Tulevaisuudessa: ongelmaperheiden lapset, erilliset koulut.

Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Suomessa on perheitä joiden lapsilla ei ole tasaveroista asemaa ponnistaa elämässään eteenpäin.

Kiinnitän tässä avauksessani huomion niin kutsuttuihin ongelmatapauksiin jotka peruskoulussa ja ammattikoulussa/lukiossa ollessaan häiriköivät muita keskeyttämällä opetustuokiot aukomalla päätään muille ja opettajilleen.

En osaa sanoa, en ole tilastotieteilijä, mutta näin mutu tuntumalta mikä on kantanne tulisiko "tarkkiskouluja" perustaa vaikka suurempiin asutuskeskuksiin joissa on ihan oikeasti pakkorauha, metallin paljastimien, 2m pitkien vartijoiden, avulla jotta norminuoret saisivat paremman opiskelurauhan?

-

Kommentit (5)

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

En sano sitä että kaikkia mitä uskon ja tiedän on totta enkä halua turhaan yleistää että ihminen itse aiheuttaa itselleen ongelmia sillä ympäristö voi samuttaa yksilössä eteenpäin menemisen halun hyvinkin tehokkaasti.

Kuitenkin minua häiriköi eräs oppilas ala- ja yläasteen ajan jolla oli erisukunimi kuin kummallakaan kotonaan asuvista täysi-ikäisestä miehellä tai naisella.

En osaa sanoa mitä hänen kasvattivanhempansa hänelle olivat sanoneetj ja miten häntä olivat opettaneet mutta arvelen hänen kokeneen olonsa tukalaksi kun muut etenevät pidemmälle ja varmemmin. Mikä ruokki hänessä halua olla itse piru mieheksi.

-

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Oletettavasti ajatuksen juoksusi arvon EI-äänen antaja kulkee kutakuinkin tällä lailla, kiusattu on kiusattu ensisijaisesti omaa syytään eikä häirkön eristäminen yhteiskunnasta oppivelvollisuuden ajaksi poista ongelmaa vaan pahentaa sitä.

En ole voinut valita perhettä johon olen syntynyt. Minulla on 6 sisarusta ja olen nuorimmainen. Olen kasvanut ujommaksi kuin vanhimmat sisarukset. Mutta sen olen voinut valita etten ole aikuisiällä ryhtynyt väkivaltaiseen kostamismentaliteetin suosijaksi.

Kaikille ei sovi ylä-asteella väkivallan kostaminen väkivallalla, siitä voi tulla pitkä penni maksettavaksi täysi-ikäiseksi tullessaan. Jos olisin tehnyt mitä haluan olisin polttanut kouluni maan tasalle, kuitenkin olen kasvanut siihen että elämä on pääsääntöisesti pyhää vaikka se on välillä vaikeaa.

En katso että olen yksin syyllinen siihen että minua kiusattiin yläasteella, vika on tasapäistävässä koulutuspolitiikassa mistä seuraa mentaliteetti "Kansojen sulatusuuni" jonka mukaisessa koulussa oppilaan oma etu on olla kertomatta opettajille että on paha olla, voidakseen välttää fyysisen koston seuraavalla välitunnilla, kun opettajilla ei ole oikeutusta puuttua kiusaamiseen puhumista väkevämpien keinojen avulla.
Siksi katson että kouluihin tarvitaan oma väkivaltakoneisto jolla on oikeus ja velvollisuus puuttua tilanteisiin joissa fyysinen koskemattomuus on uhattu.

Kuitenkaan itse kiusaaminen ei ole vain fyysistä vaan myös henkistä. Fyysisen väkivallan uhan turvin hoidettu henkinen väkivalta on kaikkein tehokkainta.

Ei uskalla sanoa takaisin koska saa pelätä veren vuotoa eivätkä opettajat voi olla muutakuin neutraaleja hyssyttelijöitä.

-

Alveron
Seuraa 
Viestejä3638
Liittynyt12.8.2007
baal1984
Oletettavasti ajatuksen juoksusi arvon EI-äänen antaja kulkee kutakuinkin tällä lailla, kiusattu on kiusattu ensisijaisesti omaa syytään eikä häirkön eristäminen yhteiskunnasta oppivelvollisuuden ajaksi poista ongelmaa vaan pahentaa sitä.

Syy on vastaukseeni on toisenlainen. Häirikköä ei pidä eristää, koska hän on alaikäinen lapsi, eikä tarkkailuluokalla kasva samalla tavalla yhteiskunnan jäseneksi, kuin tavallisessa koulussa. Ei ole järkevää suorittaa valintaa, jossa joko kiusatun tai kiusaajan elämä pilataan, molempia pitää voida auttaa. Kiusattua ei tietenkään voida syyllistää, mutta myös kiusaaja on vasta lapsi, alaikäinen.

Opettajan on usein vaikea havaita kiusaamista, se on totta, mutta sen parempaan huomaamiseen ja puuttumiseen pitääkin panostaa enemmän. Laki edellyttää kouluilta suunnitelmaa koulukiusaamisen ehkäisemiseksi ja siihen puuttumiseksi, tällaisia suunnitelmia tuskin useimmiten on käytännössä olemassa. Suurissa kouluissa ja varsinkin suurissa ryhmissä kiusaamisen huomaaminen on vielä vaikeampaa, tähänkin tulisi kiinnittää huomiota. Myös kiusaajien vanhemmilla on suuri kasvattajan vastuu.

Mulgeron

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Ei. En usko eristämiseen, sillä vain siirretään ongelmia. Eristyskoulussa olisi joka tapauksessa se pahnanpohjimmainen jota nokitaan; mitäs sille tehtäisiin? Lisäksi turhan nopeasti "kiusaajien koulusta" tulisi rangaistussiirtolan tapainen paikka jonne lähetettäisiin kaikki millään tavoin häiriöksi olevat, johtuipa häirintä mistä hyvänsä.

Eristämisen sijaan minä hajottaisin isot kouluyksiköt ja luokat pienemmiksi, niin että jokainen koulun henkilökuntaan kuuluva pystyisi tuntemaan ainakin ulkonäöltä jokaisen oppilaan. Kaikkein mieluimmin vielä etunimeltä ja kotioloilta. Ja kun kerran kotioloihin päästiin...

Vanhempien/vanhemman yhteiskunnallisella asemalla ja varakkuudella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, tuleeko lapsesta kiusaaja tai kiusattu. Ainoastaan sillä, onko vanhemmalla/vanhemmilla ollut aikaa, taitoa ja kärsivällisyyttä olla lapsensa kanssa ja opettaa tälle ihmisenä olemisen taitoa. Itse asiassa, nyt kun muistelen, omana kouluaikanani minua kiusanneet yksilöt olivat aina ns. paremmista perheistä, niiden perskärpäset ja rakkikoirat sen sijaan olivat usein rikkonaisista tai köyhistä perheistä.

(Tosin se on myönnettävä, että ainakin yksi pyysi myöhemmin julkisesti anteeksi kaikkea mitä tuli hormonispäissään tehneeksi. Yllättävän fiksu mies siitäkin kasvoi.)

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Uusimmat

Suosituimmat