Toimivia stressinlievityskeinoja

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Vielä on puurtamista ennen lomia. Joulukin painaa päälle. Työviikosta puhumattakaan. Vasta yks päivä takana...

Stressiä olisi siis tarjolla ihan jaettavaksi asti.

Eilen tunkkaisen palaverin päätteeksi oli pää ihan jumissa. Jostain sain sitten vielä pinnisteltyä idean: käsinuket ja vähän harjoittelua nukketeatteria varten. Mieli kevenee kummasti kun raa'an aivotyöskentelyn tauottamiseksi pelleilee.

Antaa tulla lisää selviytymiskeinoja!

Kommentit (5)

Vierailija

Vielä on puurtamista ennen lomia. Joulukin painaa päälle. Työviikosta puhumattakaan. Vasta yks päivä takana...

Stressiä olisi siis tarjolla ihan jaettavaksi asti.

Eilen tunkkaisen palaverin päätteeksi oli pää ihan jumissa. Jostain sain sitten vielä pinnisteltyä idean: käsinuket ja vähän harjoittelua nukketeatteria varten. Mieli kevenee kummasti kun raa'an aivotyöskentelyn tauottamiseksi pelleilee.

Antaa tulla lisää selviytymiskeinoja!

Vierailija

Joku täällä lainasi jonkun ajatusta, että stressi on kuin päässä olisi koko ajan kaikki tv kanavat yht'aikaa avoinna.
Näin.
Ei muuta kun sulkea nuo kanavat ja lepoa kaaliin. Unten jälkeen avaa valikoivasti ja varoen noita kanavia.
Tärkeintä on osata sulkea turhat "tv kanavat" mielestä ja keskittyä olennaiseen. Olennaisen ajatteluakaan ei saa jättää koko ajaksi päälle.
Siis samoa välillä aarnimetsiin ja laula.
Se helpottaa.

Vierailija

Urheilu ja uni menee arkisin. Perjantaina känni pääle ja aikasin nukkumaan ni maanantaina kärsii jo duunii.

Vierailija
markent
Joku täällä lainasi jonkun ajatusta, että stressi on kuin päässä olisi koko ajan kaikki tv kanavat yht'aikaa avoinna.
Näin.
Ei muuta kun sulkea nuo kanavat ja lepoa kaaliin. Unten jälkeen avaa valikoivasti ja varoen noita kanavia.
Tärkeintä on osata sulkea turhat "tv kanavat" mielestä ja keskittyä olennaiseen. Olennaisen ajatteluakaan ei saa jättää koko ajaksi päälle.
Siis samoa välillä aarnimetsiin ja laula.
Se helpottaa.

Mä olen joskus "pahimmilla" hetkillä tehnyt listan tehtävistä asioista, ja siitä listalta sit vain valitaan seuraava eikä mietitä yhtään sitten muita kun niitä toteuttaa yksi kerrallaan.
Pahinta on illalla nukkumaan mennessä kun kaikki kanavat pamahtaa auki, sit vaan äkkii ylös ja vaikka telkkari päälle ja nukkuu siinä.

Vierailija

Onko muuta keinoa kuin miettiä realistisesti omaa "kapasiteettiaan" ja tehdä asioita sen mukaan, ylimääräisiä karsien, pidemmällä tähtäimellä.

Tunnolliset ja perfektionistit varmasti stressaantuvat enemmän. Itse toivoisin, että osaisin olla "huoleton" ja jopa välinpitämätön joidenkin asioiden suhteen ja ottaa rennosti. Mutta näyttää siltä, ettei tilanne niin vaan muutu.

Pakko ottaa omat henkilökohtaiset taipumukset huomioon. Jotkut voivat tehdä "miljoonaa" asiaa aamusta iltaan eivätkä silti stressaannu (esim. mokista tai huolimattomuusvirheistä huolimatta) ja jotkut stressaavat taas pienestäkin asiasta.

Tilanne on nykyään vaikea. Esim. työelämä aiheuttaa tunnolliselle jatkuvaa stressiä. Aikataulussa pysymättömyys tulkitaan (siis tunnollinen tulkitsee ja toisaalta johto myös tulkitsee) heti omaksi hitaudeksi/huonoudeksi vaikka todellinen syy olisi se, että aikataulu on alunperinkin ihan järjetön ja suunniteltu "koneelle".

Edit: tuo ensimmäinen lausekaan ei siis oikein toimi (oman kapasiteetin huomioon ottaminen). Vaikea mennä sanomaan pomolle, että kun tää mun kapasiteetti on tämmöinen ja mä en oikein suoriutuis näistä töistä..

Ongelma on systeemissä (monessa kohtaa). Kuitenkin, onglema on delegoitu yksilölle ja hänen vastuulleen.
Niin, että mitä muuta voi tehdä kuin odottaa ekaa sydäninfarktia tulevaksi, jos on tunnollinen stressaaja?

Uusimmat

Suosituimmat