Junalippujen hinnoista

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Millähän perusteella junalippujen hinnat määräytyvät VR:llä? Laskeskelin juuri että oulu-hki välillä säästän noin 20 € ajamalla välin edestakaisin yksin omalla autolla. Aikuiselle juna maksaa 132 € IC:llä ja 144 € Pendolinolla. Nykyisillä bensan hinnoilla ajan polttoaineen osalta välin noin 110 €:lla. Dieselillä menisi vielä huomattavasti halvemmalla. VR:n hinnat eivät mielestäni kannusta juurikaan käyttämään joukkoliikennettä. Pitäisikö rautateille saada hieman kilpailua?

Sivut

Kommentit (60)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
bena
Millähän perusteella junalippujen hinnat määräytyvät VR:llä? Laskeskelin juuri että oulu-hki välillä säästän noin 20 € ajamalla välin edestakaisin yksin omalla autolla. Aikuiselle juna maksaa 132 € IC:llä ja 144 € Pendolinolla. Nykyisillä bensan hinnoilla ajan polttoaineen osalta välin noin 110 €:lla. Dieselillä menisi vielä huomattavasti halvemmalla. VR:n hinnat eivät mielestäni kannusta juurikaan käyttämään joukkoliikennettä. Pitäisikö rautateille saada hieman kilpailua?



Todellakin. Vituttaa suuresti nuo hinnat, aivan tolkuttoman korkeita. Lisäksi junien sisustus on aikansa elänyttä, repsottavaa, rikkinäistä ja rumaa. Täysin kohtuuttoman korkeat hinnat laatuun nähden.

くそっ!

Vierailija

Meneehän sulla tuolla matkalla helposti kympin edestä kulutuspintaa renkaasta. Öljyt, huollot, yms. ajokilometreihin liittyvät kustannukset. Ja lisäksi aikaa noiden toimenpiteiden tekemiseen/teettämiseen.

Tottahan se on. Kahdestaan matkustaessa kannattaa jo rahallisesti liikkua omalla autolla, mikäli sellainen on pakko olla.

Jos liikkuu autolla 10.000km/vuosi, josta aika iso osa olisi mahdollista liikkua yleisillä. Voi taas taksikin tuntua edulliselta kohtuullisesti käytettynä. Perheen koon mukaan tietysti tämäkin, voi olla vielä edullisempaa kahden hengen taloudessa.

Mitä tästä opimme, junasta voi bongata sinkkuja

:edit:

Ja ne liityntäkuljetukset, sanotaan esimerkki jossa juna-asemalta matkaa perille muutama kilometri paikallisliikenteen bussilla, matka täytyy tehdä molemmissa osoitteissa. Vaikka Joensuun paikallisliikenteen taksoilla 2,90e/suunta. Maksat siis tuon 11,60 euroa liityntäkuljetuksista matkaa kohden lisää. Jos käy tuuri ja ei tarvitse käyttää taksia. Tai matka ei ole pidempi.

Vierailija
SShadow
Meneehän sulla tuolla matkalla helposti kympin edestä kulutuspintaa renkaasta. Öljyt, huollot, yms. ajokilometreihin liittyvät kustannukset. Ja lisäksi aikaa noiden toimenpiteiden tekemiseen/teettämiseen.



Totta, mutta siltikin tulee halvemmaksi. Tässä tapauksessa renkaissa tulee ikä ennen kilometrejä vastaan ja auton arvon alenemalla ei ole merkitystä.

SShadow
Ja ne liityntäkuljetukset, sanotaan esimerkki jossa juna-asemalta matkaa perille muutama kilometri paikallisliikenteen bussilla, matka täytyy tehdä molemmissa osoitteissa. Vaikka Joensuun paikallisliikenteen taksoilla 2,90e/suunta. Maksat siis tuon 11,60 euroa liityntäkuljetuksista matkaa kohden lisää. Jos käy tuuri ja ei tarvitse käyttää taksia. Tai matka ei ole pidempi.



Totta myös. Autolla pääsee ovelta ovelle, mutta junan tapauksessa joutuu usein käyttämään vielä bussia tai muuta julkista.

Vierailija

2 aikuista Pendolla Helsinki-Kouvola-Helsinki (Helsinki-Kouvola 140km), hintaa tulee 131,60€.

Omalla autolla karkeasti n. 50 € (polttoaineet 20€).

Erittäin kallista on junailu juu.

Vierailija

VR lupaa jatkossa parempaa palvelua ja hienompia minibistrokärryjä

(LÄNGELMÄKI) Johtajaerot, junien myöhästelyt ja heikko tiedottaminen ovat lommottaneet VR:n imagoa viime viikkoina, mutta yhtiö lupaa korjata ongelmansa reippailla palvelutason korotuksilla. Myös liikenneministeriö on vilkuttanut vihreää valoa suunnitelmille.

Lehden varastamien tietojen mukaan VR aikoo lähivuosina romuttaa vanhanaikaisiksi muuttuneet ns. siniset vaunut ja korvata ne upouusilla.

“Tietoomme on tullut, että matkustajat ovat kokeneet vanhojen vaunujen istuimet mukaviksi jopa nukkumiseen. Lisäksi säilytystilaa on riittänyt isoillekin matkalaukuille. Siksi korvaamme vaunut nopeasti kaksikerroksisilla IC-vaunuilla, joiden tuoleissa ei istu perkelekään saamatta skolioosia ja joissa laukkuja on pidettävä sylissä. Verhoilut ovat erittäin hienot ja matkalipun hintakin suurempi”, perustelee VR:n tiedotusvastaava Vittuukssesullekuuluu.

Yhtiö aikoo samalla parantaa työmatkaliikenteen palvelutasoaan korvaamalla kaikki aamun ja iltapäivän ruuhkatuntien normaalijunat Pendolinoilla. VR:n mukaan tästä on matkustajille mm. se etu, että junat eivät kulje eikä niihin mahdu istumaan.

“Lisäksi on huomattava Pendolinojen varustelutaso: matkanäytöt, joista näkee aina Arkangelin aseman taksitolpan sijainnin ja radiopistokkeet, joista voi kuunnella kolmen kelvinin taustakohinaa ja ravintolavaunut, joissa ei ole roskiksia. Verhoilut ovat erittäin hienot, ja matkalipun hintakin suurempi”, perustelee tiedottaja Katosaatanasieltänetistä.

Homoille ei jatkossakaan aiota myydä perhelippuja tai kahvia edes minibistrokärrystä, VR lupaa.

http://lehti.samizdat.info/2008/10/22/2482/

Samalla kun opiskelijakortista loppui päiväys, loppui myös junailu. Ei vaan ole varaa. Omaa autoa on kuitenkin pakko pitää työn takia.

Vierailija

Raskaat koneistot fyysisesti ja henkisesti sekä sisäsiittoisuus (juna-ammatit periytyvät suvuissa), yhdistettynä kilpailuun joustavampien liikennemuotojen kanssa, ovat saaneet ihmiset kaikkoamaan junista. Asiaa auttaa kovat lippujen hinnat ja stalinistityylinen asiakaspalvelu.

Kumma kyllä, VR on vakioteema vaalipuheissa. Ruosteesta (poliittisesta) narskuvan veturin keulaa koristavat maakuntaviireistä punalippuihin, niin ettei kuski näe minne mennään.

Vierailija

Joskus lentämällä hki-rovaniemi-hki pääsee halvemmalla ku junalla.

Nizza-barcelona junamatka makso noin 15€ muistaakseni xD 21€ makuuvaunussa.

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006

Serkku asuu Turussa ja työskentelee pankkialalla Helsingissä.

Työmatka ajetaan kimppakyydillä kahden samalla alalla työskentelevän kanssa. Autona on serkun MB 200 E cdi -01. Edestakainen matka on n. 320 km ja ajotietokone näyttää 4,8-5,0 l/km keskikulutusta näillä matkoilla. Pendolinon lippu 44 kpl sarjassa ostettuna maksaa 24 euroa/matka/hlö eli 48 euroa per päivä. Mersulla dieseliä kuluu 16 litraa/päivä eli n. 18 euroa/pv tämän päivän hinnan mukaan.

Serkku saa kympin/päivä "matkustajiltaan" eli säästää junaan verrattuna 50 euroa/pv. "Matkustajat" säästävät junakyytiin verrattuna 38 euroa päivässä eli vuodessa teoriassa 38*21,5*11= n. 9000 euroa.
Serkku säästää vuodessa teoriassa 50*21,5*11=11.825 euroa, joka on pyöreästi autonsa arvon verran.

Käytännössä muutaman kerran vuodessa joudutaan turvautumaan yleisiin kulkuneuvoihin.

Ja VR ihmettelee, miksei junakyyti kiinnosta.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

Yksityisauton vaihtaminen julkiseen kyytiin - tai taksiin - vapauttaa matkustajan tekemään matkan aikana jotain muuta kuin keskittymään ajamiseen. Lisäksi hänen ei tarvitse vastata perille ehtimisestään yhtä tarkasti kuin ollessaan itse ajurina vaan riittää, että hän valitsee kulkuneuvon, jota käyttäen hänen aikataulun mukaan pitäisi keritä ajoissa töihin. Joku muu vastaa, jos matkan aikana tapahtuu jotain ikävää: konerikko, onnettomuus...
Toisaalta, oma peltilehmä vie perille tismalleen matkaajan oman aikataulun mukaan ja sen voi ohjata reiteille, jossa julkiset kulkuneuvot eivät liikennöi.

Vierailija
Piru Naiseksi
Yksityisauton vaihtaminen julkiseen kyytiin - tai taksiin - vapauttaa matkustajan tekemään matkan aikana jotain muuta kuin keskittymään ajamiseen.



Periaatteessa joo. Eriasia pystyykö junassa tekemään mitään järkevää tai tuottavaa työtä.

Piru Naiseksi
Lisäksi hänen ei tarvitse vastata perille ehtimisestään yhtä tarkasti kuin ollessaan itse ajurina vaan riittää, että hän valitsee kulkuneuvon, jota käyttäen hänen aikataulun mukaan pitäisi keritä ajoissa töihin.



Tähän saakka oma auto on ollut luotettavampi. Jos sattuu hajoamaan, niin aina voi jatkaa matkaa muilla kulkuvälineillä. Kiinnostaakohan työnantajaa johtuuko myöhästyminen oman auton vai junan hajoamisesta?

Vierailija
kairamo
Ja VR ihmettelee, miksei junakyyti kiinnosta.



Ihmetteleekö ja tarviiko monopoliyhtiössä edes ihmetellä? Minä ihmettelen sitä, miksi kukaan täyden lipunhinnan maksamaan joutuva käyttäisi junaa.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
bena
Minä ihmettelen sitä, miksi kukaan täyden lipunhinnan maksamaan joutuva käyttäisi junaa.



No ei kai kukaan vapaaehtoisesti mene junaa käyttämään! Kallista, epämukavaa, eikä junalla koskaa pääse perille asti. Jatkoyhteydet tuppaavat julkisilla olemaan epätoivoisia. Matka, jonka kulkee autolla 15 minuutissa kestää julkisilla lukuisine vaihtoineen puolesta tunnista puoleentoista tuntiin. (valitettavasti päivittäistä kokemusta) Mukavuusseikoilla on vaikea ainakaan perustella sitä, miksi puolen tunnin odottaminen räntäsateessa olisi mukavampaa, kuin "vaiva" siitä, että vähän kääntelee rattia lämpimässä ja kuivassa autossa.

Mukavuus itse junassa tietysti riippuu henkilökohtaisista mieltymyksistä, mutta minulle on jo yhtä tuskaa vartin junassa istuminen. Ajaminen sitävastoin on rentouttavaa.

Minulla ei onneksi ole autoa. Luonto kiittää.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Devil
Seuraa 
Viestejä1328
Liittynyt16.3.2005

Lievästi kyllä ihmetyttää, miksi rahvaalle tarkoitetusta kyydistä joutuu maksamaan eliitin hinnat. Jos kuvitellaan tilanne että pitäisi päästä vaikka Kuopiosta Helsinkiin (asemalta asemalle), niin henkilöautolla hinnaksi tulee noin 34 euroa. Ja kustannukset ei tästä paljoa nouse vaikka autossa olisi 4 matkustajaa. VR puolestaan rahastaa samasta matkasta 53 euroa per henkilö (212 euroa 4hlö) ja Matkahuolto 58 euroa (174 euroa 4hlö). Tosiaan ei tarvitse ihmetellä miksi perheet tekee loma- yms matkat henkilöautolla. Olisi kyllä jännä kuulla mihin tällainen hinnoittelu perustuu?

X

Vierailija
tiäremiäs
Helsinki-Tampere maksaa joku 20 euroa.

Olisko syynä että missä ihmisiä kulkee enmpi, niin sielä pystytään halvempia hintojakin pitämään.




Autolla menee alle 20 € bensoihin. Tai tuolla välillä riippuu kaasujalastakin aika paljon.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat