Miksi maapallo keikkuu

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Niin. Tellukseemme törmäsi ennen vuotta sirppi ja vasaraa suuri meteoriitti. Tuon törmäyksen johdosta planeettamme vieläkin keikkuu aurinkoa kiertävällä radallaan.
Miksi maa ei muljahda ympäriinsä?
Mikä voima sen estää?

Sivut

Kommentit (68)

Vierailija

Oliskohan muitten planettojen, auringon ja kuun vetovoima mikä estää? En mä tiiä kuhan pähkäilin.

Mulla on tullu kans mieleen että jos pojoisnavalta jäätikkö sulaa niin maapalla kääntyy takas pystyyn. Nythän akseli on pikkasen kallellaan. Onkohan tuo mahdollista?

Siinä suomikin sitten saattais keikkua uudella pohjoisnavalla.

Pohjoisnapahan itseasiassa siirtyy muutaman metrin vuodessa. Johtuskohan tuo juuri jäätikön sulamisesta?

Ilmastonmuutoksia tulis, se on varma.

Vierailija

Me ollaan auringon vetovoimakentässä ja aurinkoon nähden gyroskooppisen pyörimisen (vuorokausi)pitäisi estää tuota keikkumista.

Vierailija

Rasputin:
"Mulla on tullu kans mieleen että jos pojoisnavalta jäätikkö sulaa niin maapalla kääntyy takas pystyyn. Nythän akseli on pikkasen kallellaan. Onkohan tuo mahdollista?"

Jumakauta. Onko tuollainenkin uhka olemassa. Tietääkö ilmastomuutostiedostavat piirit tästä ongelmasta mitään.
Miksi sie Rasputin katselet tätä maailmaa tuolla avataressasi naisten haarain takaa. Niinpä tietenkin. Mihinkäse koira (anteeksi) karvoistaan pääsee.

Seppo_Pietikainen:
"Googlaa "nutaatio".
Esim: http://fi.wikipedia.org/wiki/Nutaatio"

Onpa tuota muutkin pohtineet. Meni peräti 20 vuotta sen setvimiseen. Olisin miekin saanut sitä aika kauan setviä ennen kuin se olisi minulle selvinnyt.

Vierailija
markent
Rasputin:
"Mulla on tullu kans mieleen että jos pojoisnavalta jäätikkö sulaa niin maapalla kääntyy takas pystyyn. Nythän akseli on pikkasen kallellaan. Onkohan tuo mahdollista?"

Jumakauta. Onko tuollainenkin uhka olemassa. Tietääkö ilmastomuutostiedostavat piirit tästä ongelmasta mitään.

Perusjuntin pähkäilyjä.
En tiedä, mutta jotenkin tuntuu siltä että jos kilot lirisee toiseen paikkaan niin painopiste muuttuu.

Vaikuttaako se sitten painottomassa avaruudessa?
Ehkä, jos vetovoimat on kerta olemassa.

Itellä juolahti mieleen ku rupesin funtsimaan, että montako rantatonttia thaikkulasta jää mereen jos merenpinta nousee parisen metriä.

Voihan tätä tietty olla jo joku viisaampiki miettiny, luultavasti onki.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
markent
Seppo_Pietikainen:
#Googlaa "nutaatio".
Esim: http://fi.wikipedia.org/wiki/Nutaatio"

Kyllä minä nyt koitin tuota pähkäillä. Ei auennut.
Edelleen. Miksi tuo liike (nutaatio) ei jatku edelleen omien liikelakiensa mukaan, vaan tuo liike muuttaa liikesuuntaansa takaisin jne.

Pyörivien kappaleiden mekaniikka on jännää.
Googlaappa seuraavaksi "rotational mechanics"...

En ole (onneksi?) joutunut tekemisiin käytännön sovellusten ja niihin liittyvän laskennan kanssa opiskeluaikojen jälkeen ja olen (toivottavasti) unohtanut lähes kaiken.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Kiitos Seppo kun yritit auttaa meikämammaa.
Valitettavasti tuo vinkkisi "rotational mechanics"...ei auta minua hönkäsen pöläyksen vertaa. En ymmärrä hollanttia.
No onneksi kuitenkin tuo nutaatio toimii edes jollain lailla.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
markent

En ymmärrä hollanttia.
No onneksi kuitenkin tuo nutaatio toimii edes jollain lailla.

Hih!

Onneksi toimii, vielä enemmän onneksi, että ne jotka ymmärtävät pyörivien kappaleiden mekaniikkaa, ymmärtävät miksi toimii!

Minä delegoin tuon ymmärtämisen nykyään muille...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija
Seppo_Pietikainen

Minä delegoin tuon ymmärtämisen nykyään muille...

Antaa hevosten miettiä, nillä on isompi pää.

Vierailija

Laajentaisin kysymystä keikkumisen jaksollisuuteen, iltaisin ja viikonloppuna tuntuvat keikkumisvoimat olevan suurempia.

Vierailija

TPa:
"Laajentaisin kysymystä keikkumisen jaksollisuuteen, iltaisin ja viikonloppuna tuntuvat keikkumisvoimat olevan suurempia."

Me keskustelemme nyt Tellusta keikuttavasta nutaatioilmiöstä. Sinun raitilla keikkuminen on kuule kovin pientä sen rinnalla.
Ehkä tuon keikkumisesi jaksoisuutta voisit harventaa, vaikka kertaan vuodessa. Olisit samassa balanssissa nutaation kanssa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat