Vaalivalvojaiset - Äänestysprosentti

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Virallinen ketju.

Mikä on äänestysprosentti?

Mikä on vaalien suurin yllätys?

Ensin veikkauksia, sitten tietoa, kun sitä tulee.

Meneekö/menikö oma ehdokas läpi?

Muita havaintoja valvojaisissa.

EDIT:

Kuntavaalit 2004 (ääniosuus)[code:3peqc022]

SDP 24,1 %
Keskusta 22,8 %
Kokoomus 21,8 %
Vasemmistoliitto 9,6 %
Vihreät 7,4 %
RKP 5,2 %
Kristillisdemokraatit 4,0 %
Perussuomalaiset 0,9 %
SKP 0,5 %
KTP 0,1 %
Itsenäisyyspuolue Vapaan Suomen liitto 0,1 %
Muut ryhmät 3,6 %

Äänestysaktiivisuus 58,6 %[/code:3peqc022]

Viime vaalien valossa, äänestysprosenttivaihtoehdot taitavat alkaa liian ylhäältä.

Sivut

Kommentit (66)

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005

Ensin kriteerit omalle suurimmalle yllätykselleni. Se olisi, jos äänestämäni henkilö pääsisi läpi. Toistaiseksi niin ei ole käynyt vielä ikinä missään vaaleissa. Tämän toteutuminen jää nähtäväksi.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Vierailija

Alapäässä olisi saanut olla vielä yksi vaihtoehto eli alle 56%. Suuria yllätyksiä tuskin tulee. Perussuomalaiset nousevat paljon edelliseen kuntavaaleihin verrattuna mutta kun edellinen tulos oli alle prosentin niin varaakin on. Mitään viittä prosenttia ei tule kun lähiöiden Eskoja, Anitoja sekä pikkunatseja (sori) jää sään takia kotiin.

Parin tunnin päästä lähden valvojaisiin. Äänestin itseäni joten sopia toivoo. Pelkäänpä vain, etteivät edes mielikuvitusystäväni vaivaudu uurnille kelin takia.

Vierailija

Vihreiden gallupsuosio ei yleensä realisoidu vaaleihin.

Voisiko johtua siitä, ettei kannattajat ole ajokunnossa vaalipäivänä ?

Vierailija
Phony
Virallinen ketju.

Mikä on äänestysprosentti?

Mikä on vaalien suurin yllätys?

Ensin veikkauksia, sitten tietoa, kun sitä tulee.

Meneekö/menikö oma ehdokas läpi?

Muita havaintoja valvojaisissa.

Jos nyt näin hatusta vetelee kaneja, niin vois sanoa ettäsuurin "yllätys" voisi olla vaikkapa "pienien-puolueiden" menestys tai vähemmistöedustajien historiamme suurin osuus...blaah, en kyllä tiedä, aika pahoja kysymyksiä sulla.
Jos oikein toiveiden tyyppisistä veikkauksista puhutaan, niin sitten voisin ennustaa Kokoomuksen romahtamista ja Vasemmiston SUURTA vaalivoittoa.

Äänestysprosentti on tosiaan suhteellisen korkea, ainakin näin suoraan kaduilla tehtyihin analyyseihin nojattaessa, siis näköhavainnoista verrattain menneisiin aikoihin siis-siis.

Vierailija

Tarkistakaa äänestyksenne, lisäsin "alle 56" ja se saattoi laskea koko skaalaa yhdellä. [Eikä vain saattanut, vaan laski!]

Vierailija
Lektu-Elli

Vihreiden kannattajathan ovat ns. aktiivisia ihmisiä.
Minä ainakin veikkaisin tälläisen mahdollisen gallupkuplan olemassa olon viittavan juuri siihen että vihreiden kannattajat jaksavat tehdä asioita, kuten vastailla gallupeihin.

Vierailija

Minä yllättyisin oikeasti, jos Soini todellakin pystyisi tekemään Vennamot eli nostamaan paikkalukuja muualla kuin omassa vaalipiirissään.

Vaalitkin tietysti olivat 1972 eduskuntavaalit, mutta kuitenkin.

Vierailija
Lektu-Elli

Mun käsittääkseni hatsit eivät näy puhallustestissä.

