Kirjoitus yhteen

Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005

Kirjoitus yhteen

Tämä on vanha pinttymä päässä, se että sanojen merkitys on myös niiden väleissä.

Suomen kieli on turvoksissa. Myönnän heti, että yritin ristiäisissä vasta väittää emännälle, ettei kissan nimi voi olla Suomi. Siitä tuli riita keskiviikkona, missä se oli perään antamaton koko viikon lopun, torstaista lauantaihin. Ja nyt on isän päivän aamu. Äidin päivät oli jo luettu kun synnyin. Hautaus maalle oli sen tahto. Sen alun perin siltä, en muuta.

— Vai vielä aamu panoa vailla. Yhdys sanojen kanssa saakeli, emäntä rääky aivan selvästi viha päissään, niissä molemmissa, -ylä ja –ala, — jos, Väli, lyöntiä pelkäät.

Toki pelkäsin, kuin käsi kähmää, että tyydyin tilanteeseen. Perus tarpeesi, niin selviät, sen olin jo oppinut kanssa käynnissä sen kanssa.

Niin. Nimeni on Väli, Sana Väli. Olen syntynyt Virossa. Isän maakin oli joskus turpea, mutta se viittaa sivu seikkaan, josta nyt kerron.

On siis emännän kanssa taas puhe väleissä. Mökötetään.

— Sano Mattomina edes miten kissan etu nimestä on noin suuri kysymys, kysyin siltä.

Sen nimi on Mattomina Äkki-Pikainen, emännän, niin kuin hyvin huomaat, omaa sukua ja puuta. Eihän se vastaa, kraatari. Ristii riitansa vain tiukemmin rintaansa vasten, antaa ylen katseen voimalla ja tekee pää huivin mustan puhuvana liinasta lähtöä ärrälle.

— Ota pönttö viiliä, huudan perään, mutta se paiskaa oven niin viha päissään.

Mitä lie se kissa tosiaan syönyt jälki ruoassaan? Sellainen karvainen tassun painallus. Kyllä minä hanhen maksan, ja kissan mintun siihen, mutta vara rikkohan tässä tulee jos ruoalla noin tanssii.

— Ota kieli epeli opiksesi. Oma syys loman alku metreillä ja heti jotain suu vaivaa.

Vaan ei se tajunnut, kissa, mitä sille jupisin.

Tässä kummempia muuta. Jälki viisautta kielii kissan aamu päivä ja varmaan vielä iltakin. Hyvää isän päivää niille joilla sellainen vielä on. Pitäkää välinne sanoissa ja niiden kanssa jotka niitä teidän kanssa pitävät.

Kello on kohta yksi. Kirjoitus päättyy, mutta tulen palavana takaisin.

V.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Kommentit (5)

Vierailija

Ompas omintakeinen.

Vois antaa peruskoulun ysi luokkalaiselle korjuuseen.

En mäkään tosta opetuskirjeestä puoliakaan löydä.

Vaari
Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005

Miäti

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Vierailija

Min äkin olin nostaa tämän yläkertaan.

Opiksi ja peloitukseksi lapsille ja n00beille.

Miksi lie, en kuitenkaan kohoittanut.

Vierailija
Vaari
Kello on kohta yksi. Kirjoitus päättyy, mutta tulen palavana takaisin.

DedMoroz
Pala vana palasi - ihan a. Kiitos hymystä.

Kas hää pallaa tulevana..

Uusimmat

Suosituimmat