Auton taloudellisin vauhti

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eli miten päästään tasisella nopeudella matka-ajossa parhaisiin kilometreihin?

Oman käsitykseni mukaan parhaimman väännön alarajalla isoimmalla vaihteella ajaessa. Pitääkö paikkansa?

Esimerkkinä oma Toyota 3.0l Fortuner. Disel.

5 vaihde sisällä. Vauhti noin 100km tunnissa.
Kierrosluku melko tarkkaan 2000 kierrosta minuutissa.
Tällä alueella alkaa kiihdytykset vaivattomasti ja veto on jouheaa.
Jos ajaa hiukka peienemmillä kierroksilla saattaa kone jurnuttaa.

Näin ajaessa kulutus vaihtelee 7.2Litran ja 7.6litran välillä satasella matka-ajossa. Mikä ei ole mielestäni kuitenkaan paha jatkuvasta nelivedosta ja 2.300kg:n massasta huolimatta.

4 vaiheella ajaessa kierrosluku 80km nopeudessa on suurin piirtein sama, mutta vauhtiahan on tuo 20km/t vähempi.

Eli siis näissä nopeuksissa vertasin kierroslukuun. Onko oikein?
Ilmanvastus tietty satasen nopeudessa on suurempi mutta matkaa myös taittuu enempi.

Miksei autoissa ole "optimaalinen matkanopeus" fiitseriä, häh?

Tuo bensan hintapiikki pani varmasti monen ajattelemaan.
Thaikkulassa liikennemäärät putosi roimasti kun paikallisilta alkoi matkavaluutta loppumaan, vaikka löpö oli suomen hintoihin verrattuna vielä suhteellisen halpaa.

Tällä myydään myös erilaisia lisävarusteita joilla voidaan electronisesti vähentää polttoaineen kulutusta sekä lisätä tehoa.

Onko noita suomessa kaupan tai ovatko edes laillisia?

Sivut

Kommentit (52)

Vierailija

Kyselin tällä jokin aika sitten Diesel auton modifioinnista kaasukäyttöiseksi. Joku vitsaili silloin moottorin vaihdosta jne.
Vastaan itse hiukka tutkittuani.

Täällä on asennettavana sekoittimia joilla voidaan diselin sekaan ruiskuttaa kaasua, LPG tai NGV. Matka-ajossa säästöä tulee noin 40% ja kaupunkiajossa n.20%.
Myös raskasta liikennettä kulkee kaasulla.

Myyvät myös vakuutuksia jos auto räjähtää.

Vierailija

Sehän olisi aika helposti tutkittavissa jos autossa on ajotietokone ja siinä kulutusmittari.

Otat paperilapun johon teet sarakkeet eri nopeuksille 10 km/h välein. Riveille tulee vaihteet ykkösestä kuutoseen, tai montako niitä nyt on. Soluihin kirjaat ylös mitä ajotietokone näyttää kullakin vaihteella kaikilla nopeuksilla tasaisesti ajaen. Ne ruudut voi jättää suosiolla tyhjäksi joissa täytyy esim. ajaa ykkösellä 70 km/h tai vitosella kahtakymppiä.

Sillä saa hienon kartan jossa näkyy missä kohden on pienin kulutus per kilometri.

Sitten kun halutaan painottaa matka-ajalla, voi tehdä vaikka niin, että ottaa 100 km/h tavoitelluksi matkavauhdiksi ja kertoo kaikki muut sarakkeet tämän suhteen. 60 km/h nopeudella aikaa kuluu 1/(60/100) = 1,67 kertaisesti, eli kuudenkympin sarakkeen luvut kerrotaan kaikki 1,67:llä jolloin saadaan suhteellinen hyvyysluku.

Sitten katsotaan mistä solusta löytyy pienin numero. Se on paras kompromissi polttoaineenkulutuksen ja kulutetun ajan suhteen.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
Rasputin

Näin ajaessa kulutus vaihtelee 7.2Litran ja 7.6litran välillä satasella matka-ajossa. Mikä ei ole mielestäni kuitenkaan paha jatkuvasta nelivedosta ja 2.300kg:n massasta huolimatta.



En usko että massa vaikuttaa juurikaan kulutukseen tasaisella vauhdilla.

くそっ!

Vierailija

Oman autoni (Volvo V70 awd) taloudellisin nopeus on myös "ajotietokoneen" kertoman perusteella siinä haarukassa 80-100 km/h. Tällöin kulutus on luokkaa 7-9 l/100km. Kulutus nousee tuosta merkittävästi kun mennään pienempiin ja suurempiin nopeuksiin.

Vierailija

Motariajoon voisi vaikka tehdä lisälaitteen, jolla oli taattu säästöpotentiaali, mutta... Nenäverenvuotoa voi joskus ilmetä.

Auton alta ujuttautuva hinauspuomi, joka kiinnittyy rekan perävaunun koukkuun. Sitten vain kyttäämään sopivaa hinaaja ja irrottatuminen kun reissu on eri teille.

dot4
Seuraa 
Viestejä410
Liittynyt11.5.2007

80 km/h ajaisin viitosvaihteella niin eiköhän se siitä, ja shellin V-poweria tankissa, tällä bensalla auto käy matalammilla kierroksilla kuin 95E:llä tai 98E:llä.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006
dot4
80 km/h ajaisin viitosvaihteella niin eiköhän se siitä, ja shellin V-poweria tankissa, tällä bensalla auto käy matalammilla kierroksilla kuin 95E:llä tai 98E:llä.



Tottakai jos timmimpää pensaa käyttää niin sitä kuluu vähempi.. tietty se on myös kalliimpaa.. uskon että loppujen lopuksi tappiota koituu sinulle.

Saako tuota V-poweria shelleiltä? Loistavaa!

Niin siis diisseliä.. V-power diisseliä saako sitä?

くそっ!

Vierailija
dot4
80 km/h ajaisin viitosvaihteella niin eiköhän se siitä, ja shellin V-poweria tankissa, tällä bensalla auto käy matalammilla kierroksilla kuin 95E:llä tai 98E:llä.



Varmaan tuosta johtuen täälläkin on tullut bensavehkeistä tientukkeita.
Omassa diselissä on ainakin vaihteisto sellanen, että vitosta kannattaa tarjota vasta aikaisintaan jossain 95:n nopeudessa.

Eli diseliä pitää ajaa kovempaa jos meinaa ajaa taloudellisesti. Ajassa säästää myös n.20% bensavetoseen verrattuna.

Vierailija

Lähes jokaisessa TM:n koeajossa on kulutus nopeuden funktiona. Pienin kulutus on käytännössä aina välillä 50-70km/h.

Ps. pienin kulutus saavutetaan aina isoimmalla vaihteella

Vierailija
Kaltsu
Lähes jokaisessa TM:n koeajossa on kulutus nopeuden funktiona. Pienin kulutus on käytännössä aina välillä 50-70km/h.

Ps. pienin kulutus saavutetaan aina isoimmalla vaihteella




Pakko olla bensavehkeitä.
Diesel ei vedä noissa nopeuksissa suurimmalla vaihteella.

Vierailija

Suurimmalla vääntöalueella ja täydellä kaasulla moottori saavuttaa parhaan mahdollisen hyötysuhteen, ellei moottoria ole ahdettu. Suuremmilla kierroksilla kasvaa moottorijarrutus ja pienemmillä taas venttiilit, pakosarja, kaasari, pakoputki ja muut osat eivät toimi tarkoituksensa mukaisesti. Toisaalta sitten nopeuden kasvaessa ilmanvastus ja muut ulkopuoliset vastuksen kasvavat. Näistä vastuksista ja hyötysuhteista täytyisi tehdä vain kuvaaja/taulukon, jossa ilmenee kulutettu energia ja kuljettu matka esim. tunnissa. Sitten sen perusteella voisi katsoa millä nopeudella auto vie vähiten energiaa matka-ajossa.

dot4
Seuraa 
Viestejä410
Liittynyt11.5.2007
Ronron
dot4
80 km/h ajaisin viitosvaihteella niin eiköhän se siitä, ja shellin V-poweria tankissa, tällä bensalla auto käy matalammilla kierroksilla kuin 95E:llä tai 98E:llä.



Tottakai jos timmimpää pensaa käyttää niin sitä kuluu vähempi.. tietty se on myös kalliimpaa.. uskon että loppujen lopuksi tappiota koituu sinulle.

Saako tuota V-poweria shelleiltä? Loistavaa!

Niin siis diisseliä.. V-power diisseliä saako sitä?




V-power dieseliä ei valitettavasti ole. Tuo v-power on vanhaa kunnon 99-oktaanista, tarkalleen 99+. Mitä se + nyt tarkoittaakin siinä, mutta suosittelen lämpimästi. Mut se voi olla 8 senttiä kalliimpaa kuin ysifemma. Lisätietoja: http://www.shell.com/static/fi-fi/downl ... _power.pdf

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Mites tuo ilmanvastus muuten toimii.. kasvaako ilmanvastuksen suhteellinen hidastusvoima vauhdin kasvaessa? Tai miten sitä nyt kysyisi.. kun siis tietysti ilmanvastus kasvaa nopeuden kasvaessa, mutta nopeuden kasvaessa myös ajoaika pienenee ja altistutaan sille kasvaneelle ilmanvastukselle lyhyemmän aikaa.. elikkä kasvaako tuo ilmanvastus suhteessa enemmän niin, että nopeampaa ei kannata ajaa?

くそっ!

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005
Rasputin
Kaltsu
Lähes jokaisessa TM:n koeajossa on kulutus nopeuden funktiona. Pienin kulutus on käytännössä aina välillä 50-70km/h.

Ps. pienin kulutus saavutetaan aina isoimmalla vaihteella




Pakko olla bensavehkeitä.
Diesel ei vedä noissa nopeuksissa suurimmalla vaihteella.



mullon tässä nyt uusin TM 19/08
Koeajossa Skoda Superb 2,0 TDI Elegance
Kulutuskäyrä on tuollainen loivasti nouseva käyrä, pienimmillään 4,3l/100km @50km/h josta se nousee 6,8l/km @ 120km/h.
"mitattu tasaisella kestotiellä, suurimmalla vaihteella"

Sitten kun tuosta välityskäppyrästä arpoo niin kierroksia kuutos vaihteella viidenkympin nopeudessa on melko tarkkaan 1000 r/min.

edit: ja ilmanvastus kasvaa suhteessa nopeuden neliöön, matka-aika pienenee kääntäen suoraan verrannollisesti, eli takkiin tulee

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Ilmanvastus kasvaa nopeus^2 verrannollisena (tehontarve nopeus^3).
Mitä tuohon alkuperäiseen kysymykseen tulee niin on vaikea uskoa, että millään autolla pienin kulutus saavutettaisin yli 80 km/h nopeudessa. Yleensä kulutuskäyrän notkonpohja on välillä 50-65 km/h, minkä joku taisi jo mainitakin.

Ronron
Mites tuo ilmanvastus muuten toimii.. kasvaako ilmanvastuksen suhteellinen hidastusvoima vauhdin kasvaessa? Tai miten sitä nyt kysyisi.. kun siis tietysti ilmanvastus kasvaa nopeuden kasvaessa, mutta nopeuden kasvaessa myös ajoaika pienenee ja altistutaan sille kasvaneelle ilmanvastukselle lyhyemmän aikaa.. elikkä kasvaako tuo ilmanvastus suhteessa enemmän niin, että nopeampaa ei kannata ajaa?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat