Tulehduskipulääkkeiden vaikutusmekanismi?

Seuraa 
Viestejä1641
Liittynyt16.11.2005

Wikipedistä sain kuvan, että vaikuttaa jotenkin COX:n kautta, mutta vähän hämäräksi jäi kokonaisuus.

Miksi tulehduskipulääke on olevinaan niin paljon parempi kuin kipulääke, kun kerta edeltävää jaellaan kaikille ihan mihin tahansa ja jälkimmäistä vasta kun meinaa henki lähteä?

Jostain olin lukevinani, että tulehduskipulääkkeiden sivuvaikutukseen kuolee huomattavasti suurempi määrä kuin kipulääkkeiden sivuvaikutuksiin.

Every man is guilty of all the good he did not do. (http://www.youtube.com/watch?v=xaTKDMYOBOU)-Voltaire

Kommentit (6)

Vierailija

Tulehduskipulääkkeistä esim. aspiriini toimii ainakin inhibiittorina, eli se kilpailee kipureaktioita aiheuttavien aineiden kanssa. Koska kaikki aineet käyttävät synteesissään entsyymejä katalyyttina, tulehduskipulääkkeet inhiboivat samoihin entsyymeihin kuin kipureaktioita aiheuttavat aineet aiheuttaen tarpeeksi annostelluina sen ettei kipuaineille jää enää vapaita entsyymejä synteesiä varten. Tällöin ei myöskään sitä kipua synny Noiden haitat ovat sitten monimuotoisempia, aspiriinin tapauksessa ainakin veren hyytyminen heikkenee koska se inhiboi samalla tavalla verihiutaleiden verenhyydyttämisreaktiossa vaatimaa entsyymiä.

Vierailija
Dimme
Noiden haitat ovat sitten monimuotoisempia, aspiriinin tapauksessa ainakin veren hyytyminen heikkenee koska se inhiboi samalla tavalla verihiutaleiden verenhyydyttämisreaktiossa vaatimaa entsyymiä.

Aspiriinia mainostetaan telkassakin kaikenlaisiin vaivoihin.
"ei mun pää oo kipee, jalkoja särkee"

Haitoista ei mainita... eikä tulehduksesta.
"Aspirin - tehokas apu myös muuhun kipuun kuin vain päänsärkyyn"

Vai lukeeko jossakin pienellä...?

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Jotenkin inhottaa tuo asenne mikä noissa mainoksissa ilmenee.. kuin kaikki kivut olisivat vain turhia elämän riesoja jotka kannattaa turruttaa kipulääkkeillä heti pois.. onko päänsärky ihan normaalia? Ei minulla särje koskaan pää. Jos särkee niin jotain on vialla, olen syönyt huonosti tai niska aivan jumissa tai olen sairas. Eikös kivut kerro jostakin?

くそっ!

Vierailija
Ronron
Eikös kivut kerro jostakin?

Niin, mitä mahtaa tarkoittaa "hyvänlaatuinen migreeni" tai "hyvänlaatuinen päänsärky"?? Omituinen nimitys.

Vierailija

Ei ole ollenkaan omituinen nimitys. Asiantuntijat tietävät lauseesta että migreenin aiheuttajana taustalla ei ole mikään pahanlaatuinen sairaus, esim. kasvain voi aiheuttaa päänsärkyä jne.

Vierailija
o
Wikipedistä sain kuvan, että vaikuttaa jotenkin COX:n kautta, mutta vähän hämäräksi jäi kokonaisuus.

Miksi tulehduskipulääke on olevinaan niin paljon parempi kuin kipulääke, kun kerta edeltävää jaellaan kaikille ihan mihin tahansa ja jälkimmäistä vasta kun meinaa henki lähteä?

Jostain olin lukevinani, että tulehduskipulääkkeiden sivuvaikutukseen kuolee huomattavasti suurempi määrä kuin kipulääkkeiden sivuvaikutuksiin.

Kipulääkkeillä tarkoitetaan yleensä opiaatteja (yleisin kodeiini), jotka aiheuttavat riippuvuutta ja toleranssi nousee helposti.
Parasetamoli ei ole tulehduskipulääke ja sitä käytetään nykyisin paljon, koska sillä ei ole hirveästi sivuvaikutuksia.

Asperiini ja ibubrofeiini estävät verenhyytymistä ja pahentavat suolistohaavaumia.

Minusta tosin varotaan liikaa opiaattien käyttöä.

Uusimmat

Suosituimmat