Keuhko irti

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Olen se 19 vuotias ongelmamies taas terve. Kävipä tuossa niin että alkoi viime viikolla illalla rintaan sattua. Ajattelin että menee ohi nukkuessa, mutta aamulla kipu oli vain pahentunut. En pystynyt edes seisomaan kunnolla tai kävelemään. Sattui perhanasti rintaan. Lähdin lääkäriin ja sieltä pistettiin sairaalaan tutkimuksiin. Ei löytynyt mitään sydämestä ainakaan. Keuhkoistakin otettiin röntgen mutta ei kuulemma mitään erikoista. Pääsin parin päivän päästä kotiin toipumaan. Nyt viikkoa myöhemmin edelleen vähän tuntuu rinnassa välillä, mutta jo hellittänyt aikalailla. Nyt voi jo olla ihan normaalisti.

Diagnoosi oli siis että todennäköisesti jokin lihas tai tukirankaperäinen kipu. Mutta nyt sain kuulla että isällä oli joskus nuorempana keuhko irronnut paikoiltaan jotenkin. Kuulemma nuorten laihojen miesten ongelma tai jotain. Hänen kuvailunsa kivun luonteesta tuntui täsmäävän aikalailla minun kipuihini. Mietin että josko minulla olisi käynyt tuo sama.. tietääkö kukaan siitä mitään? En ajatellut mennä enää uudestaan sairaalaan kun tämä tuntuu menevän ohitse.. mutta olisi silti kiva tietää jotakin tästä. Miksi se keuhko irtoaa, onko se yleensä vakavaa, vaatiiko jotain.. voiko johtaa johonkin.. miltä se tuntuu.. jne.

くそっ!

Kommentit (8)

Vierailija

Jos keuhko on irti ja tipahtaa, niin se varmaan aiheuttaa pienehkön äänen, pläts, katuun osuessaan.

Jos taasen tipahtava keuhko kolisisi, kun se tipahtaisi maahan, niin se olisi varmasti helpompi huomata ja kerätä uudelleen liittämistä varten.

Kun vain yksi keuhko on tipahtanut, niin jääpähän vielä toinen tiukasti kiinni ja voipi hengitellä eteenpäin.

Vierailija

Tuo voi olla refluksitaudin aiheuttamaa. Eli mahan ja ruokatorven välinen "läppä" on löystynyt, ja aiheuttaa joskus pistävää kipua rinnassa. Tähän yleensä auttaa juominen tai vähäinen syöminen.

Onko muita oireita, kuten närästystä, mahdollista hengenahdistusta? Kannattaa käydä ruokatorven tähystyksessä jos on.

Vierailija

Johan se lääkäri veikkas... Minulle kerrottiin aikoinaan, kun täyttää 30 alkavat mitä ihmeellisemmät lihasrevähdykset valloittaa ihmisruumista... niin olit siis vasta 19. Ei tossa iässä lihaksia vielä lämmitelty.

Tällä hetkellä perselihakseni on revähtänyt, sama perse lihas todennäköisesti aiheutti 3 viikkoa sitten selän kramppaamisen, noidan nuolen... joka puolestaan aiheutti 1h mittaisen pukeutumis session, sukka on yllättävän paha vastus... piti hakea saikku lappu lekurilta, muuten en olisi lähtenyt liikkeelle.

Muinoin yläselästä puolestaan revähti/repesi jokin lihas nostaessani 7kg painavaa lastani...

Huomasin vasta 15 min noston jälkeen, että hengittäminen on vaikeaa/kivuliasta... seuraavana päivänä olo suorastaan v mäinen epämääräisesti toisella kyljellä, ja selässä.

Ellei tilasi pahene, voit rauhassa venailla ainakin 2 viikkoa, se on minimi aika toipumiseen lihasperäisissä vammoissa. Burana 600 3 kertaa päivässä, estää tulehduksia ja kipua. 3€ 100kpl purkki reseptillä. Oraalisista lihasrelaksanteista ole mitään hyötyä itselleni, tai no, saa nukuttua. Piikkiä en viimeksi voinut kokeilla, kun olin autolla liikenteessä, väittävät hyväks. Pikainen relaksointi kun estäisi lisä vammoja...

Kuvauksesi on hieman puutteellinen, joten neuvo lähinnä niille, jotka varmoja, että lihasperäistä. Anna lääkärin tehdä diagnoosi, ellet itse kykene.

Vierailija

Tuskin keuhko sentään irti on. Pitkillä, laihoilla miehillä kyllä ilmenee rakenteesta johtuvaa vikaa keuhkoissa. Keuhkon kärkiosa (siis ymmärtääkseni alaosa) on kapea ja voi ilmeisesti puhjeta itsestään ja aiheuttaa ilmarinnan tms. Eräälle ystävälleni kävi pari vuotta sitten juuri näin. Joutui sairaalaan ja väärässä paikassa ollut ilma päästettiin pois. Itse vika muistaakseni korjaantui itsestään eli sitä ei varsin korjattu.

Uusimmat

Suosituimmat