Vierailija
plop, plop, plop
Äänestysprosentti nousee hieman viimevaaleista, kuinka paljon jää nähtäväksi.

Toisaalta monet ovat sanoneet, etteivät enää ikinä äänestä, koska ovat pettyneitä politiikkaan mitä on ollut viimeinen vuosikymmen.

Ja nämä ovat tietenkin niitä, jotka ovat menettäneet paljon.

Kokoomus on ollut kirosana - tosi on - , mutta ei sdp:kään ja keskustakaan pisteitä ole kerännyt. Siis tämä sitä, mitä ihmiset ovat puhuneet.

No, itse uskon, moni uusi nimi nousee yli puoluerajojen, mutta en itseäni siihen laske.

Vierailija
Dieter
Lektu-Elli

Mun käsittääkseni hatsit eivät näy puhallustestissä.

Joten vihreillä on korkea moraali?

Vierailija

Hesari:
(_http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Espoo+jännittää+Montako+ehdokasta+Soini+vetää+perässään/1135240544892?ref=rss)

"Espoossa kuntavaalien ehdottomasti kuumin kysymys on, kuinka monta ehdokasta perussuomalaisten ykkösnimi Timo Soini vetää mukanaan uuteen valtuustoon. Ennakkoarvion mukaan perussuomalaiset, sen listoilla olevat sitoutumattomat sekä vaaliliittoon kuuluva Köyhien asialla -puolue voi kaapata yhteensä viisi valtuustopaikkaa.

Suomen Gallupin Helsingin Sanomille tekemän kyselyn mukaan perussuomalaiset voivat nousta Espoon kaupunginvaltuustossa viidenneksi suurimmaksi ryhmäksi. Taakse jäisivät keskusta, vasemmistoliitto ja kristillisdemokraatit.

Nykyisessä valtuustossa sitoutumattomien valtuustoryhmällä, jossa Soini istuu, on kolme paikkaa."

Tuo olisi jo aika iso yllätys.

Vierailija

Veikkasin 62-64%
Voi olla toiveajattelua ja yläkanttiin mutta mulla on sellainen "tuntuma" että aktiivisuus olis nousussa? Itte kävin jo ennakkoon äänestämässä ja ennakkoääniähän on annettu liki miljoona. Uutisissa sanottiin että se olis n. 24% kokonaisäänimäärästä.. jota mä en kylläkään tajua kun kaikki suomalaiset ei oo äänestysikäisiä.. mutta oli miten oli, äskenkin uutisissa oli siihen sorttiin juttua että vilkasta olis äänestysrintamalla.

Osa jättää tietenkin äänensä käyttämättä. Huono homma tietenkin mutta ei sille mitään oikein voi. Kenties se on tavallaan tyytyväisyydenkin osoitus. Ja sitäkin toki että ihmiset aattelee ettei asioita juurikaan voi muuttaa tai parantaa, tai ettei siihen voi aatteellisesti vaikuttaa.

Mä aattelen kuitenkin että just kunnallisvaaleissa on enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa. Isolla paikkakunnalla paremmin. Pikkukylillä ei muutoksia ole ikinä odotettavissa kun sama poppoo säätää omine hierarkioineen ja just siks mä en asu missään peräkylällä. Ne on usein poliittisesti ihan mätiä, jonkun klikin vallassa.
Isommassa kaupungissa kunnallispolitikot päättää aika paljosta kun on sitä "volyymiä" ja siks on tärkeää että keitä on päättämässä.

Saas nähdä onko mun aravus ihan yltiöoptimistinen?
Mun lähituttavapiiristä on tainnut melki kaikki jo käydä äänestämässä?

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005

No niin, viihde voi alkaa!

TV1 päälle, olut auki, snacksit kulhoon ja eikun nauttimaan vaalilähetyksestä. Puolen tunnin päästä julkaistaan ennakkoäänestyksen tulos.

Vierailija

Täällä Turussa tuullut ja satanut koko päivän. Jos joku katsoi Interin Veikkausliigavoiton TV:stä niin sai jotain osviittaa säästä.

Varmaan vaikuttaa aktiivisuuteen ja tämä on yleensä ollut huono enne SDP:lle. Katsotaan miten käy.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat