Oudohkot ruokatuotteet

Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Painekattilassa on hirvestä iso luu nivelineen kolmeen palaan katkottuna. Tunnin päästä on pari litraa lihalientä, jossa on tukeva latinki kollageenia eli hyytelöksi pehmenneitä jänteitä ynnä muita rustosta liuenneita sekä luuydintä. Lihaisista luista irtoaa myös ylikypsynyttä lihaa parisen sataa grammaa. Mausteena on suolaa, pippureita, tillin isoja varsia (saa kerätyksi pois), mäkimeiramia valkosipulin kynsiä ja jotain punertavia salottisipuleita. Rasvaa lienee desilitran verran. Olen tuota kerännyt jonkin aikaa ja siitähän tehdään tosimiesten saippuaa.

Lihaliemen voi laimentaa 1:2 ja edelleen se on jotain luuliiman tapaista. Tulee muuten melko täyteläinen kastike. Tai jos antaa vain olla niin aladoobia leivän päälle. Jos risottoa halajaa, niin ei kun riisiä riittävästi ja keittää liemessä kokoon. Riittävästi laimennettuun liemeen tulee makoisa kaalisoppa. Tai lihasoppa, mutta pitää lisätä hiukan enempi lihaa. Luita en kärventänyt uunissa esikäsittelynä, koska aivan hyvää tulee muutenkin.

Eli tuossa esimerkkiä luulisin hieman oudohkosta ravintotuotannosta. Mitä muita vastaavia kokemuksia on raatilaisilla einesten sijaan tehdyistä virityksistä?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Sivut

Kommentit (38)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Ehkei kulinaristipiireissä, mutta tuossa materiaaliksi tulee pääosin kaikkea sitä, mitä eräät sysivät lautasen reunalle esimerkiksi lihakeitosta tai kunnolla potkaliemeen keitetystä hernekeitosta. Possun potkastahan irtoaa kunnolla kypsennettäessä samantapaisia hyytelömäisiä rakenteita hernekeittoon. Potka tietenkin keitetään etukäteen vaikka painekeittimessä. Makuasioista ei voi paljoa kiistellä, mutta minusta hieman ronskisti valmistettu hernekeitto päihittää aneemisen "siistin" keiton 10-0.

En ole päässyt näkemään oikeitten kokkien puuhia, mutta jos meikäläinen jossain ravintolassa kokkina hääräisi, olisi varmasti aina saatavilla tuollaista luuliimaa kastikkeita täydentämään. Tietenkin siivilöitynä.

No seuraava sitten. Minusta possun sorkat (kauppahallista euroviiskyt kilo) haisevat kuselle. Nehän kuljeksivat lannassa enempi tai vähempi koko lyhyen elämänsä. Laakerinlehti peittää tuon, mutta onko kyseessä oikeasti sikalan lattian aromi? Onko joku tehnyt juttuja noista ja miten?

Lisää oudohkoja. Silmät ovat joillekin kauhistus ruokana. Minusta aivot ja kateenkorva. Myös keuhko saa odottaa vaikka koirille niitä paistankin ja kypsänä viipaleina kuivaan.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Ex-kämppis aina keitti sian kieltä. Pari tuntia keitteli kattilassa suolan, pippurin, laakerilehtien ja veden kanssa ja sitte siivutti leivälle särpimeksi.

Slovakiassa yks kaveri teki mulle risottoa. Eli riisiä keitettynä ja jotain vihanneksia ja kanansydämiä paistettuna siinä oli. Kanansydämiä saa siellä joka marketista pakattuna kuin meillä jauheliha ikään 400 gr:n rasioissa.

Hämmentää.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Kuulostaa tarkoittamaltani oudohkolta ruokatuotteelta sydämet ainakin. Possun kielen kanssa olen tehnyt niin, että veistelen äklöt pintakelmut pois kun kypsennetty kieli kylmänä jähmettyy.

Ostin joskus kanan maksoja pakasteesta. Noista tulee pieniä mietoja makupaloja paistettuna. Minne mahtavat muuten mennä siipikarjan sydämet ja kivipiira? Ostaisin varmasti jos niitä olisi tarjolla. Kivipiira aiheuttanee luultavasti liikaa työtä teurastamolla. Halkaisu ja kivien pesu pois voi olla kannattamatonta. Mutta voisihan sen hinnassa kompensoida. Tai kaiketi siihen on joku nirppanokkien EU-säännös.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Paul M

En ole päässyt näkemään oikeitten kokkien puuhia, mutta jos meikäläinen jossain ravintolassa kokkina hääräisi, olisi varmasti aina saatavilla tuollaista luuliimaa kastikkeita täydentämään. Tietenkin siivilöitynä.

Kyllä hyvissä ravintoloissa luut paahtuvat ja liemet poreilevat. Monesti kyllä ostavat liemipohjansa valmiina, mutta luistahan ne tehtaissakin keitetään.

Paul M
Silmät ovat joillekin kauhistus ruokana. Minusta aivot ja kateenkorva. Myös keuhko saa odottaa vaikka koirille niitä paistankin ja kypsänä viipaleina kuivaan.

Silmät eivät houkuta minua. Aivoja ja kateenkorvaa kyllä tilaisuuden tullen maistan. Itse en ryhdy niitä kokkaamaan, ennen kuin olen päässyt maistamaan jonkin oikean kokin tekemänä, etten pilaa itseltäni mahdollisesti hyvää kokemusta. Keuhkoja kyllä söisin, ja olen varmaan syönytkin; eiköhän niitä jauheta makkaroihin...

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Vatkain
Ex-kämppis aina keitti sian kieltä. Pari tuntia keitteli kattilassa suolan, pippurin, laakerilehtien ja veden kanssa ja sitte siivutti leivälle särpimeksi.

Slovakiassa yks kaveri teki mulle risottoa. Eli riisiä keitettynä ja jotain vihanneksia ja kanansydämiä paistettuna siinä oli. Kanansydämiä saa siellä joka marketista pakattuna kuin meillä jauheliha ikään 400 gr:n rasioissa.

Kun olin lapsi, kieli oli meillä perheen herkkuruokaa ja äiti laittoi sitä usein. Jonkin näköisen, voimakkaasti lihalta maistuvan valkokastikkeen joukossa sitä syötiin perunoiden kanssa. Hyvää oli. Myöhemmin jostain syystä ennakkoluulot iskivät, enkä ole sen koommin syönyt. Nyt voisin kyllä taas syödä mielelläni (jonkin kielistä tehdyn thai-ruoan olen kyllä lähiaikoina syönyt, mutta se ei ollut erityisen hyvä).

Kanansydämet ovat todella, todella hyviä. Pistä niitä vartaaseen ja grillaa tai paista oliiviöljyssä ja mausta mustapippurilla ja suolalla. Kanan maukkaimmat osat ovat sydän ja maksa. Myös sian sydän on hyvää.

Onko sorsannahasta tehty ruoka omituista? Sellaista olen syönyt. Ja pötsiä Roomassa.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Paul M
Minne mahtavat muuten mennä siipikarjan sydämet ja kivipiira? Ostaisin varmasti jos niitä olisi tarjolla.

Kanansydämiä pitäisi saada ainakin kauppahalleista, voi kyllä olla, että pitää tilata erikseen. On ymmärtääkseni halpa tuote.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
ronko7eus
no hyi helvetti

mää syön jauhelihaa enkä mitään pässinkiveksiä

Riippumatta eläimestä minkä kiveksistä on kyse, niin enpähän halua minäkään. On tuo testosteroni muutenkin liian isolla.

Mutta sesonkiherkkuna otan talteen silakoista ja pilkkiahvenista sekä mädin että maidin. Noista kun paistaa sipulin kanssa täytteen pitsaan niin vetää vertoja frutti di marelle. Savusilakoistakin syön mädit ja maidit. Olenko ainoa?

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005
Aweb

Onko sorsannahasta tehty ruoka omituista? Sellaista olen syönyt. Ja pötsiä Roomassa.

Sairaat makutottumukseni väittävät että grillatussa broilerissa maultaan parasta on nahka ja kehnointa kuiva rintalihas. Muu siltä väliltä. Mikä on broilerissa selkäluitten suojassa oleva sisäelinmassa? Onko siinä keuhkot vai munuaisrakenteita? Olen nuokin osat syönyt jos en joskus harvoin anna koirille.

Kyllä sorsan nahka varmaan broilerin nahkan veroista on. Sitäpaitsi sorsan kyninnän jälkeen untuvajäänteet voi polttaa ja varmaan usein poltetaankin avotulella pois. Tuon käsittelyn jälkeen olisi iso rikos heittää nahka haaskiin.

Vierailija
Paul M
ronko7eus
no hyi helvetti

mää syön jauhelihaa enkä mitään pässinkiveksiä

Riippumatta eläimestä minkä kiveksistä on kyse, niin enpähän halua minäkään. On tuo testosteroni muutenkin liian isolla.

Mutta sesonkiherkkuna otan talteen silakoista ja pilkkiahvenista sekä mädin että maidin. Noista kun paistaa sipulin kanssa täytteen pitsaan niin vetää vertoja frutti di marelle. Savusilakoistakin syön mädit ja maidit. Olenko ainoa?

Kyllä mä kiveksiä oon syöny muutaman kerran ja aina syön jos jostain saa.
Kiinassa on ruokalaji, HotPot, johonka kuumaan astiaan heitellään erilaisia lihoja ja kastikkeita. Niitä sitten sieltä tikuilla noukitaan ja pyöritellään erittäin maukkaassa soosissa jonka valkosipulipitoisuus ja tulisuus voidaan säätää oman maun mukaan.

Useesti oon syöny sonnin kivekset ja meisselin sekä sian aivot tällä menetelmällä. Tietty myös lampaan pakaraa joka on enimiltään rasvaa ja monet normaalimmat lihaleikkeleet seassa.

Kala on hyvää. Lohenpääkeitto mitä parasta. Silmät, kidukset, aivot ja nahan voi imeskellä luista eroon.
Kalan mäti kaikissa muodoissaan on mun herkkua.
Siinä niitä tarvittavia "omegoja" ja mitä lie...

Vierailija

Olen ranskassa ostanut grillattavaksi vahingossa perinnemakkaraa, joka oli tehty ainakin maksasta, munuaisista ja mahalaukusta. Sisäelimet oli jätetty ronskeiksi paloiksi ja ruoan tekstuuri oli todella ällöttävä, samoin haju. Vaikka pidänkin esim. grillatusta maksasta, jäi tuo makkara kyllä syömättä.

Vierailija
Melquíades
Olen ranskassa ostanut grillattavaksi vahingossa perinnemakkaraa, joka oli tehty ainakin maksasta, munuaisista ja mahalaukusta. Sisäelimet oli jätetty ronskeiksi paloiksi ja ruoan tekstuuri oli todella ällöttävä, samoin haju. Vaikka pidänkin esim. grillatusta maksasta, jäi tuo makkara kyllä syömättä.

Siinä oli mitä ilmeisemmin sellasta tavaraa millä pienet allergiat lähtee. Monipuolista sylttyä. Noita nykyihminen harvemmin saa tai syö. Ehkäpä ranskikset jos sitä kaupastakin löytyy.

Vierailija
Aweb
Mitä outoa liemen keittämisessä on?

Runsauden aikana ei tarvitse tyytyä jämiin, puutteeseen perustuvat reseptit (ja ainekset) ovat täysin turhia. Kokitkin ovat jämähtäneet monesti noihin "vanhoihin perusteisiin" - luultavasti syvällisemmän tietämyksen puutteesta.

Ruuanlaitossakin kannattaa ajatella itse, periaatteet pois. Juurettomuus on hyvästä, avain uuteen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat