Elektronisen tuntilaskurin rakentaminen

Seuraa 
Viestejä465
Liittynyt14.12.2005

Alkoi mieleni tehdä rakentaa eräs sinänsä helposti kuvailtava elektroninen pikku vempele. Tarkoituksena sillä olisi kahden digitaalisen numeronäytön avulla kertoa kuinka paljon minulla olisi tietyn ajanjakson sisällä tunteja käytettävissä johonkin projektiin ja kuinka paljon tunteja olen projektiin jo käyttänyt.

Käytettyjen tuntien lukumäärän vaihtaisin ylös/alas-nappuloilla, mutta käytettävissä olevien tuntien määrä laskisi itsestään alaspäin jostain alkuarvosta. Jos oletettaisiin projektin deadlineksi joku päivä kahden kuukauden päähän, niin se pitäisi jotenkin pystyä kertomaan laskurille, sekä laskurille pitäisi jotenkin saada kerrottua milloin nukun ja milloin teen jotain muuta kuin projektia.

Tämä saikin miettimään, onko nykyään elektroniikkakomponenteissa samaan tapaan suuri valikoima erilaisia toimintoja ja liittymiä tarjoavia komponentteja kuten on suuri tarjonta websivuille pläjäytettävissä widgeteissä sun muissa? Vai pitääkö transistori transistorilta rakentaa kaikki ihan itse? Plus parit 555:set.

Ei minua sinänsä haittaa, vaikka olisikin enemmän puuhasteltavaa, tekee mieleni muistini virkistämiseksi vähän väkerrellä tuollaisia. Piirilevyjä syövyttämään en taida tällä kertaa lähteä, mutta jollekin alustalle voisi jotain pakertaa.

Mitenkähän tuon automaattinen laskuri kannattaisi toteuttaa?

Sivut

Kommentit (42)

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10611
Liittynyt16.3.2005

Mikrokontrollerilla. ATMEL tai PIC tms. Noita ziljoona erilaista.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija

Kysehän on siitä miten paljon haluat valmiiksi laitteessa olevan, helpoimmalla pääset kun hankit vaikka vanhan luurin ja koodaat siihen pelkän softan.
Jos haluat juottaa johtoja ja rakennella niin sitten vaan elektroniikkakauppaan, ja vaikka transistori kerrallaan
Itse olen ollut tekemässä koodeja tommoisiin ja pitää huomioida mahdolliset ylityötunneista tulevat extrat jos sopimukset ne sallii, sekä inhimilliset erehdykset laitteen käytössä, kuten unohtaa käynnistää laskuri.

Vierailija

Mulla on patterikäyttöinen digitaalinen munakello päivittäin käytössä ruuanlaitossa. Muuten kaikki palaisi.

Luulen että se perustuu TI MSP430 -piiriin. En tosin ole ole katsonut sisälle. Päättelin tämän siitä, että patteri tuntuu kestävän ikuisesti, helposti 5-10 vuotta.

Käyttöliittymässä on 3 nappia, ja LCD-näytössä 4 numeroa.

Vierailija

Jos hanke on sellainen jonka hallintaan riittää pari numerosarjaa, ei se yleensä vastaa mitään normaalin vaativaa hanketta.
Tiukka aikatauluttaminen kuvaa enemmänkin sitä ettei kykene jäsentämään ja järjestelemään hankkeitaan kunnolla. Sitä voi pitää laihdutushankkeiden kaltaisena niin että haetaan asiaan tukea ulkopuolelta, vaikka kyse on sisäisestä muutosprosessista. Tulos on että pari prossaa niistä onnistuu.

Deadlinen voi panna kännyn muistuttimeen niin että se alkaa tihentyen muistutella siitä.

Vierailija

Ei kai tässä kyseessä ollut mikään elämänhallintatyökali, vaan simppeli harrastuspohjalta tehty sovelma pitää kirjaa kätetystä ajasta?

Itse pidän ihan excelissä yllä tehtyjä tunteja eri projekteissa jotka sitten kirjaan kuukauden lopulla viralliseen järjestelmään.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005

Tuossa on tosiaan erilaisia vaihtoehtoja. Homman voi hoitaa vaikeimman kautta logiikkapiireillä, pienellä tuurilla voi löytää jonkin valmiin kellopiirin jossa on halutut toiminnot, tai sitten voi käyttää mikro-ohjainta, joka on periaatteessa täydellinen tietokone yhdellä mikropiirillä. Ohjelma kirjoitetaan assemberilla tai C:llä ja käännetään tietokoneella, ohjelma siirretään kontrollerille halvalla ohjelmointilaitteella (jonka voi itse tehdä), ja kontrolleri sitten suorittaa ohjelmaa. Elektroniikan kannalta mikrokontrolleri on hieman tylsä valinta, siihen liitetään teholähde, näppäimistö ja LCD- tai ledinäyttö, ja loppu on ohjelmointia. Toisaalta etuna on joustavuus, toimintoja voi muuttaa ja lisätä ohjelmaan liki rajattomasti. Koodimuistia on tyypillisesti kilotavuja, jolla saa helposti saman toiminnallisuuden kuin isolla pinolla A4-kokoisia piirilevyjä täynnä logiikapiirejä.

Kyllä monenlaisia erikoismikropiirejä on olemassa, mutta ne ovat usein vaikeita saada yksittäin. Se, etä löytyykö juuri haluttuun tarkoitukseen sopivaa, on silti epävarmaa. Miljoonia pienen myyntivolyymin käyttöliittymäpiirejä ei kannata tehdä ja varastoida, koska elektroniikkateollisuus suosii halpoja ja yleiskäyttöisiä mikrokontrollereja, jotka voidaan ohjelmoida täsmälleen sellaisiksi kuin halutaan.

Vierailija

Eipä ole kokemusta tuolta alalta, mutta tietääkö joku löytyykö jollekkin yleiselle sirulle c-kääntäjää?
Siis sellaiselle jota käytetään juuri tommoisissa pikkuvempaimissa, x86 käskykantaa ei varmaan kannata kelloradioon sovittaa..

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
artsi
Eipä ole kokemusta tuolta alalta, mutta tietääkö joku löytyykö jollekkin yleiselle sirulle c-kääntäjää?

Varmasti kaikille mikro-ohjaimille saa C-kääntäjän. Yleisimmille saa käsittääkseni ilmaisiakin C-kääntäjiä. Tässä on esimerkiksi ilmainen C-kääntäjä Atmelin AVR-sarjan mikrokontrollereille.

Siis sellaiselle jota käytetään juuri tommoisissa pikkuvempaimissa, x86 käskykantaa ei varmaan kannata kelloradioon sovittaa..

Ei niissä tietysti ole x86-käskykantaa (joskin ainakin 80186:tta käytetään vastaavissa sovelluksissa kuin mikrokontollereja), vaan jokaisella piirisarjalla omansa. Aika samantyyppisiä assemblerkäskyt tietysti ovat, jos osaa ohjelmoida jonkin prosessorin assembleria, toisen prosesorin assembler on yleensä helppo oppia.

Vierailija

Joskus penskana koodasin c64:ää tac-2 joystikillä konekieltä kun ei ollut kääntäjiä vaan joku ohjelma joka poketti suoraan muistiin, vieläköhän osaisi.. =)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
artsi
Joskus penskana koodasin c64:ää tac-2 joystikillä konekieltä kun ei ollut kääntäjiä vaan joku ohjelma joka poketti suoraan muistiin, vieläköhän osaisi.. =)

Tuossa on jo asennetta. Itse koodasin heksadesimaalina basicin DATA-lauseisiin, ja pokesin ne sitten muistiin.

smarko
Seuraa 
Viestejä465
Liittynyt14.12.2005
artsi
Ei kai tässä kyseessä ollut mikään elämänhallintatyökali, vaan simppeli harrastuspohjalta tehty sovelma pitää kirjaa kätetystä ajasta?

Itse pidän ihan excelissä yllä tehtyjä tunteja eri projekteissa jotka sitten kirjaan kuukauden lopulla viralliseen järjestelmään.

Taitaa tämä sinne elämänhallintaprojektipuolella kallistua. Tuo tulisi ihan omaan käyttöön vain. Lähtökohtana on ollut se, että minun täytyisi koordinoida ajankäyttöäni siten, että vähintään töille, iltalukio-opiskeluille ja nukkumiselle jää aikaa. Töille on varattu tietyt vakioajat, mutta joidenkin lukiokurssien kohdalla on ilmennyt tarpeetonta kiirusta kurssien loppuvaiheilla, mikä on johtunut siitä, että olen käyttänyt liian paljon aikaa muihin asioihin. Muut asiat voivat tarkoittaa esim. opintoihin liittymättömän kirjan lukemista tai "ulkona käymistä".

Tarkoitukseni ei ole varsinaisesti ole optimoida ihan koko elämää ihan äärimmilleen, eikä ehkä tätä juuri alkanutta opintojaksoa pidemmälle, mutta kertaalleen haluaisin kokeilla ja saada tuntumaa siitä, miten hyvin osaan arvioida oppikirjan läpikäymiseen ja kirjan tehtävien tekemiseen kuluvaa aikaa. Aiemmin on mennyt ihan hienosti silkalla mutulla, mutta nyt kokeilen laskea kymmenen minuutin tarkkuudella ajankäyttöäni.

Tämä opintojakso on tähän tarkoitukseen sopiva, koska siinä on ajankäytöllisesti helpommin arvioitavia ja lyhyisiin opiskelurupeamiin pilkottavia kursseja (kemia, matematiikka), sekä muut kurssikirjoista kävin jo kesällä ennakkoon läpi.

Neutroni
Ohjelma kirjoitetaan assemberilla tai C:llä ja käännetään tietokoneella, ohjelma siirretään kontrollerille halvalla ohjelmointilaitteella (jonka voi itse tehdä), ja kontrolleri sitten suorittaa ohjelmaa. Elektroniikan kannalta mikrokontrolleri on hieman tylsä valinta, siihen liitetään teholähde, näppäimistö ja LCD- tai ledinäyttö, ja loppu on ohjelmointia. Toisaalta etuna on joustavuus, toimintoja voi muuttaa ja lisätä ohjelmaan liki rajattomasti.

Luulenpa, että lähden tuolle kontrollin ohjelmointilinjalle. Koodin naputtelisi vaikka C:llä, kontrolleri ohjaisi yhtä LCD-näyttöä, mutta sen manuaalisesta käytettävän laskurin saattaisin piruuttani kasailla ihan vaan 7-segmenttinäytöstä ja parista piiristä: http://www.aaroncake.net/circuits/counter.asp

Noniin.. siinä meni 1.5 tuntia tämänkin viestin kirjoittamiseen ja tiedossa kahlaamiseen.

Tokihan ihan taulukkolaskentaohjelmaakin voisi käyttää ja väsäillä työpöydälle jonkun Vista Gagdetin, mutta haluan näytettävien tietojen oleven nähtävilläni myös monitorieni ollessa sammutettuina.

Pitää vielä noihin rakennusalustoihin tutustua tarkemmin. Budjetti on tässä korkeintaan parisataa euroa, ellen sitten keksi jotain muutakin nikkaroitavaa ja korota satasella.

Vierailija

Parilla sadalla eurolla saat ostettua vaikka communicaattorin jossa on jo kohtalaisia kalenterisoftia, jotka integroituu vaikka google kalenteriin yms. yms. ja erityisesti säästät huomattavasti arvokasta aikaasi.

Tosin voin omasta kokemuksesta sanoa että jos elämässä sinun pitää suunnitella kaikki 10min tarkkuudella pärjääkseen, on jossain jotain pielessä, ja huonolla säkällä jossain vaiheessa voi koko kiire ja stressi romahtaa kasaan.

Vierailija

Itse jossain vaiheessa kun mietin kaikenlaista kivaa rakennettavaa, ajattelin tilaa openmoko puhelimen, siinä on kaikki mitä kotinikkari tarvitsee samassa nipussa, ja käyttiksenä linukka johon on helppo koodaa mitä haluaa.
Näköjään moisesta mokomasta tullut uusi versio.. hm..

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Osta pari halpaa laskinta. Ylöslaskurin aloitat opetaariolla 0+1= ja sitten vain pelkää = = =. Alaslaskurin saat pähkäillä aivan itse. Nerokkaalla kansirakenteella estät muut painiketoiminnot. Tietenkin on pienenä ongelmana laskimen automaattisammutus.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

smarko
Seuraa 
Viestejä465
Liittynyt14.12.2005
artsi
Tosin voin omasta kokemuksesta sanoa että jos elämässä sinun pitää suunnitella kaikki 10min tarkkuudella pärjääkseen, on jossain jotain pielessä, ja huonolla säkällä jossain vaiheessa voi koko kiire ja stressi romahtaa kasaan

Oli näköjään jäänyt mainitsematta tarkemmin noiden 10-minuutin tarkkuuksien kohteet. Eli kun olen käynyt noita kurssikirjoja läpi, niin niiden osalta olen tehnyt arvioni, kymmenen minuutin tarkkuudella, että kuinka kauan minulta rauhalliseen tahtiin lueskellen ja tehtäviä tehden kestää kurssikirjan läpikäyminen. Iltalukiossa suurin osa kursseista on etäkursseja, korkeintaan parilla lähi-illalla, eikä oppimateriaaleihin tai opettajien saatesanoihin sisälly ajankäyttöohjeita.

Esim. Kemia: sp kolme - hybridisaatio (s. xx - xx, n min)

[quote="artsi"]Parilla sadalla eurolla saat ostettua vaikka communicaattorin jossa on jo kohtalaisia kalenterisoftia, jotka integroituu vaikka google kalenteriin yms. yms. ja erityisesti säästät huomattavasti arvokasta aikaasi.

Totta, mutta mieleni tekee tehdä tämä asia toisella tavalla jo senkin vuoksi, että saisin palauteltua mieleeni erinäisiä elektroniikkaan liittyviä asioita.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat