Keskiverto palstalainen. Osa 11. Autoilusta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kerta kiellon päälle.
Autoilu kuuluu "Keskiverto palstalaisen..." minäkuvaan niin kuin tuo nenä päähän.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

bdbdbd:
"Kehityskysymykseen olisi pitänyt laittaa vielä vaihtoehto, jossa molempia pitäisi kehittää."

Kyllä siinä on myös paljolti vastakkaisasettelua. Pääkaupunkisedun ruuhkamaksut on plussaa joukkoliikenteelle ja miinusta yksityisautoilulle. Länsimetro ( millä nimellä sitä kutsutaankin) on plussaa joukkoliikenteelle ja miinusta yksityisautoilulle.
Junavuorojen vähentäminen, linja-autoliikenteen linjojen vähentäminen on yksityisautoilun kehittämistä. Ihan totta.

Vierailija
markent
bdbdbd:
"Kehityskysymykseen olisi pitänyt laittaa vielä vaihtoehto, jossa molempia pitäisi kehittää."

Kyllä siinä on myös paljolti vastakkaisasettelua. Pääkaupunkisedun ruuhkamaksut on plussaa joukkoliikenteelle ja miinusta yksityisautoilulle. Länsimetro ( millä nimellä sitä kutsutaankin) on plussaa joukkoliikenteelle ja miinusta yksityisautoilulle.
Junavuorojen vähentäminen, linja-autoliikenteen linjojen vähentäminen on yksityisautoilun kehittämistä. Ihan totta.




Niin no, en nyt ihan kutsuisi ruuhkamaksuja tai vuorojen lopettamista toisen osapuolen kehittämiseksi, koska mitään konkreettisia parannuksia ei tehdä. Joukkoliikenne voi olla aivan yhtä perseestä kuin ennenkin, tai jopa huonompi kuin aikaisemmin, mutta yksityisautoilu vain olisi tehty entistä vähemmän houkuttavaksi. Tai toisin päin.

Vierailija

Onko se yksityisautoilun kehittämistä, että yhteiskunnallisin toimenpiteiden avulla alennetaan autoilun kustannuksia. Tuohan lisää vain autoilua, saasteita ja liikenneruuhkia?
Onhan se kehitystä - toisin takaperoista kehitystä.

Mitä todella tarkoitetaan käytännössä yksityisautoilun kehittämisellä ?

Vierailija
markent

Mitä todella tarkoitetaan käytännössä yksityisautoilun kehittämisellä ?

Turvallisempaa - nopeusrajoitin & alkolukko + hirviskanneri
Nopeampaa - koulutusta tasaisempan ajoon + paremmat tiet
Vaivattomampaa - nopea huolto + vempain hoitamaan tilastoja
Ympäristöystävällisyys - vetyä moottoriin

Ja paremmat tienvarsipalvelut...

Itse jonkin tuotteen hinnanalennus ei tuotetta itseään suoraan kehitä.

Joukkoliikennettä on kehitettävä siellä missä sen on mahdollista toimia. Syrjimmissä paikoissa liikenteen kehittyminen tulee voida olla yksilöllistä. Samat mallit eivät toimi kaikkialla.

Vierailija

markent kirjoitti:
"Mitä todella tarkoitetaan käytännössä yksityisautoilun kehittämisellä ?

Olli V:
"Turvallisempaa - nopeusrajoitin & alkolukko + hirviskanneri
Nopeampaa - koulutusta tasaisempan ajoon + paremmat tiet
Vaivattomampaa - nopea huolto + vempain hoitamaan tilastoja
Ympäristöystävällisyys - vetyä moottoriin

Kohottamalla yksityisautoilun kustannuksia yhteiskunta luo:
Turvallisuutta= vähemmän yksityisautoja liikenteessä
Nopeutta= tiellä tupeksijoita on vähemmän
Vaivattomampaa= katso^ylös
Ympäristöystävällisyyttä=katso samaa kohtaa

Olli V:
"Itse jonkin tuotteen hinnanalennus ei tuotetta itseään suoraan kehitä. "

Yllä olevan esitykseni perusteella tuotteen hinnankorotus tuotetta itseään kehittää.

Vierailija
markent
markent kirjoitti:
"Mitä todella tarkoitetaan käytännössä yksityisautoilun kehittämisellä ?

Olli V:
"Turvallisempaa - nopeusrajoitin & alkolukko + hirviskanneri
Nopeampaa - koulutusta tasaisempan ajoon + paremmat tiet
Vaivattomampaa - nopea huolto + vempain hoitamaan tilastoja
Ympäristöystävällisyys - vetyä moottoriin

Kohottamalla yksityisautoilun kustannuksia yhteiskunta luo:
Turvallisuutta= vähemmän yksityisautoja liikenteessä
Nopeutta= tiellä tupeksijoita on vähemmän
Vaivattomampaa= katso^ylös
Ympäristöystävällisyyttä=katso samaa kohtaa

Olli V:
"Itse jonkin tuotteen hinnanalennus ei tuotetta itseään suoraan kehitä. "

Yllä olevan esitykseni perusteella tuotteen hinnankorotus tuotetta itseään kehittää.




No mutta samalla logiikallahan esimerkiksi joukkoliikenne kehittyy huippuunsa vain yksinkertaisesti lakkauttamalla se. Itse liikkumistapaa se ei kehitä lainkaan.
Parempaa kehitystä ajaisi esimerkiksi parempi liikennesuunnittelu ja suurempi määrä vaihtoehtoisia reittejä. Kelin mukaan muuttuvat nopeusrajoitukset loisivat turvallisuutta ja muutoinkin järjenkäyttö rajoituksia laadittaessa. Myös pienempiä ja vähempikulutuksisia autoja olisi hyvä tukea enemmän. Esimerkiksi joku Smart voisi kaupunkiautona olla (lähes) verovapaa.

Toisekseen, hintaa korottamalla vain luodaan ongelmia ihmisille, keille yksityisautoilu on välttämättömyys liikkumiseen.

Vierailija

Tässä kuva tuosta tilanteesta ja kommentoin, miksi vastasin noin

Lähtökohtani on se, että itse olen joukkoliikenteen ulottumattomissa. Eli on syytä kehittää sitä. Linja-auto käy kerran viikossa.

Omistan Ford Sierra RS auton, mutta ajan sillä vähän. Käytän mieluimmin polkupyörää tai kävelen. Asun n. 2 km päässä kaupunkikeskustasta.

Oma auto on välttämätön asioitteni hoitoon. Mm. n. 40 km päässä asuvat sukulaiset, työni, harrastukseni.

Edes pakon pakon sanelemana en voi käyttää julkisia liikennevälineitä, koska niitä ei edes ole täällä. No linja-autoryöstö on käynyt joskus mielessä. Niitä näkee täälläkin silloin tällöin. Ainakin kerran viikossa. Perjantaisin tulee n. klo 10 ja paluuliikenne sitten n. klo 12. Tosin en sitä ole nähnyt aikoihin, koska en ole edes täällä asuntoalueella enää siihen aikoihin. Kirjasto-auto käy perjantaisin n. klo 16. Sen nään kyllä.

Hyvä marketin. Tämä kysely on eräs osa sitä meidän yhteenvetoa meistä keskivertofoorumilaisista-

Vierailija

bdbdbd:
"No mutta samalla logiikallahan esimerkiksi joukkoliikenne kehittyy huippuunsa vain yksinkertaisesti lakkauttamalla se."

Joukkoliikenteen kehitystä parannetaan luomalla edellytykset lisääntyvälle joukkoliikenteelle. Nykyisin noita edellytyksiä päinvastoin huononnetaan.
Siinä sinun logiikallesi!

Lassille
Niin onkin!

Vierailija

Eniten turvallisuutta liikenteeseen saadaan asennemuutoksella. Yleisestihän nopeusrajoituksia pidetään alimpana sallittuna ajonopeutena. Ajaa väärin jos ajaa alle rajoituksen. Ohittelukin on välttämätöntä.

Kansanterveydellistäkin asiaa ajaisi turhien matkojen vähentäminen. Hyväkuntoisien ihmisten eläkeikä saatais nostettua yli 80 vuoden...

Mulla on seitsemisen kilometriä työmatkaa. Se hurahtaa mukavasti pyörällä. Pahimmalla säällä menen bussilla, mitä menee neljästi tunnissa ruuhka-aikoihin. Pyörällä matka kuitenkin sujuu bussimatkaa nopeammin.

Piha6
Seuraa 
Viestejä907
Liittynyt26.8.2008

Joopa joo - Nuorena tuli autoiltua - Sellanen 50 000 vuodessa
Sitten (ihan itse), huomasin että enhän minä tarvi (välttämättä) autoa ollenkaan. Möin sen myöhemmin 100 markalla pois.

Nyt - 23 autottoman vuoden jälkeen totean - Hyvä päätös.
(En tällä ollenkaan väitä etteikö joku todella tarvi autoa).

Jos saan tähän (tosiasiana) kertoa yhden tapahtuman.

Mies, perheenisä, päätti lähteä kuntoliikuntana eräänä iltana vähän hiihtämään. Pani sukset kattotelineelle, ajoi autolla noin 200 metriä kunnallisen hiihtoladun ääreen, ja lähti kuntohiihtämään. Kun homma oli ohi, asetteli taas sukset huolellisesti takaisin suksitelineeseen ja ajoi tyytyväisenä 200 metriä kotiinsa. Sen pituinen se.

Vierailija
Piha6
Mies, perheenisä, päätti lähteä kuntoliikuntana eräänä iltana vähän hiihtämään. Pani sukset kattotelineelle, ajoi autolla noin 200 metriä kunnallisen hiihtoladun ääreen, ja lähti kuntohiihtämään. Kun homma oli ohi, asetteli taas sukset huolellisesti takaisin suksitelineeseen ja ajoi tyytyväisenä 200 metriä kotiinsa. Sen pituinen se.

Juuri näitä. Sivujuonena löytyy varmasti auton lämmittäminen 27-asteiseksi ennen lähtöä. Samat herrat kuljettavat autolla lapsensa jalkapalloharkkoihin 400 metrin päässä sijaitsevalle kentälle. Tuolla matkallahan jälkikasvu saattaisi jo väsyä.

Vierailija

Näin erään ex-neukkulaisen, lännen lihapatojen ääreen päässeen, joka ajoi 100 metriä kauppaan autolla ja ajoi hissillä ekaan kerrokseen kotiinsa. Hyvin oli sosialismi opettanut.

Vierailija

Näin erään kerran helluntalaisen, joka kiipesi kerrostalon rappuja pitkin meille. Kehasin moista kuntoilua.
- Pelkään hissiä, kuului vastaus

Vierailija
markent
bdbdbd:
"No mutta samalla logiikallahan esimerkiksi joukkoliikenne kehittyy huippuunsa vain yksinkertaisesti lakkauttamalla se."

Joukkoliikenteen kehitystä parannetaan luomalla edellytykset lisääntyvälle joukkoliikenteelle. Nykyisin noita edellytyksiä päinvastoin huononnetaan.
Siinä sinun logiikallesi!

Lassille
Niin onkin!




Se oli kyllä sinun esittämä logiikka, jota sovelsin joukkoliikenteeseen.
Samoin eväin sitä yksityisautoiluakin kuuluisi kehittää - luodaan edellytyksiä lisääntyvälle yksityisautoilulle ja samalla tehtäisiin nykyvolyymiä turvallisemmaksi ja järkevämmäksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat