Yöunen pätkiminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kun ihminen alkaa nukkumaan lyhyemmissä pätkissä, rem-uni alkaa vähitellen tulemaan aikaisemmin. Lieköhän mahdollista parantaa vireystasoaan ja/tai vähentää yöunensa määrää pätkimällä yöuni pieniin, esim. 25min pätkiin. Eli kello soimaan 25minuutin välein.

Tämä on eräänlainen muunnella monivaiheisesta unirytmistä, jollaisia täälläkin on käsitelty. Tämä esim. mahdollistaa helpomman siirtymisen monivaiheiseen uneen, ja auttaa hyödyntämään luppoajan nukkumisella erittäin hyvin, koska unta on lopulta helppo ja nopea saada, vaikkei olekaan väsynyt, ja rem-uni tulee melkein heti. Jos yöllä ei saakaan enää unta, voi valvoa hetken aikaa ja tehdä jotain.

Tämä on siitä hyvä että tämä onnistuu työelämässäkin vallan mainiosti.

Mielipiteitä?

Kommentit (13)

Vierailija

aina pätkii uni, mutta enempi sillai tunnin/parin välein.
Aika tavalliset yöuneni menee sillai 2h unta, sit ehkä öpaut 2-3h, ja sitte joku 1h vielä, hyväs lykyssä
Ainut asia mitä itse olen varsinaisesti huomannut, että unimaailman kanssa aika jännää välillä,.. saattaa jatkua sama uni vaikka olisin olt puolikin tuntia hereillä välissä.. tai sitten vaihtaa johonkin ihan toiseen. Yleensä herään aina sillon ko uni menee liian ahdistavaksi, tai sitten vaan johkin ihan pieneenkin ärsykkeeseen tyyliin nuppineula tipahtaa lattialle Työelämässä tahi ei, mut samal tavalla aina.

Siltikin, vireystaso pysyy kyllä varsin hyvin yllä, ei tummista silmänalusista tai haukotteluista tietoakaan, eli kyllä ne meikän akut taitaa latautua tuosta pätkimisestä huolimatta melko hyvin. Joskus saattaa olla että valvon pari vrkta putkeenkin, jos energiaa ei ole kulunut k.o. aikana hirveesti..
en tiä, 5 v. asti ollut uniongelmia jo miula, eli ihan lapsuudesta. Kait se vaan menee näin sitte, mutta mänkööt stana. Koha jaksaa vielä heilua niin kaik ok.

Vierailija

Mutta pätkimällä unta voi rem-unen saantia aikaistaa. Ensi yönä lähtee tämän rytmin kokeilu päälle. Saa nähdä miten toimii. Muita halukkaita kokeilijoita?

Vierailija
aleksialeksi
Mutta pätkimällä unta voi rem-unen saantia aikaistaa.



hmm, jaa-a, paha sanoo ko aina pätkiny mut kokeile ihmeesä jos vaan rytmis antaa periks/ei tartte heräämisest huolia, silhä se selviää sitte

Vierailija
Dr Lazer
aleksialeksi
Mutta pätkimällä unta voi rem-unen saantia aikaistaa.



hmm, jaa-a, paha sanoo ko aina pätkiny mut kokeile ihmeesä jos vaan rytmis antaa periks/ei tartte heräämisest huolia, silhä se selviää sitte

Tässä oli kyse rytmin pätkimisestä pienempiin osiin kuin mitä yksi unisykli on. Unisykslin pituus tulee silloin muuttumaan. jonkun verran. En tiedä miten sykli muuttuu mutta pääasia on rem-unen aikaistuminen. Eli esim. 25min välein kello soimaan ja saman tien takaisin nukkumaan. Toki voi valvoakin välillä jos siltä tuntuu tai ei esim. saa unta.

edit: Kyllä tarttee herätä töihin. Kolmivuorotyö. Mutta tämä juuri sopii työelämään, toisin kuin muut monivaiheiset unirytmit. Tässä nukkuminen painottuu "yölle", ts. yhdelle pidemmälle jaksolle, ja hereillään ollaan kerralla pitkään. Välissä voi toki nukkua ja valvoa voi "yölläkin" tarvittaessa. Kokeilu näyttää paljonko itse saan pienennettyä unen tarvettani ja miten tämä vaikuttaa vireystasooni, uniin, nukahtamisen nopeuteen yms.

Vierailija
aleksialeksi

Tässä oli kyse rytmin pätkimisestä pienempiin osiin kuin mitä yksi unisykli on. Unisykslin pituus tulee silloin muuttumaan. jonkun verran.

edit: Kyllä tarttee herätä töihin. Kolmivuorotyö. Mutta tämä juuri sopii työelämään, toisin kuin muut monivaiheiset unirytmit. Tässä nukkuminen painottuu "yölle", ts. yhdelle pidemmälle jaksolle, ja hereillään ollaan kerralla pitkään. Välissä voi toki nukkua ja valvoa voi "yölläkin" tarvittaessa. Kokeilu näyttää paljonko itse saan pienennettyä unen tarvettani ja miten tämä vaikuttaa vireystasooni, uniin, nukahtamisen nopeuteen yms.




aa joo, just. Nomutta, testailepa ja katso mitä käy
Saattaapi tulla ihan mielenkiintosta tosta, voisi työelämääs sopiakin kyl, miksei

Vierailija

Varmaan aika raskasta herätä joka 25min. Saakohan tuossa myös tarpeeks sitä syvää unta, kun jos liikaa katkeilee nii saattaa käydä niin että ei saavuta kunnolla tuota tilaa? Ja jos kerran rem-unet aikaistuu, niin ei kai ne vie tilaa kevyen unen lisäksi myös syvältä unelta? Syvin unitilahan kun on tärkein ihmiselle.

Luulen että tuosta kokeilusta seuraa vaan väsymystä. Ellei me olla sitten evolutiivisesti peritty jotain juttua, että unien pätkiminen on ollu tarpeellista ja evoluutio on tarjonnu siihen jotain piristysvaihtoehtoo, ja nykyaikana me tehdään luonnollisuuden vastaisesti nukkumalla yhteen putkeen. Mutta vaikka unien pätkimisellä saisikin aikaan virkeyttä, niin myöhemminhän saattaa tulla joku palamisvaihe, kun virkeys on kulutettu. Ja sekoittamalla unia pitkin poikin jokaiselle päivälle, niin siinähän saattaa mennä todellisuus ja uni sekaisin, ja virkeyden sijasta tulee unelias olo.

Kai se parinkymmenen minsan siesta riittäis, jos haluaa ylimääräistä energiaa.

Vierailija

Olen tässä pidemmän aikaa nukkunut uneni epäsäännöllisen katkonaisesti pentukoiran takia. Eilen aloitin unen pätkimisen säännöllisesti ajastimella, ns. munakellolla, kun sellaisen viimein sain. Ei tuntunut pahalta herätä vähän väliä kellon soittoon.

Tämä vaikuttaa erittäin käyttökelpoiselta, koska nukkua voi silloin kun haluaa/ehtii. Käytännössä ainakin itsellä suurin osa pätkistä tulee nukuttua yöllä, koska kaupat/liikkeet/virastot eivät ole auki ja on pimeää. Onneksi kauppojen aukiolo parani.

edit: Nukun toistaiseksi 30min pätkissä. Tarkoitus on laskea pätkän pituus pikkuhiljaa 20 minuuttia kohti.

anklebone
Seuraa 
Viestejä475
Liittynyt21.8.2006

Itse ainakin olen päivällä parhaassa vedossa jos saan yöllä nukuttua 6-8 tunnin yhtäjaksoisen unen. Joskus harvoin kun tulee päiväunia töiden jälkeen nukuttua, niin olen huomannut, että varsinkin silloin kun on "puolittain" unessa, mutta tiedostaa ympäristön, niin pystyy tavallaan muokkaamaan todellisuutta. Ihan siis visuuaalisesti saattaa oma huone saada uusia muotoja tai huoneeseen saattaa ilmestyä hahmoja, ihmisiä tms. Se on aika hauska kokemus, öisin en tällaista ole huomannut, mutta varsinkin kirkkaana päivänä kun nukkuu tunnin parin päikkärit niin silloin joskus olen tällaista havainnut. Samoin olen myös huomannut joskus ns. unihalvausta, joka tuntuu aika epämiellyttävältä, ja tämäkin siis nimenomaan juuri päivällä nukkuessa.

Olisi paljon parempi roikkua puussa ja syödä banaania.

Vierailija
anklebone
Itse ainakin olen päivällä parhaassa vedossa jos saan yöllä nukuttua 6-8 tunnin yhtäjaksoisen unen. Joskus harvoin kun tulee päiväunia töiden jälkeen nukuttua, niin olen huomannut, että varsinkin silloin kun on "puolittain" unessa, mutta tiedostaa ympäristön, niin pystyy tavallaan muokkaamaan todellisuutta. Ihan siis visuuaalisesti saattaa oma huone saada uusia muotoja tai huoneeseen saattaa ilmestyä hahmoja, ihmisiä tms. Se on aika hauska kokemus, öisin en tällaista ole huomannut, mutta varsinkin kirkkaana päivänä kun nukkuu tunnin parin päikkärit niin silloin joskus olen tällaista havainnut. Samoin olen myös huomannut joskus ns. unihalvausta, joka tuntuu aika epämiellyttävältä, ja tämäkin siis nimenomaan juuri päivällä nukkuessa.



Oletko kokeillut muita rytmejä pitkään? Itse olen kauan uskonut että paras rytmi minulle on mahdollisimman säännöllinen 8h yöuni, eli nukkumaanmeno ja herääminen aina täsmälleen samaan aikaan. En ole koskaan onnistunut tässä säännöllisen unen kokeilussa pitkää aikaa. Viimevuosina se on lähinnä johtunut vuorotöistä. Kokemusten perusteella kuitenkin minusta tuntuu että 8 ei riitä minulle.

Uskon, että ennenpitkää minulle riittää n. 12 20 minuutin pätkää per vuorokausi. Tähän en kuitenkaan pyri, vaan nukun niin paljon kuin tunnen tarvitsevani.

Eikö täältä löytyisi muita halukkaita kokeilijoita?

edit: Tämähän on muuten kuin uberman, mutta unipätkien ei tarvitse olla säännöllisin väliajoin, joten tämä soveltuu kenelle vain töistä ja harrastuksista riippumatta. Toki tästä johtuen unen määrä ei laske niin radikaalisti kuin säännöllisessä ubermanissa saattaisi olla mahdollista.

Kokeilkaa siis ihmeessä ainakin te, joilla uberman on syystä tai toisesta epäonnistunut tai ei ole nykyään mahdollista.

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007

Syväunen alkamiseen menee nukahtamisesta tunnin verran joten tuolla tavalla sitä ei saa ollenkaan, jolloin esim. sisäelimet eivät saa lepoa. Sinänsä en suosittele.

Itse kokeilin noita rytmejä nuorempana parikymmentä vuotta sitten. Tuloksena menetin unirytmini ja kärsin seurauksista vieläkin. Siksi en myöskään suosittele.

Sanotaan että Hitler nukkui avaimet kädessä, käsi sängyn reunan yli. Kun nukahtaessa avaimet tippuivat, hän nousi jatkamaan tehtäviään.

Ensimmäinen, josta vastaavia tarinoita on kerrottu, lienee Sokrates. Hänen sanotaan nukkuneen 15 min 4 tunnin välein.

Toisaalta vanhemman ihmisen elimistö kestää paremmin unettomuutta, kuten moni on varmasti huomannut. Siksi kannattaisi ehkä myöhemmällä iällä vasta ruveta sekoittelemaan kelloa. Ihmisen sisäinen rytmi kuitenkin elää 25h päivärytmissä.

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

Vierailija

Nerot tarvitsevat vähän unta. Siitä olen aina tiennyt, että itse en ole nero.
Leonardo da Vincin kerrotaan yleensä työskennelleen vuorokaudet ympäriinsä niin, että otti silloin tällöin varttitunnin torkut, vuorokautisen unimäärän jäädessä pariin, kolmeen tuntiin.

Vierailija
Hans Lankar
Nerot tarvitsevat vähän unta. Siitä olen aina tiennyt, että itse en ole nero.

Joo, sama vika.
6 tunnin yöunilla nukahdan iltapäivällä, halusin tai en (vaikka luennolle jos en päikkäreille pääse). 8 tuntia riittää jotenkuten, mutta mielellään yöunen pituus saisi olla 9-11 tunnin luokkaa.

Uusimmat

Suosituimmat