Keskiverto palstalainen. Osa 9. Asumisesta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Porukassa ei ole sanottavammin esiintynyt hylkimisreaktiota "Keskiverto palstalainen"-aihetta kohtaan, että jatketaan nyt näin sitten.

Sivut

Kommentit (38)

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005

No jatketaan sitten... Huomenta Markent ja mukavaa päivää sinulle

Olen asunut kerrostalossa, paritalossa, omakotitalossa ja luhtitalossa. Vaivattomin asumismuoto kaikenkaikkiaan on oma osake kerrostalossa. Ei tarvii talonmiestä lumia luomaan ja muutenkin helppoo puuhastelua, ja kun kämppä on oma, niin äärest halpa asumismuoto.

En vaihda, ainakaan stadissa. Jos joku ääreisverenkiertohäiriö tulee, niin ehkä saattasin muuttaa vielä omakotitaloon, mutta sen tulis sitten olla jossain periferiassa ja tontin vähintään pari hehtaaria, ettei ne naapurit ole ihan siinä aidan yli kurkkimassa ja tunkemassa "reviirille" noin vain.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija
markent
Porukassa ei ole sanottavammin esiintynyt hylkimisreaktiota "Keskiverto palstalainen"-aihetta kohtaan, että jatketaan nyt näin sitten.
Hyvä, että jatkat. Kohta me tunnetaan se keskivertopalstalainen perin juurin. Joka poikkeaa siitä profilista, niin keskivertaistataan väkisten

Vierailija

DedMoroz
Huomenta vaan.
Itse olen elämäni varrella asunut myös lukuisissa asuinmuodoissa. Tampereella asuin 60 -luvun alussa kaksi viikkoa Pelastusarmeijan yömajassakin.
Katos asia oli sillä lailla, että vein erään kapakkaillatsun jälkeen pojan levolle vuokraamaani alivuokralaiskämppään, kyllähän sinä kaiken kokeneena ymmärrät mitä tarkoitan. Just sillai. "Kuorsaus" oli kuulemma valvottanut isäntäväkeä koko yön ja niinpä sain tuolta jaloilta sen siliän tien lähteä hakemaan uutta yökortteeria.
Oi voi niitä aikoja. Elämä oli sellaista kun olin vielä nuori ja naimaton.
Toisinaan harmittaa tämä seesteinen ikäni.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
DedMoroz
Vaivattomin asumismuoto kaikenkaikkiaan on oma osake kerrostalossa. Ei tarvii talonmiestä lumia luomaan ja muutenkin helppoo puuhastelua, ja kun kämppä on oma, niin äärest halpa asumismuoto.

No tuo asuntoyhtiön osakkeen omuus on kovin suhteellista. En minä ostaisi elämäni isointa ja tärkeintä investointia, johon sitoutuu liki vuosikymmenen nettotulot, yhteisenä kymmenien tuntemattomien ja hyvin erilaisten ihmisten kanssa, ja maksaisi sitten jotain tyhjänpäiväisiä julkisivuremontteja ja vastaavia.

Vierailija
Neutroni
No tuo asuntoyhtiön osakkeen omuus on kovin suhteellista. En minä ostaisi elämäni isointa ja tärkeintä investointia, johon sitoutuu liki vuosikymmenen nettotulot, yhteisenä kymmenien tuntemattomien ja hyvin erilaisten ihmisten kanssa, ja maksaisi sitten jotain tyhjänpäiväisiä julkisivuremontteja ja vastaavia.

Näkemys on kyllä kovin erikoinen. Vaikka oletetaan, että kerrostalossa asuu kymmeniä ihmisiä, ei sitä heidän kanssaan asu. En tiedä miten homma toimii Neutronin kotikaupungissa, mutta minulla ei ole koskaan ollut moisia tuntemuksia. Ehkä toisaalta hän on vain niin epäsosiaalinen, mistäpä sitä tietää. Kunhan halusin sanoa, että en jaa tuota mielipidettä mitenkään päin.

Julkisivuremonteista olisin maininnut sen toisen laidan. Romaniassa kerrostalot eivät ole yhtiön/yhdistyksen omistuksessa, vaan asunnot ovat yksityisillä ja asia on sillä selvä. Kun omistat asunnon, et maksa siitä veroja tai mitään. Tämä malli on aiheuttanut osaltaan sen, että käytännössä kaikki vähänkin vanhemmat kerrostalot ovat aivan käsittämättömän huonossa kunnossa ulkopuolelta katsottuna. (Rakennustekniikkaan en viitsi puuttua.)

Vierailija

Oman arvioni mukaan omakotiasumusmuoto on huomattavasti kalliimpaa kuin asuminen osakeasunnossa.
Omakotiasumuksessa joutuu aina jotain puuhastelemaan ja aina saa olla mennä rautiaisiin ostamaan jotain nippeliä tai sikopleksiä. Varsin monelle omakodin omistajalle tuo puuhastelu on ikävää pakkopullaa. Silti asuisin mieluimmin omakotitalossa.
Ikääntyneet ihmiset hakeutuvat omakotitaloista asumaan asunto-osakkeisiin, koska he eivät enää välttämättä kykene suoriutumaan omakotitalolojen runsaista töistä.
Minä myös okso.

Näyttäisi tämän hetken tilanteen mukaan siltä, että keskiverto palstalainen on opiskelija, asuu vuokralla asunto-osakkeessa ja haaveilee asuttavansa omakotitaloa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Luumuvaras
Näkemys on kyllä kovin erikoinen. Vaikka oletetaan, että kerrostalossa asuu kymmeniä ihmisiä, ei sitä heidän kanssaan asu.

No, yhdessä asuminenkin on vähän niin ja niin. Kyllä taloyhtiöiden järjestyssäännöt rajoittavat elämää, varsinkin jos joutuu tai haluaa olla aktiivinen yöaikaan. Ja asumisen äänet kuuluvat molempiin suuntiin.

En tiedä miten homma toimii Neutronin kotikaupungissa, mutta minulla ei ole koskaan ollut moisia tuntemuksia. Ehkä toisaalta hän on vain niin epäsosiaalinen, mistäpä sitä tietää. Kunhan halusin sanoa, että en jaa tuota mielipidettä mitenkään päin.

Kyllä taloyhtiöt täällä toimivat samojen suomalaisten lakien mukaan kuin muissakin maamme kaupungeissa. Mutta se osake on vain osuus muiden osakkaiden kanssa yhteisestä talosta, ei omistusoikeus koko taloon. Siksi myös muut pääsevät päättämään mitä sinun talollesi tehdään. Koska korjataan ja mitä korjataan ja mitä jätetään korjaamatta. Mitä uudistuksia tehdään. Minä olen niin epäsosiaalinen, että haluan päättää itse yksin (tai no, perheen kanssa tietysti) siitä, mitä kämpälleni teen ja koska. En minä halua maksaa maltaita turhista ulkonäöllisistä korjauksista, miljoonista TV-kanavista, turhista pihatöistä, hisseistä joita en tarvitse ja niin edelleen, mistä nyt säännöllisesti taloyhtiöissä kiistellään.

Mutta valtavirran mieltymysten mukaanhan nuo taloyhtiöt tietysti toimivat. Jos on näkemyksiltään tarpeeksi lähellä keskivertoa, varmaan se on hyvä asumismuoto. Kyllä kerros- tai rivitalon taloudelliset edut (esim. lämmityksessä) ovat kiistattomat omakotitaloon verrattuna.

Julkisivuremonteista olisin maininnut sen toisen laidan. Romaniassa kerrostalot eivät ole yhtiön/yhdistyksen omistuksessa, vaan asunnot ovat yksityisillä ja asia on sillä selvä. Kun omistat asunnon, et maksa siitä veroja tai mitään. Tämä malli on aiheuttanut osaltaan sen, että käytännössä kaikki vähänkin vanhemmat kerrostalot ovat aivan käsittämättömän huonossa kunnossa ulkopuolelta katsottuna. (Rakennustekniikkaan en viitsi puuttua.)

En minä sitä sano, ettei yhtiömuodolla olisi selviä etuja kerrostaloissa. Ei täydellinen omistusoikeuskaan kerrostalossa suinkaan tee omaa asuntoa riippumattomaksi muista. Yksi laiminlyöty asunto voi pahimmillaan aiheuttaa vakavia vahinkoja koko talon rakenteille.

Mutta esimerkiksi tuo ulkonäköön panostaminen on yksi asia, joka minulle tökkii. Itse voin elää sisältä ja ulkoa röttelön näköisessä kämpässä, jos vain tiedän, että talo on kunnossa ja resuinen ulkonäkö johtuu seikoista, jotka eivät altista taloa rakennevaurioille. Valtavirtaihminen on päinvastoin sellainen, että ne kulissit ovat tärkeimmät, todellisuudella siellä takana ei ole niin väliä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
markent
Oman arvioni mukaan omakotiasumusmuoto on huomattavasti kalliimpaa kuin asuminen osakeasunnossa.

Tuokin vaihtelee mieltymysten ja asuinpaikan mukaan. Niillä kuluilla, joilla elämme 240 neliön omakotitalossa 60 km:n päässä Helsingistä eläisi maksimissaan jossain 70 neliön viheliäisessä loukussa Mellunmäessä, jossa saisi pitää pistoolia tyynyn alla uskaltaakseen nukkua (sikäli kun ympärivuorokautisessa noitarumpujen paukkeessa, huumejengien mölinässä ja ajoittaisten tulitaistelujen paukkeessa nukutuksis saisi).

Jos tarvitsee harrastustilaa ja osaa itse tehdä ylläpidollisia toimia, omakotiasuminen maalla on paljon halvempaa kuin asuminen vastaavat tilat omaavassa asunto-osakkeessa edes pienessä kaupungissa. Mutta tietysti jos harrastaa TV:n katselua ja sosiaalisia rientoja kodin ulkopuolella, tilanne on toisin.

Varsin monelle omakodin omistajalle tuo puuhastelu on ikävää pakkopullaa. Silti asuisin mieluimmin omakotitalossa.

No ei se hauskaa ole (olen saanut talonrakennushimot totisesti tyydytettyä vuosikymmeniksi, ellen loppuiäksi), mutta ei sitä hommaa kuitenkaan puolta tuntia enempää viikossa ole ja sille tunnille saa hyvän tuntipalkan.

Vierailija
DedMoroz
Jos joku ääreisverenkiertohäiriö tulee, niin ehkä saattasin muuttaa vielä omakotitaloon

Hitto, luin ensin "ääreisveronkiertohäiriö"... aamun oudoin ja aloin heti miettiä mitkä olisivat taantuman tullessa missäkin olosuhteissa juuri omakotitaloasumisen edut. Kaikkea sitä...

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

Asun ison asuinalueeni sekaisimmassa yksiössä pölypunkkikolonnoineni. Tämä asumismuoto on ihanteellinen laiskalle ja epäkäytännölliselle ihmiselle; eihän asukkaan itsensä tarvitse huolehtia kuin oman luukkunsa kunnosta. Toisaalta vapaus muokata asuinympäristöä on rajoittunut - eihän asunto-osakkeessa majaileva voi tehdä edes omaan lokeroonsa mitä vain haluamiaan muutoksia. Kerros- tai rivitalossa asuvan pitää ottaa huomioon myös naapurit, joten hän ei voi omissakaan tiloissa harjoittaa millaisia harrastuksia tai töitä tahansa.
Mutta on se niin mukavaa, että huoltotehtäviin palkatut ammattilaiset hoitavat talon ja pihan kunnossapidon. Periaatteessa asukkaan ei tarvitse kuin nauttia lopputuloksesta tai manailla sitä, ja antaa kiitosta tai kehitysehdotuksia huoltotyöntekijöille.

Vierailija

Omakotitalossa joutuu tekemään paljon huoltotöitä. Ilman jatkuvaa huoltoa omakotitalo homehtuu ja lahoaa parissa vuodessa, ellei pihamaata ole päällystetty asvaltilla tms.

Vierailija

Ihan off-topiccina: Mikä muuten on syy palstalaisten henkilökohtaisten tietojen keräämiseen?

Potentiaalisten rikollisten profilointi?
Kohteistettu markkinointi?
Isoveli valvoo-salaliitto?
Yli-innokaat ihailijat?
Identiteettivarkaat?
Naapurikyttääjät?

Tämähän on melkein pahempaa kuin Googlen suorittama vakoilu...

No, itse olen onneksi vielä toistaiseksi turvassa, sillä olen vastannut näihin kyselyihin täysin sattumanvaraisia vastauksia. Yrittäkääpä vain profiloida... Hahhahhah!

Pitäkää tiukasti tinahatut päässänne veljet ja sisaret, ajatuksiamme luetaan!

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
kohtuus
Omakotitalossa joutuu tekemään paljon huoltotöitä. Ilman jatkuvaa huoltoa omakotitalo homehtuu ja lahoaa parissa vuodessa, ellei pihamaata ole päällystetty asvaltilla tms.

Minkälaista huoltoa tarkoitat ja miten pihamaa siihen liittyy (sikäli kun talon välitön ympäristö (noin 1 m säteellä) on asianmukaisesti rakennettu)?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat