Autoton voi menettää työttömyyskorvauksen...

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tämän päivän uutisissa kerrotaan kuinka voi menettää työttömyyskorvauksen, jos ei omista autoa, jolla pääsisi hankalien kulkuyhteyksien päässä olevalle työpaikalle.

Köyhimmät eivät yleensä omista autoa, joten sitten heitä taas pelotellaan nälällä. Mutta mitä se tuommoisessa tilanteessa auttaa kun vaikka olisi kuinka nälkä niin ei se edistä auton hankintaa vaan päinvastoin. Kumma logiikka noissa jutuissa.

Kommentit (12)

Vierailija

Määritelläänkö kohtuullista työmatkaa laissa?

Onko 1,5 tai 2 tuntia vielä kohtuullisen työmatkan rajoissa? Tunti on ainakin Helsingissä vielä kohtuullisen normaali työmatka, jos pitää mennä keskustan läpi julkisilla kulkivälineillä.

Onko kohtuullista, että 8h työpäivän päälle käyttää 4h työmatkoihin?

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26835
Liittynyt16.3.2005
Cubemon
Määritelläänkö kohtuullista työmatkaa laissa?



Verottajalla ainakin on näkemyksensä, ainakin mitä tulee yksityisauton käytön verovähennyksiin. Katso siitä veroilmoituksen täyttöohjeesta, joka aina keväisin tulee. Verokarhun näkemys kohtuullisuudesta on kyllä sellainen, että voisi hyvin kuvitella säänön olevan käännetty suoraan Pohjois-Korean veroviranomaisten ohjeista. Oliko se 3 tai 4 tuntia per suunta, jotain täysin idioottimaista kuitenkin. Tuskin sossun hyeenat verokarhua ymmärtäväisempiä ovat korvauksia jakaessaan.

Vierailija

Minä ymmärsin uutisen niin, että kyseessä on työpaikka, jonne ei voi ylipäätään päästä kuin autolla.
Itse autottomana tiedän, että ei joka paikkaan pääse ilman autoa.

Olen itekkin ollut tilanteessa, jossa jouduin kävelemään lähes 20km päivässä, kun ei ollut rahaa edes polkupyörään.
Se oli tosi rankkaa, etenkin jossain viimassa talvella kun ei ole mikään kuntourheilija.

Pesukonekin oli mennyt rikki ja pyykitkin olisi pitänyt pestä käsin kuitenkaan kuluttamatta liikaa kallista vettä. Suikussa olisi saanut kuulemma olla enintään 5min kun muuten talonkin rakenteet jo siitä kärsii.
Olen nauttinut hyvinvointiyhteiskunnan antimista täysin siemauksin

Vierailija

Käsittämätöntä se elämä siellä stadissa. Tuskin tuollaista asiaa voi lailla määrätä, kun kerran matka kestää sen mitä kestää. Vaikka vääryyttä onkin ihmistä pakottaa jököttämään tunteja stadin hullujen seassa julkisissa.

Täällä stadin ulkopuolisessa maailmassa tosiaan on paljon paikkoja, joihin ei julkisella pääse. Täytyy mennä kimpalla.

Vierailija

Linkki uutiseen olisi yleensä ihan mukava.

Käsittääkseni kanta on se, että kämppä pitäisi hankkia sitten lähempää. Toki jo työhaastattelussa kannattaa mainita, ettei omista autoa, jos julkista yhteyttä ei ole. Itseään ei myöskään kannata irtisanoa jos työajat muuttuvat sellaisiksi, että töissä ei pääse kulkemaan.

Saksassahan muistaakseni otettiin pari vuotta sitten käyttöön käytäntö, että tarjottu paikka on otettava vastaan vaikka toiselta puolelta maata.

Vierailija
Neutroni
Cubemon
Määritelläänkö kohtuullista työmatkaa laissa?



Verottajalla ainakin on näkemyksensä, ainakin mitä tulee yksityisauton käytön verovähennyksiin. Katso siitä veroilmoituksen täyttöohjeesta, joka aina keväisin tulee. Verokarhun näkemys kohtuullisuudesta on kyllä sellainen, että voisi hyvin kuvitella säänön olevan käännetty suoraan Pohjois-Korean veroviranomaisten ohjeista. Oliko se 3 tai 4 tuntia per suunta, jotain täysin idioottimaista kuitenkin. Tuskin sossun hyeenat verokarhua ymmärtäväisempiä ovat korvauksia jakaessaan.



Odotusaika on kaksi tuntia sivu ja siihen sitten matka-aika päälle.

Työssäkäyntialueet on muistaakseni kuntakohtaisesti määritelty, mutta verovähennyksiä voi saada korkeintaan 50km/sivu työmatkoista.

Vierailija

Mitään aikaa ei ilmeisesti ole määritelty. Puhutaan työssäkäyntialueesta. Alueen toiselta laidalta saattaa olla 140 kilometriä matkaa toiselle laidalle.

Työttömälle voidaan antaa työpaikkaosoitus työssäkäyntialueen sisällä. Tiedän tilanteita, joissa julkisilla kulkuneuvoilla ei millään tavalla edes pääse vuorokauden aikana kotoa työpaikalle aamulla ja taas illalla takaisin. Oma auto on oltava, jos haluaa töissä käydä. 140 km meno ja sama paluu, sehän on omallakin autolla yhteensä 4 tuntia ainakin talvella.

Entäs jos ei ole ajokortttia.

Vierailija
Phony
Mitään aikaa ei ilmeisesti ole määritelty. Puhutaan työssäkäyntialueesta. Alueen toiselta laidalta saattaa olla 140 kilometriä matkaa toiselle laidalle.

Työttömälle voidaan antaa työpaikkaosoitus työssäkäyntialueen sisällä. Tiedän tilanteita, joissa julkisilla kulkuneuvoilla ei millään tavalla edes pääse vuorokauden aikana kotoa työpaikalle aamulla ja taas illalla takaisin. Oma auto on oltava, jos haluaa töissä käydä. 140 km meno ja sama paluu, sehän on omallakin autolla yhteensä 4 tuntia ainakin talvella.

Entäs jos ei ole ajokortttia.




Itseasiassa se työnhakija on aina (jokseenkin) keskellä työssäkäyntialuetta, joten siitä jäisi n.70km/sivu työmatkaan.

Työmatkassa on määritelty odotusaika, ei matka-aikaa. Ajokortitonta tuskin työnantaja ottaa töihin, jos julkista yhteyttä ei ole.

Vierailija
bdbdbd
Itseasiassa se työnhakija on aina (jokseenkin) keskellä työssäkäyntialuetta, joten siitä jäisi n.70km/sivu työmatkaan.



Paikka Suomen kartalla josta puhun. Työssäkäyntialue pohjoiseen n. 140km ja etelään n. 30km. Ja on kyse todellisesta tilanteesta, ei jokseenkin -tilanteesta.

Yleisillä kulkuneuvoilla ei ko paikkakunnalle ja sieltä takaisin pääse yleisillä kulkuneuvoilla saman vuorokauden aikana lainkaan.

Vierailija
Cubemon

Onko kohtuullista, että 8h työpäivän päälle käyttää 4h työmatkoihin?



lomittajalle kunta tuuppasi duunia
minkä PÄIVÄN MATKA olisi ollut 520km...
eikä mitään moottoritietä...
vaan pieniä ja huonoja teitä pitkin...

joidenkin mielestä se oli ihan
kohtuu pyyntö...

ittelleni "törkein" työmatka
olisi ollut 400km...
oli pakko nukkua autossa ku ei rahat
riittäny ajeluun edestakas...

Vierailija

Mitäs täällä kitistään hymy pyllyssä?
Pääasiahan on se että eletään markkinataloudessa, tai paremminkin kapitalismissa joka on lapsettomien aikamiespoikien unelma idealstisesta talousjärjestelmästä, josta voi saada taloudellista voittoa .. niitten kuvitelmissa rajattomasti.

Riemuitaan nyt tästä kvartaalitaloudesta siihen asti kun se ei oo vielä romahtanut.

USA on jo pakosta jouduttu sosialisoimaan, joten eiköhän sen innokkaimmat palvojat jossakin vaiheessa herää ruususen unestaan. Osa voitontavoittelijoista tietenkään ei elä unta. On ihmisiä, joilla ei ole tulevaisuutta. Joita ei kukaan huoli ja jos vaikka huoliskin niin ei jatka sukua niitten kanssa ja jos jatkaakin niin se ei niistä vaikuta taloudellisesti merkittävältä asialta ja ainoa mikä niitä kiinnostaa on oma suu ja persläpi ja se että rahaa riittää ostiskella vaikka mitä, reissata, saada virikkeitä, huoria joka lähtöön ja ylipäätään pitää hauskaa. Nautinnon suusrlähettiläät säätämässä sitä että tavallisen ihmisen elämä on aina vaan yhtä hemmetin raatamista vaikka olis keksitty koneet ja laitteet helpottamaan elämää niin että vois elää edes joltisenkin säällistä elämää.

Lakeja ja säädöksiä muokkaamalla elämästä sais tasapuolisempaa.
Enkä mä puhu mistään paratiisista tai jeesuksista, ideaaleista tms. Järki käteen ja se näyttää että usein se yksinkertaisin on halvin ja paras ratkaisu.

Sitä en kyllä ole ikinä tajunnut miks nuoret niin hanakasti muutta Hesaan. Eihän siellä mitään ihmeellistä ole. On jopa peräkamarijuntit asumassa perintöosakkeissaan. Hemmetinmoisia juntteja vastustamassa muualta tulleita. Täyteen, tupaten täyteen ahdettu kylä, josta alkuperäisjuntit on ylpitä jostakin käsittämättömästä syystä.
Suurin osa "Stadilaisahan" asuu niissä hirveissä lähiöissä. Sinnehän ne päätyy jotka muuttaa muualta ja osa jää sinne.

Sitten ne stadialiset peräkamarijutit, jotka ei ikinä poistu kehäkolmosen ulkopuolelle, sitten ne syyttää jotain somaleita siitä että lähiöiden väki on levotonta. Huh!

En ikinä muutais Stadiin. Tai.. no ikinä.. mutta eihän mulla olis vara asua siellä kuin jossain hikisessä lähiöläävässä. Mun tuttu asuu keskustassa ja maksaa melki 700jöröö (€) pikkiriikkisestä yksiöstä, jonka veskikin on niin pieni että ovea ei voi sulkea kun istuu pöntöllä, jonka suihkuun ei mahdu kuin hernekeppi ja joka on rempattu niin ala-arvoisesti että hirvittää. Karsee miniläävä ja tolkuttoman kallis. Niitä siellä on.

Sama ilmiö kuin Japanissa. Siellä nuoria höynäytetään uskottelemalla ilmeiseti että kun tarpeeks kärsii niin onni ilmestyy joskus. Hölmöä!
Ei oo ihme että suomalaiset ja japanilaiset johtaa itsaritilastoja.

Ja se on sitten sitä älykkyyttä.
Melkoista mensalaisuutta..
Vois luulla että kyse on idiooteista?

Uusimmat

Suosituimmat