Pähkinät pökäleessä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Pähkinöitten ja siementen ravintoarvot on huippuluokkaa.
Rasvat, proteiinit ja mitkä lienee hivenet kohdallaan.
Ihminen ei juuri muuta tarvitse, kuulemma...

Hyötysuhde näyttää kuitenkin olevan huono. Puolet on muruina pökäleessä.

Ei helvata eihän noista arvoista voi imeytyä puoliakaan.
Toista se on muna. Keltuaisesta ei pökäleessä näy jälkeäkään.

kyllä ne vaarmaan kuitenkin suolen seinämät mennessään kitistä puhtaaks rassaa.

Koskahan ravinnetaulukot alkaa käyttämään IMEYTYMIStaulukoita.
Tuo selvittäisi mikä siten on taloudellisinta ruokaa.
Vaan ei taida nykytiede vielä tietää.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Mulla sama vaiva.

Tykkään todella paljon erilaisista pähkinöistä ja yritän jauhaa ne kunnolla.

Mutta silti on pökäle täynnä muruja.

Menee ravinteet ja rahat hukkaan.

Vierailija

Kaikenmaailman linnunsiemenet syömällä voi saada myös umpisuolentulehduksen. Mitenkäs tämä imeytyminen jauhettuna? Tuleeko leipä pökäleessä jauhona ulos? Käsittääkseni lähes pelkällä leivälläkin aika hyvin pärjää.

Vierailija

Sienien ravintoarvosta puhuttaessa olen usein miettinyt ovatko ne ryöppäämistä edeltäneitä ravintoarvoja. Ainakin b-vitamiinin ja kivennäisten kun luulisi osittain häviävän keitinveteen. No on se sienisalaatti (omalla reseptilläni johon tulee normaaliainesten lisäksi omenaa, kaprista ja suolakurkkua) helvetin hyvää. Ja ruuansulatukselle hyödyllistä kitiinikuitua ainakin sisältyy runsain määrin.

Sienet ovat kevyttä ja kolesterolille hyvää tekevää ravintoa, kuten jaksaa jokainen sienikirja muistuttaa, ja kuitenkin suurimmassa osassa sienireseptejä käytetään voita ja kermaa runsain mitoin.

Vierailija
qwerty
Miltähän häyttäisi kokonaisena syöty maapähkinä pökäleessä?

Kokeile.
Vetäse kourallinen veden kera niin menee paremmin alas.
Veikkaan että eivät ole ulos tullessaan paljoakaan sulaneita.

Vierailija
ronko7eus
uskomatonta skeidaa

Pöh. Häveliäisyys kuuluu vaan sosiaaliseen hinkkaamiseen, ei tieteelliseen analyysiin. Ei saa suhtautua kunnon paskajuttuihin liian tunteellisesti. Uloste ja yleensäkin ruumiin eritteet on varsin tärkeä tutkimuksen kohde. niistä voi päätellä paljon ihmisen terveydentilasta.
Ei tässä siis ole mitään uskomatonta.
Tavikset hus pois kauhstelemasta.

No niin. Paskajuttuihin siis..
Länsimaisesta ruokavaliosta puuttuu karvasaineita. Liikuntaakin on usein paljon vähemmän kuin primitiivisemmissä, ei teollistuneissa, ei teknistyneissä välinen ja laitekulttuureissa.

Agraarikulttuurin muodostumisen syitä tuntematta perinjuurin on vaikea sanao onko se ollut syy vai seuraus jostakin, oliko ihmisiä niin pirusti jostakin syystä, oliko planeetan olosuhteet muuttuneet jotenkin oleellisesti juurikin ihmislajille suosiolliseksi ja se sitten lisäs väkeä ja sitäkautta keräily ja paimentolaiskulttuurit alkoi väistyä ja on sirryytty yhä enemmän ja enemmän kököttelemään aloillaan ja liikkuminen tehdään sekin paikoillaan kököttäen.

Elinikä voi lisääntyä mutta elämänlaatu huonontua?
Vaikkakin on paljon yksilöllistä poikkeavuutta.

Noh.. pähkinät on pitkälti rasvaa ja ihan hyvä etteivät hyvin imeydy sellaiselle joka niistä eritoten tykkää.
Vois muuttua aikamoiseksi pulleroksi popsimalla pähkinöitä ilman että samalla nauttis myös jotakin, joka vilkastuttaa aineenvaihduntaa.

Chili, se kiihdyttää aineenvaihduntaa ja vois olettaa näin maallikkotuntumalla että just chilipähkinät siten sulais paremmin.

Mutta siks kait jyvät, ylipäätään kaikki siemenaines jauhetaan ja siks meillä on hampaatkin, että kaikki kovettuneessa muodossa oleva ravinto ehtis paremmin luovuttaa energiansa matkalla toisesta päästä ruuansulatusta toiseen päähän.

Mulla on ittellä ollut kerran maksatulehdus. Pissa oli ihan kahvin tummaa ja paska vaaleeta. Silti.. vaikka elintoiminnot oli ihan sekaisin, vointi oli virkeä ja uloste oli koostumukseltaan notkeaa ja muuten ok. mutta se väri vaan poikkesi normaalista. En ollu edes huomannut ennenkuin sairaalassa kun lääkäri asian havainnollisti. En ollu kurkkinut pytyyn sen kummemmin. Nykyään rohkenen silmäillä että pysyy paska paskan värisenä.

Mä olin muuten erinomaisessa kunnossa tuolloin. Olinhan mä silloin elämäni terhakkaimmassa fyysisessä kunnossa hiukka rapiat kolmekymppisenä.
Olin lisäksi innostunut elävästä ravinnosta ja toipumiseni käynnistyi nopeasti ja oli niin totaalinen, että parissa päivässä bilirubiiniarvot laski normaalitasolle.
En tiedä oliko syynä sattuma, jota hokivat lääkärit, vai johtuiko siitä että aloitin nestepaaston, johon ei kuulunut muuta kuin karvasaineita, voikukanjuurta ja siankärsämöä teenä pari päivää ja sitten kasvisruokia, sellaisia nopeasti sulavia.
Mä en siis kokenut edes olevani sairas.

Huvittavinta siinä koko jutussa oli se uskonnollinen sävy, jolla minuun suhtauduttiin siellä sairaalassa kun olin ollut sukupuoliyhteydessä ja saanut sitäkautta b-hepatiitin.
Lääkäri, miespuolinen oli mulle vihainen.
Vastaavasti eräs naispuolinen lääkärituttavani kuittasi asian niin että kertoi itse sairastaneensa vastaavan taudin ja saaneensa sen ilman sukupuolikontaktia kun oli lääkärinä altistunut.

Ihan siis asian sivusta.. on hyvä suojakeino välttyä huonolta seuralta kun avoimesti kertoo kaikki tautinsa ja puhuu paskajututkin just niikuin ne on..
Voi seurustella sit tioedeorientoituneiden kanssa ja unohtaa sosiaalisen häveliäisyyden äärimmäisen naivismin, vai onko sekin jotain miehisyyttä että kakka inhottaa?
Mä oon tottunut vauvojenhoitelija eikä ole vierasta vanhustenkaan ulosteiden siistimispuuhat..
Vaatiihan tää tietteellinen diskurssi aika rankkaa luonnetta.

Vierailija

Kanoilla (ja kait muillakin linnuilla), jotka on erikoistuneet siementen syöntiin, niillähän on kivispiiras. Ne nokkii myös hiekanjyviä, jotka sitten edesauttaa siellä kivispiiraassa jyviä hieneontumaan.

Kanoilla ei ole hampaita ja niillä toi systeemi siis korvaa saman kuin meidän purukalusto.
Sikshän sitä terveyspuolella korostetaankin että ruoka pitää syödä hitaasti ja pureskella kunnolla että se sit tulis paremmin hyötykäytettyä.
Syödessä ei sais olla liian kiire.

Harmi että koululaitokseen (olen siis työskennellyt myös koulukeittiöillä) ei ole panostettu ruokailun osalta niin että oppilailla olis aikaa aterioida asianmuakisesti. On kouluja, joissa on vain vartti per luokkaryhmä ja sit äkkiä pois kun on sapuskat hotkittu naamaan, keittiöapulaiset siistii edellisten jäljet ja uus ryhmä ryntää ahmimaan.

Semmosta se on kun teknisen puolen insinöörit kävelee yli terveyspuolen ammattilaisten ja ravitsemusinsinöörien, jopa professorien. Laskutikkumiehet mittaamassa voittoaan ja ihmisiltä jää oppimatta kaikkein oleellisimmat asiat elämästä. Ihmiset vieraantuu niin ruokakulttuurista kuin paskastaankin.

Vierailija
Pönni
Chili, se kiihdyttää aineenvaihduntaa ja vois olettaa näin maallikkotuntumalla että just chilipähkinät siten sulais paremmin.

Aineenvaihdunta on elimistön/solujen sisäinen ominaisuus, ruuansulatus elimistön ulkopuolinen. Ei ruuan pilkkoutuminen suolessa ole aineenvaihduntaa.

Vierailija
Pönni

Noh.. pähkinät on pitkälti rasvaa ja ihan hyvä etteivät hyvin imeydy sellaiselle joka niistä eritoten tykkää.

Ihminenhän tarvitsee rasvaa, muutaman kymmenen vuoden paasaamisesta huolimatta Koostumus pähkinöissä taitaa olla juuri oikeassa suhteessa muuhun.

Pönni

Niitä tulee syötyä lähes päivittäin. Onkohan se päänahan hikoilu ja ohimoiden kuumotus se juttu joka ehkäsee dementiaa.

Itseasiassa hermoratoja voimakkaasti stimuloivat tontoasitimukset on todennäköisesti terveellisiä.

Nykyihminen kun jää monelta "tunnolta" paitsi.

Pönni

Huvittavinta siinä koko jutussa oli se uskonnollinen sävy, jolla minuun suhtauduttiin siellä sairaalassa kun olin ollut sukupuoliyhteydessä ja saanut sitäkautta b-hepatiitin.
Vastaavasti eräs naispuolinen lääkärituttavani kuittasi asian niin että kertoi itse sairastaneensa vastaavan taudin ja saaneensa sen ilman sukupuolikontaktia kun oli lääkärinä altistunut.

Jostain muistan lukeneeni että n.10% b-hepatiitin sairastaneista jää pysyvästi kantajiksi.
Pystyvätköhän ne tartuttamaan muita?

Mulla yks tuttu sairasti samaan aikaan Dengi kuumeen ja b-hepatiitin. Hepatiitti löyty sairaalassa sitten verikokeen yhteydessä sattumalta.

Vierailija
Rasputin
Pönni

Ihminenhän tarvitsee rasvaa, muutaman kymmenen vuoden paasaamisesta huolimatta Koostumus pähkinöissä taitaa olla juuri oikeassa suhteessa muuhun.

Pönni

Niitä tulee syötyä lähes päivittäin. Onkohan se päänahan hikoilu ja ohimoiden kuumotus se juttu joka ehkäsee dementiaa?

Itseasiassa hermoratoja voimakkaasti stimuloivat tontoasitimukset on todennäköisesti terveellisiä.

Nykyihminen kun jää monelta "tunnolta" paitsi.

Pönni

Jostain muistan lukeneeni että n.10% b-hepatiitin sairastaneista jää pysyvästi kantajiksi.
Pystyvätköhän ne tartuttamaan muita?

Mulla yks tuttu sairasti samaan aikaan Dengi kuumeen ja b-hepatiitin. Hepatiitti löyty sairaalassa sitten verikokeen yhteydessä sattumalta.

Vierailija
Pönni
ronko7eus
uskomatonta skeidaa

Pöh. Häveliäisyys kuuluu vaan sosiaaliseen hinkkaamiseen, ei tieteelliseen analyysiin..............

Uskomatonta lähinnä se, että onnistut tästä(kin) aiheesta kirjoittamaan kymmensivuisen esseen. Se on taitoa se.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat