Sotaleikit päiväkodissa...

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tällainen asia minua lastenhoitajana askarruttaa. Itse sotaleikkini leikkineenä saan niskakarvani pystyyn, kun poikien tiimityöskentely pyssyleikkien nimissä kielletään epämääräisen "rauhakasvatuksen" varjolla.

Mainittakoot, että vain yhdellä päiväkodilla olen "rauhakasvatukseen" törmännyt ja varsin lyhyeksi jäi aikanani tuon toteuttaminen, kun valaisin urautuneita hoitotätejä karusta todellisuudesta. Poikajoukolta asian kieltäminen johtaa tavallisesti samaan, kuin suositun asian kieltäminen varttuneempien keskuudessa: ulkokultaisuuteen ja kiellettävän asian painumiseen maan alle - ja pyssy valmistetaan vaikkapa pureskellusta leivänkannikasta.

Tietynlaiset säännöt on sallittujen sotaleikkien puitteissa hyvä iskostaa pojannulikoiden päähän: siviilejä (leikkiin osallistumattomia päiväkotilaisia) ei teloiteta (ammuta kohti tai osoitella), kuten ei myöskään vankeja tai antautuneita. "Taisteluyksikkö" on myös hyvä vaivihkaa ohjata suuntaamaan ponnistelunsa erilaisia mielikuvitusvihollisia vastaan: suosin erityisesti vihamielisiä hyönteisenkaltaisia valloittajia ulkoavaruudesta. Sotaleikeille on myös varattava tietty tila, etteivät muut leikit häiriinny tai siviilit eksy taistelukentälle. Tietysti erilaiset turvallisuusaspektit on hyvä huomioida (esimerkiksi lähitaistelussa käytettävät terävät kepit ovat huono yhdistelmä lapsen vajavaisen kehonhallinnan ja riehumisen kanssa), mutta sehän on itsestäänselvyys.

Sivut

Kommentit (80)

Vierailija

Äänestykse4stä puuttui taas se jotakin muuta, niin mä en sitten äänestänyt.
Mutta samaa mieltä olen siitä että antaa kakaroitten vaan leikkiä pumpumleikkejäänkin.

Olin itte nuorena fanaattinen rauhanliikkeen kannattaja. Valitettavasti en idealismissani ollut järkevä.
Ei jonkun asian kieltäminen, estäminen tai "maton alle lakaiseminen" vaikuta niin että mikään oikeasti katoaisi.
Hurskasteluahan se usein vain on että säädetään kieltolakeja.

Kerron yhden esimerkin äityteni alkutaipaleelta. Tuolloin olin siis vasta hiukan rapiat parikymppinen ja muksu oli jotain viis vee.
Mä olin idealismissani kieltänyt pyssyt ja sensellaiset ja opastin lasta teoreettisesti joka mutkassa toimimaan rauhanomaisesti, jne.
Nooh.. kerran likka oli jostakin minulle suuttunut oikein olan takaa. Arvata vain saatttaa että olin tyhmyyttäni varmaan rääkännyt taas jollakinlailla. Kieltämällä, komentamalla, alistamalla, vähättelemällä, mitätöimällä, ottamalla etuoikeuksia, mollaamalla, pilkkaamalla.. huh.. En ollut mikään malliäiti.
Samaa mieltä oli lapseni.
Tuli suukopua ja kersa nappasi keittiön työpöydällä olleen leipäveitsen ja osoitteli sillä minua suuttuneena. Eikä siis mitenkään leikisti vaan oikeasti vihaisena, ehkä jopa peloissaan. Mä en oikein ees tiedä millainen mulkero välillä olin. Käsiksi en käynyt ja pyrin olemaan hyvä mutta..
Se nyt oli mitä oli.

Tuo tilanne raukesi. Eikä se toistunut.
Se, mitä halusin kertoa on, ettei sitä rauhankasvatusta hyödytä opettaa jos ei itse kykene käyttäytymään niin että se tukee ideaa.
Ja.. lapseni päätyi sellaiseen perhepäivähoitoon missä oli kaks aika raisua isompaa poikaa ja likka pääsi "salaa" leikkimään ihan mitä tahansa.
Se mikä oli tuossakin tärkeää että pääsi moiseen hoitopaikkaan, ne pojat tykkäs pikkulikasta, hoitovanhemmatkin tykkäs ja se oli mahtavaa.
Rakkaushan se on mikä tukee elämässä eikä loputtomat säännöt ja kiellot. Toki niitäkin tarvitaan mutta ihmisellä on omat aivot päässä ja päähän ei oikein voi mitään kipata valmiina. Pää ei toimi niin.

Vierailija

Pönni kirjoitti:

Ja mikäköhän se sitten olisi ollut se viimeinen vaihtoehto?

Ihan hyvä ja asiallinen kommentti sinänsä.

Vierailija
Sakarias
Pönni kirjoitti:

Ja mikäköhän se sitten olisi ollut se viimeinen vaihtoehto?

Ihan hyvä ja asiallinen kommentti sinänsä.

Jokotai ei nappaa mua. Mä tahdon! sekäettää.. liudennusta niin että on useita vaihtiksii. Ehdoton ei tai kyllä mutta myös niin että voi hyväksyä tietyin ehdoin.. nääs.

Vierailija

Niin, kyllähän se aika huono juttu olisi, jos joutuu sen 6- 8 tuntia olemaan jossain tarhassa ja kiellettynä olisi lapsien yksi yleisimmistä hauskanpidoista.

Vierailija

Poison dart frog kirjoitti:

Niin, kyllähän se aika huono juttu olisi, jos joutuu sen 6- 8 tuntia olemaan jossain tarhassa ja kiellettynä olisi lapsien yksi yleisimmistä hauskanpidoista.

Ja edelleenkin teroitan sitä, etteivät sotaleikit katoa kieltämällä. Tästä kärsii ainoastaan aikuisen uskottavuus auktoriteettinä lasten silmistä.

Voihan tietysti kiellon tehostajaksi suositella totaalitääristä kuria, mutta tällöin käytetty "lääke" olisi sairautta pahempi.

Mainittakoot, että olen itse rauhaarakastava pragmaatikko - tosin paha suustani aika ajoin.

Vierailija

Pönni kirjoitti:

Ehdoton ei tai kyllä mutta myös niin että voi hyväksyä tietyin ehdoin..

Nuo ehdot sisältyvät hyväksyn-vaihtoehtoon. Jos hyväksyt sotaleikit tietyillä ehdoilla, hyväksyt sotaleikit. Jos et hyväksy sotaleikkejä, niin et hyväksy niitä millään ehdoilla. Eli vaihtoehto "en hyväksy", on se ehdottomampi.

Vierailija

Sotaleikit kuuluvat osaksi luonnollista kehitystä. Penskat ovat aina matkineet aikansa esillä olleita sankarihahmoja ja tehneet erilaisia "urotekoja" joihin liittyy vääjäämättä sotimista, kilpailua, taistelua ja vastakkainasettelua. Kuten Sakarias sanoikin jo, pikkupojat tekevät leikkipyssyn vaikka näkkäristä järsimällä ja meilläkin oli tarhaikäisinä ja nuorempina suuri arsenaali leikkipyssyjä, pari puusta veistettyä kivääriä ja kottikärryllinen edes etäisesti asetta muistuttavia puukapuloita ja - oksia ja pieniä puita, joista oli karsittu kaikki muut paitsi varsi ja takakahva. Eräskin about 5-7cm paksu, metrin pitkä puunrungonpätkä jossa oli keskellä kahvan muotoinen oksanpätkä toimi sinkona.

Ei siis tarvittu hienoja kermapyllypyssyjä vaan ihan mielikuvitus riitti. Tosin isäni osti minulle joskus 10-vuotiaana deaktivoidun oikean haulikon, jota käytettiin leikeissä hyvinkin paljon. Ihme ettei kertaakaan tullut poliiseja perään vaikka sitä kanniskeltiin pitkin kyliä.

Vierailija

Aivan normaalia leikkiä, vaikka mistä minä tiedän mikä on normaalia ? Noh lapsena aina tuli leikittyä milloin pyssyleikkejä tai ruudin kanssa, mutta en ketään ole vielä telonut.

Vierailija

Suurin osa suhtautuu sotaleikkeihin näimmä varsin myönteisesti, vain kaksi AHDASMIELISTÄ ja HÖPERÖÄ KUKKAHATTUTÄTIÄ on AUTTAMATTOMASTI VÄÄRÄSSÄ.

Vierailija

Sakarias:
"Suurin osa suhtautuu sotaleikkeihin näimmä varsin myönteisesti, vain kaksi AHDASMIELISTÄ ja HÖPERÖÄ KUKKAHATTUTÄTIÄ on AUTTAMATTOMASTI VÄÄRÄSSÄ."

Tässä yksi.
En hyväksy lähtökohtaisesti sotaleikkejä.
Jos lapsille ei ole tarjottavana muita leikkimisen mahdollisuuksia, josta lapset ovat kiinnostuneet kuin sotaleikit, niin luontaisen liikkumisvietin ja mielikuvituksen kehityksen kannalta sotaleikit voisivat tulla kysymykseen.
Sotaleikkejä voi leikkiä niin monella lailla.

Kyllä se Sakarias olisi saanut olla se kolmas vaihtoehto.

Vierailija

Voihan sotaleikit kieltää, mutta se on melko hyödytöntä. Sotaleikeistä kiinnostuneet leikkivät leikkejään sitten jossain muualla ja piilossa aikuisten silmistä.

Vierailija

Väkivaltaa käsitteleviä leikkejä leikitään, olkoon teema mikä tahansa. Kieltäminen on yhtä tyhjän kanssa.

Vierailija

Eihän sitä pikkupentuna uskaltanut vastustaa jos opettaja tai joku tarhaajafyyreri käski. Muistuu mieleen eräskin luokkaretki kun opettaja kielsi karkin tuomisen mukaan. Toisilla oli välipalakeksejä ja minulla pari suklaapatukkaa. Ope sanoi ettei saisi syödä, mutta keksit käy kyllä. Nykyisellä luonteella en olisi korviani lotkauttanut ja jos olisi tullut lähelle niin olisin uhannut oikeustoimilla perustuslain takaamaan koskemattomuuteen vedoten

Yläasteella ja nyt lukiossa olen hyödyntänyt kulutussodankäyntiä taktiikkana rajoituksia vastaan: rajoituksia rikotaan yhä toistuvasti ja koko ajan ja niitä totellaan tasan niin kauan kun joku huomaa ja kieltää. Joka ainoa kerta valittivat ettei ulkotakissa saa tulla ruokalaan. Aikansa valittivat mutta sitten se loppui

Antaa lasten leikkiä sotaleikkejä. Siitä ei ole vielä tuhansien vuosien aikana ollut mitään haittaa. SEN SIJAAN sotaleikit kieltämällä on tullut vaikka mitä tuotantoa.

Vierailija

Itsekin näen sotaleikkien kieltämisen vahingollisempana kuin niiden sallimisen.

Lapsia kyllä tyhmennetään oikein urakalla. Itsekin toiminut koulussa jonkin aikaa lapsia kaitsemassa iltapäiväkerhossa. Jos joku meni metrin korkealle aidalle seisomaan piti heti ottaa se alas ja pitää puhuttelu. Itse sitten nostin lapsia joskus istuskelemaan jalkapallomaalin päälle. Voi sitä huutoa kun Fuhreri tuli.

Ennusteena kömpelöitä lampaita EUn rattaisiin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat