Tyhmä kysymys vilkkuvista ledeistä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Oletetaan ledilamppu, jossa on kolme moodia: ledit päällä, ledit vilkkuu, ledit pois päältä. Kuluttaahan moodi ledit vilkkuu selvästi vähemmän virtaa?

Kommentit (14)

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005

eiköhän tuo mene ihan sen päälle/pois syklin suhteen mukaisesti, ledithän ei tartte mitään erkoisia sytytyssysteemejä. eli vähemmän vie vilkkuva ledi pitkällä ajanjaksolla

Vierailija

Niin mäkin arvelin, mutta en ollut ihan varma. Pyöränlampustahan on siis kyse. Vilkkuva ledivalo pyörässä sinänsä on laiton, mutta ei ne kytät siitä mitään sano.

Vierailija
suolaasuolaa
Niin mäkin arvelin, mutta en ollut ihan varma. Pyöränlampustahan on siis kyse. Vilkkuva ledivalo pyörässä sinänsä on laiton, mutta ei ne kytät siitä mitään sano.

Huonolla stereonäöllä ei tuon takia juurikaan voi päätellä kummallapuolen harvaa pensasaitaa pyöräilijä ajaa pimeässä. Asia kyllä ilmenee tarpeeksi ajoissa ettei tuo aiheuta juuri vaaratilanteita, lisäksi vilkkuvien ledien valoteho on yleensä niin pieni, ettei se saa yksityiskohtia häviämään sillä tavalla kuin yökerhojen strobovalot.

Mitä tuohon kulutukseen tulee, niin olen samoilla linjoilla. Virran kulutus on mitattuna kanttiaaltoa, eli virta on päällä ollessa sama, mutta syö pätkittynä vähemmän akkua.

Vierailija
suolaasuolaa
Vilkkuva ledivalo pyörässä sinänsä on laiton, mutta ei ne kytät siitä mitään sano.

Miksi se olisi laiton?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26866
Liittynyt16.3.2005
Urvabara
suolaasuolaa
Vilkkuva ledivalo pyörässä sinänsä on laiton, mutta ei ne kytät siitä mitään sano.

Miksi se olisi laiton?

Muistaakseni lakiteksti sanoo, että polkupyörän valaisimen pitää olla yhtäjaksoisesti palava lamppu, eteen valkea tai keltainen ja taakse punainen, jos takavalo on. En jaksa etsiä viitettä, koska löydät sen itse halutessasi aivan samalla vaivalla.

Mutta käytännössä noihin vilkkuvaloihin ei ainakaan toistaiseksi puututa. Kaipa virkavalta on sitä mieltä, että vilkkuvalokin on parempi kuin ei mitään, mikä epäilemättä on totta, vaikka vilkkuva valo hieman häiritsevä onkin.

Vierailija
Neutroni

Muistaakseni lakiteksti sanoo, että polkupyörän valaisimen pitää olla yhtäjaksoisesti palava lamppu, eteen valkea tai keltainen ja taakse punainen, jos takavalo on. En jaksa etsiä viitettä, koska löydät sen itse halutessasi aivan samalla vaivalla.

Ok, kiitos tiedosta. Enpä itse tosin omista vilkkuvaa LED:iä sen enempää kuin vilkkumatontakaan LED:iä...

Vierailija

Halvan led-valon teho on olemattoman pieni. Se ei kiusaa missään olosuhteissa liikennetiolanteessa, oli se jatkuvaa tai vilkkuvaa. Vilkkuva valo erottuu mm. heijastuneesta valosta ja ledin kelmeän sävynsäkin vuoksi muista valolähteistä.

Valo puuttuu sen verran monesta pyörästä että millainen valo tahansa on hyvä. Kun ainoa viite pyöräilijästä on ohjaustangosta heijastunut auton valo ja sitten kun kasvot erottuvat, ei ehdi tehdä mitään.

Tehokas otsavalo (15 - 50 e) on paras tehonsa ja korkean paikkansa vuoksi. Se toimii myös kävellessä. Sen hihnaan voi takapuolelle kiinnittää punaisen valon.

Heijastinliivit vielä valojen lisäksi niin erottuu.

Vierailija
tietää
...
Tehokas otsavalo (15 - 50 e) on paras tehonsa ja korkean paikkansa vuoksi. Se toimii myös kävellessä. Sen hihnaan voi takapuolelle kiinnittää punaisen valon.

Heijastinliivit vielä valojen lisäksi niin erottuu.

Pitäisikö tuohon lisätä vielä vilkut sivuille?

Vierailija
totinen
tietää

Tehokas otsavalo (15 - 50 e) on paras tehonsa ja korkean paikkansa vuoksi.

Paitsi ettei sitä saa käyttää polkupyörän valona.
Joo pyörän valo saa olla vain 0,3m - 1,3m korkeudella maanpinnasta.

Vierailija
suolaasuolaa

Hä? Onko?
Miksiköhän fillarikauppias myi mulle viimevuonna pari vilkkuvaa ledilamppua.

totinen
tietää

Tehokas otsavalo (15 - 50 e) on paras tehonsa ja korkean paikkansa vuoksi.

Paitsi ettei sitä saa käyttää polkupyörän valona.

Voisikohan joku lakiasiantuntija näyttää sanotaanko tuommoista oikeasti jossain laissa. Olen huomannut, että ihmisillä on hyvin paljon mututietoa näistä kaverin kaverilta kuulluista lakipykälistä. Pari kertaa olen ruvennut itse tonkimaan finlexiä ja parin tunnin jälkeen olen voinut osoittaa ihmisten käsitykset laista hieman viitteellisiksi.

Jotta kukaan ottaisi näitä "lakeja" vakavasti, olisi hyvä osoittaa ne toteen.

Yksikin kerta oli "kinaa" kaverin kanssa siitä mitkä linnut oli rauhoitettuja. Asia ratkesi vasta lakia lukemalla ja jälleen kerran mututieto oli vähän sinne päin ja loput hutiin.

Vierailija
http://www.aamulehti.fi/teema/autot/jut ... %E4t/46950
Pitääkö polkupyörän valojen olla kiinteät?

05.10. - 16:09 (Luotu: 16:02)

Nykyään näkee monilla aktiivipyöräilijöillä kypärään kiinnitettyjä led-valaisimia tai sitten jopa kädessä pidettäviä valoja.

Toki on parempi, että pyöräilijällä on edes jonkinlainen valolaite kuin ilman mitään valoa. Eikö pyöräilijän tule kuitenkin käyttää pyörässään kiinteää pyörään kiinnitettyä valolaitetta?

Valoa pyöräilyyn

Vastaus: Laki vaatii, että polkupyörän valon tulee olla polkupyörään kiinnitetty ja että sen on näytettävä valkoista valoa eteenpäin.

- Toki esimerkiksi kypärään kiinnitetty valaisin voi toimia hyvänä lisänä, yhteyspäällikkö Matti Joki Liikenneturvasta kertoo.

Pyörään kiinnitettävä valaisin voi olla malliltaan helposti irrotettava ja mukaan otettava vaikka ladattavaksi.

- En myöskään unohtaisi heijastavien materiaalien käyttöä pyöräilijän asusteissa. Ne lisäävät pyöräilijän havaittavuutta liikenteessä huomattavasti, Matti Joki painottaa.

Laissa ei määrätä kiinteää valaisinta, kuten liikenneturvan edustaja väittää. Se voi olla vaikka kynttilälyhty roikkumassa kahvassa. Välkkymisestäkään ei sanota mitään. Tuikkiva kynttilälyhtykin siis käy.

20 §
Valaisimet
1. Ajettaessa tieliikennelain 36 §:n 2 momentin mukaisissa olosuhteissa tulee polkupyörässä olla eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin. Polkupyörässä saa olla taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin. Valaisimet saavat olla sijoitettuina leveyssuunnassa polkupyörän keskilinjasta poiketen.

2. Valaisimien tulee olla vähintään 0,30 metrin ja enintään 1,30 metrin korkeudella tiestä.

Ajoasento rajoittaa otsavalon käyttöä.

Vierailija
yedi
Lainaus: Alkujaan tämän lähetti Marde
Noita varusteita tarkistetaan vasta sitten kun on sattunut kolari, ja aletaan etsiä syyllistä. No, joskus poliisi tsekkaa, onko pyörissä valot iltahämärässä.

Jeps, tuo on hyvä muistaa!!! Jos turvavälineissä on puutteita voit olla itse osasyyllinen kolarissa.

Itse jouduin muutama vuosi sitten auton yliajamaksi (auto tuli kolmion takaa päälle). Pollari oli heti kyselemässä valoja ja heijastimia pyörästä.

Onneksi oli oikeanlaiset etu&takavalot ja heijastimet. Poljin heijastimet puuttuivat, mutta itsellä oli heijastinpannat nilkoissa. Eivätpä päässeet tekemään minusta osasyyllistä tapon yrityksestä
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/show ... hp?t=32189

Uusimmat

Suosituimmat