, levollinen

http://www.uusisuomi.fi/viihde/34287-he ... kotihiiria

Itse kuuntelen lähinnä psyketrancea ja freeformia (nopeebiittistä konemusiikkia), joten tämä tutkimus pisti vähän ärsyttämään, kun ei näitä vaihtoehtoja ole missään!
Mut reggaeta kuuntelen myös - "Hyvä itsetunto, luova, ei kovin ahkera, sosiaalinen, lempeä, levollinen" . Ehkä toi rankempi konemusa tasoittaa siinä mielessä, että en mä oikeesti ole kovinkaan levollinen, vaan aika levoton ja välillä jopa neuroottinenkin. Sillon ei tee kyl mieli reggaeta kuunnella.

Kommentit (9)

Hipsukka
Seuraa 
Viestejä18
Liittynyt4.10.2008

Hmh... Ton mukaan melkein kaikki on lempeitä ja levollisia. Muutenkin pitkät, epätarkat ja "yleispätevät listat luonteenpiirteistä. Ei nyt ihan vakuuttanu toi... Tai no tavallaan, oma musiikkimakuni on ihan laidasta laitaan (raskasta musaa, reggaeta, iskelmää, klassista, punkkia etc...) ja oon kyllä luonteeltani ja tavoiltani yks häröpallero...

Vierailija

Tutkimus pisti pahasti silmään näin "erilaisen" konemusiikin ystävänä.
Olen kylläkin huomannut tuon asian jo aikoja sitten ja jauhanut siitä kavereilleni. Kummasti vain osa jannuista ei osaa ymmärtää näkökantaani, ehkäpä syynä on yksinkertaisesti tutustumattomuus tieteeseen.

Itse kävin kerran jopa vastailemassa tuohon kyselyyn. Harmitti oikein suuresti, sillä konemusiikin puolella vaihtoehto on "elektroninen/dance". Yksinkertaisesti sanottuna koen tämän tutkimuksen erittäin vajavaiseksi.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007

Mä tykkään yleisradion väliaikamerkistä.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Kuuntelen pelkkää black ja death metallia. Muuten pitää paikkaansa toi paitsi että mulla on hyvä itsetunto. Kaverit sanoo ettei tunne ketää nii laiskaa ku minä

EDIT: Kuitenkin monet mun tyylisen musiikin kuuntelijat vaikuttavat aika agressiivisilta. Minä en kuitenkaan pysty ottamaaan saatanan palvoja natsi bändejä ihan tosissaan.(kuulostaa joltain parodialta, mutta tollasia löytyy oikeesti ).

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007

Ainoastaan Indien rockin ja heavyn kuuntelijoilla on tuon mukaan huono itsetunto..
Voisiko olla ikäsidonnaista.. nuoremmilla on keskimäärin huonompi itsetunto.

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

Uusimmat

Suosituimmat