Puuta tankkiin... entistä helpommin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Max-Planck-Instituutin tutkijat ovat löytäneet tähänastisista helpoimman menetelmän seluuloosan pilkkomiseen sokereiksi.
"Depolymerization of cellulose by solid catalysts in ionic liquids" --> http://www.chemie.de/news/d/87516/
Selluloosa pilkotaan jonkin hartsin avulla sokerimolekyyleiksi ja tämä käytetään sitten mikro-organismien avulla etanoliksi.
Tämä voisi olla SE MAHDOLLISUUS suomalaisille sellun keittäjille.

Kommentit (10)

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Vaikka menetelmä olisi miten helppo, koko maailmassa ei ole riittävästi metsäbiomassatuotantoa jos kaikki nykyisten autojen käyttämä bensa halutaan korvata selluetanolilla. Vaikka kaikki maailman metsäpinta-ala valjastettaisiin tähän käyttöön. Tai siis näin ainakin Kimmo Klemola halusi antaa ymmärtää.

Lignocellulosic ethanol is maybe the most promising alternative fuel. However, calculations show (Klemola Kimmo, unpublished life-cycle analysis) that to replace all the EU-15 and US light-duty vehicle fleet to use cellulosic ethanol would require more than 4 billion hectares forest to be reserved for ethanol production, more than there are forests in the world. In addition, some fossil energy input would be needed.



Vaan mitenkäs hamppu? Tuottaa kuulemma 6 kertaa enemmän per hehtaari kuin muut kasvit.

Vierailija

Vai mitenkä jos luovuttaisiin perinteisestä mäntämoottorista autossa niin säästäisi sitä energiaa, kun ei tartte tehdä koko etanolia. Polttaa vaan puut ja hamput sähköksi.

Hiivaeliö syö valtaosan sokerin energiasta lisääntyäkseen ja tislauksessa menee hukkaan vielä lisää. Siitä sitten vielä 3/4 pakoputkesta pihalle niin voi kysyä että onko siinä mitään järkeä?

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
PeterH

Vaan mitenkäs hamppu? Tuottaa kuulemma 6 kertaa enemmän per hehtaari kuin muut kasvit.




Mitenkäs energiapaju? Sitä tosin ei voi pössytellä piipussa...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija
Seppo_Pietikainen
PeterH

Vaan mitenkäs hamppu? Tuottaa kuulemma 6 kertaa enemmän per hehtaari kuin muut kasvit.




Mitenkäs energiapaju? Sitä tosin ei voi pössytellä piipussa...
Järjestyksepitopuoli olisi otettu pajun pössyttelystä, koska käyttäjät tunnistaisi pinkistä väristään, saatuaan häkämyrkytyksen.

Vierailija
Veikko

Hiivaeliö syö valtaosan sokerin energiasta lisääntyäkseen ja tislauksessa menee hukkaan vielä lisää. Siitä sitten vielä 3/4 pakoputkesta pihalle niin voi kysyä että onko siinä mitään järkeä?



Tuo tosiaankin on mainitsemisen arvoinen asia. Energian tuotto autossa on mielestäni nykyisillä tekniikoilla aika huono idea. Chevrolet Volt oli yksi askel fiksumpaan suuntaan. Autossa on pieni polttomoottori, mutta sitä käytetään vain akkujen lataamiseen. Muutoin peli kulkee sähköllä ja muistaakseni sitä voi ladata piuhalla. Jahka akkuihin saadaan parempi kapasiteetti, voidaan energiantuotto jättää kokonaan siihen erikoistuneisiin laitoksiin.

Ihan kunnon voimalassa voidaan paremmin huolehtia päästöistä ja lämmön talteenotosta kuin yhdessäkään autossa. Kunnon polttouunissa saadaan lämpötilat niin korkeiksi että siellä voidaan polttaa vaikka muoveja tai muita jätteitä.

Vety, bio-etanoli ja -diisseli ovat mielestäni väliinputoajia. Eiköhän niillekin joku kohde keksitä, mutten suosittelisi niiden päätyvän autoihin.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008
PeterH
Vaikka menetelmä olisi miten helppo, koko maailmassa ei ole riittävästi metsäbiomassatuotantoa jos kaikki nykyisten autojen käyttämä bensa halutaan korvata selluetanolilla. Vaikka kaikki maailman metsäpinta-ala valjastettaisiin tähän käyttöön. Tai siis näin ainakin Kimmo Klemola halusi antaa ymmärtää.

Lignocellulosic ethanol is maybe the most promising alternative fuel. However, calculations show (Klemola Kimmo, unpublished life-cycle analysis) that to replace all the EU-15 and US light-duty vehicle fleet to use cellulosic ethanol would require more than 4 billion hectares forest to be reserved for ethanol production, more than there are forests in the world. In addition, some fossil energy input would be needed.
Ei tietenkään riitäkään, kun kerta öljy on miljoonien vuosien saatossa rapistunutta puuta yms, josta se öljy sitten tuli. Yks vuosikerta ei pitkälle liikuta.

Vaan mitenkäs hamppu? Tuottaa kuulemma 6 kertaa enemmän per hehtaari kuin muut kasvit.

Everything you know, is about to change.

Vierailija

Laittakaa vain puuta tankiin, mutta juuri puuna eikä muussa muodossa.

Puun voi jalostaa moottorissa poltettavaan muotoon puukaasuttimen avulla. Hyötysuhde on korkea, sillä kiintokuutiometrilla koivupuuta voi ajaa yhtä pitkälti kuin 180 litralla bensiiniä. Tämä on käytännössä todettu tulos eikä mikään hypoteesi. Puukaasuttimen polttoaineena voi käyttää kaikkia puulajeja, myös turvetta.

Vierailija

Siis ajaako sen häkälaitteiston kanssa sen matkan? Siinä kun kuljetetaan jalostuslaitosta mukana, joka on sen etu ja haitta. Kaupunkiajossa ja parkkihalleissa se alkaa vaivaamaan ja jo sisätiloihin vienti on vaaraksi ihmisille.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Onneksi ei tarvitse kaikkien maailman autojen bensaa korvata, vaan ainoastaan omansa.

PeterH
Vaikka menetelmä olisi miten helppo, koko maailmassa ei ole riittävästi metsäbiomassatuotantoa jos kaikki nykyisten autojen käyttämä bensa halutaan korvata selluetanolilla. Vaikka kaikki maailman metsäpinta-ala valjastettaisiin tähän käyttöön.
Vierailija

Asia on tietty niin, että niistä energianlähteistä millä auto käytännössä on nykytekniikalla mahdollista saada kulkemaan, öljy on ainoa energianlähde jota ON saattavilla riittävästi. Öljyä riittää vielä kymmeniksi vuosiksi ainakin autojen polttoaineeksi. Mutta olipa se kuinka hyvä, tuottoisa tai pelätty, joskus se kuitenkin loppuu ja Suomestsa sitä ei löydy, ei vaikka kuinka etsisi.

Kaikkiin muihin energianlähteisiin liittyy omat vaivansa; nälkä, metsien hakkuu ja ties mitä, ja nämä kaikki tulevat lähelle käyttäjää. Yksi sähköauto / talous lisäisi kotitalouden sähkön kulutuksen vähintään kaksinkertaiseksi. Sekään ei ole siis ongelmaton eikä vielä aivan tällä hetkellä käytännössä mahdollinen. Öljyä käytettäessä mahdolliset ongelmat ovat muualla, tuote palaa aika siististi ja kaikki ravintoketjun osapuolet saavat siitä helpolla oman rasvaisen siivunsa. Itse olen ajanut puilla yli 100 000 km ja tiedän että myös se toimii, on mahdollista, mutta ei aivan niin helppoa. Taloakin on paljon helpompi lämmittää sähköllä tai öljyllä kuin puilla, ja yksi auto syö puita yhtä paljon kuin talon taloin lämmitys söisi. Varmaan 2000 litraa bensaakin olisi kova sana talon lämmityksessä. Puukaasuttimen hyötysuhteeseen voi muuten perehtyä vaikkapa täällä.

http://www.ekomobiili.fi/Tekstit/hyotusuhde.htm

Puukaasu ei varmaankaan ole mikään ratkaisu liikenteen energia ongelmaan, mutta se on kuitenkin yksi vaihtoehto muiden mukana. Jalostuslaitoksen kuljettaminen mukana lisää energian kulutusta, mutta ei kohtuuttomasti. Syntetisoitaessa puusta bensiniä tai dieseliä hyötysuhde ei muodostu kokonaisuudessaan yhtään paremmaksi, mutta valmis aine on tietysti käyttäjän kannalta kätevämpi ratkaisu ja sopii suoraan kaikkiin nykyisiin autoihin. Tosin tuo ainainen hiilivetyriippuvuuden ylläpito käy pikkuhiljaa vaikeammaksi, eikä se hellitä ellei muita todellisia vaihtoehtoja koskaan tule tarjolle.

Uusimmat

Suosituimmat