Psykologi, psykiatri vai psykoterapeutti?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eli jos sulla olis jotain päänsisäisiä ongelmia johon tartteisit ammattiauttajaa, kuka heistä tulisi ensimmäisenä mieleen? On jo jonkin aikaa ollu suunnitteilla tehdä tällanen pikkane kysely...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Psykologi - Psykologi on ihmisen käyttäytymisen, ajattelun ja tunne-elämän asiantuntija. -- Psykologi on koulutukseltaan psykologian maisteri (PsM) tai suorittanut muun ylemmän korkeakoulututkinnon, johon sisältyy tai jonka lisäksi on suoritettu korkein arvosana psykologiassa. Psykologian maisteritutkinnon laajuus on 330 opintopistettä (aiemmin 180 opintoviikkoa) ja tutkinnon ohjeellinen suoritusaika on kuusi vuotta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Psykiatri - Psykiatri eli psykiatrian erikoislääkäri on kouluttautunut tutkimaan, arvioimaan ja hoitamaan mielenterveyden häiriöitä. Psykiatrian erikoislääkäriksi valmistuminen kestää yhteensä 12-13 vuotta. Aluksi on suoritettava hyväksytysti lääketieteen lisensiaatin kuusi vuotta kestävä lääkärin perustutkinto.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Psykoterapeutti - Psykoterapeutti on terveysalan ammattinimike psykoterapiahoitoa antavalle henkilölle. -- vaaditaan soveltuva terveydenhoitoalan perustutkinto, esimerkiksi lääkäri, psykologi tai psykiatrinen erikoissairaanhoitaja, vähintään kahden vuoden työkokemus, 250 tunnin omakohtainen psykoterapia ja lisäopintoja keskimäärin kolme vuotta.

Sivut

Kommentit (20)

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14026
Liittynyt23.6.2005

Rautalankamalli:

Psykologi:

- ongelmia on, mutta lähinnä pää tarvitsee järjestelyä ja ulkopuolista huomiota - siis psykodiskurssin sisäistäneen puhuvan pään artikuloimaa empatiaa, jota tämä paska yhteiskunta ei muutoin yksilölle kykene tarjoamaan. Psykologin kanssa jutellaan mukavia ja kartoitetaan omaa elämää näkökulmasta "mistä haluaisit keskustella tänään". Jäytännössä lässytetään paskaa emotionaalisen elämän itsestäänselvyyksistä, ihmissuhteiden tärkeydestä ja individualistisen pärjäämisideaalin väistämättömyydestä kaikkien ongelmien ratkaisussa.

Psykiatri:

- astetta tiukemman levelin ninja, joka kyttää vitun paksu diagnoosikirja kainalossa, sovitko tarpeeksi moniin oiremäärittelyihin jotta "hoito" voidaan aloittaa.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
Neonomide
Rautalankamalli:

Psykologi:

- ongelmia on, mutta lähinnä pää tarvitsee järjestelyä ja ulkopuolista huomiota - siis psykodiskurssin sisäistäneen puhuvan pään artikuloimaa empatiaa, jota tämä paska yhteiskunta ei muutoin yksilölle kykene tarjoamaan. Psykologin kanssa jutellaan mukavia ja kartoitetaan omaa elämää näkökulmasta "mistä haluaisit keskustella tänään". Jäytännössä lässytetään paskaa emotionaalisen elämän itsestäänselvyyksistä, ihmissuhteiden tärkeydestä ja individualistisen pärjäämisideaalin väistämättömyydestä kaikkien ongelmien ratkaisussa.

Psykiatri:

- astetta tiukemman levelin ninja, joka kyttää ***** paksu diagnoosikirja kainalossa, sovitko tarpeeksi moniin oiremäärittelyihin jotta "hoito" voidaan aloittaa.

Sulla taitaa olla vitusti kokemusta asiasta?

Vierailija

Olis pitänyt laittaa vastausaihtoehdoksi ehkä ennemminkin psykiatri ja psykologi, koska suurin osa psykoterapeuteista lienee psykologeja!

Vierailija

- psykopaatti rakentelee pilvilinnoja
- psykologi toimii linnojen talonmiehenä
- psykoterapeutti on isännöitsijänä
- psykiatri perii niistä vuokran

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14026
Liittynyt23.6.2005
CE-hyväksytty
Sulla taitaa olla vitusti kokemusta asiasta?

Tóuche.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Mistä tietää, että on psykologin tarpeessa? Jos menee vaan sinne, niin sieltähän voi tulla ties minkälainen tuomio? Sitten jos itse on kovasti sitä mieltä, että tarvitsee hoitoa, niin mistä tietää että psykologi ei lähetä psykiatrille vain sen takia että potilas itse uskoo tarvitsevansa apua?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26854
Liittynyt16.3.2005
Dredex
Mistä tietää, että on psykologin tarpeessa? Jos menee vaan sinne, niin sieltähän voi tulla ties minkälainen tuomio?

Se on raastupa, jossa tuomioita jaellaan. Psykologi tarjoaa halpaa paskanjauhamista ja psykoterapeutti kallista. Jos ne toteavat, että ison rattaan laakerit klappaavat liikaa, ne suosittelevat psykiatria (jotkut psykiatrit ovat suorittaneet tuon psykoterapiakoulutuksen), joka sitten lyö hullun paperit kouraan ja määrää kivanvärisiä pikku nappeja aamuin illoin popsittavaksi. Se on sitten korkeammassa kädessä, tehoavatko napit.

Sitten jos itse on kovasti sitä mieltä, että tarvitsee hoitoa, niin mistä tietää että psykologi ei lähetä psykiatrille vain sen takia että potilas itse uskoo tarvitsevansa apua?

Kyllä se tänä päivänä menee niin, että itse hoitoa haluava saa juuri sitä hoitoa josta haluaa maksaa. Kunta tai Kela eivät juuri maksa kallonkutistajia, ainakaan ennen kuin potilas on kansan kielellä seinähullu.

Jos nyt itsellä alkaisi nuppi seota, kaipa minä mieluiten psykiatrin juttusille menisin. En oikein jaksa uskoa, että terapeuttien lässytykset voisivat minun kaltaista pessimismiin ja liialliseen inhorealismiin taipuvaista luonnetta auttaa, mutta pienellä tuurilla tuhti hevoskuuri sopivia mömmöjä tehoaisi (lääkeet ovat tosiaan sellaisia, että joillakin niistä on vain haittaa, mutta jonkun toisen sama aine parantaa psykoottisesta seinähullusta normaaliksi ihmiseksi - aivokemiassa on vielä paljon opittavaa).

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Lääkärille eka yleensä kannattaa mennä sieltä sitten jos on tarvetta niin jotakin jatkotutkimuksia tarjotaan. Yksityisellä puolella pääsee helpommin.

Itsellä ainakin kunnallisessa kesti 2 vuotta, ennen kun pääsin johonkin jatkotutkimuksiin.

Aika tarkkaan ne valitsee ihmisistä kannattaako yrittää parantaa tai ei.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Mulla on toiminut ihan hyvin. Käyn omalääkärin, psykologin ja psykiatrin juttusilla. Plus lääkkeet. Mun on tietysti hyvä puhua, kun alkuunsa homma menee työterveyshuollon piikkiin.

Mutta kyllä joskus aikaisemmin kun olin työttömänä tavallinen lääkäri pisti lähetteen mielenterveystoimistoon jossa kävin terapiassa muutaman kuukauden, niin ei siitä laskua ole ainakaan näkynyt.

Vaikka mitä paskaa psykoammatilaisista puhutaankin, niin kyllä niistä apua on jos vaan itteä huvittaa. Jonot voi olla pitkät, mutta muuten homma toimii suht hyvin.

Vierailija

Kaikki riippuu enimmäkseen siitä missä asiayhteydessä ko henkilöihin törmää ja onko itse aktiivinen vai onko hänen palkanmaksajansa ohjeistanut kaivamaan haluttuja piirteitä esille.
Kaikki heistä ovat kokulutetun empaattisia huijareita, jotta kielenkannat höltyvät ja peronoonallinen kontakti luo luottamusta häneen. Joskus tapaturmaisesti syntyy ystävyys, jonka katkaiseminen asioinnin lopuksi voi olla enemmän traumaattista kuin itse syy asioida. He käyvät itse terapiassa kolleegansa luona mm. tuosta syystä.

Vierailija

Itsellä on näistä kokemusta vain ihan perus psykologeista.
Ja sanoisin että niiden "luotettavuus" on paljon sidonnainen siihen yhteyteen missä ne tulee vastaan.
Siis sellaiset pakonomaiset esim. jotain virallista tahoa varten järjestetyt yksittäis tapaamiset eivät ole välttämättä kovin luotettavia tilanteita, ja psykologeilta menee helposti paljon tärkeää ohi.
Mutta vaikkapa sitten useampi tapaaminen tietyn psykologisen teeman puitteissa erinäisten suuntaa-antavien testi-leikkien kanssa tuokin sitä luotettavuutta jo huomattavasti enemmän.

Vierailija
tiäremiäs
Lääkärille eka yleensä kannattaa mennä sieltä sitten jos on tarvetta niin jotakin jatkotutkimuksia tarjotaan. Yksityisellä puolella pääsee helpommin.

Itsellä ainakin kunnallisessa kesti 2 vuotta, ennen kun pääsin johonkin jatkotutkimuksiin.

Aika tarkkaan ne valitsee ihmisistä kannattaako yrittää parantaa tai ei.

Pistää miettimään...
Joko olin seinähullu tai sitten minussa nähtiin vielä jotain toivonkipinää , kun pääsin kolmessa viikossa hoitoon kunnallisella puolella.

Ensin psykiatrille, joka määräsi lääkkeet ja hoitosuunnitelman ja sen jälkeen psykologille siihen "paskan jauhantaan", joka minulla on kyllä auttanut avaamaan monia solmuja.

Nyt on jo paljon parempi olo.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat