MV-unet

Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Näkeekö joku muka mustavalkoisia unia ihan oikeasti? Meillä kyllä oli kotona mustavalkotelkkari, kun olin lapsi, mutta kaikki uneni ovat aina värillisiä. On niissä joskus muitakin aisteja mukana, kuten haju ja maku, jos näen unta syömisestä. Koskaan en ole kuullut kenenkään näkevän väritöntä unta. Tosin en ole asiasta haastatellut värisokeita. Näkevätkö he lie unissa vähemmän värejä? Luullen niin.

Mitä te muut olette mieltä?

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Kommentit (11)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

No minä olen sitä mieltä että on vaikea muistaa oliko uni mustavalkoinen vai värillinen. Mistäpä sitä oikein tietäisi jälkikäteen jos sitä ei unessa erityisemmin tarkastele. En minä ainakaan osaa sanoa. Osaan sanoa vain sen etten ainakaan ole kiinnittänyt huomiota unissa siihen että se olisi mustavalkoista. Unissa ei kyllä kiinnitä huomiota moneen muuhunkaan seikkaan, ja moni outo asia voi tuntua täysin normaalilta. Mutta sen tiedän että unissa ainakin voi nähdä värejä, selkounissa asian tarkastanut.

くそっ!

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Hupaisaa, koska oma hypoteesini asiaan oli juurikin sama mikä tuossa uutisessa todistettiin. Olen aina nähnyt enimmäkseen värillisiä unia, mutta toisaalta meillä oli lapsuudessani mustavalkotöllö vain hyvin lyhyen aikaa. Äitini taas, mustavalkoajan kasvatti, näkee paljon enemmän mustavalkounia, ja syyttää paitsi mustavalkoista televisiota myös leffoja ja mv-valokuvia jotka imevät värit muistoista.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Muistaakseni joskus luin että pääosin unet ovat mustavalkoisia, joskus taiteelliset ihmiset saattavat nähdä värillisiä unia.
Voipi olla että unet "väritetään" aamulla kun niitä muistellaan, samalla tavalla kun ne tuntuvat kestäneen tunteja tai minuutteja vaikka kyse on vain muutamasta sekunnista.

Vierailija

Suurin osa unistani käyttää aivan normaalia väriskaalaa, samaa kuin mitä näen päivisin omin silmin, joten en siihen juurikaan kiinnitä huomiota. Joskus olen nähnyt unia joissa värit ovat olleet erityisen eloisat tai jopa räikeät. Mutta vain yhden unen muistan joka oli mustavalkoinen. Se oli itseasiassa lucid-uni, ja ihmettelin siinä unessa että mihin ne värit katosivat - mutta aiheena olikin jokin historiallinen juttu joten ilmeisesti mustavalkoisuus sitten viittasi teeman historiallisuuteen...

Vierailija

Minustakin uutinen oli mielenkiintoinen. Meillä ei ollut lapsuuskodissani lainkaan televisiota, vanhempien mielestä se oli epäkultturellia Toki oli joskus nähnyt mustavalko-ohjelmia, mutta elokuvat olivat siihen aikaan jo värillisiä.

Olen aina nähnyt välillisiä unia. Kun kuulin 60-luvulla, että yleensä unet ovat mustavalkoisia, pelästyin kauheasti. Olin varma, että minulla oli joku kamala vika.

Muistan uniani hyvin ja aina niissä on hyvin merkittävä värimaailma. Omia uniani "kuuntelemalla" olen oppinut seuraamaan omia mielenliikkeitäni. Univärit mukautuvat yleensä todellisen mielialani mukaan. Jos olen esim. salastressaantunut ( en itse tunnista hermoilevani jotain), ovat unien värit häiritsevän räikeitä. Joskus, liian harvoin näen nautittavan värisiä unia, mikä liittyy syvään onnentunteeseen valve-elämässä.

Kuvataiteessa koskettaa eniten kuvien väritunnelma. Saan niistä usein syvempiä kokemuksia kuin itse aiheesta.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Ja nyt muistan ainakin yhden unen joka ei voinut olla mustavalkoinen, koska kävelin rehevässä ihanassa metsässä jossa nautin metsän vehreydestä ja tunnelmasta. Mustavalkoisena homma ei olisi ollut ollenkaan sama, kyllä se oli vihreä, itseasiassa näin tarkemmin muistellen yritin maalata kyseistä unta jälkeenpäin ja silloin minulla oli mielessä tuon metsän vihreyden tarkka värisävykin, enää en muista mutta silloin muistin. Kaunis uni, ei ollut lucid vaan ihan normaali.

Taisi olla niin että googletin tämän kuvan unen jälkeen koska siinä oli sama värisävy kuin unen metsässä.

くそっ!

Vierailija

Aika mielenkiintoista omissa unissa on se, että jos uneksii "historiallisia" unia, niin ne ovat ainakin jälkeenpäin muistellessa mustavalkoisia. Nykypäivään sijoittuvat taas selvästi värillisiä. Hyvin on media ehdollistanut, ja sukupolvien myötä aina paranee; sukulaispoika 6v tuumasi, että on ihmisillä ennen vanhaan mahtanut olla tylsää kun niillä ei ole ollu yhtään värejä..

Vierailija

Olen nähnyt unta, jossa etsin sellaista tiettyä sinistä kiveä, mutta kaikkialla oli vain punaisia kiviä. Se vaatisi aika häröä MV -tekniikkaa...

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Minä olen joskus hyvin analyyttinen näkemistäni unista ja mietiskelen niitä toisinaan aamulla. Kaikki näkemäni unet ovat aina olleet värillisiä, vaikka itse värit eivät olisikaan olleet pääosassa. Olen aina ollut tietyllä tavalla visuaalinen luonne ja ajatuksenikin menevät pääasiassa kuvina. En ala kaikkia uniani selostamaan, mutta tässä eräs painajainen, joka todistaa sanani.

Olin lapsuuteni kotipihassa. Siellä oli hyvin hyvin painostava tunnelma. Valmiiksi jo pelotti, vaikka en osannut sanoa syytä. Sitten koko taivas muuttui vihreäksi. Muistan, kun ihmettelin sitä ilmiötä. Aurinko muuttui yhtäkkiä tuijottavaksi papukaijan silmäksi, joka tuijotti suoraan minuun keskeltä taivasta. Se oli jostain syystä hyvin pelottavaa. En tiedä, miksi se oli juuri papukaija, mutta ajattelin siinä unessa, että huijui. Papukaija sieltä vahtaa.

Joskus unissa saattaa olla hyvin kesäisiä värejä, varsinkin talvella.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija

Itseasiassa yksi ihanimmista lucideista unistani oli niinkin simppeli että vain kävelin täydellisen todentuntuisessa lehtipuumetsässä. Taivutin jonkun puun oksaa ja pitelin sen lehteä kädessäni, näin lehden suonet tai ruodit vai mitä ne nyt ovat, kaikki täsmälleen sellaisina kuin ne oikeastikin ovat. Puuta epäilin sittemmin pyökiksi.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Ai, muistanhan minä yhden melkein mustavalkoisen unen (tai musta-puna-valkoisen). Yksi hienoimpia symbolisia unia mitä olen nähnyt. Siinä oli talvisessa metsässä kolme sudenmetsästäjää ja kolme sutta, jotka olivat musta, punainen ja valkoinen... ja, no, kolme kuolemaa. Paitsi että se musta ei tapahtunut vielä siinä unessa. Sitä odotellessa.

Mutta yksi hienoimpia unia mitä olen nähnyt. Ikinä.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Uusimmat

Suosituimmat