Yhdistetty ottomoottori ja höyrykone, vanha aihe, onko uutta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Terve
Jokin vuosi sitten näillä (muistaakseni näillä) sivuilla käsiteltiin vesiruiskutuksen aiheuttamaa tehonlisäystä polttomoottorissa.

Aiheen keskustelut olivat mielenkiintoisia, joillakin oli myös mielenkiintoisia kokeita.

Mutta sitten mielenkiinto vasta heräsi, kun jokin esitteli ns. 6-tahtikoneensa. Eli normali 4-tahtipolttomoottori, jonka polttoaineruiskutukseen on tehty muutos. Erillinen suutin ruiskuttaa joka toinen työtahti vettä edellisen poistotahdin jäljiltä kuumana olevaan sylinteriin. Polttoaineen- tai ilmansyöttöä ei siis tapahdu tämän vesi-työtahdin aikana.
Asia oli muistaakseni patentoitu Jenkeissä.

Termodynamiikan puolesta onnistuu ja pitäisi toimia lähes normaalissa autonmoottorissa. Eli kokonaishyötysuhde paranisi, kun osa lämpöenergiasta saataisiin liike-energiaksi ja pois jäähdyttäjän hukkaenergiasta.

Vuosi tai pari noiden sivujen jälkeen autotehtaat ilmoittelivat kehityssuuntiaan. Niillä oli kehitteillä erilaisia turbiineita hyädyntämään pakokaasujen lämpöenergiaa. Nämähän vaativat erilliset "kattilakierrot ja lämmönsiirtimet" pakokasun ja kattilan välille. Nämähän olivat turhia tuossa 6-tahtikoneessa, joka käyttää hyödykseen sylinterin kuumaa sisäpintaa.

Onko kukan tietoinen, mitä tälle 6-tahtiprojektille kuuluu?

Kommentit (1)

Vierailija

Ensimmäinen seikka mikä tulee mieleen on, että mistä se lämpöenergia tulee?

Jos pakokaasu on päästetty jo ulos, siinä menee suurin osa energiasta mukana. Jäljelle jää sylinterin seinämiin ja mäntään jäävä energiamäärä, joka ei koko prosessin nopeuden takia ole mitenkään erityisen suuri per sylinterin täytös.

Lämpötila sylinterin sisällä on varmasti riittävä, mutta lämpömäärä ei välttämättä riitä kovin pitkälle.

Aiheutuuko siitä sitten ylimääräistä lämpörasitusta osille, kun lämpötilan heilahduksesta tulee suurempi?

Uusimmat

Suosituimmat