Toimeentulotuki ei riitä enää ruokaan

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Toimeentulotuki ei riitä enää ruokaan
Julkaistu 04.11.2008, klo 18.22 (päivitetty 04.11.2008, klo 21.41)

Elinkustannusten nousu on heikentänyt toimeentulotuen varassa elävien asemaa. Toimeentulotuki on jäänyt selvästi jälkeen yleisestä tulotasosta ja hinnoista. Erityisesti ruuan äkillinen hinnannousu on ajanut monet vaikeuksiin.
Nopeat hinnannousut ajavat köyhän ahtaalle, sillä toimeentulotukeen tehdään tarkistuksia vain vuosittain.

Toimeentulotuen perusosa on yksin asuvalle tällä hetkellä noin 400 euroa kuukaudessa. Vuosikymmenen alun jälkeen tämä perusosa on jäänyt tuntuvasti jälkeen elinkustannuksista ja yleisestä tulotasosta. Vaikka tukea on korotettu, sen ostovoima on heikentynyt.

Ansiotason kehityksestä toimeentulotuki laahaa jo selvästi perässä. Toimeentulotuen varassa elävät ovat nyt heikommassa asemassa kuin aikoihin.

- Toimeentulotuki ei riitä niihin arkisiin menoihin, mitä ihmisillä on, ja meillä ollaan varmaan siellä 2000-luvun alkuvuosien tasolla nyt, pohtii Sosiaali- ja terveysturvan keskusliiton toiminnanjohtaja Riitta Särkelä.

Peruspalveluministeri Paula Risikko myöntää, että nykyinen toimeentulotuen taso jättää köyhän helposti ahdinkoon. Ministeri on valmis harkitsemaan tuen sitomista todelliseen ostovoimaan ja tarkistamaan sen korotuksia useammin kuin kerran vuodessa. Ensin on kuitenkin katsottava, miten köyhyyttä voidaan ehkäistä muita etuuksia korottamalla.

- Koska toimeentulotuen pitäisi aina olla se viimekätinen turva, nyt tietenkin tehdään työtä sen puolesta, että mahdollisimman vähän ihmisiä joutuisi sinne toimeentulotuen varaan. Sen jälkeen nähdään, jos sitä kuitenkin sitten tarvitaan, Risikko linjaa.

YLE Uutiset

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id106592.html

Sivut

Kommentit (165)

Vierailija

Normi ihminen saa noin 700-800€/kk toimeentulotukea + asumistukea. 450€ vuokra ja eipä sillä juhlita. Ei tarvii käydä leffasssa,uimassa,juhlimassa tai ostaa kunnon ruokaa.

Onneks on taas töitä.

Vaatteisiin siis jää (miinus) -300€ xD

edit... TOIMEENTULOTUKI + ASUMISTUKI = noin 700-800€ YHTEENSÄ

Vierailija
Olli V
Entäs jos siitä toisesta autosta luopuisi?

Voithan sinä luopua.

Minulla ei ole kuin yksi polkupyörä, siitä en luovu. Pojalla on kolme, yksi on pieni, toinen on sopiva just nyt ja kolmas odottaa ehkä jo ensi kesää...

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
no_more
Normi ihminen saa noin 700-800€/kk toimeentulotukea + asumistukea. 450€ vuokra ja eipä sillä juhlita. Ei tarvii käydä leffasssa,uimassa,juhlimassa tai ostaa kunnon ruokaa.

Onneks on taas töitä.

Toimeentulotukea 700-800??! Älä puhu kakkaa. Toimeentulotukeahan saa maksimissaan 300 euroa. Itse saan 50% vähennettynä...
Asumistukea saa maksimissaan 400 euroon asti, siitä enempää ei korvata.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija

Onneksi mun veroilla täyttää reilusti yhden jantterin toimeentulotuen. Lämmittää kivasti kun tietää olevansa tarpeellinen yhteiskunnalle.

Vierailija

250e jää käteen vuokran jälkeen kuussa. Naminami ja halihali. Ei paljo juhlita. Pitäisikö mennä sossuun? Mitä sieltä saa? Parinsadan euron edestä olisi lääkemaksuja ja poliklinikkamaksuja tältä vuodelta. Sossu ei inspaa. Luukku ahdistaa.

Diagnoosi: vakava masennus. Auttaako kukaaN?

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
no_more

Onneks on taas töitä.

Tomeentulotuki on noin 400 euroa.

Vierailija
tiäremiäs
no_more

Onneks on taas töitä.

Tomeentulotuki on noin 400 euroa.

VITTU. KUMMATKI TUET YHTEENSÄ PERKELE....

Vierailija
Olli V
Onneksi mun veroilla täyttää reilusti yhden jantterin toimeentulotuen. Lämmittää kivasti kun tietää olevansa tarpeellinen yhteiskunnalle.

No länsimaissa on tapana pitää yhteiskunta koossa ja huolehtia myös huono-osaisista. Mukaan lukematta juoppoja ja narkkareita on siellä myös aivan tavallisia esim. lapsiperheitä, joiden vanhemmat ovat menettäneet työnsä ( tuotantolaitoksia ja tehtaita suljettu jne. ). Köyhän on saatava se ruoka kuitenkin ja asuttava. Voisi olla muutoin paljon enempi ampumavälikohtauksia yms Suomessa.

Maksimi yhdelle hengelle on noin 750€ eli tuo poliitikon toive meinaa sitä että nimellisesti korotettaisiin joitain tukia vaikka asumislisää, mutta siitä ei oli hevon***kaa hyötyä apua todella tarvitseville. Sosiaalihuoltohan täydentää lähinnä kelan puutteita. 1000€ kin on vielä todella pieni raha Suomessa!

Vierailija

Jos ruvetaan kilpailemaan, niin minulle jäi tilille 114e tänään tulleista opintotuista, kun maksoin vuokran ja sähkölaskun.

3,8e päivässä on varaa siis tuhlata ruokaan.

Vierailija
Cubemon
Jos ruvetaan kilpailemaan, niin minulle jäi tilille 114e tänään tulleista opintotuista, kun maksoin vuokran ja sähkölaskun.

3,8e päivässä on varaa siis tuhlata ruokaan.

Itselläni jää sellainen 140e kuukaudessa opintotuista..
Mielestäni olen hyvin pärjännyt..

Vierailija

Sähkön voi tehdä itse, ja kesämökkejä voi vuokrata 50/hlö, jos talossa on esim 3 opiskelijaa.

Oliko 40-luvulla helpompaa olla 5 vuotta rintamalla ?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat