Voiko ateisti olla tyhmempi kuin uskovainen?

Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?f=5&t=34375

Ohessa kritisoin jotain keleen Cubumonin älykästä sutkautusta.

-

Kommentit (14)

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Voi olla. Ehdottomasti.

Monet viisaat tiedemiehetkin on uskovaisia kuten einstein.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Korrelaatio saattaa olla ateistin eduksi, mutta eihän mikään sulje sitä pois.

(Hankalat vaihtoehdot, muuten, en äänestänyt.)

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008
Lothar
Uskovaiset ovat vajaaälyisiä.

Pitkääkö minun laittaa sanoja suuhusi?

Missä suhteessa?
Milloin?
Kaikissa tilanteissako?
Kaikissa paikoissako?
--------------------------------
Se mitä ilmeisesti ajattelet on että ateistit eivät ole vajaaälyisiä.

Ei missään suhteessako?
Ei millonkaanko?
Ei missään tilanteessa?
Ei missään paikassa?

-

Vaari
Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005

Täytyy ilmeisesti uudelleen totutella, tauon jälkeen, palstan mystilliseen ilmapiiriin. Keskustelun valinnasta (Vapaa sana) päätellen otsikon kysymys on pikemmin haastava kuin vakava. Kieli poskella, mikä on hyvä asento aihe huomioiden, jos olen oikeassa.

En itsekään ole aina niin vakava kuin mitä näppäimistöni ilme viestii.

Mutta tähän aiheeseen minulla on yksi totinen ajatus.

Voisiko olla niin, että ns. uskovaiset ovat keskivertoa itsekeskeisempiä ihmisiä? Mistä muuten tulee kaikkia uskovia yhdistävä perusvire, lausumattomanakin joskus käsin kosketeltava muna väittää, että kaikista maailman ajatusmalleista juuri minulla tai meillä on se oikea.

Ei niin etteikö tuo tapa mieltää itse jollakin tavalla erottuvana muusta joukosta olisi harvinainen muillekaan. Mutta lähetystyötä, käännytystyötä, uskonnollista idealismia ei voi edes aloittaa, ellei ole tällaisen ylimielisyyden kyllästämä. Se on jalostunut, ja sitä uskovien yhteisön päiväjärjestys jalostaa tulevaan kirkkauteensa.

Kummallista sinänsä, siksi että esimerkiksi kristinuskon arvoista puhuttaessa tämä röyhkeys vaietaan sisään kääntynein kasvoin, kuin rukouksessa, kylmästi, tahattoman harkitusti.

Ennustan, että jos nöyryyttä haetaan, jos nöyrät perivät maan, niin siinä maassa ei ole kuin muutama uskovainen. Loput saattavat viimeisellä tuomiolla itsekin hämmästyä suvaitsevaisuuttaan, mikä heidät uskovista erottaa.

V.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Vierailija
baal1984
Mikä olet?

Ateismihan on uskovaisten keksimä määritelmä asialle, jota ei voi olla ilman jumaluskontoja.

"Mikä olet" -kysymys onkin aika haastava. Mitä tässä nyt loppujen lopuksi ollaan ja millä tasolla. Minä olen kaiketi yksi niistä aivoista, jotka kelluvat täällä epätoivon meressä, kun en paremmastakaan tiedä.

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008
Vaari
Voisiko olla niin, että ns. uskovaiset ovat keskivertoa itsekeskeisempiä ihmisiä?

Yleisesti ottaen kristillisten ja sitä muistuttavien uskonnollisten liikkeiden edutajat ovat hassun hauskan ilmiön edustajia joita ei tarvitse ottaa niin vakavasti kuin normi kansalaista bussipysäkki-indeksin mukaisesti.

Sama pätee Vegaaneihin. Kuitenkaan en aisti sellaista ilmiötä että vegaaneihin kohdistuisi niin voimakkaita intohimoja kuin uskovaisiin, vaikka heitä yhdistää samankaltainen itsekäältäkin tuntuva voimakas päättäväisyys, toisilla motivaatio viedä mukanaan niin paljon kuin pystyy ja toisilla vähentää ympäristön kuormaa niin paljon kuin pystyy. (Vegaani Joulupöydässä, Uskovainen pikkujouluissa)

Objektiivisesti arvioituna katsoisin että sekä Risti-Ryhmän ja Vegaani-ryhmän päälimmäinen motiivi on haluta hyvää ympäristölleen ihan vakavasti ja tosissaan synnkien murheiden pilvien värjäämässä tulevaisuudessa.

Sitten jäljelle jäävät ei-uskovaiset-ei-vegaanit eivät ajattele niinkään ympäristön suojelua tai lähipiirin sielun pelastumisen kohtaloa samassa suhteessa kuin omaa materiaalista hyvinvointiaan.

Tästä näkökulmasta ajateltuna ei olekaan niin yksiselitteistä sanoa ovatko uskovaiset itsekeskeisempiä, ennemminkin he ovat liikuttavia viattomuudessaan.

-

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

"The significant problems we face cannot be solved at the same level of thinking we were at when we created them." - Albert Einstein

Viksu mies tuo Einstein.

Vapaasti tulkiten.

Voidaksemme ratkaista kohtaamamme ongelmat meidän on ylitettävä itsemme sen suhteen kun olimme luodessamme niitä.

-

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Lotharin viimeiseen.

http://192.49.229.35/K2008/s/ehd_listat/helsinkihelsingfors.html#suomenk....

[size=200:1zp8wgwf]
Laskettuani suhteellisia osuuksia niin selvisi, uskovaisuus-hörhöilymyönteisen kristillisen liiton ehdokaslistalla on noin 7/10 AMK tai yliopistotutkinnon suorittaneita tai sitä opiskelevia.

Laskettuani tunnetusti ateismimyönteisen kommunistien ehdokaslistan prosentteja niin sama suhde mutta valtaosa oli ammattikoulutuksen suorittaneita.[/size:1zp8wgwf]

-

Vierailija
baal1984
Lotharin viimeiseen.

http://192.49.229.35/K2008/s/ehd_listat/helsinkihelsingfors.html#suomenk....

[size=200:299h1li9]
Laskettuani suhteellisia osuuksia niin selvisi, uskovaisuus-hörhöilymyönteisen kristillisen liiton ehdokaslistalla on noin 7/10 AMK tai yliopistotutkinnon suorittaneita tai sitä opiskelevia.

Laskettuani tunnetusti ateismimyönteisen kommunistien ehdokaslistan prosentteja niin sama suhde mutta valtaosa oli ammattikoulutuksen suorittaneita.[/size:299h1li9]

Opiskelu ei välttämättä viisaammaksi ja älykkäämmäksi tee, joten tuo luku ei kerro juurikaan mitään.

Voisin vättää, että yleisesti ottaen uskovaiset ovat tyhmempiä ja rajoittuneenpia. Uskovaisen kanssa en ainakaan juuri koskaan ole saanut mitään älyllistä keskustelua aikaan, koska jossakin vaiheessa heidän rajoittuneisuutensa, jumala ja "paremmat" ihmiset ajattelunsa tulevat esille. Vaikka olisi yliopiston tai muun korkeakoulun käynyt uskovainen, niin tilanne ei muutu kokemuksieni mukaan miksikään.

En sitten tarkoita edellisessä "uskovaisella" mitään tavallista tapauskovaista tai "tervettä" uskovaista. Tarkoitan hihhulia tai ylipäätään tiukasti uskonnollista, esimerkiksi juuri tuota hristusdemokraatien porukkaa.

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Perinteinen vakiovastaus tällaisiin kysymyksiin minulla oli uskovaisena ollessani vastauskirjasta sivulta 666* seuraavanlainen:

"Alussa loi Jumala taivaan ja maan.... >Varjele ja viljele maata!
Eli ei siinä mitään pahaa ole että pitää huolta elin ympäristöstään sitä kehittän ja varjellen.

Mielestäni ei ole hyväkstyttävää tehdä tällaisia ilkeitä kysymyksiä uskovaisilta jotka harvoin ovat rikkaita.

Ollessaan entisiä narkkareitaa ja tulotason alinta kastia he ovat paskoja koska ovat köyhiä, mutta sitten jos paremmat olosuhteet elämään saanut uskovainen keski-ikäiseksi tullessaan saa tehtyä rahaa hänkin on paska koska on rikas uskovainen.

