"Puhdas" kapitalismi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kyllähän minä tiedän, ettei "puhdasta" kapitalismia ole olemassakaan sen enempää kuin "demokratiaa" vaan vain erillaisia versioita tästä samasta ilmiöstä. Varsinkin talous perustuu aina paikallisiin olosuhteisiin!

Jenkkiläisiä elokuvia ja sarjoja katsellessani sain sellaisen käsityksen, että Amerikkalainen kapitalismi perustuu sekä keskiluokan työpanokselle että kulutukselle. Näinhän se ei(enää)käytännössä tietenkään ole, mikä hyvin pitkälle onkin lähes kaikkien heidän ongelmiensa syy.

Olen joillakin internet sivuilla jutellut jenkkien itsensä kanssa, ja aika moni mainitsee nimen "Reagan" Hyvin harva mainaitsee että "Nixon tuhosi keskiluokan" mutta hyvin moni mainiatsee nimen omaan Reaganin. En oikein usko, että Reagan ja Thatcher asettivat päätavoitteekseen Amerikkalaisen keskiluokan tuhoamisen, koska se olisi vienyt mielen heidän "kylmä sota voitostaan" ja tosiasiassa saattanut Amerikan vararikkoon. Eli hyvin suurella todennäköisyydellä tämän uudistuksen pani toimeen joku heidän seuraajistaan.

Olen jokun verran Reaganin omia puheita lueskellut(tai siis oikeammin katsonut videclippejä)Kyllähän minä tiedän että kyseessä on ammatti näyttelijä joku on valittu pressaksi vain yhdestä ja ainoasta syystä;hän on ammatti näyttelijä. Silti ainakin teoriassa hän puhuu aivan järjellisiä yhteiskunnasta yleensä, jos jätetään ottamatta ulkopolitiikka, mikä on suoraan sanoen räkänokkien kinastelua.

Yksi iso pääteema on vapaus, mikä toistuu propagandapuheissa aika usein. Olen kuullut että hän kuulemma mursi väkisin lennonjohtajien lakon, mutta en oikein usko että lennonjohtajat ovat Amerikkalaista keskiluokkaa parhaimmillaan, joten tuo ei ehkä käy esimerkiksi. Veikkaan että keskiluokan murtamistoiminpiteet aloitettiin vuosia hänen presidenttikautensa päätyttyä, joskin näitä toimia ollaan hyvinkin voitu nimittää "Reaganismiksi" Jotkut käyttävät tästä myös pilkkanimitystä "Neocon" eli Neoconservatismi.

Kyllähän minä havaitsin jo merkit vuosia ennen tätä nykyistä "kriisiä" Amerikassa aloitettiin aluksi useita toimia, joilla jo jokseenkin tietoisesti pyrittiin heikentämään keskiluokan asemaa. Kaiken päälle tuli vielä tämä sota, jolla yksinkertaisesti pyrittiin kääntämään huomio toisaalle. Näitä toimia voisi hieman kärjistäen vain kutsua nimikellää "immigration+outsorching" joskaan ei sovi myöskään unohtaa rikkaita aivan erityisesti suosivaa veropolitiikkaa.

Agressivinen ulkopolitiikka toimii fasistisessa valtiossa sisäpolitiikan jatkeena. Se kirjaimellisesti ruokkii äärinationalismia. Sillä sekä hankitaan luonnonvaroja, että pidetään kansanjoukkojen huomio toisaalla. Tuossa siis sen pääasiallinen tarkoitus.

Mutta jos ollaan "ällökyynisen" realistisia, niin kuinka helppoa edes olisi pitää tuollaista "keskiluokan kapitalismia" pystyssä? Millainen eliitti vaan luopuisi hyvällä poliittisesta vallasta alistuen kansan enemmistön määräntävallan alaiseksi suoraan demorkratiaan, ja laatisi talouden, jonka pohjana on keskiluokan kulutus ja suuryritysten ja kartellien rankaiseminen. Ainoa järjestelmä jossa tuo edes jotenkin toimisi olisi ehkä diktatuuri. Demokratiaan tuollainen järjestelmä ei käytännössä sovi, koska se vaatii liian suoria ja "tyrannimaisia" otteita toimiakseen. Tässä ainakin vain oma vaatimaton meilipiteeni asiasta.

Kommentit (1)

Vierailija

Puhdas kapitaali onkin jo helpompi ymmärtää. Monet näkevät sen rahana, mutta raha on heppoista. Inflaatio nakertaa jne... Myös luottamus ja maine ovat pääomaa. Jos sinulla on hyvä maine, voit esimerkiksi saada paremman työpaikan. Vastaavasti jollain yhteisöllä voi olla hyvä maine tai ainakin hyvä yhteisöhenki, kun he keskenään pärjäävät ilman rahaakin.

Uusimmat

Suosituimmat