NiMH akun lataaminen lyijyakun laturilla

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Huomasin että tällä foorumilla on ainakin aiemmin keskusteltu akkulatureista ja niiden soveltuvuudesta eri akkutyypeille. En kuitenkaan löytänyt keskustelua lyijyakkujen latureista soveltuvuudesta NiMH akuille. Tilanne on siis seuraava:

Minulla on kaksi 14,5V 4,5Ah NiMh akkua ilman laturia ja hyllystä löytyy Bilteman 12V 2A laturi. Laturi on laatikon mukaan älykäs kolmivaihelaturi lyijyakuille, jonka pitäisi sopeuttaa latausjännite/-virta akun latausasteeseen. Laturi mitattiin ja se lataa kyseistä akkua 17V jännitteellä, virta jäi tuolloin mittaamatta.Tsekkaan sen myös myöhemmin. Ilman kuormaa ulostulojännite oli 19V.

Tiedän että NiMH akut vaativat tarkkuutta latauksen suhteen varsinkin latauksen loppupäässä, mutta kysymys kuuluu uskallanko käyttää tuota laturia akuille? Noille akuille uusien laturien hinnat lähtevät 50e ylöspäin.

Ajattelin, että akut voisi kytkeä latauksen ajaksi rinnan, jolloin 9Ah kokonaiskapasiteetilla riski akkujen käryämisestä pienenisi. Toinen optio olisi käyttää kelloa katkaisemaan lataus. Onko muita huomioita?

Tässä tilanteessa on hyväksyttävää jos akkujen maksimilatauskerta tippuu vaikka puoleen. Se riittää silti vielä moneksi vuodeksi.

Kommentit (7)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005

Oikea vastaus on (yllättäen) ei, mutta jos kuitenkin otat riskin akkujen tai laturin hajoamisesta, akusta suihkuavan elektrolyytin roiskumisesta lapsesi silmään, ja talosi palamisesta ja teet väärin, niin toimi seuraavasti.

Jos nuo eivät ole mitään erityisakkuja, pane ne laturiin ja mittaa virta. Lataile sitten virtaa tarkkaillen sen verran, kun NiMH-akkujen kapasiteetti on (jos akut ovat tyhjiä). Eiköhän tuolla voi turvallisesti ladata sen 1,4 kertaakin kapasteetin verran, jotta akut tulevat täyteen. Tuskin se laturi niin fiksu on, että se tajuaa siihen kytketyn väärän akun, mutta jos on niin latausvirta senkin näyttää.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Lyijyakussa on selkeä jännitteen nousu kun varaus lisääntyy ja sitä köytetään automaattiseen latauksen katkaisuun. Ni-MH-akuissa ei ole niin selkeästi eikä jännite nouse samalla tavalla eikä samaan arvoon.

Jos voit luotettavasti päätellä missä ajassa sopiva Ah-määrä on Ni-Mh-akkuun latautunut ja katkaiset latauksen siihen, niin aivan hyvin voit käyttää. Pitäisi tietää akussa oleva jäännösvaraus tai sitten akun tulee olla oikeasti tyhjä ennen latausta.

Munakellotyyppinen ajastin on hyvä.

Akulle voi tehdä laboraation. Kun sitä lataa tuolla laitteella tyhjästä tilasta vaikka tunnin ja purkaa tunnettuun vastukseen tyhjäksi, pääsee aika hyvin selville akussa olleesta varaustilasta. Jos Ah-määrä näyttäisi olevan vaikka puolet akun kapasiteetista, niin latausaikaa voi nostaa.

Ni-MH-akkuja varten tarvittaisiin oikeastaan varausmittari. Eli purkauksessa ja latauksessa mitattaisiin oikeasti Ah-määrää. Onko tuollaisia Ah-määrämittareita vai pitääkö tehdä?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Sehän taisi mennä niin että kun metallihybridi on täysi vastus kasvaa ja siten lämpö pompsahtaa ylös ja jos jatkaa niin poks.

Voisi virittää vaikka paisomittarin niin että äänimerkin sijaan ohjaa latausvirtaa.

Vierailija
Paul M
Ni-MH-akkuja varten tarvittaisiin oikeastaan varausmittari. Eli purkauksessa ja latauksessa mitattaisiin oikeasti Ah-määrää. Onko tuollaisia Ah-määrämittareita vai pitääkö tehdä?

Miksi tarvittaisiin? Mikä vika delta-V katkaisussa on? Ah määrää mitattaamalla et tietäisi akun varaustilannetta alussa, ellet joka ikinen kerta sitä pura ensin tyhjäksi ja siinä taasen ei ole mitään järkeä.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Kirjoitin: "...purkauksessa ja latauksessa mitattaisiin oikeasti Ah-määrää."

Tuo pitää sisällään sen, että kumuloiva mittaus kertoisi koko ajan varauksen. Jossain isommassa akkusysteemissä tuo tulisi kyseeseen kiinteänä. Koska se tietäisi varaustilan, se hoitaisi myös varauksen katkaisun. Kumuloituvaan mittaukseen tulisi varmasti myös kumuloituva virhe. Virhe olisi kuitenkin automaattisesti nollattavissa ennenaikaisen varauksen loppumisen ilmetessä ja tietenkin ylilämmön tullessa varaustilanteessa.

Ni-akkujen varaustilaa voi kontrolloida myös lämmön nousulla. Jossain porakoneakuissa taitaa ollakin lämpökatkaisin kyljessä. Estää ainakin ylikuumenemisen mutta estääkö liikalatauksen aiheuttamia ongelmia mitä ne sitten ovatkin. Liikalataustahan tulee sen aikaa kun jäähtynyt akku taas lämpenee latausvirrasta. Tuleeko Ni-akkuihin esimerkiksi latauskaasua, joka ei poistu purkausvaiheessa?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Voisin kysyä tässä välissä omankin kysymykseni:

Jos on "iso" nestelyijyakkulaturi, niin voiko sillä ladata pientä lyijyhyytelöakkua? Ei muuten, mutta kun ladatessa akku pidemmänpäälle alkaa sihisemään.

Uusimmat

Suosituimmat