Lapsimorsianten määrä laskee hitaasti

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Seuraava kuva ja faktat ovat järkyttäviä mutta valitettavasti osa
kulttuuria esimerkiksi Afganistanissa ja eräissä muissakin Lähi-Idän
maissa. Näistä maistahan otetaan jatkuvalla syötöllä myös pakolaisia
länsi-maihin mikä inhimillisistä syistä yleensä lieneekin perusteltua.

Otetaanko "lännessä" kuitenkaan riittävässä määrin huomioon sitä
mahdollisuutta, että tulijat tuovat myös nämä epäinhimilliset ja
yksilötasolla suurta kärsimystä aiheuttavat tavat mukanaan?

[size=85:d2qs4keo]Mohammed ja Ghulam avioituivat Afganistanissa vuonna 2007.
Ghulam oli juuri täyttänyt 11 vuotta, sulhanen oli 40-vuotias.[/size:d2qs4keo]

Kahdeksanvuotias Nojoud Muhammed Nasser sai keväällä maailman silmät kohdistumaan itseensä, kun hän marssi yksin Sanaan oikeustalolle Jemenissä ja vaati avioeroa. Pikkutytön isä oli naittanut hänet väkisin 30-vuotiaalle miehelle.

"Isäni hakkasi minua ja sanoi, että minun täytyy mennä naimisiin tämän miehen kanssa , tai muuten minut raiskattaisiin ja mikään laki tai sheikki tässä maassa ei auttaisi minua", Nojoud kertoi Yemen Times -lehdelle huhtikuussa.

Nojoudin mies oli väkivaltainen ja käytti häntä seksuaalisesti hyväkseen. Vanhemmat eivät suostuneet auttamaan avioeron hakemisessa.

"Aina kun halusin leikkiä pihalla, hän hakkasi minua ja käski minut makuuhuoneeseen kanssaan."

Nojoudin rohkeus palkittiin avioerolla. Nykyään tyttö asuu setänsä luona.

jatkuu...

LÄHDE: HS:

Sivut

Kommentit (55)

Vierailija

Otsikon perusteella ehdin jo uskoa, että olet mielissäsi siitä että lapsimorsianten määrä laskee. Senhän luulisi olevan positiivinen asia. Mutta ei, halusitkin vaan muslimivihassasi käyttää lapsimorsiamia lyömäaseena Islamia vastaan.

Lapsimorsiamien määrän laskua voitaisiin pitää merkkinä siitä, että Kristinuskon tapaan myös Islam on modernisoitumassa. Hitaasti, mutta varmasti.

Vierailija
Gödel
osa kulttuuria esimerkiksi Afganistanissa ja eräissä muissakin Lähi-Idän maissa.

Kahdeksanvuotias Nojoud Muhammed Nasser sai keväällä maailman silmät kohdistumaan itseensä, kun hän marssi yksin Sanaan oikeustalolle Jemenissä ja vaati avioeroa. Pikkutytön isä oli naittanut hänet väkisin 30-vuotiaalle miehelle.

"Isäni hakkasi minua ja sanoi, että minun täytyy mennä naimisiin tämän miehen kanssa , tai muuten minut raiskattaisiin ja mikään laki tai sheikki tässä maassa ei auttaisi minua", Nojoud kertoi Yemen Times -lehdelle huhtikuussa.

Nojoudin mies oli väkivaltainen ja käytti häntä seksuaalisesti hyväkseen. Vanhemmat eivät suostuneet auttamaan avioeron hakemisessa.

"Aina kun halusin leikkiä pihalla, hän hakkasi minua ja käski minut makuuhuoneeseen kanssaan."

jatkuu...

Karseeta meininkiä!

Moses Leone

halusitkin vaan muslimivihassasi käyttää lapsimorsiamia lyömäaseena Islamia vastaan.

En kyllä huomaa Islamia tai muslimeja mainittavan sanallakaan?

Moses Leone

Lapsimorsiamien määrän laskua voitaisiin pitää merkkinä siitä, että Kristinuskon tapaan myös Islam on modernisoitumassa. Hitaasti, mutta varmasti.

Se on kyllä hieno homma mutta entäs nämä kulttuurilliset tekijät?

Vierailija
Moses Leone
Otsikon perusteella ehdin jo uskoa, että olet mielissäsi siitä että lapsimorsianten määrä laskee. Senhän luulisi olevan positiivinen asia. Mutta ei, halusitkin vaan muslimivihassasi käyttää lapsimorsiamia lyömäaseena Islamia vastaan.

Tässä oivallinen esimerkki ns. "suvaitsevaisten" rasismista. Tietyistä asioista ei saa puhua...

Vierailija
Ano Nyymi
Moses Leone

Tässä oivallinen esimerkki ns. "suvaitsevaisten" rasismista. Tietyistä asioista ei saa puhua...

En minä sanonut, ettei siitä saa puhua. Minäkin puhuin siitä. Gödel taas väänsi jutun tukemaan omia tarkoitusperiään, eli arvostelemaan "länsimaiden" maahanmuuttopolitiikkaa, mihin hänellä tietysti on oikeus.

Vierailija
Jim Profit
Gödel
osa kulttuuria esimerkiksi Afganistanissa ja eräissä muissakin Lähi-Idän maissa.

jatkuu...

Karseeta meininkiä!

Moses Leone

halusitkin vaan muslimivihassasi käyttää lapsimorsiamia lyömäaseena Islamia vastaan.

En kyllä huomaa Islamia tai muslimeja mainittavan sanallakaan?

Moses Leone

Se on kyllä hieno homma mutta entäs nämä kulttuurilliset tekijät?

Touche. Olen ollut tällä palstalla ilmeisesti niin kauan, että olen minäkin alkanut samaistamaan Islamin ja heimokulttuurit.

Vierailija

Samaisessa HS:n linkissä lukee myös

Vaikka lapsimorsiamet ovat pääosin maailman köyhimpien valtioiden ongelma, myös eurooppalaiset ovat joutuneet ilmiön eteen.

Esimerkiksi Britannian lehdet ovat pitkin vuotta kirjoittaneet tyttöjen katoamisista brittikouluista. Britanniassa epäillään, että alaikäisiä tyttöjä lähetetään ulkomaille solmimaan avioliittoja.

Epäilyksiä vahvistaa sekin tieto, että neljä kuukautta sitten avattu uusi kansallinen tukilinja on saanut tulvimalla puheluita sadoilta hätääntyneiltä lapsilta, jotka pelkäävät joutuvansa pakkoavioliittoon, kertoo brittiläinen The Independent -lehti.

Kesällä julkaistu brittitutkimus paljastaa, että ainakin kolmetuhatta nuorta naista pakotetaan Britanniassa vuosittain avioliittoon. Osassa tapauksista on kyse alaikäisistä.

Joidenkin mielestä tuossakin on kyse vain "populismista" johon "sadat hätääntyneet lapset" ovat syyllistyneet ?

Vierailija
Moses Leone

Kuten olemme havainneet vasemmiston rakkaus islamiin on syvä ja puhdas.

Vierailija
Gödel

Tämä on väärä tapa lähestyä ongelmaa.

Lännessähän tulee sitävastoin ottaa huomioon, että monet pakenevat noista maista juuri tämänkaltaisista räikeistä ihmisoikeusrikkomuksista johtuen. Tässä tapauksessa ”sivistyneen” maailman tehtävä on tukea pakolaisena rajan ylittäviä muslimeita, jos he kerta tulevat tuollaisista olosuhteista — ei tuomita heitä. Reaktio on päinvastainen sille, mitä esität. En todellakaan usko, että esimerkiksi pakkoavioliittoja pakoon lähtevät musliminaiset olisivat uhka länsimaiselle kulttuurille.

Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttää tämä Tiede-foorumilla kytevä halla-aholaisuuden väärintulkinta, jonka mukaan kaikki muslimikulttuurien vaikutus länsimaissa tulee vääristää tällaiseksi olkinukeksi.

Haukut väärää puuta, jos luulet, että todellinen vihollinen ihmisoikeuksien suhteen on muslimimaahanmuuttaja. Ehkä tilannetta selvittää esimerkki naisten ympärileikkauksesta: ei tule kauhistella, miten rajan yli tulee vuosittain niin ja niin paljon tyttöjen silpojia, vaan että rajojemme sisällä asuu tuhansia silvottuja ja henkisesti kärsineitä ihmisiä. Se on todellinen ihmisoikeushaaste.

Moses Leone
Vierailija
Moses Leone

Touche. Olen ollut tällä palstalla ilmeisesti niin kauan, että olen minäkin alkanut samaistamaan Islamin ja heimokulttuurit.

Tämä on selkeä ongelma muutamalle muullekin kirjoittajalle.
Kestämättömien kulttuurillisten tapojen arvostelu koetaan
hyökkäykseksi Islamin-uskoa kohtaan.

fmiles
Gödel

Lännessähän tulee sitävastoin ottaa huomioon, että monet pakenevat noista maista juuri tämänkaltaisista räikeistä ihmisoikeusrikkomuksista johtuen.

Tässä tapauksessa ”sivistyneen” maailman tehtävä on tukea pakolaisena rajan ylittäviä muslimeita, jos he kerta tulevat tuollaisista olosuhteista — ei tuomita heitä. Reaktio on päinvastainen sille, mitä esität. En todellakaan usko, että esimerkiksi pakkoavioliittoja pakoon lähtevät musliminaiset olisivat uhka länsimaiselle kulttuurille.

Jäikö osa tekstistäni lukematta?

Gödel

Näistä maistahan otetaan jatkuvalla syötöllä myös pakolaisia
länsi-maihin mikä inhimillisistä syistä yleensä lieneekin perusteltua .

fmiles

Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttää tämä Tiede-foorumilla kytevä halla-aholaisuuden väärintulkinta, jonka mukaan kaikki muslimikulttuurien vaikutus länsimaissa tulee vääristää tällaiseksi olkinukeksi.

Haukut väärää puuta, jos luulet, että todellinen vihollinen ihmisoikeuksien suhteen on muslimimaahanmuuttaja.

Kuten jo ylempänä ketjussa ansiokkaasti todettiin, niin avauksessani
en maininnut muslimeja/Islamia lainkaan. Se, että joku yhdistää
esimerkiksi lapsimorsiot Islamiin/muslimeihin ennemmin kuin alkukantaisiin
heimokulttuureihin, on yhdistäjän pään sisäinen ongelma.

fmiles

Ehkä tilannetta selvittää esimerkki naisten ympärileikkauksesta: ei tule kauhistella, miten rajan yli tulee vuosittain niin ja niin paljon tyttöjen silpojia,

Ei ehkä siinä mielessä, että täällä heidän on huomattavasti vaikeampi
jatkaa toimiaan. Kuitenkin, kuten jo alunperin sanoin on kiinnitettävä
tarkoin huomiota siihen, ettei näin kuitenkin pääse tapahtumaan,
esimerkiksi henkilön oman viiteryhmän sisällä.

fmiles

vaan että rajojemme sisällä asuu tuhansia silvottuja ja henkisesti kärsineitä ihmisiä. Se on todellinen ihmisoikeushaaste.

Kenties siten, millä varmistetaan, että he eivät traumansa tähden
ole valmiita siirtämään/jatkamaan kärsimyksiään jälkipolville.
Jos jotain muuta tarkoitat, niin voit varmaan täsmentää.

fmiles

Moses Leone

Moseksen kommentinkin lainasit vaikka hän jo itsekkin myönsi sekoittaneensa
käsitteet Islam/muslimi vs. kulttuuritekijät

Vierailija
fmiles
Gödel

Lännessähän tulee sitävastoin ottaa huomioon, että monet pakenevat noista maista juuri tämänkaltaisista räikeistä ihmisoikeusrikkomuksista johtuen. Tässä tapauksessa ”sivistyneen” maailman tehtävä on tukea pakolaisena rajan ylittäviä muslimeita, jos he kerta tulevat tuollaisista olosuhteista — ei tuomita heitä. Reaktio on päinvastainen sille, mitä esität. En todellakaan usko, että esimerkiksi pakkoavioliittoja pakoon lähtevät musliminaiset olisivat uhka länsimaiselle kulttuurille.

Haukut väärää puuta, jos luulet, että todellinen vihollinen ihmisoikeuksien suhteen on muslimimaahanmuuttaja. Ehkä tilannetta selvittää esimerkki naisten ympärileikkauksesta: ei tule kauhistella, miten rajan yli tulee vuosittain niin ja niin paljon tyttöjen silpojia, vaan että rajojemme sisällä asuu tuhansia silvottuja ja henkisesti kärsineitä ihmisiä. Se on todellinen ihmisoikeushaaste.

Ei tuo Gödelin näkemys ole missään tapauksessa väärä tapa lähestyä ongelmaa, päinvastoin. Oikea tapa ongelmien lähestymiseen on ensinnäkin tiedostaa ne.
Esimerkiksi tuo kommentti musliminaisista ei ollut mistään kotoisin, koska tänne tulee muitakin kuin musliminaisia, jollei ajatus ollut sitten käännyttää muita.

Huomautettakoon vielä, että osa ihmisoikeusrikkomuksia pakoon lähteneistä ovat itsekin ihmisoikeusrikkomuksia tehneitä.

Vierailija
bdbdbd

Ei tuo Gödelin näkemys ole missään tapauksessa väärä tapa lähestyä ongelmaa, päinvastoin.

Sikäli mielestäni oli, että hän otsikossaan mainitsi lapsimorsianten määrän vähentyneen, mutta ei itse viestissä maininnut vähenemisestä mitään. Hän vain kauhisteli ongelmaa itseään, eikä tuonut esiin sitä mielestäni positiivista seikkaa, että ongelma on vähenemässä.

Samaan tapaan: Jos joskus olisi uutinen, että raiskausten määrä laskee Suomessa, olen varma että joku täällä vääntäisi sen ulkomaalaisvastaiseksi korostamalla, että ulkomaalaisten osuus raiskauksista epäillyistä on suurempi kuin heidän osuutensa väestöstä.

Vierailija
Moses Leone
bdbdbd

Ei tuo Gödelin näkemys ole missään tapauksessa väärä tapa lähestyä ongelmaa, päinvastoin.

Sikäli mielestäni oli, että hän otsikossaan mainitsi lapsimorsianten määrän vähentyneen, mutta ei itse viestissä maininnut vähenemisestä mitään. Hän vain kauhisteli ongelmaa itseään, eikä tuonut esiin sitä mielestäni positiivista seikkaa, että ongelma on vähenemässä.

Kyse oli siis tästä lauseesta:
Gödel

Eli Gödel tässä esittää perustellun kysymyksen, jonka viestiin vastannut näki jostain syystä perusteettomana, koska pakolaisina tulee muitakin.

Moses Leone

Samaan tapaan: Jos joskus olisi uutinen, että raiskausten määrä laskee Suomessa, olen varma että joku täällä vääntäisi sen ulkomaalaisvastaiseksi korostamalla, että ulkomaalaisten osuus raiskauksista epäillyistä on suurempi kuin heidän osuutensa väestöstä.

Voi olla näinkin, mutta silloin kyse olisi taas eri asiasta kuin mistä tässä nyt oli kyse.
Mutta jos nyt ajatellaan esittämäsi kaltainen uutinen, niin sekin pitäisi analysoida, että keiden tekemät raiskaukset olisivat vähentyneet. Jos kantaväestön tekemät raiskaukset olisivat vähentyneet, mutta maahanmuuttajien ei/kasvaneet, olisi silloin kyseisen faktan osoittaminen perusteltua. Enkä kyllä sitäkään oikeasti ymmärrä, että mikä ihmeen tabu se on, että maahanmuuttajien tekemät raiskaukset ovat tilastoissa yliedustettuna väestön kokoon nähden.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Tarkalleen ottaen lapsimorsianten määrä taitaa pysyä samana tai kasvaa joissain maissa. Vain heidän osuutensa laskee hitaasti, alle yhden prosentin tai prosenttiyksikön per vuosi.

Hesarin jutussa sanotaan, että "Lapsiavioliittojen osuus kaikista solmituista avioliitoista on myös vähentynyt: esimerkiksi Afrikassa niiden on arvioitu laskevan vajaan prosentin vuosittain."

Niissä maissa joissa lapsimorsianten osuus on suuri, on väestönkasvu selvästi korkeampi kuin 1 prosentti. Etiopiassa, Malissa ja Nigeriassa, missä lapsimorsianten osuus on yli puolet kaikista avioliitoista, väestönkasvu on peräti 2,5%. Siksi lapsimorsianten absoluuttinen määrä ei pienene. Jos Afrikan ja Lähi-Idän väestönkasvu purkautuu Eurooppaan, lisää sekin lapsimorsianten absoluuttista määrää.

Alveron
Seuraa 
Viestejä3638
Liittynyt12.8.2007
Gödel
yksilötasolla suurta kärsimystä aiheuttavat tavat mukanaan

? Onko joku nyt vähän tyhmä. Luuletko, että tuollaisia tapoja on helpompi noudattaa Suomessa kuin siellä mistä tullaan? Kuten fmiles jo sanoikin, ottamalla vastaan pakolaisia autamme ongelmassa, eikä päinvastoin.

Mulgeron

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat