Outo sähköilmiö??

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tuli outo juttu mieleen. Joitakin vuosia sitten jouduin työni puolesta käyttämään epäkeskoa hiomakonetta ja aina kun virrat pisti päälle ja alkoi hiomaan, alkoi tulla sähköiskuja kynsille.
Kokeiltiin kolmea eri konetta ja aina tulos sama. Sähköiskuja kynsille. Muilta hiominen sujui aivan normaalisti ilman minkäänlaisia sähköiskuja.
Mikä ilmiö aiheuttaa nuo sähköiskut ja miksi niitä ei tullut muille samaa konetta käyttäville?

Kommentit (6)

ovolo
Seuraa 
Viestejä5370
Liittynyt7.7.2007

Sulla oli sellaiset vaatteet ja kengät, että itse kehitit hankaussähköä. Saattoi se hiominenkin osaltaan olla synnyttämässä sitä hankaussähköä. Eristävän aineen hiomista?

Vierailija

Mulla on semmoinen halpa bilteman imuri jossa rupee rätinä käymään kahvan saumakohdissa kun rupee imuroimaan.
Halpaa ja hyvää ei ole.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8913
Liittynyt18.8.2008
artsi
Mulla on semmoinen halpa bilteman imuri jossa rupee rätinä käymään kahvan saumakohdissa kun rupee imuroimaan.
Halpaa ja hyvää ei ole.

mutta kallista ja huonoa on liikaakin, varsinkin eloktroniikan joukossa.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008
artsi
Halpaa ja hyvää ei ole.
Bilteman passijakkara voitti Erälehden testin pari vuotta sitten maksaa 3,95. "Paremmat" mallit maksoi aina 130e asti. Samoin voitti Bilteman termari testin Metsästy- ja kalastuslehdessä vuosi tai 2 takaperin.

Everything you know, is about to change.

Vierailija
syytinki
artsi
Halpaa ja hyvää ei ole.

mutta kallista ja huonoa on liikaakin, varsinkin eloktroniikan joukossa.

Sopiva pöly muoviputkilla varustetussa imurissa aiheuttaa kuivalla ilmalla staattisen sähkön purkauksia. Voivat erikoisessa tilanteessa (esim. bensiinihöyryä mukana) aiheuttaa tulipalon, mutta hengenvaarallinen sähköisku ei liene mahdollinen. Oire ei ole pelkästään halvan imurin tai hiomalaitteen ominaisuus.

Vierailija

Kyseessä ei ollut mikää halpa paskalaite eikä muut siitä sähköiskuja saaneet. Hiottava materiaali oli puuta.

Uusimmat

Suosituimmat