Pyörä juoksumatolla.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Pysyykö sitä pystyssä jos lähtisi pyöräilemään pyörällä jouksumatolla. Itse ajattelin että ei voisi, mutta minkä takia edes pysytään pystyssä pyöräillessä.

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Ajorullia on käytetty kilpafillaristien sisäharjoitteluun vuosikymmeniä. Niissä on estetty liukuminen pois niiden päältä. Juoksumatolla ei pysy.

No-one
Seuraa 
Viestejä535
Liittynyt18.8.2008
willie55
Pysyykö sitä pystyssä jos lähtisi pyöräilemään pyörällä jouksumatolla. Itse ajattelin että ei voisi, mutta minkä takia edes pysytään pystyssä pyöräillessä.

Fillari takka moottoripyörä pysyy pystyssä renkaiden hyrrävoimien avulla.

Ohjauskin on tapahtumana sellainen, että se menee muuten juuri päinvastoin, kuin useimmat tulee edes ajatelleeksi. Ihminen toimii fillaroidessaankin vaistomaisesti vastaohjaavasti, jos nyt ei oteta vaaratilanteita lukuun, joissa useimmin toimitaan juuri niin, kuin ei pitäisi.

Vastaohjaus tarkoittaa sitä, että kun fillarilla taikka moottoripyörällä käännytään vasemmalle, ohjaustankoa on käännettävä oikealle. Tässä tilanteessa ajokki kallistuu vasemmalle ja kaartaa kallistuksen suuntaan. Fillaroidessa ajonopeudet on sen verran pieniä, että sitä ei helpolla tiedä vastaohjaavansa, mutta moottoripyörällä asian huomaa selvemmin.

Lisää asiasta: http://www.bajahill.net/mpohjaus.html

Koska pystyssäpysymiseen vaaditaan vain hyrrävoimia, olen sitämieltä, että juoksumatolla voisi ajaa.

"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein

Vierailija
willie55
Pysyykö sitä pystyssä jos lähtisi pyöräilemään pyörällä jouksumatolla. Itse ajattelin että ei voisi, mutta minkä takia edes pysytään pystyssä pyöräillessä.




Niin no jos vaikka pyörivän asteroidin pinnalle tehdään tie,
ja ajellaan sitä pitkin niin pysyyköhän pystyssä|?

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
No-one
willie55
Pysyykö sitä pystyssä jos lähtisi pyöräilemään pyörällä jouksumatolla. Itse ajattelin että ei voisi, mutta minkä takia edes pysytään pystyssä pyöräillessä.

Fillari takka moottoripyörä pysyy pystyssä renkaiden hyrrävoimien avulla.

Ohjauskin on tapahtumana sellainen, että se menee muuten juuri päinvastoin, kuin useimmat tulee edes ajatelleeksi. Ihminen toimii fillaroidessaankin vaistomaisesti vastaohjaavasti, jos nyt ei oteta vaaratilanteita lukuun, joissa useimmin toimitaan juuri niin, kuin ei pitäisi.

Vastaohjaus tarkoittaa sitä, että kun fillarilla taikka moottoripyörällä käännytään vasemmalle, ohjaustankoa on käännettävä oikealle. Tässä tilanteessa ajokki kallistuu vasemmalle ja kaartaa kallistuksen suuntaan. Fillaroidessa ajonopeudet on sen verran pieniä, että sitä ei helpolla tiedä vastaohjaavansa, mutta moottoripyörällä asian huomaa selvemmin.

Lisää asiasta: http://www.bajahill.net/mpohjaus.html

Koska pystyssäpysymiseen vaaditaan vain hyrrävoimia, olen sitämieltä, että juoksumatolla voisi ajaa.


No älä naurata..missä vastaohjauspyöriä on? Ettet vain ole laittanut ohjaustankoa väärteppäin? tai ajanut takaperin?

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija
TERÄS NALLEPUH
No-one
willie55
Pysyykö sitä pystyssä jos lähtisi pyöräilemään pyörällä jouksumatolla. Itse ajattelin että ei voisi, mutta minkä takia edes pysytään pystyssä pyöräillessä.

Fillari takka moottoripyörä pysyy pystyssä renkaiden hyrrävoimien avulla.

Ohjauskin on tapahtumana sellainen, että se menee muuten juuri päinvastoin, kuin useimmat tulee edes ajatelleeksi. Ihminen toimii fillaroidessaankin vaistomaisesti vastaohjaavasti, jos nyt ei oteta vaaratilanteita lukuun, joissa useimmin toimitaan juuri niin, kuin ei pitäisi.

Vastaohjaus tarkoittaa sitä, että kun fillarilla taikka moottoripyörällä käännytään vasemmalle, ohjaustankoa on käännettävä oikealle. Tässä tilanteessa ajokki kallistuu vasemmalle ja kaartaa kallistuksen suuntaan. Fillaroidessa ajonopeudet on sen verran pieniä, että sitä ei helpolla tiedä vastaohjaavansa, mutta moottoripyörällä asian huomaa selvemmin.

Lisää asiasta: http://www.bajahill.net/mpohjaus.html

Koska pystyssäpysymiseen vaaditaan vain hyrrävoimia, olen sitämieltä, että juoksumatolla voisi ajaa.


No älä naurata..missä vastaohjauspyöriä on? Ettet vain ole laittanut ohjaustankoa väärteppäin? tai ajanut takaperin?



Kokeilisit edes kerran ajaa polkupyörällä.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

ajoin alaasteen 3 luokasta lähtien kokoperuskoulun ajan pyörällä kouluun. Sen jälkeenkin käytin pyörää vielä paljon..lopetin vasta 2 vuotta sitten pyöräilyn, joten tiedän kyllä miten pyörää ohjataan ja sitä ei taatusti ohjata päinvastoin vaan sinne minne pitääkin ajaa.

PS:Se etupuoli on se missä se tanko jossa osoittaa kaksi väkästä sivuille.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija
TERÄS NALLEPUH
ajoin alaasteen 3 luokasta lähtien kokoperuskoulun ajan pyörällä kouluun. Sen jälkeenkin käytin pyörää vielä paljon..lopetin vasta 2 vuotta sitten pyöräilyn, joten tiedän kyllä miten pyörää ohjataan ja sitä ei taatusti ohjata päinvastoin vaan sinne minne pitääkin ajaa.

PS:Se etupuoli on se missä se tanko jossa osoittaa kaksi väkästä sivuille.


Kyllä se vasta-ohjaus taitaa olla totta.
Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Vastaohjaus
Wikipedia
Vastaohjaus on tekniikka, jota käytetään moottoripyörän, mopon tai polkupyörän suuntaa muutettaessa. Tällöin ohjaustankoa käännetään hetkellisesti aavistuksen verran eri suuntaan kuin mihin ollaan menossa. Pyörä kallistuu silloin vastakkaiseen suuntaan. Kun ohjaustankoa käännetään vasemmalle, pyörä kallistuu oikealle. Vastaohjausta ei käytetä enää itse kääntymisen aikana. Vastaohjaus perustuu massan liike-energiaan, ja sen huomaa paremmin suuremmilla nopeuksilla.

Vastaohjaus tehdään yleensä tiedostamatta, eli se opitaan pyöräilyn ruutineja opeteltaessa




Täällä No-onen linkistä asiasta enemmän: http://www.bajahill.net/mpohjaus.html

Vierailija

Tuo bajahill-linkki kertoo melko täsmällisesti ja enemmänkin mitä huonolla kokemuspohjalla oikeasti ymmärtää.

Kokemuksella oppii sen että jokainen kaksipyöräinen vaatii oman harjoittelunsa, poiketen autoista, jotta sen käsittelyn vaatimat otteet selviävät. Vaikkapa se miten se muuttaa käytöstään luistoissa, joita kaikkia ei voi aistia ja joihin huomaamattaan reakoi ja vain ne pahimmat saavat tietoisen huomion. Tästä sitten oppii ennakoimaan tilanteet joissa esiin tulee ylimääräistä ohjelmaa, ellei tee oikeita ohjausliikkeitä tai muuta nopeutta juuri sillä sopivimmalla jarrulla, joita ei sen vuoksi pyritä yhdistämään, kuten uusavuttomat toivoisivat luistonestoineen. Liioista lisävarusteista on seurauksena taidottomuuten ylläpito, jolloin pusketaan tietyn rajan yli, jossa avituslaitteetkaan eivät toimi.

Tuo vastaohjaus tietoisena temppuna tuntuu hölmöltä, kun sen pyrkii tekemään ilman tiedostamattomia liikkeitä kehollaan, joilla käännöksestä tulee juohevan helppo. Tietty juohevuus on hyvän etenemisen piirre. Kulmikkuus lisää riskejä ja syö energiaa ja saldoa.

Vierailija

Joku japanilainen pysyi paikallaan seisten pystyssä polkupyörällään monta tuntia ilman minkäänlaisia vastaohjauksia (kädet eivät olleet ohjaustangossa).

Vierailija

Vastaohjaus ei tarkoita varsinaista pyörän ohjausta vaan sen kallistuksen ohjausta. Liikkuva pyörä pidetään tasapainossa ohjaamalla tukipistettä, siis renkaiden kosketuskohtaa siten että se pysyttelee suoraan painopisteen alla. Jos halutaan kääntyä vasmmalle on pyörää ensin kallistettava vasemmalle ja vasta senjälkeen voidaan kaartaa vasemmalle.
Alkiperäiseen kysymykseen: Pyärä pysyy aivan yhtä hyvin pystyssä rullaavalla matolla kuin tielläkin. Maton on oltava vain hieman pidempi kuin juoksumaton koska pyörän kiihdyttäminen ei käy yhtänopeasti kuin juoksun kiihdyttäminen.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
korant
Vastaohjaus ei tarkoita varsinaista pyörän ohjausta vaan sen kallistuksen ohjausta. Liikkuva pyörä pidetään tasapainossa ohjaamalla tukipistettä, siis renkaiden kosketuskohtaa siten että se pysyttelee suoraan painopisteen alla. Jos halutaan kääntyä vasmmalle on pyörää ensin kallistettava vasemmalle ja vasta senjälkeen voidaan kaartaa vasemmalle.



Totta. Ja pyörä kallistetaan vasemmalla kallistamalla ohjaustankoa vastapäivään, jolloin etupyörä kaartaa oikealle. Se luo momentin, joka kallistaa pyörän, ja kun haluttu kallistuskulma on saavutettu, sitten vasta käännetään ohjaustankoa vasemmalle. Joka ei usko, kokeilkoon lumessa (tai kastamalla renkaat kuivalla asfaltilla niin että ne jättävät jäljen) ajaa ensin suoraan ja kaartaa sitten jompaan kumpaan suuntaan. Jäljestä näkyy selvästi se, että kaartamisen aluksi etupyörä koukkaa "väärältä" puolelta.

Pyörien hyrrävaikutuksella on polkupyörässä vain vähäinen merkitys. Tasapaino ylläpidetään pienin ohjausliikkein. Sitäkin voi demonstroida oloissa, joissa renkaat jättävät maahan jäljen. Kun nopeus pienenee, tietyn tasapainottavan liikemäärämomentin tuottamiseen vaaditaan laajempi kaarto, ja jäljestä tulee mutkittelevampaa.

Polkypyörällä on mahdollista opetella pysymään pystyssä paikallaankin. Silloin tasapainoa ylläpidetään ruumiin painopistettä siirtelemällä.

David
Seuraa 
Viestejä8875
Liittynyt25.8.2005

Juoksumatolla hyrrävoimat toki edesauttavat pystyssä pysymistä, mutta eivät kuitenkaan vastaa varsinaista etenevää ajoa pyörällä. Kyse on pyörän etuhaarukan kulman vaikutuksesta etenevässä liikkeessä, se antaa vastamomentin suhteessa ajajan sivuttaiselle painonsiirtymälle, helpottaen näin oleellisesti pyörän hallintaa.

Tyttäreni edellisessä pyörässä etuhaarukan kulma oli hieman liian pysty vaikeuttaen tarpeettoman paljon pyörän hallintaa, varsinkin hitaassa ajossa.

Edit: Lisäyksenä vielä, että tuo vastaefekti ei toimi juoksumatolla, koska etenijän hidastuvuus ei aiheuta korvaavaa vastamomenttia kuten tapahtuu tiellä pyöräiltäessä. Eli jos ajaja horjahtaa ja pyörä kääntyy esim. oikealle niin pyörän kääntyminen ja kuljettajan hidastuvuus aiheuttaa momentin tienpinnan kosketuspintaan nähden ja kun samalla renkaan ja tienpinnan välinen kosketuskohta on siirtynyt ajajan eteenmisuuntaan nähden hieman oikealle niin syntyy kallistumista vastustava momentti toiseen suuntaan.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
David
Edit: Lisäyksenä vielä, että tuo vastaefekti ei toimi juoksumatolla, koska etenijän hidastuvuus ei aiheuta korvaavaa vastamomenttia kuten tapahtuu tiellä pyöräiltäessä. Eli jos ajaja horjahtaa ja pyörä kääntyy esim. oikealle niin pyörän kääntyminen ja kuljettajan hidastuvuus aiheuttaa momentin tienpinnan kosketuspintaan nähden ja kun samalla renkaan ja tienpinnan välinen kosketuskohta on siirtynyt ajajan eteenmisuuntaan nähden hieman oikealle niin syntyy kallistumista vastustava momentti toiseen suuntaan.



Miksi ei toimisi ihan samalla tavalla kuin tiellä ajaessa? Ei se ajamisen dynamiikka muutu miksikään, vaikka alusta liikkuu pyörän sijaan. TIlaa horjahteluun voi olla vähemmän kuin tiellä ajaessa, mutta pienellä opettelulla horjahtelun voi pitää pienemmällä alueella. Onnistuuhan lankun päällä ajaminenkin, vaikka horjahtelu täytyy pitää aika pienenä.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat