7 äänellä valtuustoon.

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Oma ääni, vaimo, omat vanhemmat ja veli+sisko.

Serkun tai oman lapsen äänillä pääsisi jo reippaasti. Anopin ääntä ei edes tarvita.

Eikö valtuutettuja ole hieman liikaa, kun moni pääsi PÄÄTTÄJÄKSI 7 tai 8 äänen "saaliilla" ?

Pääset päättäjäksi ilman että tarvisit edes naapurisi ääntä.

7 ääntä riitti Suomenniemellä, ja vastaavia on ympäri Suomea.

Kommentit (9)

Vierailija

Eli Suomenniemellä valtuustopaikkaan tarvitsi prosentin tuen äänioikeutetuilta, Helsingissä riitti promille. Kummassako homma kohdallaan?

Vierailija
skrjabin
Eli Suomenniemellä valtuustopaikkaan tarvitsi prosentin tuen äänioikeutetuilta, Helsingissä riitti promille. Kummassako homma kohdallaan?

Jaaha, numeronpyörittäjä iski.

No, oikeassahan ne ovat aina. Promille ei ehkä tarkoita sanaa "mandaatti kansalta".

Nämä valtuutetut reissaa ympäri maailmaa, ja esittelevät itsensä Suomen johtavina poliitikkoina.

Vierailija

Kenen omaisuutta postilaatikon pohjalla viikon lojunut vaalimainoslehtinen on?
Mikä sen sisällön juridinen merkitys on vaalien jälkeen. Voiko sen esittämän lupauksen perusteella syyttää petoksesta?

Vierailija

Avauksen ainoa julkilausuttu kysymys oli valtuuston koosta, Suomenniemellä se on 17. Mikä mahtaisi sitten olla sopiva, mikä mielekäs? Pieni kunta tietysti, listan seitsemännelläkin vain 15 ääntä. Ei alle kymmenellä oikein pyöritetä valtuustoa, kun pitäisi jonkinlainen hallituskin kasata.

Vierailija

Valtuusto jakaa 5 milj alueen n. 300 perheen kesken, eli 17 tonnia / perhe, heiltä kerättyjä verorahoja.

Voidaan tietenkin kysyä, että osaisiko nämä perheet käyttää rahansa ihan itse ? Heidän rahoistaanhan on kysymys.

Asukasluku on siis n. 817. Siinä lienee mukana opiskelijoita, jotka eivät ole siirtäneet kirjojaan pois Suomenniemeltä.

Mihin hittoon tämmöistä kunta-tasoa edes tarvitaan ? Siis oikeasti ?

Vierailija

Ou simply mind.. again..
Mistäköhänkähän tuollaisella äänisaaliilla pääsis päättämään? Kunnanvaltuustossa. Seitsemän edustetun puolesta siitä että onko kunnalla varaa ostaa vanhuksille Tena-vaippoja vai pitääkö käydä ostamassa jostain halpahallista tarjouksesta ja että mistä kyytirahat.

Voi Elli ja Velli.
Sulla ei oo minkäänlaista suhteellisuudentajua.
Ne on monivirkaisia, moniin päätösvalatisin paikkoihin änkeytyviä yksilöitä ja isosissa kasvukeskuksissa asuvia missä on enemmälti vääntömomenttia, eli on mistä ottaa ja tarvitaan siis niitä edustuksiakin enemmän että ihan ulkomaille pääsee.
Siis kunnavaltuutetut ja nimenomaan kunnanvaltuutetun mandaatilla ja kunnan rahoilla.

Valtion poltiikka on Elli hyvä ihan eri asia.
Toki olis hyvä että kunnilla olis varaa siihen että päätöksentekijöillä olis mahdollisuus hiukan reissata ja päästä näkemään miten muualla ja ottamaan oppia, solmimaan suhteita, jne.

Oon itse ollut politiikassa mukana, en valtuustotasolla, joten se oli meitin oma puolue.. tai mun tapauksessa liitto, joka kustansi sen yhden reissun, jossa olin piirisihteerikkönä edustamassa, tai oppimassa ja solmimassa suhteita.

Meillä btw. täällä tampereella on ystävyyskaupunkeja ja yksi niistä on sama kuin oli meidän liitolla. Siellä he syöttivät, juottivat, majoittivat.. porukalla, kun oli kyse ruohonjuuritason "valtiovierailuista", ne hoidettiin puolin sun toisin talkoovoimin ja mä oon saanut nauttia Unkarilaisesta vieraanvaraisuudesta ja myös itse parikin kertaa oon päässyt osallistumaan emännöinti/isännöintihommiin. = Raatanut pää punaisena, järjestellyt, jotain unohtunutkin tai ollut ihan tolkuttoman vaikee järkkäillä kun aina sattuu ja tapahtuu.
Majoituksia, ruokailuja, yrityskäynetjä, sit jotain kulttuuria, tapaamisia paikallisten kanssa ja lisäks sitä vapaata ohjelmaa vieraille, ja itte on oltava mukana ja hyvässä lykyssä tulkattava jos ei kukeen ehdi töiltään yms.

But.. it is werry nice and fun, it´s still intresting "hobby", even it´s hard work and one, or two weak with other kulturepeoples ower the normal dayjobtime, it can take out ewery "juise" what is, just becorse is so lot off ewerything litlle and big, what ewer humen can madination, what to do that ewerythin go just like must.

And.. i´m not never understant why... WHY you or other are´nt go inside any group? Why people don´t make they own group? Why you are only a crying and komplaining? Empty head? Or rabbit inside a trousis? Or what? What it bay!

Nimim. I don´t understant?!

Rajat, kunnanrajat, valtionrajat, nehän on vaan taloudellisia ja kulttuurirajoja täällä missä voi reissata vaikka elämäntavakseen jos niikseen on.

Juu.. ja mä siis tein yhden reissun niin, että oma liitto kustansi sen matkan. Mentiin tietenkin mahdollisimman halvalla ja talkoilla siis kustantui kaikki muu ja ittellä oli tietenkin sit omat rahnat joilla sai sitä mitä ite halus.

Muita matkoja oon tehnyt sit itte maksaen ja yhden niin että porukalla kerättiin ryhmämatkarahat. Anteeksi kaksi reissua niin. Syksyllä alettiin kerätä rahaa myyjäisillä ja ties mitä työsuorituksia myymällä ja keväällä oli rahat kasassa ja taas mentiin.

En mä näitä ajatuksiani ja näkemyksiäni hittolainen mistään peräkamarista tai kyökin ikkunasta tirkistelemällä ole mitenkään voinut kehitellä.
Mä oon opintomatkaillut.
On tullut koluttua etupäässä Itäblokin maita kun sen puolen aikoinaan omaksuin, mutta sama se. Kerran oli se ikioma reissuni, jolla väärinkäsityksen takia mut käännytettiin DDR:n lentoasemalta pakolaisbussiin ja goodby Itäpuoli kun Pöntinen täysin ummikkona porhalsi Länsiberliinin puolelle.. Ich habe caine grau anung.. bitte, dange ja APUA! Mutta kun on tarpeeks kahjo niin selviäähän sitä ja ihmiset on ihmisiä ihan missä vaan.
Helevetin iso se linja-autoasema siellä oli.. vieläkin alkaa päässä pyöriä kun sitä muistelen.. Hui!
Mutta mää tulin sit kotio kun viikon siellä sähläsin.. silloin oli vielä ne Kalashnikovimiehet kärppänä perässä ja mähän olin siellä ilman viisumia. Oli sekin reissu..
Ja Budabestissa sitten, se kevät yöllä siellä puistossa.. Kun oli nautittu Balingaa loppuillanvietossa ja Janosin kanssa kuunneltiin jossain vanhassa, ihanassa puistossa satakilten konserttia ja pussailtiin Trabantissa..

Mä oon ollut joskus nuori. Nuoruuteen erityisesti kuuluu oppia kaikenlaista. Se että menee mukaan järjestötoimintaan, että harrastaa ylipäätään jotakin muiden ihmisten kanssa, että poistuu kotikonnuiltaan, että voi torjua typeriä raja-aitoja päänupistaan, että voi olla hiukan takinkääntäjä tarvittaessa, ettei jumalauta jökötä kun tönkkösuolattu muikku .. ei tuleen saa jäärä maate hyvänen aika!

Ruottissakin oon parisen kertaa käyny. Ja uskokaa tai älkää.. mua seuraa varmatenkin Murbhyn laki. Kerran kun olin tulossa likkakaverin kanssa Derkkulasta, oltiin käyty kyläilemässä sen poikakaverin luona.. no, me oltiin ymmärretty junassa ruotsin puolella kuulutukset väärin ja menty harhaa. tulipahan karskunassakin sit poikettua mutta kun me tultiin viimein nippanappa karseessa täpinässä tukholman asemalle, oltiin niin viime tipassa laivan lähtöön.. tullaan sinne assalle niin jumalauta! Siellä on joku mellakka. Mellakkapoliisit suojakilpineen toisella puolella muurina ja jotain paikallista *ndiidoseja uhoilemassa vastapuolella. joku oli heittänyt savupommeja.

Mutta me.. tartuittiin tosiamme kädestä kiinni ja juostiin siitä läpi. kukaan ei tainnut tajuta, ei osannut reagoida. Kait se hämmensi kun meillä oli isot pakaasit ja kaikki näki että me ollaan viattomia turisteja.
No.. taxi lennosta ja niin lujaa kuin..
Ja Plääh..
Pimeä satama eikä ees laivan perävalot enää kunnolla kuin siinsi vaan.
Mutta kun siitä sit raahauduttiin apeina kylille.. väsytti. Oltiin kavereiden kanssa rilluteltu edellisilta, derkkumarkat oli loppuneet ja laivalla syötiin valkoista suklaata ja kaljaa päälle (yök).. Niin sitten seurasi toisenmoinen seikkailu. Kiereltiin hotelleja. Meillä rahaa vaan 300, sitä ne pyysi hotelleissa yöstä. Entäs paluumatka kotiin. Se just riitti johonkin B-hyttiin tai kansipaikkaan?
Joku Tatjana.. Eestiläinen nainen bongas meidät yhden hotellin aulassa. Oli siellä töissä ja kuuli kun me sumplattiin siitä että mitä tehdään.
Hän kertoi miten oli nuorena likkana päätynyt Ruottiin. ilman rahaa, ilman tuttavia, .. Ja vieraat ihmiset oli auttaneet ja siellä hän oli hyvässä toimessa.
Viimein päädyttiin hänen luokseen.
Kaunis koti. Hän syötti ja juotti meidät. Aamulla hän soitteli laivalippujen perään ja sai sumplattua meidät De lux hytiin ja ilman lisäkorvausta..

Väsynyt.. mutta onnellinen reissaaja täällä muistellen sitä upeaa aikaa kun oli nuori ja uskalsi.
Kaikki tuo suotui mulle vain ja ainoastaan siksi että mä kakarana kiinnostuin asioista ja suunnittelin että mä haluun vaikuttaa itte asioihin. Siinä sivussa sattui sitten jos vaikka mitä. Opin elämää ja elämäänkin.. Hyvää terapiaa, josta sivutuotteena sitten pääsin vaikuttamaan muidenkin asioihin ja mä höösäsin aina niitten puolesta, jotka ei itte osaa pitää puoliaan.
Siks mä olin vasemmalla ja mun sydän on yhä vasemmalla..
Äänestin kylläkin vaihteeks Perussuomalaisia. Mua ei kukaan eikä mikään pakota oleen puolueuskollinen enkä ole kuulunut mihinkään puoluejutskaan aikoihin..
Ihmisiä kuitenkin ollaan ja mulla ei ole mitään syytä epäillä ihmisiä noin yleensä. Sen tiedän että joka porukkaan mahtuu omat ongelmatyyppinsä. Ei se aina niinkään oo aatteesta kiinni. Esmes meitä asseja, joihin oon tutustunut tässä vuosien varrella kun on viime aikoina ollut pois puolujutuista tms. ja oon duunannut muuta, jokalaista elämäntapatyyppiä löytyy. Koko kirjo. Meidät ehkä tunnistaa siitä että ollaan aika tosissamme sit kun jostakin kiinnostutaan.. jokkut sit hiukan liiankin fanaattisesti mutta rapatessa roiskuu.

Kas munakasta ei voi tehdä rikkomatta munia.

Vierailija

Luen talousarviota.

Kunnassa on yksi vammainen. Kuinka suuri byrokratia häntä varten pitäisi luoda ? Vai lyödä mieluummin nekin rahat suoraan avun tarvitsijan kouraan. Kannatan jälkimmäistä.

Päihdehuollolla 2 asiakasta. Omaishoitajia 1 kpl. Sama juttu.

Kunnalla on asiat niin hyvin, ettei valtuustoa edes tarvita joka vuodelle.

Jos kuntaan muuttaisi yksi Pönni, niin hän voisi yksinään moninkertaistaa tarvittavat sosiaalibudjetit.

Vierailija
Lektu-Elli
Valtuusto jakaa 5 milj alueen n. 300 perheen kesken, eli 17 tonnia / perhe, heiltä kerättyjä verorahoja.

Voidaan tietenkin kysyä, että osaisiko nämä perheet käyttää rahansa ihan itse ? Heidän rahoistaanhan on kysymys.

Asukasluku on siis n. 817. Siinä lienee mukana opiskelijoita, jotka eivät ole siirtäneet kirjojaan pois Suomenniemeltä.

Mihin hittoon tämmöistä kunta-tasoa edes tarvitaan ? Siis oikeasti ?

Ahaa.. Suomenniemi. Oon kesälomaillut kerran Puumalassa. Ja silloin asuin Joensuussa. Joensuu tai Savonlinna, Kuopio.. sielläpäin keskuksia missä on enemmälti porukkaa..

Niinhän se on täälläkin päin. Mä oon nyt Tampereella ja tämähän on suomen kolmanneksi suurin kaupunki, vaikka ei aina kyllä uskois .. mutta se siitä!
Meillä on Pirkanmaalla, etenkin Pohjoispuolella sellaisia pikkukyliä, joissa ei asu juur ketään.
Sellainekin on Virroille päin mennessä missä on yks ainoo vakituinen "savu". Liekö se mummo enää hengissä.

Mun yks läheinen meni "miehelään" ihan ääripohjoisrajoille Pirkanmaalla. Tavallaan kasvukeskus mutta toisaalta ihan korpee. Töissä käy nyt sieltä täällä pirkkalassa ja miehensäkin tekee usein reissuhommaa Helsinkiin.. matkaa satoja km. Siinä sitä on tasa-arvoa ihmisten välillä, mutta se on..

Pitäiskö tuosta nyt syyttää edellistä hallitusta vai Kekkosta? KEPUA? Kuka perkele täällä on niitä elinkeinopoliittisia säädöksiä ja lakeja rukannut ettei pienviljely ole ollut kannattavaa enää viiteenkymmeneen (50) vuoteen? Tai mikään muukkaan pieni. Isoo vaan niin että paisuu kuin pullataikina ja nyt saadaan täällä kattella miten se ISO-USA on tukehtunut omaan puppuunsa kun paisui mahtiunioniksi.

Ja niilläkin on siellä kuitenkin vielä omat periferiansa ja punaniskansa, ne peltonsa silmänkantamattomiin..

Maailmassa ei missään oo tasa-arvoo.
Se on kuitenkin ainakin mulle ideaali ja vaikka olis miten päin *ttua niin ei sitä estä kukaan tavoittelemasta.

Sillä se ei kyllä parane että jumittuu kadehtimaan.
Vaikeaa tietää millaista on jossakin "tuppukylässä". Siis sosiaalipuoli? Sanooko naapuri päivää ja onko kmalalat tieriidat? Meneekö raktorin kumi puhki siitä että naapurisopua ei ole ja peltoon on viskelty teräväsärmäistä rautaa, tjms. riitaa..

Kait kunnalla voi olla varaa pestata sinne vaikka jotain naurujoogaterapeutteja..
Kaikki Puumalan puolesta!
Ottakaas kuulkaas naapurikunnasta oppia tai yhdistykää niitten kanssa? Meiltä voi sit mansesta tulla vaikka joku muusikko treenauttaan..

Vierailija
Lektu-Elli
Luen talousarviota.

Kunnassa on yksi vammainen. Kuinka suuri byrokratia häntä varten pitäisi luoda ? Vai lyödä mieluummin nekin rahat suoraan avun tarvitsijan kouraan. Kannatan jälkimmäistä.

Päihdehuollolla 2 asiakasta. Omaishoitajia 1 kpl. Sama juttu.

Kunnalla on asiat niin hyvin, ettei valtuustoa edes tarvita joka vuodelle.

Ettekö pysty sovussa sumplaamaan asioita mallilleen ilman byrokratiaa? ja valitat sitä sitten täällä?

Jos kuntaan muuttaisi yksi Pönni, niin hän voisi yksinään moninkertaistaa tarvittavat sosiaalibudjetit.

"Kiitos" taas kerran luottamuksesta..
Nyt ainakin valkeni millaisen tupauunon kanssa tässä jutellaan.

Uusimmat

Suosituimmat