Mikä logiikka siinä on että uskovaiset ovat aina paskoja?

http://www.vastauskirja.fi

-

Vierailija
baal1984
Vaari
Voisiko olla niin, että ns. uskovaiset ovat keskivertoa itsekeskeisempiä ihmisiä?

Yleisesti ottaen kristillisten ja sitä muistuttavien uskonnollisten liikkeiden edutajat ovat hassun hauskan ilmiön edustajia joita ei tarvitse ottaa niin vakavasti kuin normi kansalaista bussipysäkki-indeksin mukaisesti.

Sama pätee Vegaaneihin. Kuitenkaan en aisti sellaista ilmiötä että vegaaneihin kohdistuisi niin voimakkaita intohimoja kuin uskovaisiin, vaikka heitä yhdistää samankaltainen itsekäältäkin tuntuva voimakas päättäväisyys, toisilla motivaatio viedä mukanaan niin paljon kuin pystyy ja toisilla vähentää ympäristön kuormaa niin paljon kuin pystyy. (Vegaani Joulupöydässä, Uskovainen pikkujouluissa)

Objektiivisesti arvioituna katsoisin että sekä Risti-Ryhmän ja Vegaani-ryhmän päälimmäinen motiivi on haluta hyvää ympäristölleen ihan vakavasti ja tosissaan synnkien murheiden pilvien värjäämässä tulevaisuudessa.

Sitten jäljelle jäävät ei-uskovaiset-ei-vegaanit eivät ajattele niinkään ympäristön suojelua tai lähipiirin sielun pelastumisen kohtaloa samassa suhteessa kuin omaa materiaalista hyvinvointiaan.

Tästä näkökulmasta ajateltuna ei olekaan niin yksiselitteistä sanoa ovatko uskovaiset itsekeskeisempiä, ennemminkin he ovat liikuttavia viattomuudessaan.

Ei kyllä uskovaisiakaan voi noin niputtaa, osa tuntuu olevan uskovaisia täysin itsekkäistä syistä. Eivätkä halua suinkaan muille hyvää, hauluavat vain Jumalallisen oikeutuksen muita ylempänä yksilönä. Niin ovatko he sitten uskovaisia?

Mutta en tiedä onko itsekkyys tyhmää, kaikki kun on niin enemmän ja vähemmän suhteellista. Eli lähinnä minulle on epäselvää tämä älykkyyden olemus. Onko älykkyys siis minkälainen määritelmä...määritteleekö se yksilön tämän yhteisön kannalta hyödyllisyyden, vai määritteleekö se laajemminkin sopeutumisen?
Jos siis puhutaan tälläisestä ihmisen järkimaailman kehityksestä ja siihen virtaan sopeutumisesta, johon kuuluu sitten tiedettä, teknologiaa, toistaan monimutkaisempia tai tarkempia teorioita jne. niin silloinhan on melko helppoa sanoa uskovaista tyhmäksi, koska hänen maailmankatsomuksensa on (perus)uskonto joka on melko helposti määriteltävissä enemmänkin auktoriteetiksi kuin sopeutujaksi.
Yhteisönkannalta ajatellen uskonto saattaa olla paikoitellen vielä hyvinkin tärkeä tekijä, siis kovinkin hyödyllinen ja tälläisessä yhteisöympäristössä/-todentumassa saattaa tuo ateisti olla sitten se selkeästi tyhmempi.
Ja onhan se niin ettei Jumalaakaan ole todistettu ei olevaksi, eriasia on kirkon tai raamatun jumalallisuus.
Mutten sanoisi ateistia sinäänsä sen älykkäämmäksi, koska jos esim. miettii maailmankaikkeutta niin sen olemassa olon syyt tai olemukset eivät ole kovinkaan tiedostettuja. On siis aivan hyvin mahdollista että maailmankaikkeus on jokin suuri olio jota voi sanoa Jumalaksi yms. "käsittämätöntä".

Itse vegaanina en tietenkään pidä uskovaisten ihmiskeskeisyydestä.
Mutten voi sanoa että olenko minä ketään oikeammassa tai vääremmässä, olenko tyhmempi tai älykkäämpi, teen vain niin kuin minun täytyy tehdä.
Koen älykkyydestä yms. puhumisen lähinnä statuksiin liittyvänä arkikielen erottelu keinona, en niinkään koe älykkyyttä älykkyytenä.

Uusimmat

Suosituimmat