JOS rakennatte talon, tai mietitte lisäeristestystä jne...

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Isänpäivän aattona...

Täällä ei ole paljon rakennusten energiaa käsitelty..

Olen rakentanut elämäni aikana 20 uutta rakennusta ja remontoinut jokusia..

Uuden talon rakentajalle;
-Alapohja; väh 10-15 cm Finfoamia tai 20-25 Styrox R lattialaatua, paikasta riippuen ennen eristeitä muovikalvo(suosittelen, myös Radonin vuoksi), ettei kondenssi tai muu vedenpinta pääse johtamaan lämpöä/kylmyyttä.
Styrox.. imee kosteutta, on todettu, mutta Finfoam EI. Eristekerroksen pintaan alumiinipapaperi heijastava pinta lattiaa kohti, kunnolla limittäen tai kahteen kerrokseen saumat ristiin.

-Seinät; Riittävä "paksuus", ei niin oleellinen kuin yläpohja. Oleellisin huolellinen tuulensuojan, mieluummin tuplana ja ristiin limittäen..

-Yläpohja; Tämä on tärkein.
Itse olen käyttänyt seuraavaa rakennetta -80 luvun lopulta asti;

-Kattotuolien alapintaan 5cm (tai 10cm ristiinlimittäen) pontattua Finfoamia, pitkillä ruuveilla naulauslevyjä käyttäen. Jos seinien, piipun ym suhteen syntyy "saumoja" kannatta jättää sitten reiluiksi, että voi vaahdottaa. (Vaahdoissakin on muuten isoja k-arvo eroja..). Tämän jälkeen Finfoamin huoneen puoleiseen eli alapintaan kiinnitetään alumiinipaperi, heijastava pinta alaspäin. (T mallinen taipuisasta rimasta tehty viritys auttaa)
Tämän jälkeen koolataan alapinta 22x100 vaikkapa vajaakanttisesta laudasta ristiin jaolla 50cm x 50cm ristiinkoolattuna. (Tarvitaan tarkkuutta ja pitkiä ruuveja...)
Nyt on valmiina ristikko yläpohjassa sähköjohtojen ym vetoa varten ja valmis kiinnityspinta kattomateriaalille.
Päälle vielä puhallusvillaa, jotta saa ilmastointihormit ym eristettyä ja äänen eristystä, muuten tätä ei tarvita..
Rakenne, jota ns yleisimmin käytetään yläpohjassa, pelkästään villaa..
Märkä... villapaita ei paljon eristä, kun yläpohja kuitenkin kostuu...

Tällä rakenteella ei lämmittele harakoita.

Nyt kannattaa rakentaa..., kun "tavaraa" ja äijiäkin saa taas..
vähän aikaa..

Pannuhuoneeseen kannattaa laittaa ISO vesivaraaja, johon voi varata tuulella..., auringolla tai puun (vedyn..?) ym poltolla tuotettua energiaa...

Antero Rantanen

Kommentit (5)

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
anteror

Olen rakentanut elämäni aikana 20 uutta rakennusta ja remontoinut jokusia..

Mielellään kuulisi kokemuksia noista - mikä meni pieleen ja mahdolliset arviot syistä.

maalaisukko
Seuraa 
Viestejä495
Liittynyt15.10.2006

Ei hyvä. On hyvän rakennustavan vastaista jättää mitään rakennetta kahden sulkukerroksen väliin (lattiassa: muovi-eriste-alupaperi).
Yläpohjan kannakkeitten alapintaan ei voi laittaa 5-10cm lisäeristettä koska se madaltaa rakennuspiirustuksessa hyväksyttyä huonekorkeutta.

Lue vähemmän-tiedät enemmän.

Vierailija

Teki rakentaessa niin tai näin aina on eriäviä mielipiteitä. Ennen rakennettiin taloja jotka veti joka nurkasta, muttei ollut hometta ja nyt on toisinpäin. Itse olen järkeistänyt sen niin että paljon eristettä ja hyvät kosteuden suojat ja hyvä ilmanvaihto. Ja rakenne tulee olla ilmanläpäisevämpi ulkoseinäänpäin ja on toiminut.

Vierailija

Finfoam ja polyuretaanivaahdot eristää hyvin kunnes mikrokuplissa oleva freoni on korvautunut ilmalla.
Eli 3-5 vuotta.

Sitten eristysteho on puolittunut. 10 vuodessa laskee kolmanteen osaan.

Tähän on olemassa kyllä keinonsa estää diffuusio, mutta en voi kertoa sitä ilmaiseksi.

Uusimmat

Suosituimmat