Kanoja kananmunista

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Voinko kasvattaa kaupasta ostetuista kanan munista kanoja, oon kuullu että ruskeat munat ovat hedelmällisiä, voiko niistä kasvattaa kanoja? Jos ei niin millasia munia tarvitaa että saa kanoja ja miten niitä kannattaa hauduttaa.

Mulla on ollu tietokoneen sisällä jo parin vuoden ajan yks valkonen kananmuna mut siitä ei oo tullu mitää. Se on varmaa mätä.

Sivut

Kommentit (17)

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Ei tuu. Se pitäisi olla oikeassa lämpötilassa jatkuvasti. Jos on liian kylmää, niin munat kupsahtaa.
Sentakia krokotiilitkin jatkuvasti kaivavat hiekkaa pois munien päältä ja lisäävät, kun lämpötila vaihtelee. Ne on hyvin nuukia lämmölle.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija
TERÄS NALLEPUH
Ei tuu. Se pitäisi olla oikeassa lämpötilassa jatkuvasti. Jos on liian kylmää, niin munat kupsahtaa.
Sentakia krokotiilitkin jatkuvasti kaivavat hiekkaa pois munien päältä ja lisäävät, kun lämpötila vaihtelee. Ne on hyvin nuukia lämmölle.

Kehitän termostaatilla toimivan hauduttamiskammion, joten lämpötila ei ole ongelma. Mutta onko munille tehty jotain, etteikö ne voisi kuoriutua, vai ehtiikö ne jo kuolla siinä vaiheessa kun ne kaupassa seisoo?

ykskivi
Seuraa 
Viestejä1950
Liittynyt27.3.2006
Sahrah

Jos mulla olis kukko, en tarvis kanoja.

Kukkoa vain tarvitaan kanojen synnyttämiseen..
Kanat kyllä munivat vaikka eivät ole kukon kanssa puuhastelleet, mutta niistä munista ei pikkutipuja synny. Ja tällaisiahan tietenkin kaupasta saa.. Eli jos haluat munan, josta tulee kana (tai kukko, mistäpä tuon tietää), se tätyy hakea kanalasta, jossa on kukko.

To refuse a hearing to an opinion, because one is sure that it is false, is to assume that one's own certainty is the same thing as absolute certainty. All silencing of discussion is an assumption of infallibility. - John Stuart Mill -

Vierailija

Olen kuullut, että kanalan kanat eivät muni, jollei siellä ole kukkoa. Voiko tämä pitää paikkansa? Toisin sanoen pelkkä kukon läsnäolo ilman "polkaisua" riittää munimiseen, tosin tällöin munat ovat tietenkin hedelmöittymättömiä.

Vierailija

Itse asiassa kuulin tämän, kun olin palloilemassa kanalassa ja näin omin silmin sen kukon. Selityksen antaja tosin ei ollut kanalan omistaja.

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007

Kanalassa töissä olleena voin vakuuttaa että kukkoja sinne joutuu ainoastaan vahingossa. Kaikkia kukkoja ei kukoiksi tunnista silloin kun ne sinne viedään, eli nuorina.

Munia ei myöskään säilötä kylmässä vaan huoneenlämmössä. kerran viikossa tulee muna-auto keräämään munat.

Hautomoissa ei kannata selvittää onko munissa kukkoja vai kanoja. Sen sijaan kaikki kasvatetaan ja kun ne lajitellaan kanaloihin, kukonpojat tapetaan. EU säädösten johdosta niitä ei saa myydä vaikka ovat herkullisia.. parempaa kuin broiler.

Toinen hassu asia on se, että nuorien kanojen munia ei saa myydä kun eivät ole EU kokoa ja kanat muutenkin liian nuoria. Nämä nuoren kanan munat ovat paljon maukkaampia. Niitä ei myöskään saa syöttää kanoille. Näin kymmeniä tuhansia munia joutuu kaatopaikalle/tunkiolle aina kun uudet kanat tulevat.

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

Vierailija

Tuosta "kuninkaan" viestistä käy hyvin ilmi se, miten älyttömiä monet EU-direktiivit ovat, m.m: "Näin kymmeniä tuhansia munia joutuu kaatopaikalle/tunkiolle aina kun uudet kanat tulevat."
Itse ostan omat luomumunani suoraan tuottajalta, koska EU on todella standardisoinut munien koon ja isot, lähes hanhenmunan kokoiset (joita käytän) olisivat sitä samaa hylkytavaraa, jota kuningaskin tarkoittaa.

Vierailija

en tiedä olisko se terveellistäkään pitkässä juoksussa syöttää niitä munia takaisin kanoille. Se on järjetöntä tosin että niitä ei saa myydä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat