Miksi tuntipalkka?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen jo jonkin aikaa haaveillut työpaikasta, jossa saisi palkan työnteon perusteella (urakkapalkka). Kuvitellaan vaikka uudenlainen tehdas, jossa on monta työpistettä:
Nykytekniikalla olisi helppo toteuttaa esim. digitaalinen "kellokortti", josta voisi reaaliajassa seurata oman päivänsä saldoa. Kellokorttiin voisi laittaa myös hälytyksen, joka ilmoittaa päivän tavoitteen täyttymisestä ("olen enää yhden paketoimisen päässä kotiinlähdöstä").

Tässä tehtaassa myös työpisteen voisi valita kykyjensä ja tarpeidensa mukaan niin, että helpoista tehtävistä saisi hieman kevyemmin palkkaa, kun taas raskaammista töistä tekisi nopeammin suurempaa tiliä (luonnollisesti epämukavien töiden palkka nousisi työntekijöiden puutteesta, ja helppojen töiden palkka laskisi ylitarjonnasta).
Kun tehtaan tuotteiden kysyntä kasvaisi, palkat nousisivat tämän kysynnän mukana ja laskisi, kun tarjonta ylittäisi kysynnän.

Tehtaassa ei olisi työaikoja, sinne saisi koska vain ilmestyä tekemään "muutaman euron" ja lähteä sitten kun huvittaa.

Mutta samasta haaveilusta herää aina kysymys: "Miksi nykyään joka paikassa on tuntipalkka - motivaation tappajista tehokkain?"

Kommentit (5)

Vierailija

Voih. Samaa olen ihmetellyt minäkin.

Olen työssä, jossa tuloksella on väliä. Tulos on ensisijaisesti uutta tietoa, uusia ratkaisuja ja uusia teorioita. Välillisesti se on näistä syntyviä dokumentteja ja muita tuotoksia.

Mutta niin vaan sitä istutaan tietty töissä tuntimäärä (ja kirjoitellaan erilaisille nettifoorumeille), sillä tuntien perusteella meille maksetaan. Vaikka töissä istutulla ajalla ja työn tuloksilla ei juuri ole tekemistä keskenään.

Suunnitelmissa olisi löytää työpaikka, jossa ainakin käytännössä merkitystä olisi tuloksella, ei tehdyillä tunneilla.

Vierailija
kanarotta
Suunnitelmissa olisi löytää työpaikka, jossa ainakin käytännössä merkitystä olisi tuloksella, ei tehdyillä tunneilla.

Mene syksyisin metsään poimimaan puolukoita, saat juuri sen verran palkkaa mitä keräät. Niin ja sinne saa mennä yölläkin.

Vierailija

Onhan tehtailla ja varastoissa usein myös urakkatöitä tarjolla. Myös esimerkiksi myyntityössä on käytännössä aina tuloksen mukainen bonus pohjapalkan päälle.

Tehtaan linjoilla taas ei ole mitään järkeä teettää urakkaa, koska linja yleensä määrää työtahdin eikä työntekijä. Lisäksi monet työt ovat sellaisia, että tulosta on vaikea mitata, jolloin tuloksen mukaan maksaminenkin on hankalaa.

Ja yleisesti ottaen se, että työntekijän palkka nousee yrityksen tuotteiden kysynnän kasvaessa ja päinvastoin ei toimi varsinkaan juuri siinä päinvastaisessa tilanteessa, sillä jos ei työntekijä, niin hänen ammattiliittonsa älähtää kyllä aivan varmasti siinä vaiheessa kun palkkoja aletaan alentamaan. Ja toiseen suuntaan se ei toimi, sillä työnantaja saa yleensä palkkoja nostamattakin työt teetetyksi vaikka kysyntä kasvaisikin.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Jollain lailla se urakkapalkka voisi olla myös ahdistavaakin niiden näkökulmasta jotka ovat vähän hitaampia. "Äh, kaveri jo pääsi kotiin, minä vasta puolessä välissä.. miksi hän on noin nopea!" Tuttua koulusta minulle, siellä joskus ollut jotain tuollaisia juttuja että kun saa valmiiksi niin saa lähteä, esim kuvaamataidossa.

Toki tuollainen motivoisi paremmin panostamaan siihen työntekoon.. mutta mielestäni ehkä niin on ihan hyvä, että peruspalkka on tietty, ja sen saa, kunhan hoitaa hommansa jotenkuten. Mutta ahkeroinnista saa sitten boonusta. Näin ei tarvitse ottaa paineita ja stressiä hommistaan mutta kyetessään voi kuitenkin tavoitella boonusta ahkeroimalla.

くそっ!

Uusimmat

Suosituimmat