Tieteen selittäminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuinka selittäisitte tieteen(esim. fysiikka/ja sen teoriat) olevan totta, ihmiselle, joka ei kykene nähdä niitä todeksi, eikä viitsi asiaan sen enempää edes paneutua? Vai kannattaako näitä asioita edes yrittää selittää ihmiselle, joka "automaattisesti" sanoo, että hei, mistä sä tiiät että toi suhteellisuusteoria on totta? Ovatpa tietoisuudet kapeita..

Kommentit (9)

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007

Voithan sanoa että teorioita on verifioitu mittauksin, joidenka tulokset näyttäisivät puhuvan teorian puolesta.

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

Vierailija
härjestys
Kuinka selittäisitte tieteen(esim. fysiikka/ja sen teoriat) olevan totta, ihmiselle, joka ei kykene nähdä niitä todeksi, eikä viitsi asiaan sen enempää edes paneutua?

Yksi keino, jonka olen havainnut ainakin jossain määrin toimivaksi, on ottaa sellaisia esimerkkejä arkielämästä, joissa tieteellisten teorioiden toimivuus näkyy kiistatta. Esimerkiksi voit kertoa keskustelukumppanillesi, että tietokone, jota juuri nytkin käytät, on rakennettu fysiikan teorioiden avulla, ja koska käytät sitä, se mitä ilmeisimmin toimii. Jos teoriat olisivat puppua, ei niiden avulla varmaankaan pystyisi rakentamaan jotain niinkin monimutkaista kuin tietokone.

Mutta jotkut eivät usko millään perusteluilla.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005

Lue viestejäni niin näet miten olen yrittänyt. En minä sen kannattavuudesta tiedä, viihteen puolelle se menee. Itse uskon, että sellaista ihmistä, joka on totuutensa valinnut ja inttämällä inttää niitä julki, eikä haluakaan opetella fysiikkaa, ei millään järkiperustelulla voi ohjata pois typeryydestään. Toivon kuitenkin, että osallistumiseni inttämiseen saisi jonkun keskustelua sivusta seuraavan valitsemaan vaikeamman asioihin perehtymisen tien sen sijaan että päättäisi "en ymmärrä fysiikkaa, sen on siis oltava väärin". Ja kyllä jotkut inttäjätkin joskus järkiintyvät. Eivät heti, mutta ehkä vuosien kuluttua.

asdf
Seuraa 
Viestejä11069
Liittynyt16.3.2005
härjestys
Kuinka selittäisitte tieteen(esim. fysiikka/ja sen teoriat) olevan totta, ihmiselle, joka ei kykene nähdä niitä todeksi, eikä viitsi asiaan sen enempää edes paneutua? Vai kannattaako näitä asioita edes yrittää selittää ihmiselle, joka "automaattisesti" sanoo, että hei, mistä sä tiiät että toi suhteellisuusteoria on totta? Ovatpa tietoisuudet kapeita..

Jotkut uskovat helpommin kuin toiset. Tieteeseenkin uskominen on oman laistaan uskontoa. Jumalan tilalle on tullut tiede. Tieteelliset teoriat ovat parhaimmillaankin vain teorioita, joita tiedeuskovaiset selittelevät toisilleen. Esimerkiksi vaikka evoluutioteoria tai suhteellisuusteoria. Kauniita sanoja paperilla, joille ei löydy oikeita todisteita.

Vierailija

Fysiikan selittäisin hyvin yksinkertaisilla käytännön esimerkeillä, niitä ovat yläasteen koulukirjat puolillaan (esim. "pitkällä vipuvarrella jaksat nostaa ystäväsi yhdellä kädellä ilmaan" jne).
Myös arkijärkeen hyvin istuvilla vesivertauksilla pystyy selittämään lähes mitä vain elektroniikasta aaltoliikkeeseen (esim. ääni ja valo).
Käytännön kaksoisrakokoe herättää paljon pohdittavaa.

Vierailija
asdf
Tieteelliset teoriat ovat parhaimmillaankin vain teorioita, joita tiedeuskovaiset selittelevät toisilleen. Esimerkiksi vaikka evoluutioteoria tai suhteellisuusteoria. Kauniita sanoja paperilla, joille ei löydy oikeita todisteita.

Ja juuri tällaisille ihmisillehän tässä yritetään löytää keinoja selittää asioita, eikös?

Okei, atomien ja niiden osasten olemassaolo ja niiden rakenne ja käyttäytyminen on vain teoriaa, ja vieläpä varsin mutkikasta ja matemaattista sellaista. Mutta silti teemme ydinpommeja ja kuljetamme sähköä paikasta toiseen käytännön keinoilla, jotka on johdettu näistä teorioista.

Myös se, että maapallo on pyöreä, oli maallikon silmissä pelkkä teoria kunnes lennettiin avaruuteen katsomaan omin silmin.

Vierailija
härjestys
Kuinka selittäisitte tieteen(esim. fysiikka/ja sen teoriat) olevan totta, ihmiselle, joka ei kykene nähdä niitä todeksi, eikä viitsi asiaan sen enempää edes paneutua?

Jos kyseessä olisi vaikeampi tapaus todellisuuden luonteen epäilystä, selittäisin materialistisesti kaiken koostuvan "oman käsitykseni mukaan" aineesta.

Tämän käsityksen olen saanut viiden aistini (tai oikeammin yhdeksän) avulla, ja nämä aistit ovat ainoa tietämäni yhteys todellisuuden ja tietoisuuden välillä. Mikään muu ei ole ikinä kertonut minulle, mitä ympärilläni on ja mitä minä olen, joten niihin vain on ensisijaisesti luottaminen (tai sitten voi alkaa kuvittelemaan päättömiä ja perusteettomia oletuksia, joiden parissa on mukava rentoutua ja kokeilla, mihin Occamin partaveitsi pystyykään).

Vierailija
Mei long
Myös se, että maapallo on pyöreä, oli maallikon silmissä pelkkä teoria kunnes lennettiin avaruuteen katsomaan omin silmin.

Itse asiassa suurin osa maallikoista oli omaksunut Maapallon pyöreyden jo kauan ennen avaruuslentoja. Merenkulkijakansana jo muinaiset kreikkalaiset olivat epäilleet Maapallon olevan pyöreä katselleessaan etääntyvien laivojen katoavan horisontin taakse ja löytäessään etelään kuljettuaan uusia tähtikuvioita taivaalta.

Maapallon pyöreys varmistui yli 300 vuotta sitten tehtyjen geodeettisten mittausten avulla (http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_geodesy).

Vierailija
härjestys

fysiikasta saa helposti toteen näytettyjä
juttuja... ime bensat HÄNEN autonsa tankista
esimerkiksi...

härjestys
Vai kannattaako näitä asioita edes yrittää selittää ihmiselle, joka "automaattisesti" sanoo, että hei, mistä sä tiiät että toi suhteellisuusteoria on totta? Ovatpa tietoisuudet kapeita..

kai sitä voi kysyä... ?
varsinkaan kun ei tajua itse asiasta mitään...
kerro esimerkkejä missä on teoriat osoittautuneet
oikeiksi... kuussa käynti...
vasara ja höyhen yms...

Uusimmat

Suosituimmat