Fortumin avaus: ydinkaukolämpöä Stadiin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Fortumin Lilius ei liene poju, joka heittelee puolivalmiita ajatuksia ilmaan sinne tänne.

Silti ihmetyttää, että miten ne meinaa tehdä 70..120-asteista vettä ydinvoimalla. Loviisan jäähdytysvedet kun riittää hädin tuskin suihkuttamisen lämpötilaan.

Ainoa mitä keksin, on yleistyvät lattialämmitykset. Matalalämpöjärjestelmän saa toimimaan vaikka 60-asteisella vedellä. Lämpöpumpulla pitäisi vähän lämmittää vettä.

Mikä tässä on taustalla ? Tietääkö joku ?

Sivut

Kommentit (41)

Moose
Seuraa 
Viestejä203
Liittynyt2.5.2007

Nykyinen jäädytysveden lämpötila johtuu siitä, että höyry paisutetaan niin matalaan paineeseen kuin mahdollista. Turbiinin väliotoista saa sen lämpöistä vettä kuin haluaa, mutta se on sitten pois sähkötehosta.

kW MW GW - kWh MWh GWh - µ º • ø ¼ ¾ ¹ ² ³

Vierailija
http://www.loviisansanomat.net/lue.php?id=2553

/.../
Fortumin Loviisan voimalaitoksen viestintä- ja kehityspäällikkö Peter Tuominen kertoi eilen, ettei Fortumissa ole tehty tuoreita laskelmia ydinkaukolämmöstä, mutta hän myöntää, että keskustelupalstan nimimerkki ”sähkömiehen” laskelmat vaikuttavat ”oikeansuuntaisilta”.

– Mahdollisuutta hyödyntää Loviisassa tuotettua kaukolämpöä pääkaupunkiseudulla on pohdiskeltu 1980-luvulta lähtien. Ajatus on kiinnostava ja sopisi hyvin Fortumin tavoitteeseen ilmastomuutoksen hillitsemiseksi, Tuominen kommentoi eilen.

– Näin mittava hanke edellyttää kuitenkin hyvin kattavia teknisiä ja taloudellisia selvityksiä, jotta varmistutaan sen toteutuskelpoisuudesta. Perusteellisten selvitysten käynnistyminen edellyttää yhteistyökumppania, joka haluaa ostaa Loviisassa tuotettua kaukolämpöä ja on sitoutunut siihen vuosikymmeniksi. Fortum pitää ajatusta mielenkiintoisena ja on tietenkin avoin keskusteluille, muotoilee Peter Tuominen yhtiön kannan.
Peter Tuomisen mukaan myöskään Loviisa 3:n suunnitelmissa tai YVA-selvityksissä ”ei erityisesti” ole otettu huomioon kaukolämpökysymystä.
Kysymystä ”onko mahdollista, että asia otetaan myöhemmin esille Helsingin energian kanssa?”, Tuominen ei ryhtynyt laajemmin spekuloimaan.
/.../

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Moose
Nykyinen jäädytysveden lämpötila johtuu siitä, että höyry paisutetaan niin matalaan paineeseen kuin mahdollista. Turbiinin väliotoista saa sen lämpöistä vettä kuin haluaa, mutta se on sitten pois sähkötehosta.

Mitä ihmettä "höyry paisutetaan" ???
Höyry lauhdutetaan vedeksi ja pumpataan takaisin kattilaan.

Moose
Seuraa 
Viestejä203
Liittynyt2.5.2007

Hei haloo nyt sitä pätemistä vähemmälle kun olet vieläpä väärässä. Höyry paisuu turbiinissa. Piste.

Vierailija

Suomen kaukolämpö on perinteisesti tehty suljettuna kiertona, eli paluuputki on olemassa.

Se tuplaa putkikustannukset ja pumppauskustannukset.

Ehkä 1-suuntainen höyryn siirto olisi paras ?

Tai ehkä pitäisi vaan tehdä sähköllä vetyä ja siirtää sitä putkessa tai rekassa. Nesteytettynä tai kaasuna.

Itse luin tästä Fortumin selvityksestä muistaakseni Kauppalehdestä. Kannattaa ehdottomasti lukea myös tuo Loviisan sanomien juttu, missä on kannattavuuslaskelma.

http://www.loviisansanomat.net/lue.php?id=2553

Kiitos "sähkömiehelle", kuka hän sitten onkin. Miksi hän on nimimerkin takana ? Ihan turhaa tässä tapauksessa.

Vierailija

"Myös Sveitsissä ydinkaukolämpöä hyödynnetään kaupunkien lämmittämisessä".

Sveitsi on varmaan jossakin kaukana pohjoisessa, missä on niin kylmää, että se kannattaa.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Moose
Hei haloo nyt sitä pätemistä vähemmälle kun olet vieläpä väärässä. Höyry paisuu turbiinissa. Piste.

Turbiinin jälkeen höyry lauhtuu eli tiivistyy vedeksi. Kaksi pistettä.

Moose
Seuraa 
Viestejä203
Liittynyt2.5.2007

Mikä järki tuossa sinun väittämässäsi nyt oikein on? Näytä minulle missä minä olisin asiasta jotain sanonut? Minä puhuin turbiinista ja turbiinissa höyry paisuu paineeseen, jonka määrää jäähdytysveden lämpötila. Turbiinin ulostulossa on tyypillisesti korkeintaan 12% vettä.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008
Moose
Mikä järki tuossa sinun väittämässäsi nyt oikein on? Näytä minulle missä minä olisin asiasta jotain sanonut? Minä puhuin turbiinista ja turbiinissa höyry paisuu paineeseen, jonka määrää jäähdytysveden lämpötila. Turbiinin ulostulossa on tyypillisesti korkeintaan 12% vettä.
Yep höyrypitoisuus pitää olla yli 87% matalapaineturbiinin jälkeen tai turbiini on remontissa Hän varmaankin tarkoittaa lauhdutinta

Everything you know, is about to change.

Moose
Seuraa 
Viestejä203
Liittynyt2.5.2007

Niin tarkoittaakin, siitä ei ole epäilystäkään. Ihmettelen vain tuota väkisin vastaan vänkäämistä, vaikka mies varmaan itsekin tietää puhuvansa aiheen ohi.

Vierailija

Heitetään tähän vielä se mun idis pohjalla kulkevasta lämpöputkesta, jolla säästyy siltä tunnelin kaivuulta.

Niinkuin kaasuputki, mutta eristetty ja ehkä haudattuna pohjaliejuun.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Moose

Jäähdytysvesi kiertää lauhduttimessa. Ei turbiinissa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lauhdutin

"Voimalaitoslauhdutin
Lauhduttimen tehtävä voimalaitosprosessissa on turbiinista tulevan matalapaineisen höyryn lauhduttaminen vedeksi, jotta sitä voidaan pumpata kiertoprosessissa takaisin höyrystimeen. Höyryn tiivistyessä lauhduttimeen muodostuva alipaine lisää turbiinin hyötysuhdetta."

Turbiinin ulostulossa on tyypillisesti korkeintaan 12% vettä.

Mitä se loput 88 % on ? Paineilmaako ?

Vierailija
Ertsu
Moose

Jäähdytysvesi kiertää lauhduttimessa. Ei turbiinissa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lauhdutin

"Voimalaitoslauhdutin
Lauhduttimen tehtävä voimalaitosprosessissa on turbiinista tulevan matalapaineisen höyryn lauhduttaminen vedeksi, jotta sitä voidaan pumpata kiertoprosessissa takaisin höyrystimeen. Höyryn tiivistyessä lauhduttimeen muodostuva alipaine lisää turbiinin hyötysuhdetta.
"

Kyllä näin on. Mutta turpiinissa höyry paisutetaan eli sen paine laskee samoin kuin lämpötilakin. Höyry paisutetaan lauhdevoimaloissa niinkin matalaan paineeseen kuin 0,01 bar.

Moose
Seuraa 
Viestejä203
Liittynyt2.5.2007

No niin. Jäähdytysvesi kiertää lauhduttimessa, mutta ei se tarkoita sitä, että jos aletaan ottamaan sähkön lisäksi myös lämpöä ulos laitoksesta niin se kaikki tulisi prosessin loppupäästä. Sitä saadaan myös turbiinin väliotoista.

Sekö sinua sotkee, että kirjoitin vettä saatavan turbiinin väliotoista? Oikeampi termi olisi varmaankin ollut lämpöä, mutta oletin asian itsestään selväksi.

Mitä se loput 88 % on ? Paineilmaako ?

Tuo nyt on silkkaa tyhmän leikkimistä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat