Nitro rc-moottori

Seuraa 
Viestejä164
Liittynyt15.11.2007

Eli minulla on tommoinen polttiksen kone ja siitä ilmoitetaan tehoa 1.5hp 33000 kierroksella ja aloin miettimään että onko tuota mahdollista saamaan toimimaan bensalla?

Kommentit (8)

Gunner
Seuraa 
Viestejä164
Liittynyt15.11.2007

Eli minulla on tommoinen polttiksen kone ja siitä ilmoitetaan tehoa 1.5hp 33000 kierroksella ja aloin miettimään että onko tuota mahdollista saamaan toimimaan bensalla?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005

Ei se käy järkevällä vaivannäöllä bensalla. Nuo metanolikoneet (nitrolla tai ilman) ovat hehkutulppamoottoreita, mutta bensa vaatii käsittääkseni aina kipinäsytytyksen. Kyllä RC-bensakoneitakin on, ainakin hieman isommassa kokoluokassa.

Jos polttoainekulut kirpaisevat, vähennä nitrometaanin osuutta, mikäli se ei ole mikään kriittinen sovellus (tyyliin helikopteri). Menetät tehoa ja käyntivarmuutta, mutta lompakko kiittää.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
Gunner
Ehhei se ole rahasta kiinni, mietin vain että jos tekis jonkinlaisen sytytysjärjestelmän niin vois laittaa oikean "tulpankin"

Eipä tuota "hyödyn" kannalta kannata tehdä, niin iso työ siinä on, mutta jos sen ottaa harrasteena, niin ei se mahdotonta ole. Kyllä tuollaisen koneen koneistaa vaikka umpialumiinista, jos on taito ja koneet.

Kampikoneiston mekaniikka on sama kaikissa polttomoottoreissa. Jos teet siihen kipinäsytytyksen ja säädät puristukset ja muut bensalle optimaalisiksi, epäilemättä se käy. Moottorin käytettävyydestä en sitten tiedä. Teho tuskin on lähelläkään sitä mitä nitrometaanilla. Joku auto varmaan liikkuu vähemmälläkin teholla, mutta helikopterista voi tulla kallis ja monimutkainen pöytätuuletin.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
Gunner
Oiskohan kuinka mahoton sorvata tommonen moottori?

Google antaa hakusanoilla "diy" ja "combustion engine" yli 85000 osumaa. Selaile vähän ja katso ihmisten tekosia. Siellä on hienojakin, tähtimoottoreita, V-kaseja ja vastaavia.

Parilla tonnilla saa hyviä harrasteluokan sorvi-jyrsin-koneita, ja polttomoottori syntyy aika perustyökaluin (joihin uppoaa ehkä 500). En silti suosittele ensimmäiseksi koneistusprojektiksi polttomoottoria alumiinitangosta, tarkkamittaisten koneenosien työstäminen ei ole niin helppoa hommaa kuin voisi luulla.

Vierailija

Olen joskus muuttanut lennokin moottorin (hehkutulppa) kipinäsytytteiseksi bensamoottoriksi.
Minulla on vielä tallessa sytytysyksikkö,"virraanjakaja" ,puola ja tulpat kunhan vaan löydän ne jostain.
Jos joku on kiinnostunut osista voin kyllä myydä ne pois,luulen löytäväni ne kunhan otan asiaksi.
Moottori oli OS:n 10 ccm:n nelari,kävi ihan hyvin bensalla ja voimaakin tuntui olevan,moottori oli parin metrin kärkiväkin ylätasossa.
Katamarani venekin olisi perämoottorilla + radiot jos sellaisiet jotakuta kiinnostavat.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Mä kerran muutin meidän vanhan chervoletin V7 moottorin sähkömoottoriksi hammasharjaani.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Uusimmat

Suosituimmat