Oletko kohdannut neroja?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Katsoin vähän aikaa sitten dokumenttia Unabomber Ted Kaczynskista. Hän pääsi 15-vuotiaana opiskelemaan Harwardiin matematiikkaa. Neron asemaa hänelle oltiin antamassa, kun hän oli todistanut teoreeman, jota oli jo yleisesti pidetty matematiikassa mahdottomana todistaa. Ted Kaczynskista tuli nuorena matematiikan professori, mutta hän pian vetäytyi yksinäisyyteen ja erakoitui.

Unabomber tuomittiin elinkautiseen vankeuteen pommi-iskuistaan. Kuoleman tuomion hän vältti, koska psykologin (varsin kiistanalaisen) lausunnon mukaan hän oli mielisairas. Psykologin lausunnossa korostui silti Ted Kaczynskin poikkeuksellinen älykkyys.

Tästä tuli mieleen kysyä, että oletteko kohdanneet ihmsiä, joita voi älynsä puolesta sanoa neroiksi? Millaisia he ovat? Voiko nerouden havaita normaalissa keskustelukontaktissa? Tunteeko heidän seurassaan alemmuutta?

Tällekin foorumille kirjoittelee varmasti älykkäiksi miellettäviä henkilöitä, mutta neroja tuskin on yhtään.

Sivut

Kommentit (93)

Vierailija

Ihastelen ja arvostan luovia ihmisiä, joiden hengen tuotteet toimivat tarkoituksenmukaisesti tavalla, joka on vaatinut uskomattomia oivalluksia. Kun joltakin ihmiseltä tulee useita erillisiä tuotoksia, niin pidän häntä nerona.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Olen. Tulen hyvin toimeen tuon kanssa, mutta sillä kariutui esimerkiksi avoliitto (2 lasta) liian suuren älyllisen eron takia. Tuollaisilla hemmoilla on ongelmana mm. se, että asioita on vaikea selittää liian ison oivalluskykyjen eron takia. Myös tavallisen kansalaisen epäkäytännöllinen tapa tehdä asioita on kamalan tuskastuttavaa neron sivusta seurattavaksi. Jos huomauttelee, tulee koko puolison suku vastaan irvistellen. Siis koko joukko samanlaisia keskinkertaisia ymmärtäjiä kuin tuo puoliso. Myöskään huomauttelu ei johda mihinkään, koska normaali kansalainen ei voi tajuta korkeamman asteen tekemistä minkään asian suhteen.

Nero voi myös olla huumorintajuinen. Mutta valitettavasti vitsit menevät ns. överiksi liian pitkälle viedyn yllärin takia. Ja normaali kansalainen tulkitsee neron typerykseksi. Eli neron tapa yliarvioida tavista aiheuttaa riesaa. Esimerkiksi vitsi "Olen huolissani kun te heput pesette kätenne vasta vessasta tullessanne." ei aukene heti tavallisille nyhveröille. Tuo on esimerkki eikä kannata menetää yöunia. Suurin osa ei sitä heti tajua.

Eli ymmärrän kyllä neroparkoja. Hankaluuksia varmaan on, kun joutuu asettumaan jonnekin katutasolle, jotta tavalliset kansalaiset ymmärtävät.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Katsoin vähän aikaa sitten peiliin.

Nerot on siitä kivoja että ne keksii uusia asioita.

Jokainen voi olla viisas mutta harva nero.

Vierailija
Paul M
Olen. Tulen hyvin toimeen tuon kanssa, mutta sillä kariutui esimerkiksi avoliitto (2 lasta) liian suuren älyllisen eron takia. Tuollaisilla hemmoilla on ongelmana mm. se, että asioita on vaikea selittää liian ison oivalluskykyjen eron takia. Myös tavallisen kansalaisen epäkäytännöllinen tapa tehdä asioita on kamalan tuskastuttavaa neron sivusta seurattavaksi. Jos huomauttelee, tulee koko puolison suku vastaan irvistellen. Siis koko joukko samanlaisia keskinkertaisia ymmärtäjiä kuin tuo puoliso. Myöskään huomauttelu ei johda mihinkään, koska normaali kansalainen ei voi tajuta korkeamman asteen tekemistä minkään asian suhteen.

Nero voi myös olla huumorintajuinen. Mutta valitettavasti vitsit menevät ns. överiksi liian pitkälle viedyn yllärin takia. Ja normaali kansalainen tulkitsee neron typerykseksi. Eli neron tapa yliarvioida tavista aiheuttaa riesaa. Esimerkiksi vitsi "Olen huolissani kun te heput pesette kätenne vasta vessasta tullessanne." ei aukene heti tavallisille nyhveröille. Tuo on esimerkki eikä kannata menetää yöunia. Suurin osa ei sitä heti tajua.

Eli ymmärrän kyllä neroparkoja. Hankaluuksia varmaan on, kun joutuu asettumaan jonnekin katutasolle, jotta tavalliset kansalaiset ymmärtävät.

Jep, läheisyhteistyötä mäkin olen tehnyt; mulla kanssa kariutui edellinen parisuhde naisen ymmärtämättömyyteen, mutta onneks Jehovamimmi on Mensan jäsen. Hän tajuaa hyvin ylitöistä johtuneet viivästykseni ilman, että joudun niistä erikseen raportoimaan.

Vierailija

Matemaattisesti lahjakas vai taiteellisesti lahjakas?

Ilmeisesti on olemassa vasemman ja oikean aivopuoliskon nerokkuutta. Vai onko olemassa sellaista yleisneroa joka esim. pystyy maalaamaan tauluja ja laskemaan laskuja kuten ns. nerot?

Onko aina nämä nerot toiselta aivopuoliskoltaan vajaavaisia? Ainakin itse olen kohdannut itseään nerona pitävän henkilön, joka ei ollut nero todellakaan toisten silmissä.

Eikä se raukka edes sitä itse tajunnut. Mikäs nero se sellainen on?

Vierailija

Filosofisesti ajatellen: Mikä on nero? Mitä ominaisuuksia neroista ilmenee?

Nerous voidaan nähdä tuloksista, niin testien kuin töidenkin. Ehkä nero on sellainen, joka käyttää aivokapasiteettiaan hyvin korreloiden maailman ja ihmisten odotusten kanssa. Kenties moni on oman päänsä nero, mutta vaikutus ulkomaailman kanssa jää vähäiseksi, ei synny tulosta. Mutta mitä neroutta se sellainen on jos se ei korreloi maailman kanssa? Pitää korreloida, korreloida!

Vierailija
ÄäliöNaama
Filosofisesti ajatellen: Mikä on nero? Mitä ominaisuuksia neroista ilmenee?

Nerous voidaan nähdä tuloksista, niin testien kuin töidenkin. Ehkä nero on sellainen, joka käyttää aivokapasiteettiaan hyvin korreloiden maailman ja ihmisten odotusten kanssa. Kenties moni on oman päänsä nero, mutta vaikutus ulkomaailman kanssa jää vähäiseksi, ei synny tulosta. Mutta mitä neroutta se sellainen on jos se ei korreloi maailman kanssa? Pitää korreloida, korreloida!

Joo, älykkäinkään ihminen ei ole kovin nerokas ainakaan toisten mielestä, jos ei kykene toimimaan vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa.

Oikea nerokkuus kai onkin ensisijassa jonkinlaista tilanne- ja tunneälyä. Ilman niitä ei voi oikein tuoda älykkyyttään järkevästi esille.

Eikös Einsteinikin ollut myöskin hyvä toimimaan toisten ihmisten kanssa?

Vierailija

Tuolle jenkkilän pommittajanerolle on suomessa yllättävän samankaltainen vastine.
En muista nimeä, mutta hän väärensi säännöstelykuponkeja itstehdyin painolaittein syrjäkylällä, jotta saisi rahat hankkia lentokone tai oliko se että pääsee opiskelemaan niiden tekoa. Tulos oli niin hyvä että hän jäi kiinni vasta yleisövihjeellä kun hankittu sokeri valui matkalaukusta.
Kouluttautumishankkeesta ei kuitenkaan tullut mitään, vaikka lentokonetehdas olisi tukenut sitä.

tli
Seuraa 
Viestejä1057
Liittynyt11.11.2005

Olen kyllä lukenut monien nerojen kirjoja ja sitä kautta kohdannut montakin neroa heidän tekstiensä kautta aina antiikin ajoista lähtien. Elävässä elämässä on kyllä vähän vaikea määritellä, onko joku ihminen, jonka on tavannut, nero.

Sen kuitenkin voisin sanoa, että erityisesti nyt jatko-opintojen yhteydessä olen tutustunut joihinkin vähintäänkin huippulahjakkaisiin ihmisiin. En osaa sanoa, voiko heitä pitää neroina noin vain. Joskus aiemminkin, mutta harvemmin, vastaan on tullut joku huippulahjakkuus jollain alalla.

Vierailija

Nerous on käsitteenä sosiaalinen konstruktio eikä mitään yksiselitteistä määrittelyä ole olemassa. Kaikkia lahjakkaita ihmisiä ei luokitella neroiksi, ilmeisesti täytyy olla hieman päästään sekaisin, jotta oikea luokittelukategoria löytyy. Jos turvaudumme perinteisiin nerouden kuvauksiin, (Äärimmäisen luova, huomattava älykkyys, erityisen lahjakas tietyllä sektorilla) niin uskon tuntevani erään tällaisen ihmisen. Hän voitti nuorena mm. matematiikan SM-kilpailuita (ylä-aste Lukio?) ja oli vastaavissa kisoissa Suomen ehdokkaana ulkomailla, muistaakseni sijoitus oli kärkikastia. 15-vuotiaana tämä kaveri oli väliaikaisissa töissä yliopistolla koodaamassa ohjelmia, omia kaupallisia patentteja oli myös kehitteillä.

Myöhemmín hän lähti opiskelemaan teknilliseen korkekouluun, mutta kyllästyi nopeasti liian hitaaseen opetukseen ja jätti koulun kesken. Tämän jälkeen hän eli ilmeisesti pidemmän aikaa toimeentulotuella tekemättä yhtään mitään, en tiedä käyttikö hän myös alkoholia tms. huumetta.

Kukaan ei taatusti tuntenut alemmuuden tunnettä tätä kaveria kohtaan, hän oli hintelä nörtti jota naiset ilmeisesti karttoivat. Lukiokaverit kutsuivat häntä "ufoksi" Tapasin hänet ensimmäistä kertaa 13-vuotiaana. Tulimme välittömästi erittäin hyvin toimeen keskenämme vaikka olinkin häntä hieman nuorempi ja juttelimme useista mielenkiintoisista asioista, vaihdoimme pian myös osoitteita. Silloin minulla ei ollut nettiä käytössäni, joten käytimme jotain kummallista viestintäjärjestelmää, joka toimi modeemilla. Valitettavasti en ole kuullut hänestä vähään aikaan, toivottavasti elämä on oikeilla raiteilla.

BTW. Minuakin on toisinaan kutsuttu neroksi muiden ihmisten toimesta, ilmeisesti kuitenkin enemmänkin eksentrisen luonteeni takia todellisten ansioiden sijaan. Keskustelen usein varsin kummallisista ja asioista monimutkaiseen tapaan, keskittyen erityisesti tieteeseen. Tällainen käytös ilmeisesti hämää joitain yksinkertaisia ihmisiä. Ilmeisesti on pakko olla joko nero tai mielipuoli, jos haluaa keskustella tieteestä kahvipöydässä. Veljenikin on oikeustieteen tohtori, siitä huolimatta olen hyvin harvoin päässyt keskustelemaan hänen kanssaan mistään järkevästä aiheesta. Ei kuulemma kiinnosta. Taidanpa etsiä käsiini jostain vanhan kaverini puhelinnumeron, toivottavasti hän ei ole vielä kerennyt itsemurhaa tekemään.

Vierailija

Nerous on suhteellista. Ihminen joka ymmärtää asioita ja keksii uusia asioita huomattavasti sutjakkaammin kuin referenssijoukko, on nero.

Kuka tahansa voi kokeilla millaista on olla nero. Riittää että keskustelee Awebin kanssa.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Pubi
Paul M

Jep, läheisyhteistyötä mäkin olen tehnyt; mulla kanssa kariutui edellinen parisuhde naisen ymmärtämättömyyteen, mutta onneks Jehovamimmi on Mensan jäsen. Hän tajuaa hyvin ylitöistä johtuneet viivästykseni ilman, että joudun niistä erikseen raportoimaan.

Etevät naiset kyllä tajuaa jos mies käy joskus pubissa ottaan keppanaa.

Tossa onkin raja, että jos ei nainen kykene tuollaista ymmärtämään niin sen voikin vaihtaa.

Vierailija
ÄäliöNaama
Katsoin vähän aikaa sitten peiliin.

Nerot on siitä kivoja että ne keksii uusia asioita.

Jokainen voi olla viisas mutta harva nero.

Aijaa, mikä oli pointti?
Vain yksi on TODELLA NERO!
Hän olion Rooman Keisari...

Viisautta on monia asteita... Todella Viisas häviää, kun näkee, että Voittaminen veisi hänet ja seuraajansa liian suureen vaaraan... Ja Hänen joukossaan on yx alamittainen nappula, joka ei suostu jäämään ruutuunsa, vaikka joku pakottaisi...

Ja syytti Kristittyjä täysin aiheellisesti Rooman palosta...
"Vai uusia sääntöjä älypeleihin..."

Maailman Parhaat Shakin yms. pelaajat ovat yhä: Meidän omat poliitikkomme - väitän... Tekevät itse sen siirron, minkä näkevät laudallaan... Ja menevät erilaisen neliön sisään...

Huom... Kasparov on Venäjän johtavia poliitikkoja, ja lähes kaikilla älypelaajilla on poliittinen katsantokanta, myös Agisonilla... (KD?!)

Vierailija

Tunsin erään hyvin älykkään ihmisen. Hän oli tavattoman nopea matemaattisissa aiheissa ja samoin tekniset asiat selvisivät hänelle nopeammin kuin kenellekkää tiedossa olevalle ihmiselle.
Luonteeltaan tuo mies oli huoleton hihittelijä, joka vamppasi kauneimman naisen muiden nokan edestä vaivattomasti vaikka oli arka lähestymään ja joutui tossun alle, kun sai naisen.

Mutta, hänellä ei ollut kunnianhimoa työn suhteen ja oli tyytyväinen kaikkeen mitä tarjottiin. Silmät innosta saäteillen tarttui työhönsä ja menetti kosketuksensa muihin keskittyessään niin intensiivisesti. Teki tyhjänpäiväisiä töitä ja kaipasi kovaan fyysiseen työhön jota heikolta fysiikaltaan ei kyennyt tekemään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat