WinXP ja iso kovis

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Hei,
nyt olis tarvetta neuvoon: Mulla on ihka uusi WesterDigital Caviar 320Gb kovis... Yritän asentaa sille WinXP-pron, mutta jo pelkkä esiajureiden asentaminen kestää 5 minee (kone: Asus P5E, Intel e8400, 2Gbddr2). Kun sitten viimein se olisi valmis kyselemään asentamisesta, niin se näyttää kovon kooksi 130Gb!

Mulla oli sama käyttis edellisellä kovolla (160Gb) ja sen rinnalla on Samsung360Gb, ja niiden koon XP näkee suht.oikein.
En tehnyt BIOSiin mitään muutoksia. Kaikki menee persilleen

Kommentit (11)

Vierailija

Vissiin on SATA-levy? Mulla oli joskus sama ongelma. Huijasi sen levyn koosta, mutta aikani räpelsin ja lopulta kaikki tilan sain käyttöön. En muista mikä auttoi. Saatto olla ongelma siinä, ettei ollut oli se winXP levy ilman SP2 ja SP3:sta.

Vierailija
Olli V
Vissiin on SATA-levy? Mulla oli joskus sama ongelma. En muista mikä auttoi. Saatto olla ongelma siinä, ettei ollut oli se winXP levy ilman SP2 ja SP3:sta.

Kaikki sen koneen levyt ovat "satasia"
Sekin, joka oli tätä levyä ennen. Hmmm. Mulla on XP-home sp2, koetan vielä sillä, ja jos auttaa, niin sitten ajan sen Pron homeen päälle. Kiitti.

Vierailija
mensaani
Kaikki sen koneen levyt ovat "satasia"
Sekin, joka oli tätä levyä ennen. Hmmm. Mulla on XP-home sp2, koetan vielä sillä, ja jos auttaa, niin sitten ajan sen Pron homeen päälle. Kiitti.

Ok. On kokeiltu
Acronis Partition Expert - ei tunnista mitään.
Knoppix, GParted - ei tunnista mitään,
Uusin UBuntu - tunnisti levyn, osioin ja osioin ja osioin; ei tunnistanut yli 130 gigan osiota, joten "hakkasin" sen levyn palasiksi; jätin "C:ksi" 40 gigaa --formatoituna fat32:seksi

Käynnistin uudestaan XP-asennuksen; näkee perkele edelleen C:n 130gigan osiona, eikä näe mitään muuta!

PS. Olen asentanut tähän mennessä muutaman XP:n suurille kovoille, mutta ekan kerran tökkii tallai! Jos jolla kulla on jotakin tiedossa, millä xperience-asennus tunnistaa levyn, niin ihan kiva juttu

ovolo
Seuraa 
Viestejä5372
Liittynyt7.7.2007

Itse osioin ja formatoin WinkkuXP.n työkaluilla 500GB USB-kovon NTFS-muotoon, eikä mitään ongelmia.

Olen huomannut, että kovo tai osio ei näy winkussa, jos sille ei ole annettu osioidessa kirjaintunnusta, esim F tai G.

Ja kovo on siis osioitava ja formatoitava, mutta Windows-asennusmedia kyllä tekee tämän automaattisesti

Vierailija

Jotain ihmeellistä kovalevyssäsi tai emolevyssäsi vaikuttaisi olevan jos esim gparted ei edes tunnista siellä olevia osioita (kuinka muuten linux tunnistaa levyn?). Kyllä gpartedin pitäisi osata näyttää jos sulla on ntfs-osio levyllä. Onhan se mahdollista että koneesi bios-asetukset ovat muuttuneet vaikka et ole niitä itse muuttanut. Sitten kovalevyissä on myös joskus jumpperi jolla rajoitetaan tuota kokoa. Lisäksi voisi kokeilla piirisarjan ajurien latausta ennen xp-asennusta (vai oletko kokeillut tätä jo?).

Vierailija
syytinki
Saatan olla väärässä, mutta eikös FAT:lla ollut joku kokoraja.

Juu, kaikilla tiedostojärjestelmillä on, mutta se ei kyllä liity tähän ongelmaan. Windows rajoittaa itse joissakin tilanteissa FAT-tiedostojärjestelmän maksimiosiokoon aika pieneksi mutta suoraan FAT-tiedostojärjestelmään se ei liity. Tässä tapauksessa lienee kuitenkin NTFS:ää yritetty käyttää. Lisäksi levyllä olevan tiedostojärjestelmän ei pitäisi vaikuttaa siihen kuinka käyttöjärjestelmä tai asennusohjelma kovalevyn havaitsee.

Vierailija

Onko SATA-levyillä sellasta tilastointijuttua ku IDE levyillä oli SMART, josta selviää käyttötunnit, vikatietoja jne.

Templebar
Seuraa 
Viestejä1216
Liittynyt13.9.2007

Auttaisiko tämä mitään:

http://wiki.muro2.net/index.php/Isot_kovalevyt

Täällä lisää:

http://support.microsoft.com/kb/303013/fi

XP:ssä siis ilmeisesti loppuvat alhaisesta bittisyydestä johtuen "osoitteet" käsiteltäessä liian suuria kovalevyjä. Itselläni tuo sama ongelma korjautui muistaakseni SP2:lla. Lisäksi ylimääräiset gigat täytyi ottaa käyttöön levynhallinnasta, tai jotain. Muisti pätkii.

Uusimmat

Suosituimmat